דעות

צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

נציגי ש”ס כנסו לפעולה – התפקיד ההיסטורי של התנועה מגיע לשיא / יעקב בנדה

מהפכה שמתחוללת בשנים האחרונות עלולה לקרוס בגלל שיקולי תקציב • נציגי ש”ס אמורים לאמץ את השינויים ההיסטוריים שמתחוללים בציבור בני התורה ולכוון את כוחם הפוליטי לתמיכה במהלכים אלה / דעה
  • בצל המלחמה: זאת ההשקעת הנדלן המשתלמת ביותר

    תוכן מקודם

  • כבר לא צריך להדחיק: המחשבון שמגלה לכם את עלויות החתונות בעתיד

    תוכן מקודם

  • הקפה שלכם מעולם לא היה WHITE כל כך >>

    תוכן מקודם

  • 2024, אנשים מממנים שכר דירה עם נכס דיגיטלי

    תוכן מקודם

  • למה שווה לפתוח חשבון בנק בגיל צעיר?

    תוכן מקודם

  • הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

בשבוע האחרון יצא שבאופן אקראי התמודדתי עם הטרגדיה החברתית הקשה ביותר של הציבור החרדי משלושה זוויות שונות, המסקנה היוצאת משלושתן נותנת להבין את הכתובת לפתרון, או חלילה להאשמה. כפי שהרחבתי להסביר במאמרי הקודם בנושא, סוגיית אי קבלת צעירים חרדים למוסדות החינוך אינה בעיה של הציבור הספרדי, היא בעיה של כולנו ותפקידנו להביא לסיומה.

1.

שוב רוטט הטלפון, על הצג מספר לא מוכר, לאחר שעניתי הבנתי שהנושא הנדון מאוד מוכר. על הקו, בשיחת ועידה, שתי אימהות כואבות שבנותיהן יושבות בבית כבר שלושה חודשים ללא מסגרת, לאחר שלא התקבלו לסמינר שחפצו בו. האימהות ביקשו שאעלה שוב את הסוגייה לבמה הציבורית לאחר שהנושא הכואב שלהן נעלם מסדר היום.

אי אפשר לדון הורים שנמצאים במצב כזה שלבטח משפיע על כל ביתם שבנו בעמל רב ובדמעות, וודאי שלא לשפוט אותם על סירובם להכניס את בתם לסמינר שהעירייה ייעדה להן, סמינר שלדעתם ייפגע בעתידם הרוחני של בתם החסודה. ובכול אופן הקשתי עליהן: “אתן יודעות להתארגן באופן מרשים למאבק משפטי ותקשורתי, בנותיכן איכותיות ללא ספק, מדוע שלא תנתבו את יכולות הארגון הללו להקמת סמינר? הרי מדובר בקרוב ל30 בנות שרובן איכותיות מאוד, זה גודל של כיתה גדולה יחסית לפתיחה”.

התשובה שקיבלתי הותירה אותי בהלם מוחלט, “הכנו תוכנית מפורטת להקמת סמינר, כולל צוות וירידה לפרטים, אך דחו אותנו ולא אישרו לנו את התקציב לכך, הם רוצים שנלך לסמינר שהם קבעו לנו, סמינר שלא מתאים לרמתנו הרוחנית”, אמרה האמא הפעילה. ניסיתי להבין מי הגורם שמונע את התאגדות ההורים לפתרון מתבקש כל כך ואלה הפנו את האצבע לש”ס ולעיריית ירושלים.

2.

הזווית השנייה בה פגשתי בתופעה נותנת תקווה לשינוי אמיתי, היה זה בהמשך השבוע כשנחשפתי ל’איגוד עמלי תורה’, יוזמה מהפכנית של קבוצת אברכים ירושלמים שכבר פרצה את גבולות עיר הקודש ומסמנת מהפכה היסטורית בנושא הכואב עליו אנו דנים.

האברכים הבינו שהפתרון היחיד למצוקת החינוך יהיה על ידי הקמת קהילות ומוסדות איכותיים לבני עדות המזרח ויצאו לפעולה. בתוך שנים בודדות איגוד עמלי התורה הקים וסייע למעל 70 קהילות אברכים בכל רחבי הארץ, ובמסגרת הפעילות נפתחו כ-20 מוסדות חינוך, כשהמגמה היא התרחבות תמידית של המפעל האדיר.

בפעילות המרשימה של ה’איגוד’ אינה מסתיימת בהקמת קהילה בלבד, ראשי הארגון הקימו תשתית מקיפה שהפכה לאבן שואבת לקהילות תורניות. כך מוציא האיגוד חומרי הסברה לאלפי החברים בקהילות וכתב עת תורני שמהווה מדורת שבט רוחנית לציבור האיכותי.

ההבנה כי הפתרון אינו נמצא בהאשמות ובכייה על מר גורלם, אלא ביצירה והקמת מוסדות איכות, נותנת תיקווה רבה לציבור החרדי כולו. ייתכן שהימים להם קיוונו, בו כל צעיר ילך למוסד ראוי ומתאים לו בלי שהמוצא העדתי יתערב בעולמו הרוחני, קרובים מתמיד.

3.

הזווית השלישית אליה נחשפתי הייתה באותה פגישה, אך מעט פחות חיובית. היה זה כאשר הבנתי את ההתמודדויות שעוברים אותם אברכים מול הרשויות שלמעשה לא ממש מבינים את גודל החשיבות שלהם, או חמור מכך, מבינים וחוששים משינוי המצב הקיים.

ראשי הארגון הציגו לי איך מנהלי אגפים בעיריית ירושלים מחמירים עם מוסדותיהם ביחס למוסדות אחרים ומונעים מהם תקנים. לקיחת משאבים ממוסד שהוקם אך לפני כמה שנים, זהו צעד משמעותי שעלול לפגוע קשות בהמשך התפתחותו, כשמדובר במספר מוסדות שקמו במקביל המכה אנושה הרבה יותר ואף מאיימת לסגור את המפעל ההיסטורי.

“כמות הזמן שאנו נדרשים להשקיע בקשיים בירוקרטיים מאיימת על המוסדות שלנו”, שח בפניי בכיר בארגון תוך שהוא מסנן בצער שהחודש לראשונה מאז הוקמו המוסדות הוא לא חילק משכורות בזמן. “נציגי ש”ס עזרו לנו הרבה ואני מודה להם על כך כל העת, אך כעת אנחנו במצוקה, שמגיעה רק בגלל התנהלות העירייה, כעת זה הזמן שאנחנו חייבים שהנציגים יידאגו שנקבל תקציבים כמו כולם, אנו לא מבקשים חלילה את מה שלא מגיע לנו”, מסכם הבכיר ב’איגוד’.

***

כואב לשמוע שפתרונות אפשריים לסוגייה הכואבת נופלים בסופו של דבר בגלל מחסור בתקציב, במיוחד כשאלה תקציבים הניתנים לכל המוסדות הוותיקים. לא הגיוני שמוסדות המביאים בשורה היסטורית ליהדות החרדית נאלצים להתמודד עם בירוקרטיה שהייתה אמורה להיות מטופלת על ידי נציגי הציבור.

תנועת ש”ס הוקמה בראש ובראשונה כדי לתת מענה לאפליה שחוו בני עדות המזרח. הצעה של הורים לבנות שסרבו לקבלן לסמינר להקים מוסד כזה הייתה צריכה להיות מאומצת על ידי ראשי המפלגה. שלילת תקציבים ממסדות איכות שקמים בעמל רב אמורה להעמיד את ראשי ש”ס על הרגלים – אלה המטרות שלשמם הם נבחרו וזה זכות הקיום של המפלגה.

ש”ס שמרימה על נס את הדאגה והחזקת עולם התורה הספרדי, צריכה להתגייס ברגע הקריטי למטרה הזו בדיוק. המהפכה בירושלים אינה עוד סיוע למספר מוסדות בודדים שהוקמו, זאת מהפכה שתפתח ותשמר את עצמאות עולם התורה הספרדי.

אין ספק שנציגי ש”ס שמחים לעזור, אך בימים שהעיסוק בתנועה עוסק בתפקידים שימלאו בממשלה הקרובה, ראוי להזכיר להם מדוע הוקמה התנועה ומה הייתה דרישת גדולי ישראל שהנהיגו אותה לאורך השנים, דרישה אותה מילאו בהצלחה רבה. נראה שהמהפכה שמתחוללת בשנים האחרונות מביאה עמה צרכים שרק נציגי ש”ס יכולים לספק. כך, תפקידה ההיסטורי של ש”ס מגיע לשיא והופך להיות קריטי, לתשומת לב הנציגים היקרים.

יותר מ-20 נערות יושבות בביתן כי לא שובצו לסמינר – המציאות שלנו / יעקב בנדה

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

7 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

צביקה כהן וחבריו תתחילו להתעורר ולהעיר את יקירנו רבי אריה לפני שיהיה מאוחר , ולא תזכו להיות נציגים כי לא יהיה ציבור, לא בגלל שאתם לא טובים, אלא אתם מסורים ובגלל, אתם צריכים להקדים את הציבור הספרדי שדורש מהפכה של ממש, ולא רק להשאיר את המצב הקיים לשמר עת העניות.
או להיות או לחדול !!!
נ.ב. הציבור הספרדי חזק היום הרבה יותר מנציגיו, כדאי שתשמעו ותיישמו עבור המצוקות.

נ.ב. זה כמו שהיה כינוס של לבקר בהיכלו לאחר סוכות ולא הזמינו את מרן הרשל”צ הגאון הרב יצחק יוסף שליט”א, (בגלל כמה ראשי ישיבות משתכנזים) וחשבו שהם דפקו מישהו, הם לא הבינו שהם דפקו את עצמם, כי רוב רובו של בחורי הישיבות שהיה באירוע ( מעל 2500 בחורי ישיבות) הולך בדרכו של מרן זיע”א וממשיך דרכו הרשל”צ שליט”א, שחלילה לא ימצאו את עצמם באירוע בלי קהל.

ממש נכון

אם ל- 30 בנות אין שיבוץ צריך להקים סמינר? זה מגוחך. צריך להוסיף כיתה למוסד קיים ולהעסיק עוד 3 מורות.
רק בציבור החרדי מקימים עוד ועוד מוסדות במקום להרחיב את הקיימים. תלמוד תורה/בי”ס צריכים מבנה דו/תלת קומתי, עם חלל משותף להתכנסויות ואירועים, עם חצר גדולה למשחק (וה’ ירחם, להתעמלות). זאת המגמה שצריך לקדם. וצריך לחשוב איך מאפשרים להורים להיות מעורבים במתרחש (עוד מושג שה’ ירחם- ועד הורים), ואיך מקימים גוף פקוח חרדי בר-סמכא במקרה שצריך להתלונן ולבדוק את הנעשה במוסד, כדי שלא כל 10 הורים מתוסכלים בצדק או שלא בצדק ישאפו להקים מוסד מתחרה. בעירי יש שני תלמודי תורה באחד מלמדות גם מורות ולומדים אנגלית ומחשבים, והשני ת”ת מסורתי. האוכלוסיה מתחלקת לכאן או לכאן ובשני תלמודי תורה האוכלוסיה מאוד מגוונת מבחינת המראה וההקפדה והכל בסדר [מי שלא מתאים לו, נודד לערים השכנות].

אשכנזים פוחדים שהספרדים יקימו סמינרים משלהם גם למי שבדרך ככל הולך למוסדות אשכנזים ואז יבצר מצב שאף אחד לא יתלקק למנהלי הסמינרים ולא יהיה להם על מי להחשיב ולכן הם שמים מקלות בגלגלים הם רוצים שכולם יתחננו להם והם יקבלו רק מי שיתחנן הכי חזק הם חיים על זה

בקרית אתא: 50 בנות ספרדיות נמצאות לומדות בעיר הסמוכה באולם בית כנסת.
איפה ש”ס? איפה דרעי? איפה אזולאי? איפה מלכיאלי?
למה קהילה ספרדית נזרקת מהעיר ואין פוצה פה ומצפצף?
אגב גם קרית אתא תחת עמלי תורה. אבל זה לא עוזר.

תותחים האיגוד האלה, נס שיש אנשים נועזים בציבור הספרדי שמרימים אותו מעפר לעצמאות מוחלטת!

בקריית אתא לא עזר. יש להם רצון טוב. אבל רצונות זה רצונות. צריך להחזיר את הבנות של כולנו לעיר ולא שיהיו זרוקות ברכסים.

כתבות חדשות באתר

חשיפה: גדולי הדור נגד בג"ץ זה הזמן לצאת למלחמה וביחד מנצחים • צפו
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מתחיל ברגל שמאל: המהלך של האלוף הטרי נגד המתיישב
נשואים, עובדים ובעלי רישיון למשאית: אלו החרדים שיקבלו צווים | עושים סדר
התעוררות ציבורית לסייע לגיורת במצוקה, הגר"א פרץ חשף את המקרה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

אח של חטוף לנעה ארגמני: אם תסעי עם נתניהו לארה"ב - נפגין נגדך
בני ברק: הולכת רגל כבת 18 נפגעה ממשאית - מצבה קשה
מחקרים מוכיחים: הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שב"ח מג'נין נתפס עובד בשיפוצים בחדרה; הוא ומעסיקו נעצרו לחקירה
נתניהו בקבינט: "לא צריכים להיות לחוצים, החטופים סובלים אבל הם לא מתים"
מפתיע: הכלי שחושף למשפחות כמה יעלו להם בעתיד כל חתונות הילדים יחד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הח"כ הערבי באמירה מקוממת: "בעזה נרצחו 50 אלף אזרחים, לעצור את המלחמה" • צפו
לפיד לנתניהו: "אל תבייש אותנו שוב בארה"ב. מייסד מכונת הרעל מתבכיין על הסתה"

הכתבות המעניינות ביותר

שבועות לאחר ההכתרה: האדמו"ר יארח בשבת את האדמו"ר החדש מירושלים-ברוקלין
אבל בעולם התורה: נפטר הגאון רבי אברהם צבי שמואלביץ זצ"ל
נתניהו בנאום סוער: "אנחנו מחזיקים את חמאס בגרון, רוצה לנצח אותו" • צפו
"אשריכם שאתם מקפידים על קלה כבחמורה": יו"ר מרכז הסיוע "לב שרה" ערך "היתר עיסקא" במעונו של הפוסק הגר"ע פריד
הטנק הרוסי הממוגן - הפך לטנק מטוגן • צפו
הכלב הרעב והסקרן קפץ על הכיריים - וכל הבית עלה באש
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 שער (1)
הפרופסור שחצה את הקווים: "הדם יהיה על ידי היועמ"שית, היא לא עושה כלום"
4e1e63d4-2243-453f-89d0-f0f6254ce38b
חמק משבע ניסיונות חיסול; מי הוא רמטכ"ל חמאס מוחמד דף? והאם הפעם זה הצליח?
 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | חלוקת שטרות הכסף, נכד האדמו"ר במשימה ראשונה, וההלם של נהג המונית
WhatsApp Image 2024-07-11 at 14.52
הצעת השב"כ וסירוב המשפחות; אביו של העצור המנהלי בראיון בלעדי ל'JDN'

חדש באתר

.
מתחיל ברגל שמאל: המהלך של האלוף הטרי נגד המתיישב
.
נשואים, עובדים ובעלי רישיון למשאית: אלו החרדים שיקבלו צווים | עושים סדר
 לכנס רבנים בבני ברק תמונה
סיור מנהל מחוז מרכז מאוחדת לקראת הכנס הענק לרפואה והלכה של מאוחדת בבני ברק
.
אח של חטוף לנעה ארגמני: אם תסעי עם נתניהו לארה"ב - נפגין נגדך

גלריות

 וידר חתונה (6)
שמחת נישואי נכד האדמו"ר מסטראפקוב • גלריה
''ת דעת זקנים מסיבת חומש (13)
יָבוֹאוּ טְהוֹרִים: מסיבת חומש ברשת תלמודי התורה 'דעת זקנים' על טהרת הקודש
 הילולא שפע חיים פד (27)
זְכוֹר אַהֲבַת קְדוּמִים • הילולת מרן השפע חיים מצאנז זי"ע בחצה"ק צאנז
 שמואל הורביץ ברית הגרי'' שכטר ויז'ניץ לונדון (11)
שמחת הברית לנכד הנגיד בהשתתפות הגרי"מ שכטר והאדמו"ר מלונדון • תיעוד

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – י"א תמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture