בארץ

צילום: פלאש 90

תשתיות החשמל בריכוזים חרדים מסוכנות יותר? • מיוחד

האם הציבור החרדי הפנים את שינוי התרבות הנדרש בעקבות האסון במירון בהקפדה על נושאי בטיחות? • מומחה על תשתיות פיראטיות: “ראיתי חריגות מתקנות החשמל המסכנות חיים” • וגם: פיילוט ראשון מסוגו בעולם לכבוד שבת קודש
  • "והגית בו יומם..." ובערב תהנה מחודש הספר

    תוכן מקודם

  • כבר לא צריך להדחיק: המחשבון שמגלה לכם את עלויות החתונות בעתיד

    תוכן מקודם

  • צעירים? תעשו חשבון פשוט ותראו כמה זה שווה

    תוכן מקודם

  • הוא בקושי יודע לקרוא וכבר אומר קדיש על אביו

    תוכן מקודם

  • בואו להכיר את הטעם הכי קרוב לחלב>

    תוכן מקודם

  • ההטבות הכי שוות: הכירו את הבנק שמאמין בצעירים

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

אסון מירון שגבה את חייהם של 45 מטובי בנינו היה גם יום הדין להתנהלות והתרבות הציבורית של הציבור החרדי בכל הקשור לבטיחות, בעיקר ביחס והחשיבות הציבורית שאנו מקדישים לבטיחות.

ואכן, מיד לאחר האסון הייתה קריאה ציבורית לעשות בדק בית רוחני-גשמי כדי לברר באלה עוד נושאים הזנחנו את נושא הבטיחות. שנה לאחר האסון הנורא ‘חדשות JDN’ יוצא בסדרת כתבות לבדוק האם הציבור החרדי הפנים את שינוי התרבות הנדרש בהקפדה על נושאי בטיחות. לאחר שבפרק הראשון עסקנו בתופעת הדחיפות, כעת נעסוק בבטיחות בתשתיות החשמל.

חשמל זה לא משחק ילדים

כתוצאה ממצוקת הדיור, ערים חרדיות בנויות בצפיפות יחסית. בערים המרכזיות כמו ירושלים ובני ברק הצפיפות גבוהה עד שלעיתים קיימים בבניינים המאכלסים כפול ממספר הדיירים שתוכננו מראש. עומס על תשתיות החשמל מחייב היערכות מתאימה, מה שמתבצע ברוב המקרים – אך לא תמיד.

מודעות לבטיחות החשמל אינה מספקת בכלל האוכלוסיות ואינה שונה באוכלוסייה החרדית, אלא שתנאיי המחייה, הצפיפות והרמה הסוציואקונומית הנמוכה המביאה לשימוש במכשרירים לא תקניים, מחייבים את הציבור החרדי להיות זהיר יותר בנושא.


צילום: פלאש 90

הסוגייה המרכזית הנוגעת לבטיחות בחשמל הינה סוגיית הגנרטורים שמספקים חשמל כשר וללא חשש חילול שבת. הגנרטורים עצמם עומדים בתקנים המחמירים ומפעילי המכשירים עושים הכל כדי לספק את החשמל הכשר בצורה בטוחה, אך התשתית והמעבר בין הגנרטור לייעדו – בתים המקפידים על שיטת רבים מהפוסקים, לעיתים קרובות נעשית באופן לקוי.

בשיחה שקיימנו עם עסקנים בכירים שעוסקים במציאת פתרונות לחשמל כשר בשבת עולה כי יהיה קשה מאוד להגיע לפתרון כללי דרך חברת החשמל, אך בהחלט ניתן למצוא פתרונות בטיחותיים יותר ממה שקיים כיום. “כל הזמן עולים רעיונות חדשים, חלק מהפתרונות נעשים בשיתוף פעולה עם חברת החשמל ועם משרדי הממשלה”, אומר לנו עסקן בכיר בתחום.

אותו עסקן מדגיש את הצורך בהגברת הבטיחות. לדבריו, אין מספיק מודעות לבטיחות החשמל בכלל, לא רק בנושא הגנרטורים, “לדוגמא, כאחד שמתעסק בחשמל אני יודע שאחת לתקופה אני צריך לחזק את הברגים בלוח החשמל של הבית שלי – זה נושא שלא מדברים עליו וחבל, היה יכול למנוע שריפות רבות”.

אפשר בטיחותי

מי שחקר את נושא הבטיחות של גנרטורים הוא אלעד דורני, מהנדס חשמל בודק בתפקידו ומנכ”ל ובעלים של חברת ‘אלעד דורני-הנדסת חשמל ופרויקטים’. בשיחה שקיימנו איתו הוא מסביר שאין סכנה בגנרטור שפועל בתוך שכונה, כשהדבר נעשה באופן בטיחותי. “לא קיימת סכנה חריגה מעצם פעולתו של הגנרטור בתוך שכונה. קיימת סכנה כאשר הגנרטור מונח בשטח ציבורי ללא תכנון מוקדם, ללא בדיקת מתקן החשמל של הגנרטור”.

דורני מספר על מקרים שבהן נתקל בגנרטורים שעובדים באופן שמסכן חיים: “מסיורים שביצעתי ראיתי חריגות מתקנות החשמל המסכנות חיים, כגון: כבלים מונחים על הקרקע ללא הגנה מתאימה, לוחות חשמל שלא הותקנו עפ”י תקנות החשמל, ללא הגנה בפני חישמול, תוך התעלמות מוחלטת מתקנות החשמל וכללי הבטיחות הבסיסיים. מסכנים את המשתמשים, עוברי אורח, שירותי כבאות והצלה, ועובדי חברת החשמל”.

אני תוהה האם קיימת מציאות של גנרטורים בתוך יישוב מאוכלס שפועלים באופן בטיחותי? דורני: “בהחלט כן!, בבניינים ציבוריים רבי קומות למגורים ובמתקנים נוספים מותקן גנרטור חירום בתוך המבנה עצמו”. מדבריו עולה כי בתכנון מוקפד יותר ניתן לקיים את ההלכה לפי כל החומרות ובמקביל להקפיד על הבטיחות.

הוא מסביר כי הרגולטור שאמור לאכוף את הבטיחות של הגנרטורים זהו משרד התשתיות הלאומיות. “כל גנרטור תלת מופעי מהספק העולה על 5kva חייב ברישום ע”י משרד התשתיות הלאומיות”, בסביר דורני ומפרט, “כל בעל גנרטור חייב למסור תוך שבועיים מיום קבלתו את כל הפרטים אודות הגנרטור, בעל הגנרטור, מיקום הגנרטור, פרטים טכניים של הגנרטור ועוד. כמובן, יש צורך גם בקבלת היתר להפעלת הגנרטור, שכולל בין היתר בדיקת מתקן החשמל של הגנרטור ע”י בודק חשמל טרם הפעלתו הראשונה, וכן בדיקה תקופתית אחת ל -5 שנים”.

כמי שמומחה בתחום, מה הפתרון שאתה מציע?

“ניתן להסדיר את כל הנושא של הגנרטורים המיועדים לאספקה חלופית בשבת , כבר בשלב תכנון המבנה. התקנת חדר גנרטור, הזנות לדירות וכד’, וכן הנדרש בהתאם לתקנות, מבלי שמתקן החשמל של הגנרטור יהווה סכנה לחיי אדם או לרכוש. כמובן שיש תוספת עלות לעומת מבנה ללא גנרטור. כאשר לא בוצעו ההכנות הנדרשות מלכתחילה, הנושא יותר מורכב טכנית וכלכלית”.


צילום: פלאש 90

פיילוט ראשון מסוגו בעולם

כאמור, עסקנים הדואגים לחשמל כשר בשבת אינם שוקטים על השמרים ועובדים כל העת על פתרונות חדשים ובטיחותיים יותר. רק אתמול הודיעה עיריית ירושלים על הישג בתחום בהובלת משרד האנרגיה וראש העיר משה ליאון להריץ פיילוט ראשון מסוגו בעולם, שיסדיר את עניין הגנרטורים הכשרים בשבת, באמצעות פיתוח מתקני אגירת חשמל סולארי – שמכונים גם מתקני “חשמל כשר”, באופן חוקי ובטיחותי ועל פי פסיקת גדולי הפוסקים.

מדובר בהחלטת ממשלה שאושרה להריץ פיילוט ראשוני להצבת גנרטורים מיוחדים ובטיחותיים בשכונות החרדיות בירושלים, שתסדיר לראשונה בהיסטוריה את עניין הגנרטורים בשבת.

על פי היוזמה, העירייה תקים מתקן אגירת חשמל סולארי שישמש כגנרטור קהילתי ויעביר חשמל לשכונות החרדיות בעיר. “בניגוד לגנרטורים הקיימים, הפועלים באמצעות דלק – הגנרטור החדש יפעל באמצעות מנוע שיאגור חשמל סולארי ויאפשר צריכת חשמל בשבתות ובחגים מבלי להיות תלויים בייצור חברת חשמל מדובר בתקדים מיוחד ופורץ דרך, בדומה לכלי רכב בעלי הנעה היברידית”, נכתב בהודעת העירייה.

“מדובר בבשורה גדולה לאוכלוסייה החרדית בירושלים, ובמיוחד לקהילות והחוגים הנוהגים על שיטתו של מרן החזון איש זצ”ל שאסר להשתמש בחשמל שמיוצר בשבת בגלל חילול השם ומעשה שבת”, הוסיפו בעיריית ירושלים והדגישו: “כידוע, הגנרטורים הכשרים לשבת רועשים ומזהמים, המהווים סכנה ביטחותית. זאת, בגלל שמחוברים באופן פיראטי, כך שכבלי החשמל שלהם חשופים בשטחים ציבוריים ומעמדים בסכנה את תושבי וילדי השכונה, מה שגרם לסכסוכים בין המקפידים על פסיקת החזון איש לבין אלה שלא, במקרים בהם נשקפה סכנה לחיי התושבים”.


צילום: פלאש 90

בהחלטת הממשלה צוין כי משרד האנרגיה והמשרד לשירותי דת סה”כ 2 מיליון ₪ לטובת הרצת הפיילוט והפיתוח הראשוני של המיזם. עם הרצת הפיילוט, הראשון מסוגו בעולם – העניין יוסדר באופן חוקי ובטיחותי, כך שבכל הקהילות יהיו מרוצים והסדר הציבורי בשבת, בשכונות רבות בישראל, ישוב על כנו.

במהלך השיחות שקיימנו עם גורמים בכירים העוסקים בחשמל כשר לשבת נחשפנו למספר פתרונות נוספים שהשתיקה יפה להם, אך יצאנו בתחושה שהצורך בפתרון בטיחותי יותר ברור לכולם, בתקווה שקידום הפתרונות יעלה יפה.

יש ליקויי בטיחות שקשור בציבור החרדי ולדעתכם חשוב שנכתוב עליו? שתפו אותנו ונבדוק – [email protected]

לסיום, לפניכם מספר טיפים מחברת החשמל לשמירה על בטיחות החשמל בבית:

כללי בטיחות עם ילדים

מדי חודש מגיעים כ-50 ילדים בממוצע לבתי החולים, כתוצאה מתאונות הקשורות לחשמל. הילדים שלנו נמצאים ליד מכשירי חשמל לאורך היום, לכן חשוב כל כך שנכיר בעצמנו את כללי הבטיחות ונדריך את הילדים באופן תואם לגילם.

בטיחות ילדים בבית

• אין לגשת למכשירי חשמל בידיים רטובות וברגליים יחפות, וחשוב להדגיש זאת בפני הילדים מגיל הצעיר ביותר.

• אין לגעת בשקעים ואין להחדיר אליהם חפצים. בבית עם ילדים קטנים – מומלץ מאוד להתקין מכסי מגן על השקעים או להתקין שקעים בטיחותיים בעלי תריסי מגן פנימיים.

• בתקופת החורף יש להקפיד במיוחד על חימום בטיחותי, להקפיד לאוורר את חדרי הילדים אם נעשה שימוש באמצעי בהסקה על ידי דלק, ולהרחיק פעוטות מתנורים עם סליל להט גלוי.

• כדאי ללמד ילדים איך לשלוף תקע מתוך שקע בשתי ידיים ולא במשיכת הכבל על מנת שלא לתלוש את השקע ואף לא לפגוע במוליכי התקע.

• אין לגעת ואין להשתמש בשקעים ומפסקים שבורים, בעלי סימני חריכה (שריפה) או כאלו שאינם מקובעים באופן יציב לקיר.

בטיחות ילדים מחוץ לבית

• אין להשתמש במכשירי חשמל ליד מים או בריכה.

• בחצר, במרפסת או בכל מקום חשוף לרטיבות̈, יש לוודא שמותקנים שקעים מוגני מים.

• אין להשתמש בכבלים מאריכים מחוץ לבית. הדבר עלול לגרום לסכנה בטיחות למשתמש בהיבט של הגנה בפני חישמול. כמו כן לרב, כבלים אלו אינם מיועדים לשימוש בתנאים חיצוניים חשופים לשמש או מפגעי מזג אוויר אחרים.

• חשוב להסביר לילדים שמתקני החשמל אינם משחק – אין לנסות לפתוח ארונות חשמל ואין לטפס על עמודי חשמלבזמן הדלקת מדורה בשטח, במסגרת טיול או חגיגות ל”ג בעומר – יש לסרוק את הסביבה ולוודא שאין מתקני חשמל וקווי מתח בקרבת המקום.

כללי בטיחות בחשמל מחוץ לבית

• נתקלת בעץ שקרס, כבל חשמל פתוח, עמוד חשמל שנגרם לו נזק, ארון חשמל פתוח או בכל מפגע אחר הקשור לתשתית החשמל?

• יש לדווח לשירות 103 של חברת החשמל מהר ככל הניתן.

• אם יש חשד לפגיעות חשמל – יש להזמין את מד”א באופן מיידי במספר 101.

• יש להתרחק מהמקום ולהרחיק אחרים ככל הניתן!

• חשוב לא לנסות לפתור את התקלה אלא להמתין לאנשי המקצוע!

• בזמן טיולי שטח, הקמת אוהלים או חגיגות ל”ג בעומר, הכוללות הדלקת אש – חשוב לוודא שאין בסביבה מתקני חשמל וקווי מתח.

• אין להשתמש במכשירי חשמל ליד מים או בריכה.

• בחצר, במרפסת או בכל מקום חשוף לרטיבות, יש לוודא שמותקנים שקעים מוגני מים.

• אין להשתמש בכבלים מאריכים מחוץ לבית. הדבר עלול לגרום לסכנה בטיחות למשתמש בהיבט של הגנה בפני חישמול. כמו כן לרב, כבלים אלו אינם מיועדים לשימוש בתנאים חיצוניים חשופים לשמש או מפגעי מזג אוויר אחרים.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

1 תגובה
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מה עוד קשור ל45 ???

אולי גם מגבונים ?!?!

אולי גם ללמוד לקח לא לבשל בגלל שאפשר לקבל כוויה ???

אולי גם לא ללמוד שלא יקרה מה שקרה לרבא ( הוא היה כל כך עסוק בתורה שלא הרגיש שיושב אל היד שלו וירד דם)

אולי להתחיל להתנהג כמו החילונים רח”ל ?!?!?!!? (אצלם אין שום בעיה לא מתים שמה 45 אנשים )

או שנאמין מאת השם היתה זאת ונשאל את הרבנים מה צריך לעשות מחובת המצוות עשה ונשמרתם ולא לשאול את התקשורת

וכן לא לתת לארגון פשע כמו המשטרה להחליט ולנהל את האירועים שלנו

כל מי שיש לו שכל בראש מבין שלוקחים ציבור שהיה רגיל לבוא בפריסה של 24 שעות ומצמצמים את זה ל12 שעות במקום להוסיף הדלקות שיהיה כפול לא מאשרים רק 5 הדלקות ( בגלל קרונה ) וכן חוסמים את המעבר ( לאב דווקא רק בגלל שהמפקד מחליט אז התוצעות לפי הטעבה זה מה שקורה 

כתבות חדשות באתר

הוא בקושי יודע לקרוא וכבר אומר קדיש על אביו 
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הזוי לגמרי: הנהג הזה נתפס תשע (!) פעמים נוהג בלי רישיון
הפיגוע הראשון בסולטנות: דאעש לקח אחריות לירי הרצחני • צפו
טרגדיה נוראה בטבריה: 8 יתומים של הרב רחמים כדורי זצ"ל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

חיזבאללה שיגר שוב מטח כבד: "נקמה על מותם של 3 ילדים סורים"
מטח חריג לעבר מירון והסביבה: "הבית בוער, ילדים רועדים בממ"דים" • צפו
קְנַאקֶדִיג, עוצמתי - חודש הספר תשפ"ד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הרשויות בארה"ב קיבלו מידע: איראן מתכננת להתנקש בחייו של טראמפ
מחשש לחייו: עיתונאי איראני ביקורתי על המשטר נמלט לישראל
עם מניין כהנים: מרן הגר"ד כהן יישא כפיו מול מקום המקדש
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הרמטכ"ל דרש מראש הממשלה נתניהו להתנצל: "דברים חמורים"
אחרי בדיקה פסיכיאטרית: בעל מעגן הורשע בהליך פלילי על רקע סרבנות גט

הכתבות המעניינות ביותר

וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – י"א תמוז ה’תשפ”ד
הראשל"צ: "מי שמקבל צו גיוס שיקרע אותו, גם בטלן לא ילך לצבא"
האחים העשירים חיתנו, והאדמו"ר המריא לממלכה: שבועיים מנוחה אחרי 2 החתונות
שלום למר והערשי רוטנברג בקליפ משותף לשיר "כל זמן"
דייויד טויב בביצוע Live של מחרוזת שירים ישראליים
ביני לנדאו בסינגל חדש ומצמרר: הקפה שביעית
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 שער (1)
הפרופסור שחצה את הקווים: "הדם יהיה על ידי היועמ"שית, היא לא עושה כלום"
4e1e63d4-2243-453f-89d0-f0f6254ce38b
חמק משבע ניסיונות חיסול; מי הוא רמטכ"ל חמאס מוחמד דף? והאם הפעם זה הצליח?
 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | חלוקת שטרות הכסף, נכד האדמו"ר במשימה ראשונה, וההלם של נהג המונית
WhatsApp Image 2024-07-11 at 14.52
הצעת השב"כ וסירוב המשפחות; אביו של העצור המנהלי בראיון בלעדי ל'JDN'

חדש באתר

5818872712993554717
הזוי לגמרי: הנהג הזה נתפס תשע (!) פעמים נוהג בלי רישיון
4951716127281622323
הפיגוע הראשון בסולטנות: דאעש לקח אחריות לירי הרצחני • צפו
‏‏לכידה
חיזבאללה שיגר שוב מטח כבד: "נקמה על מותם של 3 ילדים סורים"
F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – י"א תמוז ה’תשפ”ד

גלריות

 הילולא שפע חיים פד (27)
זְכוֹר אַהֲבַת קְדוּמִים • הילולת מרן השפע חיים מצאנז זי"ע בחצה"ק צאנז
 שמואל הורביץ ברית הגרי'' שכטר ויז'ניץ לונדון (11)
שמחת הברית לנכד הנגיד בהשתתפות הגרי"מ שכטר והאדמו"ר מלונדון • תיעוד
 ירושלים הכנסת ס''ת (63)
הכנסת ספר תורה לביהמ"ד ברך משה סאטמאר ירושלים
 אהבת דוד בידרמן (17)
מעמד קביעת מזוזות בישיבה גבוהה אהבת דוד • גלריה

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – י"א תמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture