שיבושי ה-GPS בנמל התעופה בן גוריון נגרמים על ידי סוריה ולבנון, כך אמר לכאן חדשות גורם המעורה בפרטים. מדובר בתופעה שקיימת בשנים האחרונות, אך בחודשים האחרונים ישנה עליה במקרים. עם זאת, למרות ההפרעות לא נגרמה פגיעה במבצעיות של המטוסים שבהם מותקנים אמצעי ניווט נוספים.
בשנים האחרונות, טייסים בחברות תעופה התמודדו עם תופעה של שיבושי GPS קשים במטוסים הנערכים לנחיתה בנמל התעופה בן גוריון. בשנה שעברה, פעילות הצבא הרוסי בבסיס חמיימים בעיר הנמל לטקיה שבסוריה, הובילה להפעלת מערכות הגנה מתקדמות ורבות עוצמה, שמשבשות את הגלים האלקטרו-מגנטיים במזרח הים התיכון. כך נגרמה הפרעה גם לנחיתות מטוסים בישראל.
איריס רז, ראש אגף איכות הסביבה ברשות שדות התעופה כתבה במכתב שפורסם לראשונה בישראל היום כי “לרוב, הן משיקולים מבצעיים והן משיקולים סביבתיים, הנחיתות מבוצעות בגישת RNP (נחיתה באמצעות מערכות GPS של המטוס), להוציא עיתות מזג אוויר סוער ותנאי ראות לקויים, או בעת שיבושים במערכות ה־GPS”.
“בחודשים האחרונים חווה מדינת ישראל הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, כנראה מחוץ למדינת ישראל. הפרעות אלו מונעות כמעט לחלוטין את היכולת לבצע תהליכי RNP, ולכן כמעט כל הנחיתות מתבצעות בנתיב ILS (נחיתה שמבוססת על עזר ניווט קרקעי), שהוא הנתיב הארוך שעובר מעל מודיעין עילית, חשמונאים וכפר האורנים.
“רשות שדות התעופה מודעת להשפעות הרעש סביב נתב”ג, ועושה כל העת כמיטב יכולתה על מנת לפעול למזעורו ולחלוקתו ההוגנת בין היישובים השונים במרחב נתב”ג, ובתוך כך משתדלת, ככל הניתן, להפנות מטוסים לנחיתה על מסלול 30 בגישה RNP”, כתבה רז. “ניהול תעבורה אווירית הינו תחום ייחודי ומקצועי המחייב את רש”ת, כמפעילת נתב”ג, לפעול באופן שיבטיח את בטיחות הטיסה המרבית, ועל כן לא ניתן להתחייב באופן מוחלט להימנע מהפניית מטוסים למסלול בגישת ILS, וזאת על אף ההשפעה שיש לכך על היישובים המצויים לאורך נתיב הטיסה לקראת נחיתה”.
ממש מדאיג
כאמור,מצפון תפתח הרעה!
פעם כשהיו פה ראשי ממשלה חזקים על כזה דבר היינו מורידים להם את המשדר חוסם.
היום שהקיסר הסגול וחבורת המלקקים שלו שולטים, האויבים שלנו צוחקים עלינו