בארץ

Chaim Goldberg/Flash90

למי יישלחו צווי גיוס? והאם חרדים יוכלו לשרת ללא נשים בכלל? | כל הפרטים

צה”ל הודיע כי ביום ראשון הקרוב יתחיל בשליחת צווי הגיוס לחרדים • האם צה”ל אכן ערוך לקליטת חרדים תוך התאמת המסגרת לאורח חייהם? • לפי מה נקבע מי יקבל צו? • איך יפעלו נגד מי שלא יתייצב? | כל הפרטים על גזירת הגיוס
  • האברכים לא האמינו: כמה יעלו להם כל חתונות הילדים יחד?

    תוכן מקודם

  • מנהל מוסד חינוכי? אתה חייב את זה!

    תוכן מקודם

  • מוכנים לשינוי? בואו תגלו איך אלפי אנשים מרוויחים כסף מהדיגיטל

    תוכן מקודם

  • למצוא את האיזון בין חיים לעבודה גם כשזה נראה בלתי אפשרי

    תוכן מקודם

  • צעירים? תעשו חשבון פשוט ותראו כמה זה שווה

    תוכן מקודם

  • לדאוג לעתיד הכלכלי בהשקעה של מינימום זמן ומאמץ

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

אחד האתגרים הגדולים של צה”ל בימים אלו לנוכח הניסיון לגייס חרדים לשורות הצבא בעקבות הצורך המבצעי ופסיקת בג”ץ, הוא הניסיון לאפשר לחרדים שרות מותאם לאורח חייהם. אחת הנקודות החשובות ביותר בהקשר זה היא היעדר שירות נשים יחד עם החיילים החרדים שצפויים להתגייס.

בצה”ל מנסים לגבש מתווה שיאפשר מקומות נפרדים עבור החיילים החרדים בהם יוכלו לשרת ללא צורך בנוכחות חיילות וקצינות במרחב. עם זאת לנוכח הקולות מצד ארגוני נשים שקרוב לוודאי יעתרו נגד מתווה שירות נפרד לחרדים, נערכים בצה”ל לאפשרות בה לא יוכלו לספק מרחב סטרילי לחלוטין ויאפשרו לנשים לשהות לצד החיילים החרדים שצפויים להתגייס.

נראה כי על אף העיקרון הידוע של איסור תערובת בין גברים לנשים, המודל של תעסוקת גברים חרדים שאמנם מקפידים על שמירת הפרדה במקומות העבודה אולם לא נמנעים לחלוטין משהות בקרבת נשים כגון מזכירות, גננות בתלמודי התורה וכדו’, ינסו בצבא לגבש מתווה שמחד יאפשר לחיילים החרדים לשרת שלא תחת פיקוד של קצינות, ומאידך הבסיסים בהם ישרתו לא יהיו “לגברים בלבד”. כך ינסו לרצות את החרדים מחד ואת ארגוני הנשים מאידך.

לאחר הודעת דובר צה”ל אודות שליחת צווים למלש”בים (מועמדים לשירות ביטחון) חרדים החל מיום ראשון הקרוב, במערכת הביטחון החלו לגבש רשימות של החרדים אליהם ישלחו הצווים.

במערכת הביטחון נערכים בשלב זה לגייס רק את החרדים שאינם עומדים בכללי “תורתו אומנותו”, ההחלטה נובעת מההבנה בצבא כי עיקר ההתנגדות של החרדים לשירות בצה”ל נעוץ בערך לימוד התורה. לכן, על מנת להראות יחס של כבוד כלפי לומדי התורה, ומתוך ההבנה כי אותם יקשה על הצבא מאוד להביא להביא ללשכות הגיוס הוחלט כי מי שאליהם יישלחו הצווים בשלב זה יהיו אותם אלו שאינם תלמידי ישיבה.

מי יקבל צו גיוס ומי לא? התבחינים המלאים

לצורך גיבוש הרשימה הוכנו בצה”ל מספר תבחינים על פיהם נקבע למי יישלחו צווים החל מיום ראשון הקרוב. שליחת צווי הגיוס תערך בשלוש פעימות עם רווח של שבועיים בין האחת לשנייה. בכל פעימה צפויים להישלח כ-1,000 צווים לחרדים.

יעד הגיוס של צה”ל לשנה הנוכחית הוא 4,800 חרדים, כלומר הגדלת המספר הקיים של 1,800 מתגייסים חרדים בעוד 3,000 חדשים. בצה”ל לא מתכוונים להסתפק במספר הזה וינסו להגדיל אותו במהלך השנים הקרובות.

לצד הביקורת המושמעת כנגד ההליך של צה”ל שנמנע עד כה מהודעה גורפת של הוצאת צווי גיוס לכלל החרדים בגילאי גיוס, בצבא מבינים כי לא ניתן לגייס בבת אחת את כל 68,000 החרדים הנמצאים בגיל הגיוס. מתוך הבנה זו ינסו לגבש קבוצות של חרדים שיתחילו להתגייס בקרוב מתוך מטרה שאלו ישנו את השיח הפנים מגזרי בנושא ויאפשרו לצה”ל להרחיב את מעגל המתגייסים במגזר.

תמהיל המועמדים לגיוס בשנה הקרובה אליהם יישלחו צווי גיוס יורכב ברובו מבחורים לא נשואים (85%), עם זאת חלק מהצווים (15%) יישלחו לחרדים נשואים.

החלוקה לגילאים של המועמדים לגיוס תהיה על פי שלוש מדרגות גיל:

50% ממקבלי הצווים יהיו בגילאי 18-21

40% בגילאי 22-23

10% בגילאי 24-26

בצה”ל מתכוונים לשלב את מי שיגיעו ללשכות הגיוס בתפקידי לוחמה ובתפקידים תומכי לחימה, 300 מתוך המגויסים ישובצו בתפקידי נהיגה.

על אף העובדה שבצה”ל מתכוונים לגייס השנה 3,000 חרדים, לא יישלחו כמויות של צווים לעשרות אלפי חרדים. בצבא נמסים לעשות הליך מסודר, לאתר את מי שבסבירות גבוהה יסכים לשרת בצבא ואליו לשלוח צו.

בין היתר הוחלט למי לשלוח צו גיוס על פי מידת השתייכותו להגדרה “תורתו אומנותו”. כלומר כל מי שאורח חייו מוכיח כי איננו תלמיד ישיבה בפועל. מספר הגדרות הוגדרו לצורך כך ואף אושרו משפטית על ידי היועצים המשפטיים המלווים את הצבא במהלך.

אלה התבחינים על פיהם יישלחו צווי הגיוס

• חרדי שעובד באופן רשמי ולאורך זמן (מי שעובד בבין הזמנים, לא נחשב)

• חרדי שלומד באוניברסיטה

• מי שלא נכח בשתי ביקורות של משרד החינוך בישיבה בה הוא רשום

בצבא לא מנהלים מעקב חשאי אחרי מי שמחזיק בטלפון לא כשר או שלא נוכח בישיבה שלושה סדרים. המטרה בסוף היא להגיע לאותה אוכלוסיית יעד שבה קיימת הכי פחות התנגדות לשירות בצבא, אותם שגם ככה שוקלים את ההצעה בדעתם וחוששים מ”מה יגידו”.

כאמור, לשון החוק כיום אינה מותירה ברירה לצה”ל אלא לגייס חרדים, פסיקת בג”ץ אף היא לא הגדירה לצה”ל לגייס רק 3,000, אולם עם זאת במערכת הביטחון מעוניינים לעבוד עקב בצד אגודל ולהפיק לקחים לאורך הדרך. זו הסיבה כך נראה שצווי הגיוס יישלחו במספר פעימות עם מרווח של שבועיים ביניהם.

ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם, תא”ל שי טייב אמר היום בוועדת חוץ וביטחון בכנסת כי “יש לנו 12 ימים ייעודיים לגיוס בחודשים אוגוסט וספטמבר. הגיוס יעשה בשלוש לשכות גיוס בירושלים, תל השומר וטבריה. בימים ייעודיים אלה הגיוס יתקיים באופן מגדרי דבר המצריך שכל הסגל יהיו גברים”.

עוד אמר תא”ל שי טייב: “בשליש הקרוב מיולי עד אוקטובר, מוציאים 3,000 צווים עבור השלישון הזה. אם לא יתייצבו הכמות שחשבתי אני אגדיל את מספר הצווים, אם יתייצבו יותר אני אקטין את המספר. לעלות מ1,800 מתגייסים שחלק מהם הגיעו מרצון, ל4,800 מאוכלוסייה שאנחנו לא מכירים שלא באה מרצון זה אתגר מאוד גדול.”

“יכול להיות שאחרי המיון הראשון אני אגלה שרק 20% בעלי פרופיל קרבי ואז אצטרך לשנות אסטרטגיה.”

יו”ר הוועדה ח”כ אדלשטיין סיכם את הדיון ומתח ביקורת על צה”ל על שהוציאו הודעות לתקשורת לפני שהציגו לציבור ולנבחריו את התכניות בצורה מסודרת: “מצד אחד אני רגוע יותר כשאני רואה שיש תכנית. החדשות הפחות טובות הן שהצורה בה זה נעשה העלתה כבר את כולם על בריקדות ויש חשש שלמרות המאמצים אף אחד לא יתייצב, כשגם רבנים ששיתפו פעולה, קראו לציבור שלהם שלא להתגייס. חבל שלפעמים פרסומים כאלה ואחרים לפני שהם מבושלים, פוגעים במהות של העניין.”

לשכות הגיוס – מותאמות לחרדים

בימי ההתייצבות שייעודו לחרדים יהיו בלשכות הגיוס אך ורק חיילים גברים, בצבא ינסו שכמה שיותר מהם יהיו חרדים או דתיים. גם במבחני ההתאמה למיון ליחידות נערכה התאמה כך שחרדים יוכלו לבטא את כישוריהם בתחומים תורניים ועל פיהם יוכלו להימדד. תוכן השאלונים גם הוא עבר התאמה למגזר.

היום הקים צה”ל אתר ייעודי למתגייסים חרדים, שם יוכלו המועמדים לגיוס למצוא את כל המידע הנצרך במידה וירצו לשרת בצה”ל. המידע מותאם ומונגש לשפה הפנים חרדית.

מי הוא חרדי?

על מנת לעמוד ביעדי הגיוס שהציבו לעצמם, בצה”ל פועלים על פי תבחינים מדויקים המגדירים מי הוא חרדי. שאם לא כן יבואו שוב עתירות לבג”ץ ויטענו כי אותם אלו שגויסו כחרדים אינם באמת כאלה.

בין היתר כל מי שלמד בכיתה א’ במוסד חינוך חרדי יוכר כמתגייס חרדי. כמו כן ההגדרה הברורה ביותר היא של כל מי שהגיע בשנים האחרונות ללשכת הגיוס לצו ראשון על מנת להגיש דיחוי של “תורתו אומנותו”, כל אלו מוגדרים כחרדים וייספרו בתוך ה-3,000 שצה”ל נערך לגייס.

הרבנים הורו שלא להתייצב. איך צה”ל יגיב?

לאור מכתבי הרבנים החד משמעיים שהורו שלא להתייצב בלשכות הגיוס, בצבא מבינים את האתגר שהדבר מציב לניסיון הגיוס שלהם, אולם כמי שכפופים לדרג המדיני ופועלים על פי החוק הקיים כעת, צפויים להישלח צווי גיוס לאותם חרדים שהוגדרו כמתאימים לגיוס.

במידה ויהיו חרדים שלא יתייצבו, ניתן להניח שבשלב הראשון בצה”ל ינסו לבדוק היכן טעו בהערכות שלהם לגבי אותו בחור. ייתכן שמידה ויתברר כי הוא אכן תלמיד ישיבה פעיל הוא יקבל פטור משירות, ניכרת נכונות ללמידה תוך כדי תנועה בקרב העוסקים במלאכה.

עם זאת החוק הקיים כל עוד לא חוקק חוק אחר בכנסת אינו מאפשר לצבא מרחב תמרון רחב מידי, ייתכן כי בעתיד יהיו אף מעצרים של מי שלא יסכימו להתייצב בלשכות הגיוס.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

הירשם לקבלת עדכונים
עדכן אותי על
9 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

עוד מה יפית באצטלא של כתב שרק מביא פרטים לא מתאים לאתר שלכם

אולי 100 יתייצבו ולא יותר

לא חושב שתואם לאתר…

לכלא ולא לצבא
האפשרות היחידה של המדינה זה כלא וברוך ה החדירו לחרדים לכלא ולא לצבא שהכלא זה בית הברה וזה רק חודשים שלוש וזה לגטימי ואז זה כבר בשבילנו לא עונש ואז אין עונש אחר

לכאורה כתבה תמימה…..
נראית ממומנת על ידי גורמים שונים ש”דואגים” מאוד לציבור החרדי.
JDN עליכם להחליט הלנו אתם? אם לצרינו?

איזה יצר הרע בהתגלמותו! לפני 20 שנה, אמרו שצריך להתגייס כדי שיוכלו החרדים להשתלב במקומות עבודה ולעזור למשק… פתאום הם לוקחים בחורים שעובדים ועוזרים לכלכלת המדינה.. הכל שקר ויצר הרע! ואולי, באמת הקב”ה מדבר כאן ואומר “חבר’ה! תתחילו באמת ללמוד! כי מי שבאמת לומד לא יקחו אותו” כל המקבל עול תורה וכו’.!

האתר הזה מאז ומתמיד תפס צד בעניין, תראו כמה פרסומות של משטרת ישראל וכו’ הוא מפרסם…

זכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ ………. אֲשֶׁ֨ר קָֽרְךָ֜ בַּדֶּ֗רֶךְ וַיְזַנֵּ֤ב בְּךָ֙ כׇּל־הַנֶּחֱשָׁלִ֣ים אַֽחֲרֶ֔יךָ וְאַתָּ֖ה עָיֵ֣ף וְיָגֵ֑עַ וְלֹ֥א יָרֵ֖א אֱלֹהִֽים׃

כתבה זו מכיל תוכן שיווקי

כתבות חדשות באתר

חינוך לפני הכל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

אחרי 9 חודשי לחימה: האם באמת יש לצבא מחסור בטנקים?
מחבל מעזה עבר את הגדר לשטח ישראל; התצפיתניות זיהו, כטב"מ חיסל אותו
הלחץ התחלף בהודיה: הבדיקה הרפואית יצאה תקינה לגמרי!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

סקר חדש: 'הליכוד' וליברמן מתחזקים, לפיד נחלש; הנתונים המלאים
מפקדת חטיבת עזה של חמאס הותקפה; במקום פעלה גם תשתית של אונר"א
בצל המלחמה, מדריך נדל"ן עדכני: "כך תכפילו את כספכם באמצעות קרקע"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שוב זה קורה: מחבלים מעזה יאושפזו בבתי חולים ציבוריים בישראל
מפקד בכיר בכוח רדואן חוסל: תקיפה חריגה של צה"ל על מבנה בדרום לבנון • צפו
אלימלך בן שמונה, הוא כבר למד ללכת
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

"התעלמו מנתניהו": המתווכות העבירו מסר לחמאס בעקבות המגעים לעסקה
9 חודשים אחרי ההריסה: תחנת שדרות שאיבדה 8 שוטרים בטקס החלפת מפקד

הכתבות המעניינות ביותר

הוסמכו לרבנות תשעה מתלמידי הישיבה הגדולה במוסקבה
שמחת החתונה בחצרות קוזמיר - קאמרנא - ווישיווא
אב"ד סאטמאר ירושלים ביקר בביהמ"ד החדש בבית שמש
שבע ברכות לנכדת האדמו"ר מויז'ניץ בבית האדמו"ר מבעלזא • גלריה
שני לוחמי צה"ל בחופשה נפצעו בינוני וקל בפיגוע בחרמש; שני אזרחים נפצעו קל
הלפיד והיפוכו, כשזה קצת יחמיר... / משה לוי
טען עוד כתבות >

המיוחדים

NETZAH YEHUDA
למי יישלחו צווי גיוס? והאם חרדים יוכלו לשרת ללא נשים בכלל? | כל הפרטים
%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%A1%D7%9A-2024-07-04-222823-1
קיפקעס | שיחת בכירי המדינה עם דרעי, והמסר שהתקבל בצאנז אך לא בגור ובעלזא
education-g591bf0ede_1920-1536x1024
גזירת הגיוס: כמות הילדים שלהוריהם עשויה להתבטל ההנחה במעונות | חשיפה
 שער (1)
הפרופסור שחצה את הקווים: "הדם יהיה על ידי היועמ"שית, היא לא עושה כלום"

חדש באתר

.
אחרי 9 חודשי לחימה: האם באמת יש לצבא מחסור בטנקים?
.
מחבל מעזה עבר את הגדר לשטח ישראל; התצפיתניות זיהו, כטב"מ חיסל אותו
.
סקר חדש: 'הליכוד' וליברמן מתחזקים, לפיד נחלש; הנתונים המלאים
5244776842697760797
מפקדת חטיבת עזה של חמאס הותקפה; במקום פעלה גם תשתית של אונר"א

גלריות

 רבנים מוסקבה (30)
הוסמכו לרבנות תשעה מתלמידי הישיבה הגדולה במוסקבה
 - קאמרנא - ווישיווא חתונה (16)
שמחת החתונה בחצרות קוזמיר - קאמרנא - ווישיווא
''צ טייטלבוים ביקור בית שמש (16)
אב"ד סאטמאר ירושלים ביקר בביהמ"ד החדש בבית שמש
'ניץ בעלזא שבע ברכות (13)
שבע ברכות לנכדת האדמו"ר מויז'ניץ בבית האדמו"ר מבעלזא • גלריה

עיתוני היום

%D7%93%D7%95%D7%9B%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%93%D7%A9-1536x1024-2-768x512
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
9
0
מעניין אותנו מה אתה חושב, תוכל להגיב בבקשה?x

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture