אין נהג שלא מרגיש את יוקר המחיה ויוקר התדלוק בכיסו, זאת לאחר שמחירי הדלק עלו בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים, אבל יש אפשרות להיות קצת יותר חכמים בכל הנוגע לצמצום ומזעור המחיר. אז איך אפשר לחסוך באופן משמעותי בדלק? דוד אליהו, מנהל רשת מתחמי התדלוק והמסחר בדור אלון, הסביר בראיון ל’חדשות 12′ מה ניתן לעשות בתחזוקת הרכב שלנו, וגם באופן הנהיגה, שיסייע להקטין את צריכת הדלק ולשמור עליו לאורך זמן.
אחרי שנורית הדלק מתחילה להבהב עד איזה מרחק אפשר לנסוע?
“בממוצע הנורה נדלקת כאשר יש אפשרות להמשיך בנסיעה בערך עוד כחמישים ק”מ, אבל תלוי בגודל המיכל ובסוג הרכב. מדובר על כמה עשרות ק”מ”.
האם נסיעה ברכב עד שמד הדלק מגיע כמעט לסופו גורמת נזק לרכב?
“לא מומלץ להגיע לתחתית המיכל או לחכות עד שנורית הדלק דולקת כי לאורך השנים במיכל הדלק מצטברים שאריות ולכלוכים. כשממלאים דלק, מייצרים סירקולציה במיכל שיכולה לגרום ללכלוך להגיע למערכת הדלק ולגרום לנזק כמו סתימות במזרקים או שהרכב עלול להיתקע וצריך לקחת אותו למוסך. ככלל, מומלץ לתדלק כשמד הדלק מגיע לרבע מיכל ולא פחות מזה”.
האם מד הדלק אכן מראה לנו את הכמות האמיתית שיש במיכל?
“כן. כיום במכוניות חדשות יש מד שמראה לנו את כמות הק”מ שאנו יכולים לנסוע בכמות הדלק הנוכחית. אך זה תלוי, נהג יעיל וזהיר שיסע במהירות נורמלית ולא ישתולל עם הרכב, גם אחרי שייסע 10 ק”מ יישארו לו עוד 500 ק”מ, כלומר הוא כביכול מייצר דלק, לעומת נהג שנוהג בנהיגה ‘עצבנית, זה יירד למספר נמוך בהרבה מהצריכה האמיתית של הרכב. עדיף שלא להסתמך על כמות הק”מ הרשומה אלא על מד הדלק”.
האם הפעלת מזגן ברכב זוללת דלק?
“ההפעלה משפיעה על הדלק. הסיבה היא שיש מדחס נוסף שעובד במנוע, זוהי יחידה שנותנת קירור וגוזלת דלק. כשמפעילים מזגן במאמץ יתר, זה גורם לצריכת דלק גבוהה יותר”.
ומה לגבי לחץ אוויר בצמיגים, עד כמה הוא משפיע על צריכת הדלק?
“לחץ אוויר נמוך בצמיגים יגביר את העומס על הרכב וצריכת הדלק תעלה. גם נסיעות בכבישים עירוניים תגדיל צריכת דלק. הגודל הפיזי של הרכב גם משפיע על הצריכה לרעה כי החיכוך עם האוויר גדול יותר. בקיץ מומלץ למלא אוויר בגלגלים כל שבועיים ובחורף אחת לחודש. כיום ברכבים קיימת התראה כאשר לחץ האוויר יורד בגלגל מסוים וכשההתראה מופיעה – רצוי לגשת למתקן המילוי בתחנה ולמלא אוויר”.
מה ההבדל בין בנזין אוקטן 95 ל-98?
“אוקטן 98 הוא דלק איכותי ומזוקק יותר, המכיל תוספים משפרי בעירה שגורמים לו להיות דליק יותר, ולכן יכולת ההצתה משתפרת. דלק 95 נטול עופרת מתאים ללמעלה מ-90% מהרכבים בישראל על פי הוראות היצרן, והוא הדלק הסטנדרטי בעולם. דלק מטוסים הוא דלק 100 ככל שמתקדמים יותר לעבר המנועים הגדולים אז הדלק נפיץ יותר”.
האם יכול להיווצר נזק אם נמלא את הדלק שאינו מותאם למנוע?
“ברכב שבו אמורים למלא באוקטן 95, ייתכן ולא יקרה דבר אם נמלא באוקטן 98 ויכול להיות שיישמעו פיצוצים במנוע, אבל זה לא ישפיע משמעותית על הרכב. כאמור, יש להתייחס להוראות היצרן אך הרכבים שאמורים למלא באוקטן 98 יהיו לרוב מכוניות יוקרה עם מנועים גדולים, מכוניות ספורט וגם אופנועים כבדים”.
טיפים לחיסכון בצריכת הדלק:
• סעו במהירות רגילה שלא תעלה על 100 קמ”ש ולא ללחוץ על הדוושה עד הסוף. ככל שלוחצים יותר על הדוושה, גורמים לסיבובי מנוע יותר גבוהים, ובמנועים סטנדרטיים של 2500 נפח מנוע, גורמים לצריכת דלק גבוהה יותר.
• בצעו טיפוליים תקופתיים ברכב בהתאם להוראות היצרן כי אם לדוגמא לא מחליפים פילטרים בזמן – זה מייצר צריכת דלק גבוהה יותר.
• הפעילו את הפונקציה start – stop – ברוב המכוניות החדשות יש כפתור strat – stop שמכבה את המנוע באופן חלקי בזמן עמידה ברמזור (על אף שכביכול נשמעים קולות של כיבוי הרכב, מה שגורם לחלק מהאנשים לבטל את הפעולה) וברגע שלוחצים על דוושת הגז הרכב נוסע. מצב זה מייצר חיסכון בדלק. מומלץ להשאיר את הפונקציה הזו פועלת.
• אל תתדלקו כשמנוע הרכב פועל – “אנשים מגיעים לתחנות דלק ומתדלקים בשירות עצמי ולא פעם רואים שהמנוע שלהם פועל. ראשית, זה בניגוד לחוק ובניגוד לשילוט בתחנות הדלק. שנית, אם נמצאים ביתרת דלק נמוכה במיכל, הסירקולציה שנוצרת במיכל עלולה לגרום לשאריות הלכלוך במיכל להגיע למערכת הדלק ולייצר נזקים. ההמלצה היא תמיד לתדלק כאשר הרכב כבוי”.
מעניין!