בעולם

פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות’ים, עם החוקרת לענייני תימן

למה החות’ים תוקפים את ישראל, מה הכוח הצבאי בו הם מחזיקים, ואיך צריך להגיב להם: ענבל נסים לובטון, חוקרת של תימן. ומרצה באוניברסיטה הפתוחה, עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית, בשיחה עם ישראל לוונטהל עונה על כל השאלות
  • לא תאמינו: מאיזה גיל אפשר לפתוח חשבון בנק?

    תוכן מקודם

  • הכנסה קלה: כך תחתנו את ילדיכם עם כסף מהצד

    תוכן מקודם

  • ההטבות הכי שוות: הכירו את הבנק שמאמין בצעירים

    תוכן מקודם

  • בואו להכיר את הטעם הכי קרוב לחלב>

    תוכן מקודם

  • הוא בקושי יודע לקרוא וכבר אומר קדיש על אביו

    תוכן מקודם

  • כבר לא צריך להדחיק: המחשבון שמגלה לכם את עלויות החתונות בעתיד

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

אימון צבאי של החות’ים

play-rounded-fill
פרסום לפי סעיף 27 א’ לחוק זכויות יוצרים

בעקבות התקיפה העוצמתית של ישראל בתימן, אנו מביאים כאן מחדש את הראיון המרתק שערכנו לפני כחצי שנה עם ענבל נסים לובטון, חוקרת של תימן. ומרצה באוניברסיטה הפתוחה, עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית, שמסבירה כמה נקודות חשובת שכדאי לדעת כשעוסקים בחות’ים.

1. למה הם כל כך מצחיקים את כולם, וקצת קשה לקחת אותם ברצינות, יש תחושה שהם מין גימיק לא כל כך מוצלח של האיראנים, עד כמה אנחנו טועים, ומדוע?

אחת הסיבות לכך שאנחנו נוטים לזלזל בהם, היא העובדה שאנחנו לא מכירים אותם, עד שהם התערבו במלחמה של ישראל עם חמאס לא כל כך נחשפנו לקיומם, נוסף לכך ישנם לא מעט סטריאוטיפים בקשר אליהם.

אנחנו כישראלים אוהבים לראות בהם כוח פרוקסי של איראן ותו לא, זה גורם לנו לא לראות אותם כשחקנים בפני עצמם, האמת היא הרבה יותר גדולה ומורכבת, לחות’ים יש אינטרסים עצמאיים, ולא פעם הם פעלו ישירות בניגוד לאינטרסים של איראן. החות’ים הם קבוצה מקומית בתימן, יש להם היסטוריה במקום, הם צומחים באזור ההררי של תימן, עוד לפני העזרה של איראן יש להם אינטרסים מול מרכז השלטון בתימן, והם נלחמים בו גם ללא התמיכה מטהרן. הם שונים מהמליציות בסוריה ועיראק, ואפילו מחיזבאללה שכן יש לו איזו שהיא מחויבות למדינת לבנון.

עם זאת לא ניתן להתעלם משיתוף הפעולה שלהם עם איראן, ומהעובדה שהם חלק ממה שמכונה ‘ציר ההתנגדות’, ולמרות זאת כשאיראן וסעודיה חידשו את הקשרים הדיפלומטיים ביניהם בשנת 2023, והיה אינטרס איראני להנמיך את גובה הלהבות מול הסעודים, ולמרות זאת החות’ים המשיכו בעימותים שלהם בגבול עם הסעודים. לסיכום הם משתפים פעולה עם האיראנים, אבל הם ממש לא עושי דברם.

2. על אלו שטחים בתימן החות’ים שולטים, וכמה מאוכלוסיה המקומית כפופה להם?

הם שולטים על רוב החלקים המיושבים של מה שהיה קרוי בשנות ה-60 של המאה הקודמת ‘הרפובליקה של תימן’ או מדינת צפון תימן, אבל הדבר החשוב הוא פחות השאלה של הטריטוריה, באזורים שלהם נמצאים רוב האזורים המיושבים של תימן, בין 70% ל-80% מהשטח המיושב נמצא בשליטתם, מה שאומר שכשלושים עד שלושים ושלושה מיליון (30,000,000) איש שוהים בחבל ארץ שבשליטתם.

3. כשמסתכלים על המפה, איפה הם ממוקמים בתימן, והאם יש לכך השפעה?

הם נמצאים בצפון המדינה באזור החוף אם כי לא כולו, באזור מרכז ההר, באזור של סעדה של עמרן, ובמזרח אזור ג’אוף, במערב הם מחזיקים ברצועת החוף בעיר הנמל אל-הודיאדה, שם יש מספר נמלים, והחשוב שבהם נקרא על שם המחוז ‘נמל אל-הודיאדה’, משם ככל הנראה מגיעים לא מעט מכלי הנשק שמגיעים מאיראן, חלקם בחלקים וחלקם מגיעים בשלמותם. גם על צנעא הבירה נמצאת בשליטתם.

מפה של תימן. החות’ים שולטים באזור הצבוע בתכלת. קרדיט: פרסום לפי סעיף 27 א’ לחוק זכויות יוצרים

4. מה המצב הכלכלי במדינה ובפרט באזורים שבשליטת החות’ים?

יותר מ-90% ממוצרי המזון בתימן מיובאים, זו המדינה הענייה ביותר במזרח התיכון, הם נסמכים על סיוע הומניטרי, האו”ם ועוד ארגונים בין לאומיים מעבירים סיוע הומניטרי רב לתימן, וחלקו מגיע לידי החות’ים. הסיוע הזה התגבר כעת לנוכח המלחמה באזור, הם מקבלים סיוע מארגון המזון של האו”ם, וגם הסעודים מעבירים סיוע לתימן, וחלקו מגיע לידי החות’ים, במיוחד מאז הפסקת האש בין סעודיה לחות’ים בשנים האחרונות.

5. מה המאפיינים העיקריים של האוכלוסיה בתימן?

לפחות 2/3 מהאוכלוסיה הם מתחת לגיל 25, זה נתון בעל משמעות עצומה מבחינה כלכלית וחברתית, כמות הצעירים הזו יוצרת לחץ עצום על כל שירותי הרווחה והחינוך של הממשל במדינה. אין מים זורמים ושירותי תברואה מלאים בכל המקומות שבשליטתם, ומנגד המטר החות’י כן גובה מיסים והיטלים שונים מהאוכלוסיה הענייה גם כך.

6. מבחינת כוח אדם בצבא שלהם, מה הכוח והגודל שלהם?

אין לאף אחד מספרים מדויקים עליהם, ההערכות נעות בין 150,000 לוחמים עובר דרך הערכות שמדברות על סדר גודל של 200,000 ואפילו יש שמערכים את גודלם ביותר מ-250,000 חיילים.

ספינה שנפגעה מטיל חות’י בים האדום. פרסום לפי סעיף 27 א’ לחוק זכויות יוצרים

בנוסף יש שבטים שמשתפים איתם פעולה, אין להם חיל אוויר, אבל הם השתלטו על מחסני נשק של צבא תימן, ולקחו משם טנקים ונשק מתקדם, ולמדו לתפעל את כל הנשק, בין השאר בהדרכה של האיראנים, הרבה מהנשק המתקדם שלהם הגיע מאיראן מורכב או מפורק, הם גם תפסו נשקים מהכוחות של הקואליציה הערבית שתקפו אותם. נשק קל יש שם במיליונים, כל ילד יכול להשיג שם קלצ’ניקוב.

ניסיונות הכיבוי של השריפה שפרצה על הסיפון כתוצאה מפגיעת טיל של החות’ים

play-rounded-fill
פרסום לפי סעיף 27 א’ לחוק זכויות יוצרים

7. איך הם שולטים על המעבר באזור אם הם לא נמצאים על מצרי באב אל מנדב?

זו באמת אחת הנקודות המרתקות בתקיפות שלהם, הם בכלל נמצאים הרחק מבאב אל מנדב, הם לא שולטים בעדן, ורוב המחוז שנמצא דרומית לאל-הודיאדה לא בשליטתם, כלומר השטח היבשתי הסמוך למצר לא בשליטתם, ובכל זאת הם מצליחים להטיל מצור על האזור, וזאת באמצעות טילים מתקדמים, או כטב”מים.

8. האם ישנה דרך נכונה לטפל באיום שהם מהווים לחופש השיט באזור?

קצת קשה לענות על זה, סעודיה יחד עם קואליציה של מדינות נוספות כמו איחוד האמירויות ועוד כבר שנים נלחמים בהם ללא הצלחה, גם כשפנו לאפיק של שיחות על מנת להגיע להסכם שלום איתם, זה נסחב ללא התקדמות משמעותית. המתקפות של האמריקנים כרגע על מוקדים של החות’ים בתימן הם עוד מאותו הדבר, לא נראה שזה מה שיצליח להכניע אותם, להפך בינתיים הם הצליחו להוריד את הסעודים על הברכיים, והם מתחננים להסכם איתם.

בשנת 2019 החות’ים תקפו מתקני נפט בסעודיה, זו הייתה פגיעה קשה מאוד לסעודיים, מלבד זאת היו עוד מספר תקיפות רציניות בתוך סעודיה, זאת מלבד העימותים המתמשכים על הגבול כל העת.

9. מה מגדיר את החות’ים כקבוצה, קבוצה אתנית או דתית?

המורדים החות’ים התחילו לפעול בתימן בשנות ה-90, הייתה להם הרבה ביקורת על השלטון, טענות להדרה וחוסר יחס שקיבלו, הם קבוצה שיעה זיידית, בשונה מהשיעים האיראנים, הם גם נגד האיסלאם הסוני.

נקודה מעניינת היא שהנשיא של תימן הוא שיעי זיידי, אבל השלטון עושה ניסיון לטשטש את ההשפעות של הדת הזו, הם מנסים להחזיר את תימן להיות מדינת הלכה קיצונית, שעושה הדרת נשים קיצונית, הם הכחישו בעבר את הכוונה להחזיר את הדת השיעית זיידית לשלוט ברחב, אבל הם כן הקימו משטרת צניעות דתית לפקח על קודים התנהגותיים במרחב הציבורי.

10. מה הסיבה שהם תוקפים את ישראל וכביכול מסייעים לפלסטינים וחמאס?

שתי סיבות עיקריות מניעים אותם לתקוף את ישראל, האחת היא הזדהות עם הפלסטינים, ורצון להביך את שאר מדינות ערב, שכולן באופן רשמי מביעות הזדהות עם הפלסטינים אבל לא פועלות מעשית וצבאית כדי לסייע להם. כך למשל מול סעודיה הם אומרים להם, תראו אנחנו מסייעים לחמאס למרות שהוא סוני, ואתם לא עושים כלום.

בנוסף, יש להם אינטרס פנימי פוליטי, הם מנסים לקבל נקודות בדעת הקהל התימני, המצב במדינה לא טוב מבחינת תשתיות ושירותים לאזרח, הם מתקשים אפילו לספק פינוי אשפה סדיר בערים השונות, המלחמה הזו נגד אויב משותף והזדהות עם הפלסטינים במאבקם מול המערב בהובלת ארה”ב וישראל, זה ‘מוכר’ ברחוב התימני ומביא להם הרבה תמיכה ואהדה, ובתוך כך להעלים את הביקורת על התנהלותם.

צריך לומר בהקשר הזה שהחות’ים עדיין לא השלימו את המעבר בין תנועת מחאה ולוחמת גרילה למדינה מסודרת עם מוסדות ממשל שדואגים לתפקוד שוטף ולאזרחים, זה גם מקשה את הלחימה בהם, כי הם לא באמת משלמים מחיר בתקיפות של ארה”ב והקואליציה. אפשר לומר שהם מקבלים רק גזרים (סיוע הומניטרי) ולא מקל.

לסיום בכל זאת קצת אופטימיות, איך בכל זאת אפשר לשים סוף לטרור של החות’ים?

זה לא דבר פשוט, יש מי שהעלה רעיון לחמש ולאמן את הכוחות של המשטר המרכזי של תימן שילחמו בהם, כמו גם לחמש את המליציות השונות שנלחמות בהן. אבל זה מצריך אורך רוח ומרחב נשימה כי זה סיפור של שנים, זה דבר שקורה מהיום להיום. מי שכבר עשה את זה זו איחוד האמירויות שהכשירה מליציות ששומרות ומגינות על האינטרסים שלהם.

הפעילות של ארה”ב נגד החות’ים כרגע נועדה להראות לעולם שתקיפות כמו שהחות’ים מבצעים על המרחב הימי לא יעברו בשתיקה, קשה לחשוב שזה באמת יועיל לעצור את התקיפות מצדם. ולסיום חושב לחוקרת של תימן להדגיש כי לישראל ממש לא כדאי לפעול וודאי לא בגלוי מול החות’ים, אף אחד בתימן לא ממש אוהב את ישראל, וגם אם בארץ חושבים להוציא מתקפות או אי אלו פעולות נגדם חשוב מאוד שהם יהיו מתחת לפני השטח ללא טביעת אצבע ישראלית.

לתגובות והערות לכותב הכתבה ניתן ליצור קשר במייל: [email protected]

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

הירשם לקבלת עדכונים
עדכן אותי על
38 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

כתבה פשוט מגניבה כל “החוט / תים” נשזרים זה בזה

איזה עם מגעיל הערבים האלה רק מלחמות והרס ורע ואיכס השמד אותם ריבונו של עולה קלע אותם מהעולם שלך

לא הבנתי מה אכפת לי שהם לא אוהבים את ישראל? למה לא לתקוף אותם? גם בסוריה לא ממש אוהבים אותנו ואנחנו תוקפים!!

נכון מאוד

הם לא סורים זו הבעיה והם גם לא קרובים אלינו גיאןגרפית כמו הסורים ,יש הבדל גדול .

והארה”ב כן מצליחה לתקוף שם?

מה פרוש? ארה”ב יכולה להרשות לעצמה לתקוף ולהתערב בכל מקום ואנחנו לא! אין פשוט מזה

יענתו אין להם עכשיו הרבה תמיכה אבל אם הם ילחמו בגלוי מול ישראל כולם יהיו אוהדים שלהם ויצטרפו אליהם עם כל המשתמע מכך

מה זה ככה משגיח מדבר? קלע אותם מהעולם שלך? וכי הקב”ה סתם ברא אותם? ודאי שיש להם איזה מטרה ותכלית וגם אם אנחנו לא יודעים ומבינים אותה, אלא שרק את הטרוריסטים שבהם צריך להשמיד מדין הבא להורגך השכם להורגו, וזה גם לא עזה שכולם שם מחבלים. ויהי רצון שנשמע ונתבשר רק בשורות טובות ישועות ונחמות בב”א.

גאולה לכתחילה. לא רוצים יותר יסורים ואז ״ישועות ונחמות״

באירופה יותר טוב?

כתבה מאוד יפה. תביאו עוד כאלה על רמה

כתבה מצוינת

נכון

כתבה מרתקת נתן בהירות של התמונה

אכן לא ידעתי בקרוב הולכים לפרום את החוטים

המסקנה של החוקרת בסוף הכתבה מנותקת מכל הכתבה. למה את כל כך מפחדת מהם?

הדבר היחיד שצריך לעשות מול הישות הטרוריסטית הזו הוא הפצצה והשמדה מסיבית של תשתיות נמל, חשמל, מים וכו’. רק כך האוכלוסיה תקיא את הטרוריסטים מקרבם.
מי שלא מבין זאת לא מבין את המזרח התיכון.
להפציץ מחסני נשק שהם גם ככה מקבלים מאיראן לא מזיז להם בכלל.

סעודיה לא הצליחה במשך שנים לשבור את הח׳ותים.

למה אתם כ”כ פסימיים? לנו יש סיעתא דשמייא מיוחדת להינצל מכל האויבים

אולי אפשר לעשות מצור על הנמלים שלהם, במיוחד נמל חודיידה

חוזה, נביא או שוטה?
מה שמשנה, זה שבסוף צדקת… גאון אתה

למישהו יש קרם לחות

כתבה לבורים, תנסו להבין מאיפה מגיע הכסף להחזיק כל כך הרבה חיילים , כל כך הרבה משק במדינה העניה ביותר בעולם ??
הסברה המגוחכת אירן העניה , או הסברה היותר הגיונית ארהב !!!!!

כשאין אוכל לא צריך כסף
פשוט נותנים לחיילים את האוכל שהמערב מספק
ואתה צבא חזק וגדול
וזה נכון גם לגבי חמאס והעברת הסיוע

ברור שארה”ב ע”י ממשלת הצללים שלה הקימה אותם וכן ממאמנת וממנת אותם,
כמו שהקימה את אלקיידה ודעעש.
וכמו שגרמה להפלת השאה והקמת השלטון האיסלמי הקיצוני של חומייני.
וכמו שגרמה למהפכה במצרים ועוד.
והיא כאילו נלחמת נגדם,
וכל זה בשביל לשלוט וליצור פחד תמידי בעולם.
ישנן עוד סיבות שלא כאן המקום לפרטם. . .

אתה תסריטאי סוף!!!!!!!

רפואה שלמה

טוב הרצון בחלק האחרון של הכתבה כבר לא יקרה ישראל השאירה חותמת על הנמל עם קבלה מקורית

למה לא הנחיתו שם פצצת אטום במיוחד על הזמר פחות אחד יותר נחמד פחות שתיים שווה כפליים

זה לא נראה שאתה כל כך מבין למה אתה רוצה להפציץ אותם באטום ואז כל העולם היו נגדנו כולל ארצות הברית אז בפעם הבאה שאתה כותב משהו תחשוב לפני ואז תכתוב “המבין”(סליחה אם נפגעת)אבל אני חייב לכתוב כך . תודה רבה

למעשה הם כן זרוע איראנית, רק שלפעמים נח לאיראן במתקפות על סעודיה להגיד זה לא אנחנו זה החותים

הכתבה לא מדי הלחיצה. אף הרגיעה..
והסעיף האחרון היה נשמע פתאום מרתיע..
???

ויש עוד תשובה למה אנחנו מזלזלים בהם:
כיון שהם מפרסמים ריקודים ועוד כל מיני שטויות, וגם מאז ומעולם התימנים היו מקור לבדיחות, וברגע שהם הצטרפו למלחמה והתחילו לפרסם סרטונים של ריקוד תימני, אז נפתח לנו מעיינות הבדיחות על תמינים שתמיד לא פירסמנו בגלל הגיזענות, ועכשיו אפשר, כי אנחנו רק צוחקים על החות’ים ולא על כל התימנים.

נכון אבל זה לא מספק את הסחורה המבוקשת בשביל הכתבה… הם ‘ריאליים’ מדיי

האמריקאים עצרו את סעודיה מלמוטט אותם. כמובן בתירוץ של הומניטרי. האשימו את סעודיה ביצירת רעב. עד שהמערב לא יבין שיש כאן מלחמת תרבות בין החושך ובין האור. וחייבים להעמיד את המחשיכים את העולם. החושך ישתלט!

שילכו כפרה עלינו!!!! הקב”ה יביא עליהם רעידת אדמה שהם לא חלמו עליה עוד אמןןן

שימותו כל הערבים וכל שונאי ישראל

כתבות חדשות באתר

מפתיע: הגר"ד כהן במחווה לתורמים ל'יתומי תמוז'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

עשרות פורעים ערבים רגמו רכבים יהודים בחווארה: "החלונות התנפצו לרסיסים"
פורסמו התקנות למתווה פיצוי מלא לכלל העסקים בגולן ובגליל העליון
אך מחתנים ילדים? הקב"ה יעזור. - אבל אתם חייבים השתדלות אמיתית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

דיווח: נתניהו מקים פורום חדש אליו יוכל להכניס את בן גביר; גנץ תקף
במח"ש החליטו: מפקד יס"מ ירושלים שהכה מפגין חרדי יועמד לדין
ישועות ביום חמישי: הגר"ש גלאי יפקוד את בית האשה השונמית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

במבצע בטולכרם: צה"ל איתר רקטות ופוצץ דירה ממולכדת במטענים
תיעוד חדש מהשבי: מתן מובל על אופנוע בין שני מחבלים
בלידת הבת גילו את המחלה: התינוקת של מרת מיטל אדרעי ע"ה בוכה לאמא
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שינויים בלו"ז: נתניהו ייפגש עם ביידן ביום חמישי וידחה את חזרתו
לרווחת ילדי משפחות החטופים והשבים: קייטנות ופעילויות הפוגה לילדים שחזרו מהשבי

הכתבות המעניינות ביותר

גלנט ברפיח: "הולכים ויוצרים תנאים להגיע לעסקה, נדע לחזור ללחימה"
וינטר מאשים: "צה"ל החמיר את המצב, סינוואר מקבל מעמד עולמי"
צה"ל ושב"כ מכחישים: המחבלים שחוסלו לא קשורים לרשות הפלסטינית
מחר ירידה קלה בטמפרטורות; בשבת תורגש הקלה בעומס החום; התחזית • האזינו
בעקבות מחדל הירי בטראמפ: ראש השרות החשאי בארה"ב התפטרה מתפקידה
מהדמויות הבולטות בחב"ד: נפטר החסיד שהכיר את הרבי בפריז והפך לפעיל מרכזי
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-07-22 at 16.11
תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק"מ
מטוס-קרב-f-35-אדיר
תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
חותים
מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות'ים, עם החוקרת לענייני תימן
NETZAH YEHUDA
למי יישלחו צווי גיוס? והאם חרדים יוכלו לשרת ללא נשים בכלל? | כל הפרטים

חדש באתר

WhatsApp Image 2024-07-23 at 22.48
עשרות פורעים ערבים רגמו רכבים יהודים בחווארה: "החלונות התנפצו לרסיסים"
.
פורסמו התקנות למתווה פיצוי מלא לכלל העסקים בגולן ובגליל העליון
.
דיווח: נתניהו מקים פורום חדש אליו יוכל להכניס את בן גביר; גנץ תקף
.
במח"ש החליטו: מפקד יס"מ ירושלים שהכה מפגין חרדי יועמד לדין

גלריות

בר מצוה לבן הרב שטרן מירון (7)
שמחת הבר מצוה לבן מרא דאתרא קדישא מירון
רבי אלימלך בידרמן הילולת אור החיים פד בית שמש (6)
הילולת ה'אור החיים הק' זי"ע במחיצת המשפיע הגה"צ רבי אלימלך בידרמן • תיעוד
P1050234
הילולת הרה"ק רבי דוד משה מקרעטשניף זי"ע אצל חתנו האדמו"ר משענדישוב
DSC_1347
אשדוד: ההילולא הגדולה לאור החיים הק' עם הגרש"מ עמאר

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בתמוז ה’תשפ”ד
38
0
מעניין אותנו מה אתה חושב, תוכל להגיב בבקשה?x

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture