כלכלה ועסקים

ארכיון

ועדת הכספים בקריאה לאוצר: “הקפיאו את הפחתת הטבת המס על רכישת רכבים חשמליים”

ועדת הכספים בראשות ח”כ משה גפני, קיימה היום דיון בנושא ‘הקפאת עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים • הדיון התקיים על רקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של רכבים חשמליים שתכנס לתוקף בחודש הבא, בהתאם למתווה מדורג
  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • מוכנים לשינוי? בואו תגלו איך אלפי אנשים מרוויחים כסף מהדיגיטל

    תוכן מקודם

  • כולנו רוצים 'בית של תורה' - איך נייצר אווירה כזו בבית?

    תוכן מקודם

  • כבר לא צריך להדחיק: המחשבון שמגלה לכם את עלויות החתונות בעתיד

    תוכן מקודם

  • כבר לא צריך להדחיק: המחשבון שמגלה לכם את עלויות החתונות בעתיד

    תוכן מקודם

  • למצוא את האיזון בין חיים לעבודה גם כשזה נראה בלתי אפשרי

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

ועדת הכספים בראשות ח”כ משה גפני, קיימה היום (שלישי) דיון בנושא ‘הקפאת עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים’ הצעתם של חברי הכנסת: בועז טופורובסקי, ששון גואטה, אורית פרקש הכהן, מיכל שיר סגמן, מיכאל ביטון, שרן השכל, ניסים וטורי, זאב אלקין, רון כץ ונעמה לזימי. הדיון התקיים על רקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של רכבים חשמליים שתכנס לתוקף בחודש הבא, בהתאם למתווה מדורג שנקבע לפני מספר שנים.

במהלך הדיון הציג מנכ”ל משרד האנרגיה כי ההעלאה תביא להבדל של 30% במחיר בין רכב בנזין לרכב חשמלי וקרא להקפיא את המס עד לחדירה של 10% מכלל הרכבים: “הצעד יחבל משמעותית במומנטום של חדירת הרכב החשמלי לישראל, יגרום למהפכה להתעכב לשנים ארוכות, ויהפוך אותו לרכב לעשירים בלבד”, כן ציין המנכ”ל כי נוכח העיכוב שיוצרות מתקפות החות’ים רכבים שהיו מיועדים להגיע לפני עליית המס יגיעו לאחר החלתו. מנכ”ל משרד המדע ציין כי מדובר בצעד שמנוגד למדיניות העולם המעריב, וכי 40% מפליטות זיהום האוויר בישראל מקורן בכליי רכב

במשרד האוצר השיבו מנגד כי אין שום סיבה לדחייה במתווה, וכי גם רכב חשמלי מייצר עלויות חיצוניות כגודש, צורך בתשתיות ותאונות דרכים, וכי הוא מגלם הפחתה של כ-רבע מהעלויות החיצוניות בלבד לעומת רכב בנזין, וכי החיסכון לרוכשים גם לאחר העלאת העלאת המיסוי ל-35% מס קנייה, “מהווה עדיין הטבה מפליגה לעומת 83% למנוע בעירה בנזין, פער דרמטי של קרוב ל-50%”. כן ציינו במשרד כי ישנו גידול בשיעור החדירה למרות הפחתת ההטבה באופן מדורג בשנים האחרונות, כאשר בשנה האחרונה אחוז החדירה עמד על כ-20% וכי “גם בשנה האחרונה לאו דווקא עלו מחירי הרכב החשמל”. *עוד טענו במשרד כי חלק מהעלויות שנחסכו בגין הטבת המס גולגלו דווקא ליבואני ומשווקי הרכב, וכי במידה ותדחה ההפחתה בהטבת המס, תפסיד המדינה בשנה הבאה למעלה ממיליארד ₪

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני: “העיתוי לא נכון, על אחת כמה וכמה שיש את המתח שאי אפשר להעביר את המכוניות בגלל החות’ים במייצר שם, המשמעות של העניין שזה מעלה את המחיר באופן דרמטי, לכן אנחנו סבורים שלא צריך להעלות את המחירים.

מנכ”ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין: “מתקיים שיח ביננו לבין האוצר, אימוץ הרכב החשמלי הוא יעד לאומי, העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית מאוד בכדאיות לרכוש רכב חשמלי. כבר היום הוא יקר יותר ב-9% בממוצע, עם ההעלאה כעת זה עוד 20%, ויהיה הבדל של 30% בערך. זה יחבל משמעותית במומנטום של חדירת הרכב החשמלי לישראל, היו מדינות שעשו את הטעות הזו, דוגמת ספרד, ולקח להם הרבה יותר כסף וזמן להופך את המגמה לאחר מכן, זה יגרום למהפכה הזו להתעכב לשנים אחרונות. זה יהפוך לרכב לעשירים בלבד, ואנחנו רוצים את הרכב הזה לכל לשכבות העם, אנחנו רוצים נוכחות של רכב חשמלי ולא רכב בנזין מזהם. צריך לדחות עד למסה קריטית של חדירה, שזה 10 אחוז בערך, ואנחנו מניחים שגג עד 2026 אפשר להגיע למסה הזו”.

בליטשטיין התייחס גם לבעיית ההובלה הימית על רקע המשבר הימי והמלחמה: “יש יבואנים שרצו להגיע עם הרכבים לפני הטלת המס, וכרגע כל הרכבים האלה מתעכבים בים. השקענו כסף רב בנושא של עמדות טעינה, זה חלק מלווה חשוב מאוד ומכריע של המהפכה, ואנחנו הולכים להמשיך בכך. בתקציב 23 הוקפא הנושא הזה, וב-24 אנחנו מכינים תוכנית מקיפה של עמדות טעינה, ואנחנו בשיחות עם האוצר. לעניין המיסוי באוצר לא מוכנים לשנות מעמדתם”.

גיא סמט, מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה: “40% מפליטות זיהום האוויר בישראל, מקורו בכליי רכב. בדיוני התקציב העלנו את זה בפני אגף תקציבים, הם לא היו מוכנים לדבר על הנושא. בעולם נעשה עידוד לנושא, באירופה אומרים ליבואן יש לך אחוז של פליטות, אל תביא לנו את הגרוטאות, אלא תדאג לתמהיל נכון של כלי רכב, אם לא תעמוד בזה תקבל קנסות. אנחנו משמידים את הכלי שתמרצנו באמצעותו, כך ייצרנו מצב שמדינת ישראל תמשיך לייבא רכבים ישנים ומזהמים. הצענו גם להתמודד בצורה של תמהיל כלי הרכב בדומה לאירופה, כי אנחנו מעודדים היום להביא רכבים מזהמים”.

ח”כ אורית פרקש הכהן “אני לא מבינה את ההיגיון לעלות את המיסוי גם מבחינת יוקר המחייה, אני לא מבינה את הרעיון לעשות את הדבר הזה דווקא כעת. אנו רואים את ההדים של הצעד הזה. במקום לקחת את הכסף ולשים בסבסוד של עמדות טעינה, מסיתים אותו למלחמה. יש את העניין עם משבר עם החות’ים והובלת מכוניות מסין ודרום קוריאה יש בעיות של הובלה בים האדום, הדבר הזה מעכב אלפי מכוניות. את המס על משקאות ממותקים שהורגים אנשים לא מחזירים אבל על המס על רכבים חשמליים מעלים”.

ח”כ רון כץ: “לאן מדינת ישראל רוצה להגיע? איך אנחנו רואים את העתיד של המדינה שלנו שמתחבר לעתיד של כל העולם? אל תגרמו לציבור את החוסר וודאות של לדעת האם לקנות או לא לקנות, האם לא יהיה כלכלי יותר? החוסר וודאות יוצר דבר אחד, יביא אותנו למצב שאף אחד לא יקנה רכבים חשמליים במדינת ישראל ושזה יקרה אתם תצטערו על זה ותרצו להוריד את המיסים. אולי פעם אחת נחשוב כמה צעדים קדימה ונעצור את העליות האלה?”.

ח”כ אלי דלל: “המדינה התחייבה להקטין את פליטות גזי החממה והיא הולכת בדיוק הפוך. אנו צריכים פחות זיהום במקביל אנו עושים דברים הפוכים ולכן יש חשיבות גדולה מאד לרכב חשמלי. כיום רכבים חשמליים נחשבים ליוקרתיים כי המיסוי גבוה. אנו כמדינה צריכים לדאוג שיהיו עמדות טעינה ציבוריות ועמדות טעינה פרטיות צריך להתיר בהיתרי הבניה”.

ח”כ ינון אזולאי “בקורונה הייתה עליה של מחירים כי לא היה בשוק רכבים ועד שהתחילה שוב ההתאוששות אנו עוד פעם קוטעים את זה. צריך להפסיק עם זה. אתם לא מעודדים את המדינה לייבא רכבים חשמליים אז מה נגיד לאזרחים? שאנו רוצים מהם עוד מס? בסוף נוציא את הכסף על הבריאות של האנשים כי איפה שיש יותר זיהום אוויר יש יותר חולים”.

ח”כ מטי צרפתי: “אנחנו שואפים כבר כמה שנים ליותר עצמאות אנרגטית ולא להיות תלויים, מה גם שאנו מתקדמים עם היעדים שלו כאנרגיה חלופית אנו צריכים להימנע מדלק ולהיות עצמאים אנרגטית”.

ח”כ יוראי להב: “באוגוסט השנה נשיא ארה”ב פרסם תכנית עידוד של 12 מיליארד דולר לרכבים חשמליים, אנו מדברים בישראל על פחות מ-2% דריסת רגל ברכבים חשמליים. זה פוגע פגיעה קשה בכל פיתוח תשתית החשמלית במדינה ישראל, אני מציע לגנוז אותו לחלוטין ולהציע הטבות מס נוספות למי שבוחר ברכב חשמלי”.

ח”כ יצחק קרויזר: “הבשורה של הגעת רכבים חשמליים הייתה בשורה גדולה לפריפריה. מי שגר בפריפריה מחזיק שני כלי רכב באופן אוטומטי, אחזקה של רכב בנזין יקר. ההוצאות של תושבי הפריפריה גדולות משל תושבי המרכז. זו העלאה שניה, זה אלפי שקלים בשנה לכל משפחה, אם אתם יוצאים בגזרות כלכליות על אנשי הפריפריה תגידו”.

ח”כ חמד עמאר: “רק 2% קנו רכב חשמלי במדינת ישראל וגם ל2% יש בעיות בעמדות טעינה. לדעתי האוצר אומר שהמדינה לא רוצה רכבים חשמליים. צריך לעודד אנשים לקנות רכבים חשמליים כי זה פחות מזהם והמטרה היא להוריד את הזיהום. תחפשו הכנסה אחרת, רכב חשמלי צריך לעודד”.

יו”ר הוועדה, ח”כ גפני: “הייתה מגמה לעודד רכב חשמלי, המציאות לבוא ולומר שהייתה תוכנית והיא תיושם, היא לא מקובלת בשום צורה. אנחנו בתקופה שיש לעשות כל מאמץ לעודד את אלה שנפגעים מהחות’ים, להקל על האנשים האלה, הם צריכים היום לעשות סיבוב ארוך ואתם הולכים לקחת מהם יותר מס. יש גם דבר ציבורי כלפי כל העולם, שאנחנו מסייעים למי שמייבאים את הרכבים האלה. לראות את מה שעושה ארה”ב ואירופה, וכאן ללכת ולפגוע, מישהו היה צריך לעצור את התהליך הזה במשרד האוצר”.

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: “גם שהמס יעלה ל-35 אחוז, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש”ח, וביחס לרכב בנזין מזהם יכולה להגיע ל-68 אלף ₪, משרד האוצר עדיין מעודד רכבים חשמליים. ההחלטה במשרד היא להמשיך עם המתווה. ישנו גידול בשיעור החדירה, גם בשנה האחרונה לאו דווקא עלו מחירי הרכב החשמל, למרות המתווה המדורג, בשנים קודמות חלק מהסכום בשל שיעורי המס הנמוכים גולגל ליבואנים ולאו דווקא לצרכנים. בהתייחס לעלויות החיצוניות שבשלה מטילים מס קנייה על כלי רכב, הרכב החשמלי חוסך בזיהום אוויר ורעש, אבל לא חוסך בגודש ולא בתאונות דרכים ולא בצורך בתשתיות. העלויות החיצוניות שחוסך רכב חשמלי הם בערך רבע, לכן הצורך בהטלה של מס עליו”.

נטליה מירנצ’וב, רשות המיסים: “אין שום סיבה לדחות, אנחנו דברים על מוצר חדש שנרכש בידי שכבות מבוססות. מוצר שמייצר עלויות חיצוניות, גודש, שימוש בתשתיות, תאונות. רכב חשמלי לא מייצר פליטות ברמה של אגזוז, אבל הוא מייצר סוללה שמייצרת הרבה מאוד פליטות, ייצור חשמל מייצר פליטות. במידה ולא נשנה את רמת המיסוי בשנה הבאה, מדובר בהפסד הכנסות למדינה בגובה של למעלה ממיליארד ₪ לשנה, סכום שהמדינה זקוקה לו. אנחנו מדברים על חדירה של 20% בשנה בייבוא, ואם לוקחים את חודש האחרון אנחנו ב-36% מהייבוא. השנה נוספו בין 40 ל-50 אלף רכבים”.

ספיר איפרגן, רכזת תחבורה, משרד האוצר: “גם 35% מס קנייה זו הטבה מפליגה לעומת 83% למנוע בעירה בנזין, המתווה לא מדבר על השוואה, כך מגולמת ההבנה כי יש מקום לעודד רכב חשמלי על פני בנזין, וזה פער דרמטי של קרוב ל-50%. בשנת 22 היו בין 20 ל -25 אחוזים של רכישת רכבים אלה, זה גידול מאוד משמעותי ביחס ל-21, למרות שהיה גידול במס, זה מראה שעדיין רכב חשמלי הינו השקעה כלכלית משתלמת מאוד בשל העלות הנמוכה מאוד לעלות השולית”.

עוד הוסיפה איפרגן כי “לנגד עיננו תמיד עומדת מטרת העל של צמצום התוצר בשל הגודש, הפתרון היחידי האפקטיבי זה עידוד תחבורה ציבורית איכותית. משרד האוצר משקיע המון משאבים בזה. לכן רכב פרטי באשר הוא רכב פרטי הוא עדיין רכב פרטי, לכן העלויות השליליות על המשק הן דומות, שכן רוב הפגיעה הכלכלית היא גודש, ואז תאונות דרכים, וגם רכב חשמלי גורם לפגיעה זו. זה לא סוד שאנחנו תומכים בעדכון מנגנון המס שישקף יותר את העלויות השליליות דרך נסועה”.

יו”ר הוועדה סיכם את הדיון: “נכשלתם כישלון מוחלט בכל העניין של עמדות טעינה בניגוד לכל ההתחייבויות שלכם, העמדה שלנו שמכל הסיבות שבעולם, אנחנו מבקשים לדחות את העלאת המס הזו. מכיוון שלא אקבל סעד מכם, אני פונה לשר האוצר ולמנכ”ל משרד האוצר, אפנה אליו את המכתב מכל חברי הכנסת שחתמו ומי שעוד רוצה לחתום. אם התשובה תהייה שלילית נצטרך להיכנס לעניין ולראות מה כוחה של ועדת הכספים שהיא דנה ומחליטה פה אחד, אנחנו לא מעוניינים במס הזה, אנחנו מבקשים לדחות אותו מכל הסיבות שעלו, זו החלטת הוועדה, אני מציע שתבחנו אותה מחדש, לא רבים כך עם ועדת הכספים, במיוחד שהיא מחליטה ככה פה אחד. תקיימו דיון, אני הולך להעביר את המכתב לשר ולמנכ”ל”.

ח”כ ינון אזולאי: “הכנתי הצעת חוק בנידון, אם לא יסכימו נוכל לקדם אותה”. ח”כ גפני: “רעיון טוב”.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

1 תגובה
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

היינו בסרט הזה לפי שנה. ההמגה הקבועה.
אין תחליף למקור הכסף הזה אחרי כל הבזבובים של הממשלה.

כתבות חדשות באתר

חשיפה: גדולי הדור נגד בג"ץ זה הזמן לצאת למלחמה וביחד מנצחים • צפו
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תקרית חריגה בצפון: אזרח אמריקני שתרם רחפנים נפצע קשה מפגיעת טיל נ"ט
לאחר ההודעה של צה"ל: חיל האוויר החל בתקיפות על אלתפח ודרג' בעיר עזה
לראשונה • סכום ההלוואות של הגמ"ח המרכזי חצה את סך 3.2 מיליארד ₪ שניתנו לציבור המחותנים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

השמדת מנהרות סמוכות לגדר בסג'עיה וקרבות בדרום הרצועה
מזג אוויר: עלייה בטמפרטורות, הקלה בעומס החום רק בשבת; התחזית המלאה • האזינו
 אחרי הלוויה: למשפחה אין בית לחזור אליו...
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המסמך שמזהיר מפני הפוגה ממושכת: חמאס ישקם את יכולותיו ויבסס את שליטתו
דרמה בצרפת: בניגוד לסקרים מפלגת הימין הקיצוני קיבלה רק שליש מהמושבים
היום! פרנסה כנגד פרנס"ה!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

התרחיש היחיד להחלפת נתניהו: אחדות מקיר לקיר בין שורות האופוזיציה
שר החוץ ימריא לפסגת נאט"ו: "המערב צריך להטיל סנקציות חמורות על איראן" • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

צדקה תציל ממוות • כל עם ישראל נרתם לרפואת הגאון הגדול רבי יהודה דרעי שליט"א
"בית צדיקים" - תזמורת מלודי, יואלי דוידוביץ , אבי מן ומקהלת נגינה
"אבא" ו"כל זמן" - יהודה גרין משחרר שני שירים מהאלבום החדש "אמר אביי"
יהודה שמעה מפתיע עם סינגל חדש - "אור חדש"
נתניהו רוצה את העסקה? התנאי הנוסף שלא פורסם בהודעת רה"מ
אחדות. האם זה אפשרי בכלל? / ישראל זאב לוונטהל
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | הסלמה ספרדית ופרגמטיות אשכנזית, מגעים עם המרכז-ימין, ואלימות בהלוויה
WhatsApp Image 2024-07-02 at 23.56
"סופרים גופות מחבלים": כתב 'JDN' בסיור נדיר ב'עיר המנהרות' - רפיח | מיוחד
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר

חדש באתר

photo1720365663
תקרית חריגה בצפון: אזרח אמריקני שתרם רחפנים נפצע קשה מפגיעת טיל נ"ט
photo1720383765
לאחר ההודעה של צה"ל: חיל האוויר החל בתקיפות על אלתפח ודרג' בעיר עזה
 של WhatsApp‏ 2024-07-07 בשעה 23.33
השמדת מנהרות סמוכות לגדר בסג'עיה וקרבות בדרום הרצועה
WhatsApp Image 2024-07-07 at 10.34
צדקה תציל ממוות • כל עם ישראל נרתם לרפואת הגאון הגדול רבי יהודה דרעי שליט"א

גלריות

 הישיבה שליט''א וראשי הישיבות במעמד
הכנסת ספר תורה להיכל ישיבת אהבת תורה בירושלים
''ת חינוך נערים מנצ'סטר מסיבת חומש (18)
בֶּן חָמֵשׁ לַמִּקְרָא • 'חומש סעודה' בת''ת חינוך נערים מנצ'סטר אנגליה
 הספד הרב אליעזר כהן זצ''ל (15)
ראשי הישיבות הגיעו לעצרת המספד לזכרו של הצדיק ממוסיוף זצ"ל
 אהרן אסיפה מיוחדת דריי (23)
אסיפה מיוחדת 'בית נאמן' בחצה"ק תולדות אהרן

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד • כותרות העיתונים – א' בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture