בריאות

באדיבות המצלם

ארגון הבריאות הבריטי קבע: “לבלב מלאכותי” – קו ראשון לטיפול בחולים לא מאוזנים

חולי סוכרת סוג 1 זכו בעשורים האחרונים למספר פיתוחים טכנולוגיים שהקלו את הטיפול במחלה המורכבת הבשורה הגדולה: מערכות משאבת אינסולין היברידיות במעגל סגור, המכונות גם “לבלב מלאכותי”, המתאימות את מינוני האינסולין באופן אוטומטי על ידי אלגוריתם חכם ומדידת סוכר רציפה ומשחררות את המטופלים מהשתעבדות למדידות ולזריקות ד”ר רועי שליט, מומחה באנדוקרינולוגיה: “זה העתיד של הטיפול לכלל החולים”
  • זאת ההזדמנות שלכם להשקעה בנכסי יוקרה בקפריסין וברומניה>>>

    תוכן מקודם

  • השקעות יוקרה לא לעשירים בלבד>>>

    תוכן מקודם

  • בואו להכיר את הטעם הכי קרוב לחלב>

    תוכן מקודם

  • לא תאמינו: מאיזה גיל אפשר לפתוח חשבון בנק?

    תוכן מקודם

  • וויראלי! המחשבון שמחשב לכם את עלויות כל החתונות הילדים בעתיד

    תוכן מקודם

  • בואו להכיר את הטעם הכי קרוב לחלב>

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

הדור הבא של הטיפול בסוכרת סוג 1 כבר כאן. ארגון הבריאות הבריטי NICE פרסם לאחרונה הנחיות חדשות המגדירות מערכות הכוללות משאבת אינסולין היברידית בלולאה סגורה בתור קו ראשון בטיפול לחולים הסובלים מאיזון לא מיטבי של ערכי הסוכר, כך פורסם ב-ynet. ד”ר רועי שליט, מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהל מכון סוכרת, אמר כי “אין ספק שההחלטה הנוכחית היא צעד חשוב בדרך להפיכת המערכות ההיברידיות לסטנדרט אצל כלל המטופלים. זה העתיד של הטיפול בסוכרת סוג 1”.

כיצד עובדות מערכות משאבת אינסולין היברידיות במעגל סגור, אשר קיבלו את הכינוי “לבלב מלאכותי”? ומדוע המשמעות שלהן כה גדולה? לשם כך יש להבין קודם כל את ההשלכות עבור חולי סוכרת שאינם מאוזנים. “כשהחולים נמצאים במצב כרוני ומתמשך של ערכי סוכר גבוהים, מתחילה פגיעה בכלי הדם, מהקטנים ביותר ועד לגדולים ביותר”, מסביר ד”ר שליט, “בשלב הראשון זה קורה בעיניים, בכליות, בקצות העצבים שברגליים. בהמשך נפגעים כלי הדם היותר גדולים הגורמים לאוטם לבבי, שבץ מוחי, ופגיעה רב-מערכתית כוללת בכלי הדם”.

ד”ר שליט מבהיר כי מי שרוצה להתאזן בימינו בישראל יכול להשיג זאת באמצעות ניטור, הזרקת אינסולין, תזונה נכונה ופעילות גופנית, ולא צפויות לו בעיות באיברי מטרה כמו בכליות והעיניים. לדבריו, “סל הבריאות וקופות החולים מספקים לכלל המטופלים את היכולת לקבל ניטור סוכר רציף ואת האינסולין המודרני ביותר. לשם השוואה, בארה”ב אנשים לא יכולים להרשות לעצמם אינסולין אם אין להם את הביטוח המתאים”.

מדוע אם כן לא כולם מאוזנים? “איזון סוכרת היא מטלה מורכבת שמצריכה התמדה, משמעת וניהול אורח חיים קפדני, ידע ופעולות רבות הקשורות כמעט לכל פעולה יומית שלאדם ללא סוכרת נראית מובנת מאליה, לפעמים חוסר האיזון נובע מהקושי להכיר בכך שסוכרת סוג 1 היא מחלה כרונית שלא תעלם ועשויה להיות עם השלכות עתידיות. אנשים רבים שחיים עם סוכרת סוג 1 הם צעירים, חלקם מדחיקים את הצורך בטיפול וניטור רציף, גם מפני שאינם רוצים לקבל תווית של ‘חולים’ וגם משום שהשלכות הסוכרת אינן מיידיות, קצת כמו במקרים של לחץ דם גבוה”.

התופעה של חולים אשר אינם מטפלים בעצמם בצורה נאותה מוכרת בכל עולם הרפואה. זה דבר שקורה אפילו כשמדובר בנטילת כדור פעם ביום. זה נכון שבעתיים כשמדובר במחלה כמו סוכרת סוג 1, שמצריכה מדידות והזרקות כל כמה שעות.

לכן, ניתן לראות מטופלים שכלל לא מודדים סוכר, ומזריקים אינסולין כמה פעמים ביום כדי לשרוד – אך לא בהתאם לרמות הסוכר בגופם ותוך התעלמות מקפיצות דרסטיות מסוכנות. “הבעיה היא שיש השלכות לטווח הרחוק. הגוף זוכר, והנזק הולך ומצטבר”, מסביר ד”ר שליט, “ישנם הרבה מחקרים, לרבות מחקר שנמשך 30 שנה, שמראים כי ככל שהמדדים של הסוכר קרובים יותר לרמה של אנשים בלי סוכרת, כך הפגיעה באיברי הגוף פוחתת. המטרה היא כמובן למנוע או להפחית משמעותית סיבוכים”.

מדדי הסוכר הרציפים הקיימים, אשר מגיעים לחולי סוכרת סוג 1 כחלק מסל הבריאות, פטרו את המטופלים מדקירות שבע פעמים ביום, אך הם לא מאזנים את רמת הסוכר לערכי היעד. הם מונעים בהצלחה אירועי היפוגליקמיה (נפילות סוכר) כי מד הסוכר הרציף מצפצף כשהסוכר יורד מתחת לגבול שנקבע, דבר שיכול להציל חיים ולמנוע תאונות, מאחר שאפשר לאכול מיד משהו מתוק שהוא הטיפול ולהעלות את רמות הסוכר. אבל זה לא נותן מענה מספק לאיזון הרמות הגבוהות של הסוכר”.

המערכת שמשנה את כללי המשחק

הפיתוח העדכני ביותר בתחום, אותו הגדיר כאמור ארגון NICE הבריטי בתור טיפול קו ראשון מומלץ למי שלא מגיע לאיזון, הוא מערכת משאבת אינסולין היברידית בלולאה סגורה. המערכת כוללת חיישן ניטור סוכר רציף שמחובר לגוף ועוקב באופן רציף אחרי ערכי הסוכר, אשר מעביר אלחוטית את הנתונים למשאבת אינסולין, “שם יש ‘מוח’, אלגוריתם שמחשב את הנתונים ויודע להגביר או לעצור את הזלפת האינסולין”, מסביר ד”ר שליט.

מדובר במערכת שמנסה לחקות את פעילות הגוף באיזון הסוכר, עם סייג אחד: “מדובר עדיין ב’לבלב חצי-מלאכותי’ משום שהוא לא יודע מתי המטופל אוכל ואיך לאזן את העלייה החדה בסוכר שעומדת לקרות בשל כך. לכן, המטופל צריך “להודיע” למשאבה על כוונתו לצרוך פחמימות כדי שהיא תזריק לו אינסולין בהתאם עוד לפני הארוחה”.

ועם זאת, מדובר במהפכה גם ברמה הרפואית וגם מבחינת איכות החיים של החולים. “היתרון המשמעותי של המערכות המשלבות חיישן ומשאבה עם אלגוריתם חכם הוא שהכל נעשה בלחיצת כפתור”, אומר ד”ר שליט, “המשאבה מתחברת לגוף דרך התקן שאותו מחליפים פעם בשלושה ימים – במקום ארבע זריקות ביום. ואת מד הסוכר הרציף צריכים להחליף כל שבוע עד עשרה ימים”.

מדובר במערכות שרופאי הסוכרת והחולים חיכו להן במשך שנים רבות. לכולם היה ברור שזה הפתרון האולטימטיבי. מדי סוכר רציפים כבר היו. משאבות שמתחברות לגוף ומזליפות אינסולין לפי הכמות שקובעים להן – היו. אבל האתגר הגדול היה לייצר “מוח” שיחבר בין המערכות בצורה בטוחה ואמינה, בלי ניתוקים, בלי טעויות. בסוף זה קרה.

נכון להיום, המכשיר נמצא בסל התרופות לחולים מתחת גיל 18, וחלק מקופות החולים מממנות אותו למי שיש לו אישור למד סוכר רציף. “אין ספק כי זה השלב הבא של הטיפול עבור כלל החולים”, אומר ד”ר שליט, “המכשיר הזה מעביר את רוב העיסוק הקשה סביב ניהול המחלה – מהמטופל לאלגוריתם”.

ד”ר שליט מוסיף כי “עד עכשיו, אנשים החיים עם סוכרת שרוצים להיות מאוזנים נדרשו לתהליך מייגע של מדידת סוכר, תיקון היפוגליקמיות, תיקון ערכי סוכר גבוהים, התייחסות לפעילות הגופנית – וחוזר חלילה – יום יום ושעה שעה. איכות החיים שלהם נפגעה משמעותית. עם המכשיר החדש הם משתחררים מהשעבוד ויכולים ‘לחיות את החיים’ הרבה יותר בחופשיות”.

 

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

כתבות חדשות באתר

הלב זועק אי אפשר לתאר בדיו , רק בדם!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
בשיחת טלפון: ברק ומישל אובמה הודיעו על תמיכה בקמלה האריס
יממה לפני פטירתו, הגיע ר' הלל גולדברגר לכולל על כסא גלגלים ללמוד תורה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

טראמפ שיתף קטע מנאום נתניהו - ואיים להשמיד את איראן • צפו
חמאס דחה שוב את הדרישות הישראליות - ומאשים את נתניהו
מפתיע: הגר"ד כהן במחווה לתורמים ל'יתומי תמוז'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הנאום והנהמה: נתניהו דיבר לאוזניהם של מי שלא היו שם / יוסף טיקוצ'ינסקי
מטייל שבר את רגלו בנחל תבור וחולץ ע״י מסוק יחידת להבה • צפו
מפתיע: הכלי שחושף למשפחות כמה יעלו להם בעתיד כל חתונות הילדים יחד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הסוקר מסביר את השינויים הדרמטיים: "נתניהו קרוב לשיא שלו מלפני שנתיים"
סקר: הליכוד מתחזק אחרי נאום נתניהו; האופוזיציה לא יכולה להקים ממשלה

הכתבות המעניינות ביותר

דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש
שלושת השבועות: מה עושים עכשיו‫?‬ בונים את בית המקדש!
למה טראמפ ניצל מההתנקשות? ההסבר של הרב שניאור אשכנזי
הראשון לציון מבהיר: "אינני מעורב בכשרות רבנות ירושלים, להחליף את התעודות"
טען עוד כתבות >

המיוחדים

%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%A1%D7%9A-2024-07-04-222823-1
קיפקעס | הביקור שנמשך 5 שעות, הבעלזאי שהתנדב בשביל הרבי מויז'ניץ, והח"כים ומרן
WhatsApp Image 2024-07-22 at 16.11
תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק"מ
-קרב-f-35-אדיר
תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
חותים
מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות'ים, עם החוקרת לענייני תימן

חדש באתר

‏‏לכידה
לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D-%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%A8%D7%92%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A3-%D7%9C%D7%A0%D7%9B%D7%93%D7%95-%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%90-%D7%90%D7%99%D7%99%D7%96%D7%A0%D7%91%D7%90%D7%9A-12-700x700
דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
WhatsApp Image 2024-07-26 at 16.46
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
WhatsApp Image 2024-07-26 at 12.31
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש

גלריות

DOCZAHI@GMAIL
זְכוּת אָבוֹת יָגֵן עָלֵינוּ • האדמו''ר מנאראל בעריכת שולחנו לרגל הילולת אביו
DOCZAHI@GMAIL
קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה • שמחת נישואי נכדת מרן הגרמ"ה הירש
 הילולא (1)
הילולת האדמו"ר מסאווראן זצ"ל אצל בנו האדמו"ר מסאווראן
 יצחק אשדוד הילולת אור החיים (2)
הילולת אור החיים הק' זי"ע במוסדות לב יצחק אשדוד

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ' בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture