המיוחדים

בכירי הרשימה המשותפת בבית הנשיא. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

פיצול ערבי: הקומוניסטית, “המתונה”, הקיצונית והמוסלמית – מגזר 1 עם 4 מפלגות

אחרי שהגיעה לפני מספר שיא של 13 מנדטים, המפלגות הערביות מוספיות להתפצל • המפלגה שתומכת באסד, זו שרוצה להקים ח’ליפה אסלאמית, האחרת שבכיריה ריגלו נגד ישראל וזו של הדר’ “החביב” שרוצה להשתתף בשלטון • סדר לפני הבלגן
  • לדאוג לעתיד הכלכלי בהשקעה של מינימום זמן ומאמץ

    תוכן מקודם

  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • למצוא את האיזון בין חיים לעבודה גם כשזה נראה בלתי אפשרי

    תוכן מקודם

  • הכנסה קלה: כך תחתנו את ילדיכם עם כסף מהצד

    תוכן מקודם

  • כולנו רוצים 'בית של תורה' - איך נייצר אווירה כזו בבית?

    תוכן מקודם

  • למשפחה אין בית לחזור אליו...

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

ראש המודיעין ברשות הפלסטינית, מאג’ד פרג’, פגש את ראשי הרשימה המשותפת, איימן עודה, אחמד טיבי, סאמי אבו שחאדה בניסיון לשכנע אותם להחזיר את רע”מ לשותפות כדי למנוע מנתניהו את ה-61 מנדטים. במקביל, יו”ר בל”ד אבו שחאדה מאיים לפרוש מהאיחוד אם ימליצו על לפיד לראשות ממשלה.

השבוע האחרון חושף רק במעט את הנעשה במפלגות הערביות בישראל, שלמען האמת, רובינו יודעים עליהם מעט מאוד, למרות ההשפעה הרבה שלה על הפוליטיקה שלנו בכלל, בממשלה האחרונה בפרט ואולי אפילו ביתר שאת בממשלה הבאה.

אם חשבתם שמה שקורה בין דגל התורה ואגודת ישראל, ומה שקורה בתוך המפלגות האלה זה מסובך, חכו עד שתשמעו על כל המפלגות ותתי המפלגות שיש בסיעות הערביות השונות (להבדיל, כמובן).

הרשימה המשותפת, עם הקמתה בשנת 2015 בזכותו של אביגדור ליברמן שהעלה את אחוז החסימה, כללה את הרשימות הבאות: חד”ש, רע”מ, תע”ל, בל”ד. המפלגה זכתה אז במספר שיא של 13 מנדטים, אחרי ששיעור ההצבעה במגזר הערבי זינק.

המפלגה הוותיקה ביותר

מפלגת חד”ש, בראשות איימן עודה, היא ר”ת של החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון. המפלגה היא למעשה תנועה המאחדת ארגוני שמאל רדיקלי שדוגלים ברעיון הסוציאליסטי והיא הרשימה היחידה בכנסת שאינה מגדירה את עצמה לאומית או דתית, ורואה בעצמה רשימה יהודית-ערבית.

היא מתמודדת כרשימה לכנסת מאז הבחירות לכנסת התשיעית, אך המפלגה מורכבת מתנועות ומזרמים שונים והמרכזי בהם הזרם המרקסיסטי-לניניסטי. המרכיב המרכזי ברשימה הוא המפלגה הקומוניסטית הישראלית, הקיימת למעלה ממאה שנה.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית, או בראשי תיבות מק”י, היא מפלגת שמאל רדיקלית קומוניסטית ששורשיה נעוצים עוד בתקופת היישוב העברי בארץ ישראל, במפלגת פועלים סוציאליסטית עברית, שנוסדה ב-1919 ואשר בשנת 1924 שינתה את שמה למפלגה הקומוניסטית של פלשתינה.

עודה הקומוניסט. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

כיאה למפלגה קומוניסטית, המפלגה תומכת בקביעת שכר מינימום בגובה של 60% מהשכר הממוצע במשק, הגדלת קצבאות הילדים ב-40%, השוואה של קצבאות הנכות וקצבאות הזקנה לשכר המינימום, ביטול של כל ההפרטות שנעשו עד כה של חברות ממשלתיות, ביטול התוכניות להפרטת בתי-החולים, ועוד.

מצד שני, המפלגה היא גם ערבית, אז היא מאמינה ב”שלום צודק ויציב המבוסס על נסיגה מכל השטחים הכבושים והקמת מדינה פלסטינית בצידה של ישראל ובירתה ירושלים המזרחית : היענות מיידית ליוזמת השלום הערבית, הנתמכת בידי רוב מדינות העולם; ביצוע החלטות האו”ם בעניין הסכסוך הישראלי – פלסטיני”.

המפלגה היא תומכת מוצהרת של טובח ההמונים נשיא סוריה בשאר אל-אסד. המפלגה פרסמה הודעת תמיכה בהשתלטותו מחדש של צבא סוריה על חלב. בעקבות המתקפה הכימית בח’אן שייח’ון, הטילה חד”ש וטו על גינוי אסד והתקיפה הכימית בידי הרשימה המשותפת, ומאוחר יותר גינתה את התקיפה האמריקאית שבאה בתגובה למתקפה הכימית.

בכנסת הנוכחית המפלגה מיוצגת על ידי חברי הכנסת איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, ועופר כסיף.

המפלגה “המתונה”

מי שלאורך שנים מציגה חזית מתונה יותר של הציבור הערבי היא מפלגת תע”ל (תנועה ערבית להתחדשות), שמאז ומתמיד עומד בראש ח”כ אחמד טיבי, שלרוב גם היה מייצגה היחיד בכנסת. המפלגה הוקמה על ידו לקראת הבחירות לכנסת ה-14, אך פרשה לפני הבחירות. לקראת הבחירות הבאות התאחדה בל”ד לצורך כניסה לכנסת, ותפצלה מיד אחרי הבחירות.

שורה אחת מתוך רשימת מטרות המפלגה מלמדת יותר מכל על ההבדל בין טיבי לאחרים. “להשתתף באופן פעיל בתהליך קבלת ההחלטות במדינה. להשפיע ולקחת חלק בתהליך קבלת ההחלטות ועיצוב המדיניות”, נכתב שם.

טיבי המתון יחסית. צילום: תומר נויברג/פלאש90

לצד זה יש כמובן את הדברים הרגילים, “המשך התמיכה בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני כדי להקים מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל בגבולות יוני 1967 ובירתה מזרח ירושלים וכן פתרון בעיית הפליטים הפלסטינים באופן צודק ע”פ החלטות מועצת הביטחון. במסלול הישראלי-סורי לדרוש ולהאבק למען נסיגה מלאה מרמת הגולן וחתימת הסכם שלום עם סוריה וכן נסיגה מלאה מדרום לבנון וחתימת הסכם שלום עם לבנון כדי להגיע לשלום כולל ובר קיימא באזור”.

לצד אחמד טיבי, כיום מכהן בכנסת מטעמה גם ח”כ אוסאמה סעדי.

המפלגה הקיצונית ביותר

למרות שלעיתים נראה שהתחרות קשה, בבל”ד (ברית לאומית דמוקרטית) לא שוכחים את מחויבותם להיות המפלגה האנטי ישראלית הקיצונית ביותר בפרלמנט הישראלי, וסימן לכך ניכר בדיווחים בימים האחרונים על האפשרות שיתפלגו.

ברקורד שלה יש רשימה מכובדת שמסייע לה בתחרות המפוקפקת. היא הוקמה על ידי עזמי בשארה שנמלט מישראל לאחר שנחשד בריגול ובסיוע לארגון חזבאללה, חבר הכנסת לשעבר מטעמה סעיד נפאע הורשע במגע עם סוכן זר ויציאה למדינת אויב ונדון לשנת מאסר, חכ”ל באסל גטאס צולם כשהוא מבריח מעטפות ובהן מכשירי טלפון סלולרי וחפצים נוספים למחבלים הכלואים בישראל, וכמובן חנין זועבי השתתפותה במשט המרמרה לעזה.

שחאדה הקיצוני. צילום: מרים אלסטר/פלאש90

המפלגה מוגדרת כערבית חילונית אנטי-ציונית הדוגלת בהפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה. בין מטרותיה, “דרישה לפירוק הנשק הגרעיני להשמדה המונית בישראל ובמדינות שונות, תמיכה בשחרור האסירים והעצירים הפלסטינים (מחבלים, ש.ק.), תמיכה באביב הערבי”, ועוד שלל דברים הזויים יותר ועוד יותר.

למרות שבתקופות השונות הייתה עם לא פחות מ-3 מנדטים בכנסת, כיום היא מיוצגת על ידי ח”כ סאמי אבו שחאדה בלבד.

המפלגה המוסלמית

בשונה מהמפלגות הערביות האחרות שלא מזוהות באופן רשמי מבחינה דתית, רע”מ – הרשימה הערבית המאוחדת, היא רשמית מפלגה ערבית-אסלאמית. המפלגה הוקמה בגלגול הראשון בבחירות לכנסת התשיעית, ולא עברה את אחוז החסימה בבחירות לאחר מכן לאחר שבניו של מספר 3 ברשימה רצחו את מספר 2 במפלגה כדי להכניס את אביהם לכנסת.

בבחירות לכנסת ה-14 היא עשתה קמבק ומאז היא מכהנת בכנסת כזרוע הפוליטית של הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית. שיא גודלה היה 5 מנדטים בכנסת ה-15, אחרי שמפלגת מד”ע (המפלגה הדמוקרטית הערבית) התמזגה לתוכה.

עבאס המוסלמי. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

מבחינה דתית, מדובר במפלגה קיצונית. עבד אל-מאלכ דהאמשה שהיה יו”ר המפלגה מאז הקמתה ועד לכנסת ה-16, אמר ש”אנו מאמינים באסלאם, אנו מאמינים במשטר הח’ליפות ואיננו תומכים בהפרדת הדת מהפוליטיקה”.

כשהרשימה המשותפת התפצלה לפני כמה מערכות בחירות, בחרו לרוץ דווקא עם בל”ד, כשמנגד חד”ש ותע”ל הציגו חזית יותר מתונה. כשמנסור עבאס נבחר על ידי מועצת השורא ליו”ר המפלגה החל להוביל קו אחר, יש שיגידו תוך כוונות אסלאמיות נסתרות, לתמוך בממשלה.

מפלגה חמישית?

גם במערכת הבחירות הנוכחית ישנם דיבורים על האפשרות שתקום מפלג ערבית נוספת, שתנסה להציג חזון אחר לציבור הערבי בישראל. לאחרונה הוקמה מפלגת ‘עתיד הנגב’, שבין מייסדיה נמצא גם ראש העיר רהט לשעבר טלאל אלקרינאוי, שהציבה לעצמה כמטרה להביא לייצוג של הבדואים בכנסת הבאה.

גם מפלגת עלה ירוק, שרצה כמעט בכל בחירות לכנסת, תרוץ גם בבחירות הקרובות והודיעו על שיתוף פעולה מיוחד עם אוסרת אל איסלמיה עמה היא תרוץ בפתק אחד. מדובר ברשימה מוסלמית חדשה לקידום בריאות טבעית ואיכות חיים במגזר המוסלמי.

כמובן שגם מפלגת מר”צ תנסה להשיג קולות במגזר הערבי, בניסיון לחצות בבטחה את אחוז החסימה. הערבי הבכיר ברשימה, השר עיסוואי פריג’ הודיע על פרישה ולא יתמודד הפעם, ח”כ וג’ידא רינאווי זועבי כמובן גם לא תנסה את מזל אחרי חלקה בהפלת הממשלה האחרונה, וח”כ עלי סלאלחה הוא בכלל דרוזי ולא ברור להיכן יגיע בפריימריז, כך שלמפלגה איך כך הרבה מה למכור למגזר מול מגוון המפלגות המגזריות.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

כתבות חדשות באתר

בת חצי שנה, ולא ראתה כמעט את אמא ע"ה: האם יש לה סיכוי לעתיד טוב יותר?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
הכנס שיעניק לכם עתיד כלכלי בטוח 
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!
שריפה פרצה בבניין בן 6 קומות באילת; עשרות בני אדם חולצו 15 פונו לבית החולים
מפתיע: הכלי שחושף למשפחות כמה יעלו להם בעתיד כל חתונות הילדים יחד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

היועמ"שית החליטה: לאחר פרק זמן של שיח ציבורי, יחל גיוס חרדים בכפייה
"אנחנו תפאורה": בן גביר מתח ביקורת בקבינט על קבלת ההחלטות בפורום מצומצם
התרגשות בעולם היהודי לקראת שבוע הספר של ארטסקרול: אוצרות של ידע תורני בהישג יד!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שתי דקות לאחר השיגור: המחבל חוסל; 100 מחבלים חוסלו בסג'עייה • צפו
הלוחמים הקדישו את פיצוץ מנהרת הטרור בסג'עייה לזכר עמיחי רובין הי"ד • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת קרח • צפו
שני פצועים קל בתאונת דרכים בין אוטובוס ושני רכבים ברחוב חיד"א בבני ברק
צפו בשיחה מרתקת על פרשת קורח ושיעור נפלא מתמצת על כל הלכות סחיטת פירות וצביעה באוכלין ברבע שעה!!
הנכנע לרצון ה' שולט על איתני הטבע • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
פנינים לפרשת השבוע • הרב יוסף חיים אוהב ציון • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | הסלמה ספרדית ופרגמטיות אשכנזית, מגעים עם המרכז-ימין, ואלימות בהלוויה
WhatsApp Image 2024-07-02 at 23.56
"סופרים גופות מחבלים": כתב 'JDN' בסיור נדיר ב'עיר המנהרות' - רפיח | מיוחד
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר

חדש באתר

.
המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
IMG-20240705-WA0050
המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
photo1720171343
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
.
המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!

גלריות

 עצרת להצלחת עם ישראל (2)
בית הכנסת היזדים: עצרת תפילה להצלחת עם ישראל
 דן ביתר הכנסת ס''ת הרב יחזקאל טאוב (24)
ביתר: הכנסת ספר תורה וסיום הש"ס בהילולת בעל הנחלת דן ממודז'יץ זצוק"ל
'ניץ במאנסי חנוכת הבית וש''ב (59)
מאנסי: חנוכת ביהמ"ד ויז'ניץ ושבע ברכות לנין האדמו"ר
''ת דברי יחזקאל בית שמש חומש סעודה (2)
יָבוֹאוּ טְהוֹרִים • מסיבת חומש בת"ת 'דברי יחזקאל' על טהרת הקודש בבית שמש

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ"ט בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture