דעות

הצתת רכוש בחווארה. צילום: פלסטיני

נכשלנו במבחן חווארה! האלימות הייתה צריכה לקבל תשובה חרדית / יעקב בנדה

שריפת הרכבים והבתים בחווארה הייתה מבחן ערכי לנציגנו – שנכשלו! • במקום לקחת את האירוע החריג ולהדגיש, בעיקר עבורנו, את תפיסת עולמנו שנצמדת בגאווה לדרך אבותינו, קיבלנו הדגשה לחשיבות הפוליטיקה / דעה
  • מוכנים לשינוי? בואו תגלו איך אלפי אנשים מרוויחים כסף מהדיגיטל

    תוכן מקודם

  • לדאוג לעתיד הכלכלי בהשקעה של מינימום זמן ומאמץ

    תוכן מקודם

  • פותחים ספר מידי פעם? זה מה שאתם חייבים לדעת

    תוכן מקודם

  • כולנו רוצים 'בית של תורה' - איך נייצר אווירה כזו בבית?

    תוכן מקודם

  • בצל המלחמה: זאת ההשקעת הנדלן המשתלמת ביותר

    תוכן מקודם

  • בחדר הניתוחים גילו במפתיע: האמא חולה בשלב מתקדם של ה'מחלה'

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

מלחמת התרבות שהתפתחה בישראל בשנים האחרונות מעמידה את החברה החרדית בסיטואציה שלא הייתה בה מעולם – שותפות פוליטית מלאה עם המחנה המסורתי, ומאבק כתף אל כתף מול המחנה הליברלי שנילחם בקודשי ישראל. שותפות שלעיתים מטשטשת את הגבולות בין מרכיביה.

המצב החדש, שנוצר כתגובה להתעצמות הרדיפה הפרוגרסיבית, מחבר את הציבור החרדי במחנה אחד עם קבוצות שתהום אידיאולוגית פעורה ביניהן, מצב שמחייב אותנו לארגן מחדש ולחדד את גבולות שבין המגזרים המשתייכים לאותו מחנה.

***

ההתפרעות האלימה כלפי תושבי הכפר חווארה בשבוע האחרון הייתה מבחן משמעותי לשאלה מה אנחנו מקדשים כמגזר – פוליטיקה או אידיאולוגיה. לצערי, נציגי הציבור שלנו נכשלו במבחן, הכל כך חשוב בטישטוש שנוצר פה.

ראשי הציונות הדתית שהגיבו לפרעות גילמו את עיקר המחלוקת בין תפיסת עולמם המתחדשת לדרך בה צועד עם ה’ לאורך הגלות. היו בהם שדיברו על כך ש”אנחנו כבר לא היהודי הגלותי ששותק כשתוקפים אותו”, היו ששתקו מול המעשים של הפורעים, ובכך נתנו הכשר לפעולה שנוגדת את דרך תורתנו הקדושה. חלק מהפוליטיקאים אף גילו הבנה למעשים, “תוצאה של מדיניות ההכלה”, הם הצדיקו.

במקום לקחת את האירוע החריג ולהדגיש, בעיקר עבורנו, את תפיסת עולמנו שנצמדת בגאווה לדרך אבותינו. במקום להסביר לציבור הדתי-לאומי היקר, שברוב הנושאים הציבוריים אנו שותפים לדרך ונאבקים יחד על אופייה של המדינה, שאנו יהודים גלותיים גאים כי זה מה שהקב”ה גזר עלינו עד ביאת גואל במהרה. במקום לספר לעולם כולו שדרכינו בעת צרה, כשרצחו שני קדושים בדרכם לבית המדרש, היא להתכנס בבתי הכנסת ולשפוך שיח מלב שבור על אורך הגלות. במקום להבהיר בקול ברור שהתגרות באומות נוגדת את תורתנו. נציגי הציבור החרדי בחרו להדגיש את השותפות הפוליטית ולדבר בשפה דיפלומטית מול אירוע שפוגע בעם היהודי.

“הדם של כולנו רותח בעקבות רצח האחים הלל ויגל יניב הי״ד, אבל למרות זאת אסור לנו לקחת את החוק לידיים”, אמר יו”ר ש”ס אריה דרעי בערב האלים והוסיף: “ההצתות בחווארה עלולות להצית את יהודה ושומרון ולגרום להרג והרס”. ראשי יהדות התורה, יצחק גולדקנופף ומשה גפני, כלל לא טרחו להוציא הודעה בנושא.

נציגינו היקרים, המראות הקשים מחווארה הם בדיוק ההזדמנות להזכיר לכל הציבור במה אנחנו שונים, לא לדבר באותה מנגינה כללית על ה”איסור לקחת את החוק לידיים”, לעדכונכם, מתי שהחוק יהיה נגד תורתנו הקדושה אנחנו דווקא כן ניקח אותו לידיים, כמו שעשינו באלפיים שנות הגלות. הדעה החרדית על תפקידנו כיהודים שעדיין לא זכו לגאולה נטועה עמוק בתורה הקדושה, גדולי ישראל זצ”ל ויבלט”א הדגישו זאת בכל אירוע קשה שהתרחש – קול יעקב אמור להישמע בעת צרה, חלילה לנו לתת כשרות לידי עשו.

***

אתגר לא פשוט הוא לשמור על בידול בשעת קרבה פוליטית, אולם, כחברה ששורשיה נטועים בתורת ה’, אין לנו את הזכות להקריב ערכים רק כדי להיות נחמדים יותר לשותפינו לדרך. פוליטיקה היא אמצעי להפנות את משאבי ואופי המדינה לדרך בה אנו מאמינים, היא לא המטרה, ולכן היא לא העיקר.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

30 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

עוד מטומטם שחושב להיות יפי נפש אגב ארבל משס גינה

יהודי גלותי גאה זאת השקפה של סאטמר. עזוב את ארצנו וינעמו לך רגבי טומאת ארץ העמים.

מה אתה מבלבל בשכל מי דיבר כאח על קדושת הארץ??? אבל ככה דרכיכם לערבב הדברים עד שלא נבחין בין אמת לשקר

בכביש אל תהיה צודק, תהיה חכם! הפוליטיקאים החרדים לא צריכים להתבטא בכל נושא. אין עניין להתנצח בכל הזדמנות.

זה נקרא “לקחת את החוק לידיים”? לשרוף בתים על יושביהם? לטעון כי צריך למחוק/לשרוף כפר על יושביו? האם הפכנו לנאצים? על זה נאמר “רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם

בעל מ—-ח—-ס—ן המכוניות שהוצת- מחבל משוחרר והכל עובדות (“הקול היהודי”)זה מחסן מכוניות- כולן גנובות. בעל המחסן שעות לפי שהוצת המחסן שלו (שבאמת כשוצת זה נראה תבערה גדולה) פרסם פוסט מלא שבח על רצח שני האחים והכל תקרא ב”קול היהודי” אתה לא תאמין עד כמה אתה טעית. אני נגד ההצתה. אבל בעל המחסן הוא מחבל משוחרר שלםנ חמש שנים הורשע בעברות ביטחוניות. וגם שמח על רצח הנערים פרסם שעות לפני שידע שהמחסן שלו (משחטת רכבים גנובים) יוצת. כל חווארה חגגו על בקלאות אחרי הטבח ב נ ו ו ה י ע ק ב !!!!!!! הכל הכל מצולם . וגם אחרי רצח הנערים הם חגגו. זה כפר שפצע שנים רבות יהודים באבנים. התקשרת לא מדווחת. אין לו כביש עוקף חיביםלעבור דרכו. מלא במחבלי חמאס. ואין לך מושג על מה כתבת. נקודה

אני מתפלא כמה מהר אתה נכנע תחת הלחץ של תקשורת השמאל.
כמה עלוב זה נשמע.

הפוך.
הציונות, היא להאמין שהשלטון הוא זה שיכול ואמור להגן עלינו.
אם רק היית לומד את תורת ישראל בתנך ובגמרא לא היית נופל לפח הזה.

הייתה כאן הרתעה, היה כאן קידוש השם גדול
וגדולה נקמה שניתנה בין 2 שמות.

ותזכור.
“אשרי שיאחז וניפץ את עלליך אל הסלע”

אפילו שלדעתך ולדעת יאיר לפיד הם חפים מפשע. במקום שזה יציל את חייהם של אחים שלך אל תחוס על חיי אויביך שמחלקים ממתקים בכל פיגוע

הפוך.
הציונות, היא להאמין שהשלטון הוא זה שיכול ואמור להגן עלינו סוף ציטוט שלך,
וכואב לי איך אתה כיהודי שחכת שיש מנהיג לבירה והחלפת את המשיח בבן גוריון ואת שומר ישראל בצהל שומר
אבל אני מבין בפשטות מאיפה מגיע לך הבילבול הזה אתה כתבת בעצמך שאתה לומד רק תנ”ך אז אתה בעצם כמו צדוקי שלא מאמין בכל דיברי רבותינו ראשונים ואחרונים ואפי בשיחת חולין שלהם שצריכה לימוד
ה’ יצילנו מדעות של כפירה ונזכה להאמין בה’ ובתורתו וזה יביא לנו את משיח צדקנו.

קוש
דרך אבותינו זה לנהוג כפי שההלכה רוצה
במשך שנים דרדרו את המדינה לתהום, במקום לנהוג עפ”י דעת תורה
היום נמצאים כבר על הסף, דווקא החרדים לדבר ה’ צריכים לצעוק את צעקתה של התורה (דבר שלא כ”כ עשו)
לא לטשטש ולא לבלבל!

לא הבנתי מהי דרך אבותינו
האם הכוונה למה שעשו אבותינו בתנך ששם כל יישוב כפר או מדינה נמחקו עד לא השאיר להם שריד. רק כך הושג שקט של 40 שנה. לא בדרכם של להתכופף ולמכור כל דבר. את האדמה את האחים ואת ההורים בדרך זו לא הגענו עד היום לשום הישג.
אין ספק שאם על כל הרוג יהודי היה נשרף כפר ערבי הפיגועים היו פוסקים. רק הם יודעים שאנחנו רחמנים מתוך אידאולוגיה ולכן הם יכולים להמשיך ובמקום להשמיד להרוג ולאבד את הצרים עלינו. לפחות את משפחתו הקרובה של המחבל. אח הוא היה יודע שאביו או אמו יפגעו היו יורדים הרבה מפגעים.
אז לא הבנתי למה לרחם עליהם…. כדי להזמין עם שטיח אדום את המחבל הבא ? האם זוהי דרך אבותינו ? לא ראיתי אף רב שאומר אחרת. ערב שבת זכור בו נצטווינו למחוק ולמחות זה הזמן שנבין מה צריך לעשות. גם אם זה לא באפשרותנו מהסיבה היחידה שאין בנו מישהו עם מסירות נפש שיקום כמו שמעון ולוי ויהרגו כפר שלהם על מה שעשו. גם הרבנים לא חושבים שזה לא מגיע להם. רק השאלה תפקידו של מי לעשות זאת.

לא לקשקש! שמעון ולוי יעקב אבינו אמר ארור אפם כי עז וקבע לדורות שזאת לא דרך התורה וגם שהיה זה לפני הר סיני ושמתי לב שאתם מקשקשים עם כל מיני פסוקים ואתם שוחכים פסוקים מפורשים כמו ה7 השתחוויות של יעקב אבינו

קרי הדרך החרדית: הורד ראשך סובב גבך תן הלחי שלך השפל עצמך וצעק בקול גדול ‘גולית’ ‘גולית’ בהגייה גליציאנית, ובזה נתת את חלקך לסטרא אחרא בעולם השחור שאנו נמצאים בו

זה לא דרך חרדית, סליחה, זה ססמאות נוצריות.

רואים שעוד לא נכנסת במהות של יהודי, דרך התורה בכל הדורות שתתנהג בחכמה ולא תצא למלחמה בלי רשות מהבורא קבל על עצמך שיש מנהיג לבירה ואל תפחד מכלום וככל שתאמין בבורא יותר תנצל, קווה לישועת ה והוא ילחם לכם אבל משום מה נראה שהציבור שלך לא רוצה לבטוח בה והתיאשו ממלחמת היצר להתקרב אל הבורא לכן מצאתם פתרון

דברי הבל

תגיד לי, במקום הסיסמאות הדמגוגיות של “אבותינו” יש לך איזה טקסט מהמקורות שאתה מתבסס עליו?
על “אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע” שמעת?

מצאת פסוק שאתה מפרש אותו לדעתך, הרי כל התורה סותרת את זה וגם יש לנו מפרשים על הפסוקים

בור ועם הארץ הקם להרגך השכם להרגו

רק חבל שכותב הטור שכח איך דרדרו פח זבל ופצעו אישה משלנו, וזה דווקא קרה במא”ש ע”י אנשי אמת, שצועדים בעקבותיהם של גדולי הדור

מצאת במה להיתפס??? הרי גינו את זה מאות פעמים, ורק להזכירך שמשפחתה של האישה הוציאה מכתב תמיכה בהפגנות הבדץ ואמרה שמה שקרה הוא לא קשור

תגובות של אנשים טועים ומוטעים.
יישר כוח לכותב. צר לי שקיבלת תגובות כאלה. לוקחים פסוק זה, פסוק אחר, ומתרגמים לתקופתנו בתרגום חופשי חסר אחריות

הדרך החרדית היא דעת תורה: לשאול את גדולי התורה שבדור – שבדור הזה, לא של הדור של משה רבנו ויהושע בן נון.
לשאול את הרב שטיינמן, או את הרב עדס או מי שהוא גדול הדור הספרדי – איך נוהגים? נכנסים ושורפים כפר או הולכים לבכות ולהתפלל, להוריד את הראש ולמחות באלימים שורפי הכפר.
בלי להבין. בלי לשכנע. בלי לנמק. לשאול, לשמוע ולעשות בדיוק מה שהם אומרים. גם אם זה נורא מרגיז ומעצבן.
נו, איך לדעתכם אומרים גדולי התורה שבדור שעלינו להגיב?

יש מה שגדולי הדור אומרים בפרהסיא ויש מה שאומרים בשקט. ואגב לא בטוח שכותב המאמר היה כ”כ סבלני אם היה מדובר בשכן שבנה לו מרפסת מעל הראש וחסם לו את האור אני מקווה שהיה הולך לשאול את גדולי הדור.

ונניח שכותב המאמר צבוע, ולא שואל בכל דבר דעת תורה. ונניח ש-80% מהחרדים צבועים ולא שואלים דעת תורה כשחוסמים להם את האור, רק במה שנוח להם. אז צריך או לא צריך לשאול דעת תורה?
וצריך לשמוע לדעת תורה או לא? וצריך למדוד את הקול של גדול התורה הפוסק בדציבלים או שצריך לציית לדבריו בתמימות ובלי התחכמויות?

יישר כח על הדברים הנפלאים והנכוחים

אוסף של בובע מייסעס

“התורה תלמדנו לבלי לעמוד נגד האומות אפילו בשעה שמתגרות בנו עלינו ללכת בעקבות אבינו יעקב במלחמתו עם עשיו וברמב”ן וישלח …והנה כל זמן שהלכנו בדרך הכבושה הזאת הצילנו הקב”ה מידם ומאז הודחנו מדרכנו וחדשים מקרוב באו והנהיגו מנהגים חדשים מצאונו רעות רבות וצרות”חפץ חיים עה”ת דברים .
“והנה לו חכמו ישכילו זאת שתדלני זמנינו לבלי התגרות באומות ולא ללחום במו אלא ללמוד מקודם פרשה זו פרשת הגלות ואח”כ ללכת בעקבות הזקן החכם כי אז היו מצליחים בדרכם להיטיב מצב הכבשה בין שבעים זאבים”שם פרשת שמיני .

עד שאתה מתלונן על הפוליטקאים שלא ביטאו את “ההשקפה הטהורה”, פנה למרנן ורבנן רבותיך שליט”א…
למה הם לא אמרו מה שאתה אומר?
אולי בגלל שהם לא חושבים כמוך???
יש לך “בעלות” על ההשקפה הטהורה?
זו התכחשות למציאות

כתוב אלקים יבקש את הנרדוף ולא כמה מתנחלים

למה להתעמת עם סמוטריץ ובן-גביר ?
מז זה יתן לנו ?

לא זה הנקודה אנחנו צריכים תמיד לזכור מה דרך התורה

כתבות חדשות באתר

מפתיע: הכלי שחושף למשפחות כמה יעלו להם בעתיד כל חתונות הילדים יחד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

8 שנים לאחר הירי: ארה"ב הטילה סנקציות על החייל היורה אלאור אזריה
ראש המוסד: "לפקח על חזרת עזתים לצפון ייקח שבועות, לחטופות אין זמן"
קְנַאקֶדִיג, עוצמתי - חודש הספר תשפ"ד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

יממה לאחר פיגוע הירי: צה"ל הסיר את המחסום שהוצב אחרי רצח אלחנן קליין
שר המשפטים נגד היועמ"ש של בתי המשפט: "ניגוד עניינים בוטה הברור לעין כל"
הלוואות ייעודיות למחתנים ומתחתנים במרכנתיל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

גנץ: "רה"מ היססת להיכנס לרפיח, הכל ייחשף"; נתניהו ענה: "פייק ניוז"
שריפה פרצה במבנה הישיבה בשכונת הר נוף בירושלים; שניים נפצעו קל
הגיורת שסובלת מ'חרפה של צרות'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הושלמה השמדת המנהרה ממנה ניסו לחדור מחבלי חמאס בחודש שעבר • צפו
לקראת הריסה: צה"ל מיפה את בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע בקלקיליה

הכתבות המעניינות ביותר

כעת זה רשמי: מועצת חכמי התורה נגד התייצבות בלשכות הגיוס
אחרי מחלה קשה: המשפיע הרב הלל גולדברגר זצ"ל נפטר בגיל 52 בלבד
מתחיל ברגל שמאל: המהלך של האלוף הטרי נגד המתיישב
נשואים, עובדים ובעלי רישיון למשאית: אלו החרדים שיקבלו צווים | עושים סדר
אח של חטוף לנעה ארגמני: אם תסעי עם נתניהו לארה"ב - נפגין נגדך
בני ברק: הולכת רגל כבת 18 נפגעה ממשאית - מצבה קשה
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 שער (1)
הפרופסור שחצה את הקווים: "הדם יהיה על ידי היועמ"שית, היא לא עושה כלום"
4e1e63d4-2243-453f-89d0-f0f6254ce38b
חמק משבע ניסיונות חיסול; מי הוא רמטכ"ל חמאס מוחמד דף? והאם הפעם זה הצליח?
 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | חלוקת שטרות הכסף, נכד האדמו"ר במשימה ראשונה, וההלם של נהג המונית
WhatsApp Image 2024-07-11 at 14.52
הצעת השב"כ וסירוב המשפחות; אביו של העצור המנהלי בראיון בלעדי ל'JDN'

חדש באתר

WhatsApp Image 2024-07-17 at 20.18
8 שנים לאחר הירי: ארה"ב הטילה סנקציות על החייל היורה אלאור אזריה
.
כעת זה רשמי: מועצת חכמי התורה נגד התייצבות בלשכות הגיוס
KOBI SHABTAI
ראש המוסד: "לפקח על חזרת עזתים לצפון ייקח שבועות, לחטופות אין זמן"
WhatsApp Image 2024-07-17 at 19.34
יממה לאחר פיגוע הירי: צה"ל הסיר את המחסום שהוצב אחרי רצח אלחנן קליין

גלריות

 וידר חתונה (6)
שמחת נישואי נכד האדמו"ר מסטראפקוב • גלריה
''ת דעת זקנים מסיבת חומש (13)
יָבוֹאוּ טְהוֹרִים: מסיבת חומש ברשת תלמודי התורה 'דעת זקנים' על טהרת הקודש
 הילולא שפע חיים פד (27)
זְכוֹר אַהֲבַת קְדוּמִים • הילולת מרן השפע חיים מצאנז זי"ע בחצה"ק צאנז
 שמואל הורביץ ברית הגרי'' שכטר ויז'ניץ לונדון (11)
שמחת הברית לנכד הנגיד בהשתתפות הגרי"מ שכטר והאדמו"ר מלונדון • תיעוד

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – י"א תמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture