העולם החרדי

צילום: חיים גולדברג/פלאש 90

זמן אלול: החסידים מתרחבים, הליטאים מבצעים שינויים, והספרדים פורחים

כל הבשורות והשינויים לקראת ‘זמן אלול’ • ההתחלה המדורגת בצאנז, גור ובעלזא והישיבות החדשות שנפתחו • המספר שמאחורי המספר בפוניבז’, השינוי בסגנון והשינוי בסינון • הבחורים האתיופים שהתקבלו והישיבות הספרדיות החדשות שנפתחו

חדש! אין לכם כוח לקרוא את הכתבה? האזינו לה

  • יש שאלות שצריך להפנות לרב, ויש שאלות שאתה חייב לענות בעצמך

    תוכן מקודם

  • לזכות בסיר טיגון Ninja ללא הגרלה? קחו אתגר!

    תוכן מקודם

  • ממתקן הגניזה אל הפרנסה האמיתית: אפי גילה את הדרך היחידה לקריירה מושלמת

    תוכן מקודם

  • הזדמנות מרתקת: הבית שלכם הדרך לבית בחו"ל

    תוכן מקודם

  • גם בחופשה! מרן הגר"ד לנדו "שיזכו להינצל מסכנות ברוחניות ובגשמיות בימי בין הזמנים!

    תוכן מקודם

  • אתה תהיה הפוסק של הבית

    תוכן מקודם

  • יש שאלות שצריך להפנות לרב, ויש שאלות שאתה חייב לענות בעצמך

    תוכן מקודם

  • בשלנים? נראה אתכם צולחים את האתגר הזה

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

ביום שלישי השבוע, ראש חודש אלול, יחלו רבבות תלמידי הישיבות את זמן אלול. בחלק מהישיבות החסידיות כבר החלו את זמן אלול במהלך השבועיים האחרונים.

במוצאי שבת האחרון התקיים מעמד ‘ורוממתנו’ בבנייני האומה בירושלים, לקראת תחילת זמן אלול, בהשתתפות אלפי תלמידי ישיבות, בראשות מרן ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש, וראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן – שנשאו דברי מוסר וחיזוק בפני התלמידים, לקראת פתיחת הזמן.

– עולם הישיבות החסידי

הישיבות הראשונות שפתחו את זמן אלול הן הישיבות של חסידות צאנז, שחזרו לספסלי הלימודים ביום רביעי לפני כשבועיים. במעמד פתיחת הזמן נשא כ”ק האדמו”ר מצאנז מדברות קודשו וחיזק את התלמידים.

בצאנז מדווחים על גידול במספר התלמידים, ומבשרים על הרחבות ושיפוצים בישיבות בחיפה ובבני ברק. כמו כן, בחסידות פתחו ישיבה קטנה חדשה בביתר עילית.

כעבור מספר ימים, ביום ראשון בשבוע שחלף, החלו את זמן אלול בישיבות של חסידות גור. דרמה נרשמה ברגע האחרון כאשר הבחורים קיבלו הוראה שלא לחזור לישיבות, אלא להגיע ללמוד לבית המדרש הגדול ברחוב ירמיהו בירושלים, בעקבות חילופי המהלומות בין ישראל לחיזבאללה, אך כעבור כמה שעות, ולאחר שנציגי החסידות בכנסת העבירו מסרים מרגיעים – הבחורים חזרו להיכלי הישיבות.

לקראת פתיחת הזמן, הרה”צ רבי נחמיה אלתר, בן כ”ק מרן האדמו”ר מגור, הנחה את תלמידי הישיבות שבסדר אחה”צ בישיבות לא יתקדמו בלימוד חדש אלא יחזרו על הלימוד של השנים הקודמות.

ל’חדשות JDN’ כי בגור הקימו ישיבה גדולה חדשה בבני ברק, שנוסדה על ישיבת לצעירים ‘בית נחמיה’, בראשות הרה”צ רבי ישראל מנחם אלתר, בן כ”ק מרן האדמו”ר מגור.

ביום רביעי האחרון החלו את זמן אלול בישיבות של חסידות בעלזא, עם שתי ישיבות חדשות: ישיבה גדולה בבית שמש, שהושלמה בחודשים האחרונים בהשקעה של מיליוני שקלים, שגויסו במהלך ביקורו של נכד האדמו”ר הרה”ג רבי שלום רוקח בעת ביקורו בארה”ב בשליחות סבו כ”ק מרן האדמו”ר מבעלזא. וישיבה לצעירים חדשה בקריית גת, מספר 10 בישראל.

בחסידות ויז’ניץ פתחו ישיבה לצעירים נוספת, בעיר אלעד, לאור הגידול הטבעי המבורך בלעה”ר, כאשר לפי התוכנית, בשנה הבאה תיפתח גם ישיבה גדולה נוספת, אם כי המיקום טרם נקבע.

– עולם הישיבות הליטאי

גולת הכותרת של הרישום בעולם הישיבות הליטאי היא כמובן ישיבת פוניבז’, בה קיבלו השנה מספר שיא של 399 בחורים. אם היו כאלה שניסו להגיד שהמספר הספציפי הזה נועד למנוע הבאת ר”מ נוסף, כהוראת מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצ”ל, לפיה על כל 100 בחורים נדרש ר”מ נפרד – אז ל’חדשות JDN’ נודע כי אחרי סגירת הרישום באופן רשמי, נרשמו שלושה בחורים נוספים בדרך-לא-דרך ושיבשו את העלילה; 402 תלמידים כבר כן דורש ר”מ נוסף…

ישיבת חברון סגרה השנה את הרישום עם כ-300 בחורים. אם בכל שנה הסינון שנעשה בטרם המבחן, היה הסינון הסופי – הרי שהשנה מסרו בישיבה כי גם למבחן יהיה כובד משקל, מה שגרם למספר בלתי מבוטל של תלמידים להתקבל לישיבות אחרות.

ישיבת ‘בית מתתיהו’ בבני ברק, שנמצאת בשנת האבל על ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ”ל, זכתה לרישום גבוה כמדי שנה ושנה, למרות הסתלקות רה”י זצ”ל. במקביל, בגבעת הישיבה בבני ברק מתבצעות בימים אלו העבודות הסופיות לבניית בית המדרש החדש של הישיבה שייקרא “היכל רבנו ברוך” על שם רה”י.

ישיבת ‘נתיבות חכמה’ – וולפסון רשמה השנה עליה במספר הנרשמים, לאור הגידול בביקוש בקרב ישיבות לצעירים מובילות.

ישיבת ‘שערי שמועות’ בבית חלקיה מתרחבת ותכיל לראשונה מעל 500 תלמידים, עם כ-120 בחורים בשיעור א’. בעקבות מצוקת המקום בפנימייה, הנהלת הישיבה מרחיבה את הפנימייה ומוסיפה מבנים נוספים.

ישיבת מיר ברכפלד ביצעה את הרישום תוך מתן תשומת לב רבה לאופי וסגנון המשפחות בהן התלמידים גדלו. הבחורים שהתקבלו במבחן המקדים, נבחנו בחינה נוספת בכ’ תמוז אצל ראש ישיבת מיר הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל, ראש הישיבה הגאון רבי צבי פרצוביץ, והגאון רבי אריה לייב אויערבאך ר”מ בישיבה.

ישיבת היכל יצחק – לנדא, הידועה בביקוש ההולך וגדל בשנים האחרונות, זכתה אף השנה לשיעור מיוחד מטובי ומובחרי בני הישיבות הקטנות. יש לציין שהישיבה השלימה מהלך של שינוי זהות שהתחיל בשנים האחרונות: מאוכלוסייה המגיעה ממשפחות פתוחות יחסית, לזרם הקלאסי של עולם הישיבות. מהלך בו השקיעו את מרצם טובי ובחירי הרשמים, בצוותא חדא עם ראשי הישיבות הקטנות המובילות, המוקירים באופן מיוחד את ישיבת היכל יצחק – מה שהביא לכך שנוצר ביקוש גדול מכלל הישיבות הקטנות הטובות ביותר, לצד סינון גדול וקפדני במהלך הרישום.

כמו כן, הישיבה עברה השנה טלטלות לא פשוטות עם פטירתה הטראגית של הרבנית חגית וקסלר ע”ה, בתו של ראש הישיבה הגאון רבי ישראל לנדא, וכן פטירתו של הבה”ח אריאל יוסקוביץ ז”ל, נכדו של המשגיח הגאון רבי יהונתן אבר, מה שהביא ליסודו מחדש של חבורת “משפטי הממון” להעמדת יסודות ודרכי הלימוד של ראש הישיבה לטובי ומובחרי בני הקיבוץ בישיבות בירושלים, שהוקם שוב לע”נ בתו ע”ה ונכדו של המשגיח.

לוועד א’ התקבלו קרוב ל-80 בחורים זאת על פי הוראתו והקפדתו של ראש הישיבה שלא לקבל יותר מ-80 בחורים על מנת שכל הבחורים יוכלו לקבל את המירב מצוות הישיבה.

ישיבת נתיב הדעת ‘קפלן’ סגרה רישום מוצלח עם 70 בחורים מצטיינים, מרביתם בוגרי הישיבות הטובות מירושלים, על חשבון מספר התלמידים ששובצו מהפריפריה.

ישיבת ‘עטרת שלמה’ בראשון לציון סירבה השנה לקבל בחורים שלא התקבלו בישיבות חשובות אחרות, וסגרו רישום עם קבוצות גדולות של מצטיינים מהישיבות לצעירים של ‘עטרת שלמה’ בירושלים, בני ברק ומודיעין עילית.

למרות הקיצוצים הקשים שמשפיעים בעיקר על ישיבות הקיבוץ שכל תלמידיהם בגיל גיוס, ישיבת “משנת עקיבא” בראשות ראש הישיבה הגאון רבי יצחק ערנפלד, מרחיבה את שורותיה ומקבלת בזמן הקרוב לפחות 14 תלמידים חדשים מתוך עשרות רבות שהתדפקו על דלת הישיבה. קבוצה גדולה נוספת של תלמידים תיכנס בזמן חורף הקרוב. לאור זאת הישיבה נאלצת להרחיב את פנימיית הישיבה ולבנות אגף נוסף חדש שיוכל להכיל את התלמידים החדשים הצפויים להגיע לישיבה בזמן אלול ובזמן חורף.

– עולם הישיבות הספרדי

איגוד ‘עמלים’ שעל ידי יוצאי אתיופיה, בראשות מרן ראש הישיבה הגאון רבי אברהם סאלים, מסכם בסיפוק עונת הרישום לישיבות הקדושות בהצלחה רבה. מדובר ביוזמה תקדימית שנחלה הצלחה רבה, כאשר קבוצה איכותית ביותר נבחנה לישיבות המובחרות בעולם הישיבות באופן מרוכז.

אחר תקופת רישום מוצלחת, התקבלו בני ישיבות החברים באיגוד ‘עמלים’ שע”י יוצאי אתיופיה, לישיבות ‘מאור התורה’, ‘דעת חיים’, ‘יסודות’, ‘אש התלמוד’, ‘באר התלמוד ירושלים’, ‘יסודות התורה’, ברית יעקב’, ‘אוהל יוסף ב”ב’, ‘רכסים’, ‘תורת אברהם’, ‘אוהל תורה’, ‘תפארת הלוי’, ועוד.

בתקופה האחרונה פעל האיגוד באינטנסיביות במטרה לרשום לכל הישיבות הגדולות המובילות בחורים מצוינים מהטובים ביותר בישיבות הקטנות ברחבי הארץ, זאת יחד עם מנהל מרכז ההכוון לבני ישיבות הרב דוד רביבו. כעת, עם תום עונת הרישום מסכמים ראשי האיגוד בסיפוק רב את הצלחתם הגדולה של הבחורים היקרים שיחיו, ומציינים כי הבחורים זכו להתקבל לישיבות הגדולות המובחרות מהמזרח של עולם התורה הספרדי.

ישיבת ‘אבני נזר’ בראשות הגאון רבי זמיר כהן, עוברת משכונת רמת שלמה בירושלים לביתר עילית, סמוך למגוריו של ראש הישיבה, ומבנה הישיבה הקטנה – כאשר במקביל, הישיבה תפת לראשונה שני שיעור א’ לאור הגידול המבורך במספר התלמידים שנרשמו. הר”מ בשיעור א’ החדש יהיה הגאון רבי טוביה בן דוד, שכיהן עד היום כר”מ וכראש קיבוץ בישיבת אדרת התורה בראשות הגר”י שילוני.

בבני ברק הוקמה ישיבה חדשה בשם ‘תורת מנחם’, שתעמוד בראשות הגאון רבי מאיר ויזמן שכיהן כר”מ בישיבת ‘ברכת אפרים’ במשך 30 שנה. כמשגיח יכהן הגאון רבי שמעון וייס שכיהן בעבר בישיבות ‘יסודות התורה’, ‘מאור התורה’ ועוד. כר”מים יכהנו: הגאון רבי יעקב מרגלית מחשובי אברכי כולל פונינבז’ כ’מישיבים’ הרב רפאל פיינשטיין והרב משה טולדנו

ישיבת קיבוץ חדשה בראשות הגאון רבי מסעוד בן שמעון נפתחה במעונו של ראש הישיבה ותיקרא ‘בית התלמוד’. הגאון רבי חנוך כהן, ראש ישיבות ‘באר התלמוד’, יחל למסור שיעורים כלליים בישיבה החדשה, כאשר יחד איתו מצטרפים כ-50 בני עלייה מבחירי ישיבת באר התלמוד י-ם ובנתיבות.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

הירשם לקבלת עדכונים
עדכן אותי על
1 תגובה
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מי אלה “נציגי” חסידות גור בכנסת?

כתבות חדשות באתר

מזעזע: אושפז באונקולוגית כשנולדה בתו הבכורה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

צפו: הטרקטור עלה ו"גיהץ" רכב משופר בשווי מעל 100,000 ש"ח
נטרול רכב התופת: "זו מלחמה. מכונית תופת שלישית בתוך שלושה ימים"
אך מחתנים ילדים? הקב"ה יעזור. - אבל אתם חייבים השתדלות אמיתית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

נס גדול: רכב תופת נוטרל הבוקר בכניסה ליישוב בבנימין
המתקפה של גלנט: "שחררת תמורת שליט 1,027 מחבלים כולל סינוואר"
היום יום ההילולה של הגר"ח מבריסק! "להעתיר על לומדי התורה"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

סגנו של סינוואר: "ללא נסיגה מלאה מעזה, לא יהיה הסכם"
"האויב לא הצטרף להשבתה": בית באביבים ספג הבוקר פגיעה ישירה
מה בית המשפט פסק על הילדים החרדים בצרפת?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

השביתה החלה; הבוקר דיון בבג"ץ: "ארנון בוחר לתקוע סכין בגב הלוחמים"
דנון למועצת הביטחון: דורש לכנס דיון על מצבם של 101 החטופים

הכתבות המעניינות ביותר

הגמלאים התכנסו למעמד הוקרה וסיכום שנה • גלריה וסיקור
ביום ההילולא: חולקו מיליוני שקלים למוסדות על טהרת הקודש בארה"ק 
קעמפ 'המלך בשדה' בישיבת קרית מלך
הניח במאסר תפילין גם רש"י וגם ר"ת: המשפיע ר' שלום מרדכי רובשקין בחיפה
שמחת אירוסי נכד זקן המקובלים עם בת הגר"י בביוף • גלריה
תיעוד: גאב"ד מלבורן בביקור אצל האדמו"ר מסקולען ירושלים וראש ישיבת זוויעהל
טען עוד כתבות >

המיוחדים

קיפקעס | החרדים נערכים לבחירות? מי הזמר שפרש וחוזר? ומה זה كيبكاس?
קיפקעס | החרדים נערכים לבחירות? מי הזמר שפרש וחוזר? ומה זה كيبكاس?
Buildings_on_Rabi_Akiva_St
במערכת הביטחון מעריכים: מדוע העיר החרדית היא הבטוחה ביותר בישראל?
קיפקעס | החרדים נערכים לבחירות? מי הזמר שפרש וחוזר? ומה זה كيبكاس?
קיפקעס | מי איים על בעל הגננת, מרן מבטל שיעור, ולמה חילוני סירב להשכיר לחרדים?
.
אל תפספסו את ההזדמנות: כבר איחלתם 'כתיבה וחתימה טובה' לידידים?

חדש באתר

לכידה
צפו: הטרקטור עלה ו"גיהץ" רכב משופר בשווי מעל 100,000 ש"ח
 חב''ד כנס (23)
הגמלאים התכנסו למעמד הוקרה וסיכום שנה • גלריה וסיקור
 מיליונים על טהרת הקודש (16)
ביום ההילולא: חולקו מיליוני שקלים למוסדות על טהרת הקודש בארה"ק 
WhatsApp Image 2024-09-02 at 09.47
נטרול רכב התופת: "זו מלחמה. מכונית תופת שלישית בתוך שלושה ימים"

גלריות

 חב''ד כנס (23)
הגמלאים התכנסו למעמד הוקרה וסיכום שנה • גלריה וסיקור
 מיליונים על טהרת הקודש (16)
ביום ההילולא: חולקו מיליוני שקלים למוסדות על טהרת הקודש בארה"ק 
 ישיבת קרית מלך תשפד (15)
קעמפ 'המלך בשדה' בישיבת קרית מלך
 רובשקין בגור חיפה פ''ד (13)
הניח במאסר תפילין גם רש"י וגם ר"ת: המשפיע ר' שלום מרדכי רובשקין בחיפה

עיתוני היום

וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי • כותרות העיתונים – כ”ט באב ה’תשפ”ד
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי • כותרות העיתונים – כ"ט באב ה’תשפ”ד
1
0
מעניין אותנו מה אתה חושב, תוכל להגיב בבקשה?x

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture