בריאות

באדיבות המצלם

האם היא באמת נפוצה? ד”ר יצחק פרידמן חושף את הנתונים אודות ה”טרשת הנפוצה”

ד”ר יצחק פרידמן בריאיון נרחב על מחלת הטרשת הנפוצה, חושף את התסמינים ואת הסיבות להתפרצות • וגם, למרות שמה, המחלה לא נפוצה • “השם ניתן בשל ריבוי הנגעים הטרשתיים במוח בשלבים מתקדמים של המחלה”

חדש! אין לכם כוח לקרוא את הכתבה? האזינו לה

  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • קיווי או אגס? למה לבחור אם אפשר גם וגם?

    תוכן מקודם

  • מצילים עכשיו את 3 הילדים שנחטפו

    תוכן מקודם

  • להכין אוכל למשפחה ולקבל על זה פרס? גם את יכולה

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

ד”ר יצחק פרידמן, מכהן כרופא בכיר במערך הנוירולוגי במרכז הרפואי “שערי צדק” ומומחה לנוירואימנולוגיה ובפרט במחלת טרשת נפוצה, לשם כך ביקשנו ממנו לחשוף בפנינו את תסמיני המחלה, דרכי ההימנעות, הטיפולים המקובלים והתרופות שמביאות בשורת ענק לחולים.

מהי טרשת נפוצה, וממה למעשה המחלה נובעת?

“טרשת נפוצה (multiple sclerosis) הינה מחלה דלקתית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית הכוללת את המוח, את המוחון, גזע המוח וחוט השדרה”. הד”ר מוסיף כי, “במקרה של מחלת טרשת נפוצה, אזורים שונים במוח ובחוט השדרה, בעיקר באזור של “החומר הלבן” במוח, נפגעים כתוצאה מדלקת והתפקוד של אותם אזורים עלול להפגע. מחלה זו, על אף שמה, די נדירה ובישראל חיים כיום לפי הערכות כ-10000 חולים בלבד. השם ניתן בשל ריבוי הנגעים הטרשתיים במוח בשלבים מתקדמים של המחלה”.

לדבריו, “רובם של חולי טרשת נפוצה סובלים ממהלך מחלה שנקרא התקפי-הפוגתי (relapsing remitting), כלומר ישנם התקפים של החמרה נוירולוגית, היכולה לבוא לידי ביטוי במגוון סימנים ותסמינים, ולאחר מכן חלה הפסקה בהתקף וישנו שיפור במידה מלאה או חלקית. מיעוט המטופלים סובלים ממהלך מחלה בו ישנה התקדמות הדרגתית בתסמינים ללא התקפים ברורים (primary progressive). מהלך מחלה זה לרוב מתחיל בגיל מבוגר יותר ומלווה בנכות המחמירה עם הזמן”.

בדבריו הוא מתייחס גם לאבחנת המחלה ומציין כי, “אבחנה של המחלה והמשך מעקב מתבצע במרפאות נוירו-אימונולוגיה וטרשת נפוצה בבתי החולים, לרוב. אבחנה מתבססת על האירועים הקליניים שהיו, על בדיקה נוירולוגית מקיפה, ובדיקות MRI של המוח ועמוד שדרה. לעיתים יש צורך בבירור נוסף כולל בדיקת ניקור מותני ובדיקות נוספות”.

איך המחלה משפיעה על החולה במהלך יום יום, ואיזה תסמינים יש למחלה?

“התקפים של טרשת נפוצה יכולים לפגוע באזורים שונים האחראיים על תפקודים שונים בגוף. הפרעות נפוצות יחסית בקרב המטופלים כוללות הפרעות ראיה, חולשה בידיים או ברגליים, הפרעות הליכה, פגיעה בקורדינציה, הפרעות בשליטה על סוגרים, עייפות קשה, כאבים ועוד. במקרה של מחלה התקפית הפוגתית, לאחר ההתקף ישנו לרוב שיפור מבחינת התסמינים, לעיתים עד חזרה למצב הבסיסי שטרם ההתקף”.

האם ניתן לבצע בדיקה לגילוי מוקדם והאם ישנן דרכים למנוע את המחלה?

הד”ר משיב כי, “טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית- מחלה בה מערכת החיסון, שתפקידה הוא להגן על הגוף מפני נזקים, למעשה פוגעת בגוף במקום להגן עליו. כיום לא ידוע מה מביא להתפרצות של מחלות אלו ואצל מי. יש מחקרים המציעים כי חשיפה לוירוסים מסויימים יכולה להעלות סיכון לחלות בטרשת אולם עדין אין וודאות לגבי זה. בנוסף, נמצא שאצל קרובי משפחה לחולי טרשת יש סבירות גבוהה יותר לחלות מאשר אצל האוכלוסייה הכללית, אולם אין מדובר במחלה גנטית אלא בנטייה גנטית, ככל הנראה. אין לנו כיום יכולת למנוע את התפרצות המחלה ולא נמצא כי בירור מוקדם יכול להפחית את הסיכון להתפרצות המחלה”.

איזה דרכי טיפול יש כדי להתמודד עם המחלה?

“התחום של הטיפול בטרשת נפוצה עבר מהפכה דרמטית בשנים אחרונות. אם עד לפני כ-30 שנה לא היו טיפולים כלל, בשנים אחרונות יש כ-20 תרופות מאושרות לטיפול ומתוכן כ-17 נמצאות בסל הבריאות וניתנות באופן קבוע לחולי טרשת נפוצה בישראל. הטיפול בטרשת נפוצה מתחלק לשלוש זרועות טיפוליות. במקרה של התקף, הטיפול הוא בנוגדי דלקת, לרוב סטרואידים הניתנים במהלך אשפוז בבית חולים”.

“הזרוע המרכזית של הטיפול בחולי טרשת נפוצה מתמקד במניעת התקפים נוספים. במהלך השנים מאז פותחו תרופות רבות ומגוונות המפחיתות בצורה משמעותית את כמות ההתקפים מהם סובלים המטופלים, מפחיתה את הנכות המצטברת ומאפשרת במקרים רבים להמשיך לנהל אורח חיים תקין ככל הניתן. חלק מהתרופות ניתנות בכדורים, אותם נוטלים באופן קבוע או בפרקי זמן קבועים. חלק מהטיפולים ניתנים בזריקות וחלקם אף בעירוי לתוך הוריד המתבצע לרוב במסגרת אשפוז יום בבית חולים או בקופה, בתדירות של אחת לחודש ואף אחת לחצי שנה בחלק מהתרופות. טיפולים אלו מפחיתים את תדירות ההתקפים ומעכבים את ההחמרה בתסמינים”.

“בנוסף יש להתאים טיפולים עבור בעיות וקשיים שנוצרו בשל התקפים או בשל החמרה של מצב המחלה. טיפולים אלו לרוב משלבים טיפולים תרופתיים, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, טיפולים מתחום הרפואה משלימה ועוד”.

לסיכום מציין הד”ר כי, “בעת בחירת הטיפולים המתאימים לכל אחד מהמטופלים יש לקחת בחשבון את מהלך וחומרת המחלה, מחלות רקע, שיקולים אישיים, נוחות, תופעות לוואי אפשריות של טיפולים אלו, תוצאות בבדיקות דם ועוד. ההחלטה מתקבלת ביחד עם רופא מומחה לנוירו-אימונולוגיה וטרשת נפוצה, תוך התייחסות לכלל השיקולים המצוינים ועוד”.

“חשוב מאוד לדעת כי באבחון מוקדם ויעיל של המחלה והתחלת טיפול בהקדם, במקרים רבים ניתן לנהל את הטרשת הנפוצה במעגל החיים ולקיים שגרה לצד המחלה- להקים משפחה, לעבוד, לעשות ספורט, ופעילויות שגרתיות נוספות. אנו רואים כבר כיום שטיפולים מתקדמים לטרשת נפוצה מאפשרים שיפור משמעותי באיכות חיים ואנו בטוחים כי התרופות הקיימות כעת וכן תרופות נוספות הנמצאות בשלבי פיתוח ישנו את מהלך המחלה בצורה משמעותית.”.

 

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

הירשם לקבלת עדכונים
עדכן אותי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

כתבות חדשות באתר

מרן ראש הישיבה שליט"א בזעקה גדולה ודחופה: "לשמור את היתומים מבושה וצער"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

דובר צה"ל: "הכוחות ממשיכים להילחם בשטח, יש פרטים שלא נוכל לפרסם"
נתניהו שוחח עם החטוף: "עם ישראל מתרגש משחרורך" | התגובות במערכת הפוליטית
מדהים: מאות האברכים שממשיכים ללמוד  בקביעות גם בימי בין הזמנים!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

בתוך מנהרה, ללא שמירת מחבלים: כל מה שאפשר לספר על חילוץ החטוף
במימון המדינה: משרד רה"מ אישר את תוכנית הסיורים בהר הבית
אך מחתנים ילדים? הקב"ה יעזור. - אבל אתם חייבים השתדלות אמיתית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

גלנט: "מחוייבים לממש כל הזדמנות"; הרמטכ"ל: "הכוחות מוכיחים אומץ ויוזמה"
במבצע מורכב: החטוף פרחן קאדי מרהט חולץ בחיים מדרום הרצועה
טעים מעבר למצופה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

סמוך למודיעין עילית: עשרות דו"חות, פסילת רישונות והשבתת כלי רכב • צפו
רגב הכריעה, חרף המתקפות משמאל: זו העיר בה יתקיים טקס הזכרון לטבח

הכתבות המעניינות ביותר

גזירת המעונות: בן צור דורש מהיועמ"שית ייצוג נפרד בבג"ץ - "עמדתי שונה"
לראשונה: כ"ק מרן הגה"צ רבי מרדכי זילבר בבקשה אישית עבור חתן גר הצדק
גורם צבאי ישראלי: "אפשר לפתוח במתקפת מנע באיראן, זו החלטה מדינית"
ליד בית שאן: תאונת דרכים קטלנית בין משאית לרכב פרטי; המשטרה פתחה בחקירה
האם השכולה מגיבה לאמירות הקשות; הקב"נית צפויה לעמוד היום לבירור
תזונה מאוזנת: איך לבחור את המזונות הנכונים לבריאות הלב שלכם?
טען עוד כתבות >
0
מעניין אותנו מה אתה חושב, תוכל להגיב בבקשה?x

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture