דעות

באדיבות המצלם

מה לא עשיתי בשביל הילדים שלי, אז למה הם לא מקשיבים לי? / מאמר חינוכי

אני עושה הכל בשביל הילדים שלי. אבל תכל’ס, אין לי משמעת! וזה כל כך כואב… מהו צופן החינוך וסוד המשמעת בדורינו, והאם יש סיכוי למשמעת ערכית אצל ילדינו גם בשנת 2023 / היועץ החינוכי הרב אברהם מנחם אייזנבאך
  • השדכן שעוזר לכם לבחור נכון!'

    תוכן מקודם

  • וויראלי! המחשבון שמחשב לכם את עלויות כל החתונות הילדים בעתיד

    תוכן מקודם

  • למשפחה אין בית לחזור אליו...

    תוכן מקודם

  • היא חיכתה להם שנים , אבל כעת השמחה שלה לא שלמה, תעזרו לה

    תוכן מקודם

  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • 2024, אנשים מממנים שכר דירה עם נכס דיגיטלי

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

לדבר ללא מילים – “צופן המשמעת” בשיטת הרב אברהם מנחם אייזנבאך מנהל ומייסד מרכז “מגדלור”

אין נושא שמדובר כיום יותר בין ההורים ובקרב המחנכים מהנושא של משמעת. בעצם איך מייצרים משמעת? אז זהו זה. שמשמעת לא מייצרים, משמעת קורית. או שהיא אכן קורית או שהיא לא קורית, אין אמצע ופה צריך להבין,

משמעת בנויה משלש חלקים:

• הרתעה והפסד מצד אחד

• חיבור ורווח מצד שני

• ועל הכל הערכה והערצה פנימית

ניקח לדוגמה את האמא שמנסה בכל דרך אפשרית לשכנע את הילד להיכנס למיטה וללכת לישון, זה בדרך כלל עובד עם 2 האלמנטים הראשונים:

1. “מה יקרה לך אם לא תשמע בקולי ומה תפסיד” גם במובן הטקטי כגון: “לא תקבל…” או –”לא תיסע איתי ל…” – וגם במובן הערכי – “אני אסיק שאתה עדיין ילד קטן…”

2. “למה כדאי לך לשמוע לי ולעשות את מה שאני אומרת לך ומה תרוויח מזה” גם במובן הטקטי כגון: ממתק, נסיעה וכדומה וגם רווח ערכי כגון: “אחשב אותך כילד בוגר ומצטיין”

מה שחסר פה זה בעיקר החלק השלישי – אלמנט הערכה גם כלפי המוצר המתבקש כגון: ללכת לישון, לקום מוקדם, להתפלל, לא לריב וכ”ו וגם כלפי מי שמבקש ומייצג את המוצר בתפיסה של הילד או הנער – שזה ההורים או המחנך.

כלומר: אם הנער או הילד היו מעריכים ומעריצים בצורה נפרדת בהערכה פנימית עמוקה את עצם המוצר ואת עצם הערכים כגון תפילה, מידות טובות, להתאפק מלעשות משהו רע וכדומה והיו מבינים את הטוב שבדבר בזה שהוא הולך לישון מוקדם וקם בצורה זריזה וכדומה- המשמעת היתה נמצאת מאליה.

וכן גם אם הוא לא השיג את עומק העניינים אך האמון והערכה הפנימית לסמכות מעליו היא כה חזקה – הוא היה שש ושמח לעשות זאת והמשמעת פשוט היתה קורית.

דוגמה מעניינת מהשטח: כשאדמו”ר וכל אחד מגדולי ישראל רוצים משהו- עם עצם הרמיזה או ההבעת פנים שלו מרמזים שרצונו שכך וכך יהיה – כולם ירצו וירוצו לעשות זאת רק כי הם מעריכים ומעריצים את מי שאמר ורצה זאת ומאמינים בדברי אלוקים חיים.
ולכן, משמעת הוא אומנות הדיבור ללא מילים.

זה הרגש והתחושה

זה ההערכה וההערצה

זה האמון והאמונה

זו הדוגמה האישית…

לכן אנחנו כהורים ומחנכים שבדרך כלל ביום יום משתמשים עם האלמנטים של רווח והפסד ופחות שמים לב ליציקת והטמעת הערכה הפנימית העמוקה לעצם הדבר שאותו אנחנו דורשים, לפעמים גם אין שימת לב להיות “הדמות” שמושכת אליה את ההערצה וההערכה ומייצרת אמון בה- אנחנו שוב ושוב נתקעים בחוסר יכולת של משמעת בשטח.

ובחזרה מכאן, עדיין הילד צריך לקבל אמירה ברורה מה דורשים ממנו, מה הוא ירוויח אם יעשה זאת ומה אכן יפסיד אם לאו, וזה אינו סותר את כל האמור לעיל.

נקודה נוספת – לדבר בקול וטון רגוע של בעל הבית שבטוח שאכן הדברים שביקש הולכים לקרות ושזה לא עניין של שאלה כמו הודעה מוגמרת והבנה שכך יהיה.

ובאותו עניין, כמה שפחות לדבר עם הפה ובמילים גבוהות, מספיק הבעת פנים אחת ברורה שפה אני בעל הבית ופה אני קובע ומה שביקשתי לא שזה הולך לקרות אלא זה פשוט קורה. {כמובן שלדבר עם הידיים… זה הכי הפוך מיצירת משמעת כמו להודות בפה מלא שאבדנו שליטה!}
למי שקצת מתעסק עם נוער יודע כמה עם כל העצמאות שהם מבקשים לעצמם- הם כל כך זקוקים לדמות הסמכותית והחזקה שלא מתרגשת ואומרת להם פשוט – “לא….”

נקודות פרקטיות לסיכום ויישום:

1. לייצר הערכה עמוקה אצל הנער או הילד על עצם הדרישה המתבקשת.

2. להיות הדמות הערכית לייצוג הבקשה.

3. לבנות בראש ובתחושה של הנער או הילד את שני המאזנים – רווח מול הפסד.

4. לעודד אותו שאכן בטוח שיצליח במשימה.

5. להחדיר לו את תחושת החשיבות והערך העצמי בעיני עצמו.

6. לא לשאול או לשכנע פשוט לדבר באמירה ברורה ובטון של בעל הבית.

7. לדבר בלי מילים עם הבעות פנים ומבט ישיר.

8. לתת את התחושה לילד או לנער שזה מה שיעשה לו הכי טוב גם אם הוא לא מבין כעת.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

14 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מאמר חינוכי חזק, של איש חינוך חזק. וואו… חד וברור.

מכיר אותו באמת אחד התותחים בתחום כמה שהוא צעיר אבל הוא שווה את הכסף

מאמר מאוד מיוחד ומאוד פרקטי ליום יום
דרך אגב אני זכיתי לקבל שירות מקצועי לאחד מבניי הבוגרים ואני חייב לציין שהרב אייזנבאך הוא אומן חינוכי בצורה מפליאה ובלתי נתפס, הקב”ה חנן אותו בכישורים מדהימים ויוצאי דופן.
תמשיכו להביא ממנו עוד מאמרים הדור צמא לזה.

גם לי הרב אייזנבאך עזר בסידור מסגרת לבני הבכור כשעוד לא כל כל הבנתי איך זה עובד בעולם הישיבות וממש הייתי נבוך בעניין ובזכותו בני התקבל לאחד הישיבות הכי טובות בירושלים ואני חושב שצריך להביא את הבשורה הזו לעוד ועוד אנשים.

גם לי הוא עזר עם אחד הילדים שלי, אדם מיוחד וחינני.

אשמח באופן אישי אם כל שבוע או לפחות כל שבועיים שיהיה כאילו סוגי מאמרים אני ואשתי ראינו את זה לפני שבת וכל השבת דיברנו על זה וזה מאוד החכים אותנו ואפשר לומר שזה כבר עזר לנו על ההתחלה וראינו איך שזה עובד בשטח משהו משהו בדיוק כמו שהרב אייזנבאך כתב, זה פשוט עובד.

קיבלתי עכשיו את המאמר מחבר
זה חזק מאוד
כתוב בצורה ברורה
תודה
עליתם רמה …

מישהו יודע איפה אפשר להשיג עוד חומר חינוכי או ספרים של הרב אברהם מנחם אייזנבאך?

משמעת זה תחום מאוד דינאמי
עצות זה מאוד יפה אבל בשטח צריך לשקול כל פעם מחדש
בכל זאת יפה מאוד שאתם מייצרים דיון בעניין
אני לא מכיר את הרב באופן אישי אבל שמעתי שהוא מאוד חזק היום.

נכון מאוד אבל כשכותבים, כותבים באופן כללי.
הרב אייזנבאך כתב את זה מצויין

חסרה לי ההתייחסות לגבולות.
הילד צריך ומחפש גבולות, וההורים נבהלים מלהיות החלטיים ולאבד את ”אהבתו” של הילד.
”אבא אמר” זה גבול. בלי להסביר רציונלית למה צריך עכשיו ללכת לישון, מה ייצא לו מזה וכו’.
ברור שאבא צריך להיות שלם עם עצמו ומודע לסמכותו ולסיטואציה, אבל זה קודם כל.
האלמנטים של כדאי, מיקוח, פרס וכו’ – זה מסחר בין שווים. זה לא קשור לסמכות או לחינוך.

הערה מצויינת. זה ברור שההורים חייבים להיות החלטיים והם אינם אמורים לחשוש לרגע שמפני כך הם יאבדו את האהבתם לילד.
אך חייבים לזכור שיש סמכות לרגע ויש סמכות עם המשך גם לעתיד כשהנער יתבגר. וזה מחייב אותנו ליצור אצלו את ההערכה והאמון הן בעצם הבקשה והן בגורם הסמכותי שמורה לו על כך.
ליותר בהרחבה תמיד אשמח לענות ולהרחיב
0548488685
בברכה.

אני תלמיד לשעבר של הרב אברהם מנחם אייזנבאך שליט” א, הוא היה משגיח רוחני שלי בישיבה קטנה 3 שנים ואני יכול להעיד שהוא אף פעם לא היה צריך לתת קנס לבחור או להעיף אותו או להעניש אותו כי פשוט היה לו משמעת אמיתית אצל כל הבחורים ולא מתוך פחד או אימה(מי שמכיר אותו יודע כמה הוא אדם עם סבלנות ועם הרבה חיוך והומור) אלא כי פשוט העריכו אותי ואת האישיות שלו ואת הלב הענק שלו. מעולם אבל מעולם הוא לא זז מהישיבה אפילו עד 2 בלילה עד שהוא לא גמר לדאוג לאחרון הבחורים ואפילו על ממש שטויות שאצל הבחור זה היה כל עולמו ותמיד ידע לתת לך את התחושה שרק אתה בראש מעייניו.
ואני מאושר כמו עוד הרבה תלמידים שלו שהוא הגיע לאן שהוא הגיע, העולם זקוק לאנשים כאלו.
הוא באמת דמות להערכה.

וואו, גם אני תלמיד שלו הוא היה המשגיח שהכי היינו משוגעים עליו ואני חייב לציין שהייתי בחור חתיחת פרוייקט😉 ולא עשיתי לו חיים קלים והוא הצליח לתמרן איתי כמו אומן אמיתי ובזכותו יש לי היום בית חסידי למהדרין ורגש אמיתי ליהדות
וואו כמה אני מתגעגע אליו
ואם אפשר בקשה למערכת חדשות חרדים
תביאו ממנו כל שבוע טור זה חובה לציבור חוץ מזה שהוא מאוד פופאלרי היום וזה יעלה לכם את הרייטינג בגדול!!!

כתבות חדשות באתר

חשיפה: גדולי הדור נגד בג"ץ זה הזמן לצאת למלחמה וביחד מנצחים • צפו
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
מרן המשגיח הגר"ח משקובסקי בעדות מצמררת: "חייו לא היו חיים"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!
שריפה פרצה בבניין בן 6 קומות באילת; עשרות בני אדם חולצו 15 פונו לבית החולים
מתקרבים ל-100: החתונות של 'יתומי סיוון'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

היועמ"שית החליטה: לאחר פרק זמן של שיח ציבורי, יחל גיוס חרדים בכפייה
"אנחנו תפאורה": בן גביר מתח ביקורת בקבינט על קבלת ההחלטות בפורום מצומצם
מהפכה: האברכים שמרוויחים עשרות אלפי ש"ח, בלי להתפשר
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שתי דקות לאחר השיגור: המחבל חוסל; 100 מחבלים חוסלו בסג'עייה • צפו
הלוחמים הקדישו את פיצוץ מנהרת הטרור בסג'עייה לזכר עמיחי רובין הי"ד • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת קרח • צפו
שני פצועים קל בתאונת דרכים בין אוטובוס ושני רכבים ברחוב חיד"א בבני ברק
צפו בשיחה מרתקת על פרשת קורח ושיעור נפלא מתמצת על כל הלכות סחיטת פירות וצביעה באוכלין ברבע שעה!!
הנכנע לרצון ה' שולט על איתני הטבע • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
פנינים לפרשת השבוע • הרב יוסף חיים אוהב ציון • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | הסלמה ספרדית ופרגמטיות אשכנזית, מגעים עם המרכז-ימין, ואלימות בהלוויה
WhatsApp Image 2024-07-02 at 23.56
"סופרים גופות מחבלים": כתב 'JDN' בסיור נדיר ב'עיר המנהרות' - רפיח | מיוחד
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר

חדש באתר

.
המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
IMG-20240705-WA0050
המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
photo1720171343
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
.
המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!

גלריות

 עצרת להצלחת עם ישראל (2)
בית הכנסת היזדים: עצרת תפילה להצלחת עם ישראל
 דן ביתר הכנסת ס''ת הרב יחזקאל טאוב (24)
ביתר: הכנסת ספר תורה וסיום הש"ס בהילולת בעל הנחלת דן ממודז'יץ זצוק"ל
'ניץ במאנסי חנוכת הבית וש''ב (59)
מאנסי: חנוכת ביהמ"ד ויז'ניץ ושבע ברכות לנין האדמו"ר
''ת דברי יחזקאל בית שמש חומש סעודה (2)
יָבוֹאוּ טְהוֹרִים • מסיבת חומש בת"ת 'דברי יחזקאל' על טהרת הקודש בבית שמש

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ"ט בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture