עבור רבים בציבור הכללי, החרדים מהווים תעלומה מסתורית ומעוררת סקרנות: איך הם חיים? מדוע הם חיים כך? ומדוע חשוב להם כל כך לשמר את התרבות הייחודית הזאת? הסקרנות הזאת הביאה, בין היתר, להתפתחות סצנת הסיורים בריכוזים החרדים, בהם משתתפי הסיורים מנסים לתהות על קנקנם של המקומיים, בתקווה להבין את אורח חייהם.
גם בתחום ההפקות המשודרות, החרדים זוכים להתעניינות רבה: בשנים האחרונות נעשו מספר הפקות אשר במרכזן עלילה דמיונית שמתרחשת כביכול בחברה החרדית, ועטופה במקצועיות רבה בתפאורה חרדית אותנטית. בהפקות האלה קשה שלא להתפעל מהיכולות של השחקנים שמצליחים להיכנס לתוך דמויות חרדיות, ולהציג באופן מרשים כיצד החרדים נראים, מתנהגים ומדברים. רמת המשחק שלהם כה גבוהה, ששחקן כזה יכול לשבת לצידך בבית הכנסת או בשטיבל, מבלי שתוכל לזהות שמדובר בשחקן.
מדוע בציבור הכללי יש התעניינות כה רבה בציבור החרדי? יש לכך מגוון סיבות, אך בעומק העניין תמצאו שאנשים רבים בציבור הכללי מעוניינים בהיכרות כלשהי עם המקורות שלהם, והם רואים בחרדים, כמי שהצליחו לשמר את היהדות ברמתה הגבוהה ביותר – את מייצגי היהדות האותנטית. וזה מביא אותנו לשאלה הגדולה: האם אנחנו – החרדים – אכן חיים כיום את היהדות באופן אותנטי? כלומר, האם אנחנו באמת יודעים לענות לעצמנו על אותן השאלות שמעניינות את הציבור הכללי: מהו אורח החיים החרדי? מדוע אנחנו חיים כך, ומדוע חשוב לנו לשמר את אורח החיים הייחודי הזה? וכאן צריך להודות בכנות כי רבים מאיתנו לא ממש יודעים לענות על השאלות האלה כראוי, ובעידן הנוכחי זו בעיה קיומית ממש.
בעבר הלא רחוק, הציבור החרדי ברובו שמר על אורח חייו היהודי-חרדי מכוח האינרציה של המסורת – עשו את מה שעשו, כי ככה האבא עשה, משום שכך הסבא עשה, וכך הלאה במעלה הדורות. שימור המסורת החרדית בדרך הזאת הייתה יעילה למדי, והתאימה לתקופה בה ההתמודדויות שיצרו החיים בסביבה לא חרדית, היו מצומצמות וקלות יותר. אבל מאז דברים רבים השתנו: במציאות החיים הנוכחית, כל התכנים שבעולם הפכו לנגישים וזמינים, וחרדים רבים מתנהלים באופן קבוע בסביבה לא חרדית, ונחשפים לתרבויות אחרות, ולתפיסות עולם שונות ומשונות. במציאות כזאת, באופן טבעי, נוצרות התנגשויות תרבותיות, ומתעוררות שאלות מהותיות, וכאשר חרדי מגיע לאתגרים האלה מבלי שהוא מצויד בידע מבוסס דיו על אורח חייו, התוצאה היא תאונה קשה שגובה פצועים רוחנית, ונזקים ארוכי טווח.
כך נוצר מצב בו מסתובבים בינינו רבים שנראים, מתנהגים ומדברים כמו חרדים, אך בליבם חלל ריק. הם עושים את מה שמצופה מהם כחרדים, אך זאת רק כלפי חוץ – למראית עין. בינם לבין עצמם, החיבור שלהם לאורח החיים שהם מציגים – קלוש, או לא קיים. למרבה הצער, לא מדובר באנשים בודדים שמפוזרים פה שם, אלא באלפים, והם נמצאים בכל מקום. תופעת הניתוק הזאת כבר נותנת את אותותיה השליליים באופנים ובמקומות שונים, אך זהו רק הקדימון – ככל שהזמן יחלוף, הבעיות רק יחשפו ויתעצמו.
החדשות הטובות הן שיש פתרון לשורש הבעיה הקשה הזאת, והוא מופיע אצלנו במקורות: בחומש דברים פרק ל”ט כתוב “וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה’ הוא האלוקים”. מתברר כי הדבר הראשון והבסיסי שנדרש מיהודי על מנת להכיר את בוראו, וכתוצאה מכך את מצוותיו, ואת מטרת החיים של אדם יהודי, היא הידיעה. שמשמעותה הפשוטה היא: הכרה והבנת היסודות עליהם מושתתים חיינו כיהודים. ככל שיהודי מכיר את משמעות קיומו ואת המטרה בחייו כאדם חרדי, אורח חייו נעשה הופך הגיוני, בהיר ומובן, ושמירת המצוות בדרך הזאת הופכת לחוויה חיובית ואף מרגשת.
הפתרון הזה נבדק והוכח כיעיל: בשנים האחרונות השתתפתי מספר פעמים בסדרות של הרצאות בנושאי יסודות האמונה שנועדו לציבור חרדי, וראיתי את המאות שבאו, צמאים ממש, ללמוד ולהבין. האזנתי להרצאות שהועברו מפי מרצים מוכרים מעולם התשובה, ושמעתי גם את השאלות של המשתתפים ואת התשובות שקיבלו, ומהרצאה להרצאה, היסודות עליהם מבוססים חיינו כחרדים לומדי תורה ושומרי מצוות, הפכו לבטון יצוק של היגיון בריא, לוגיקה פשוטה ושכל ישר. ויש גם בונוס: עם רכישת הידע, מגיע גם הרגש, ושניהם יחד מחוללים בקרב כל מי שנחשף להרצאות האלה, שינוי חיובי משמעותי.
הידע הזה, אסור שיישאר רק נחלתם של מעטים – הוא חייב להפוך לנחלת הכלל. לצורך הקניית הידע הזה לכלל הציבור לא נדרשת לוגיסטיקה מורכבת, וגם לא תקציבי ענק, ההיפך: בקלות יחסית ובעלויות צנועות, ניתן להגיע לאלפי איש. מה שכן צריך, זה לפעול באופן בהול – לפני שהמצב ימשיך ויתדרדר. שכן, רוחות הזמן חזקות וסוחפות כל יום עוד ועוד אנשים מתוכנו, הרחק מהדרך הסלולה.
חייבים לפעול עכשיו – אחרת זו תהיה בכיה על דורות.
נכון מאוד! ומי ייתן ואכן יתרחש מהפכה בנושא הזה
זאת אומרת: חיידר, תלמוד תורה, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, “קיבוץ”, כולל, וכל זאת לא חינך לכלום ולא נתן כלום.
הייתי מפרט יותר: כיתה א’, כיתה ב’, כיתה ג’ וכו’
וברצינות
לצערנו מאז פרוץ ההשכלה לפני כ200 שנה החרדים עסוקים במגננה רוחנית
המערכות משתנות וצורות הלחימה בהתאם
טרם הופנם שאסטרטגיית הבידול, הגבהת החומות והדגשת “צורת בן תורה” הרבה פחות רלוונטית
משום שמתקפות הסט”א השתנו
המסקנה במאמר היא מתבקשת והכרחית – ביצור יסודות האמונה לפני הכל!!
הלוואי שהקול הזה יישמע שוב ושוב – וישפיע!
צריך להתחיל להנחיל את זה לבחורים בישיבות
חזק ביותר!
יפה מאוד
באתר זה מפרסמים דברים הנוגדים את מה שכתבת… כשאתר חרדי מפרסם חרדים שמתגייסים לצבא ‘חרדים שלב ב”, ומפרסמים שזמר חרדי שר עם מקהלה לא יהודית בהדלקה שאני לא בטוח שהיא אפי’ אורתודוקסית, ומפרסמים כוכבי סטטוס ‘חרדים’, זה דברים שלא הנחילו לנו אבותינו
איפה יש את הסדרות האלה?
לא מסכימה עם המשפט “בעבר הלא רחוק, הציבור החרדי ברובו שמר על אורח חייו היהודי-חרדי מכוח האינרציה של המסורת – עשו את מה שעשו, כי ככה האבא עשה…”
כל דור ונסיונותיו, ו”ההשכלה” היא כבר הרבה שנים. שיעורי יהדות והרצאות במוסדות החינוך ומעבר להם מכילים קצת יותר מכח האינרציה.
אם כי מסכימה שכדאי להגביר את ההרצאות לשאלות קיומיות ולהגברת החיבור. וב”ה גם יש. תמיד מבורך להוסיף.
בתור חרדי..צריכים ללמוד חסידות וספר התניא שם מדובר באריכות על האמונה ויסודותיה באופן מובנה וברור וכמובן משפיע על הרגש ומשנה חיים..
אני לא יודע אם זה כתוב בסרקזם.
אתה מציע שאמונה והכרת היסודות עליהם מושתתים חיינו הם כלי/פתרון לבעיה של תחושת הניתוק ממסגרת החיים החרדית?!
הבעיה הגדולה היא שחסר לאנשים אמונה והכרת היסודות! מצב כזה הוא בעיה בכל דור ובכל חברה.
יתכן שהבולטות של הבעיה נעשית גדולה יותר בדור כזה או אחר, אבל לימוד והכרת התשתית של אמונתנו לא נועדו כדי לשמור אותנו מחוברים למסגרת כזו או אחרת. ההיפך הוא הנכון, המסגרת נועדה לסייע לנו לשמר את ערכינו ואמונתינו (גם אם לפעמים היא חוטאת למטרה…).
בתקווה לתיקון המסר.
למה לא לומדים בישיבות אמונה?
למה לא עושים “סדר אמונה” שבו לומדים “דרך ה'”, ספרי הרב דסלר וכו’ (לא חסר ספרים)?
בעיה גדולה מאוד בציבור שלנו מה שמוצג בכתבה זו. אבל לדעתי הרצאות לא יפתור את הבעיה כי אם לטווח קצר. הפיתרון הנכון הוא שיהיה לימוד קבוע של אמונה ולא הרצאה של פעם ב…
הפיתרון הוא שיקדישו בישיבות ובכוללים סדר לימוד קבוע כל יום לאמונה.
אמונה לא תלויה בהרצאות אלא במעשים “נעשה ונשמע” המעשים הטובים מצוות עשה ומצוות לא תעשה הם מזככים ומקדשים את האדם והוא רואה ושומע ומבין אלקות והוא מאמין באמונה שלימה וחזקה ויציבה לדורות
לטענתך אדם שמקיים מצוות מקבל אמונה בדרכו שהיא הדרך הנכונה. לפי זה האם לא יתכן אפיקורוס שמקיים מצוות? הרי אדם שמקיים מצוות אוטומטית מאמין?
לכן דעתי שצריך לימוד אמונה ולא מספיק קיום מצוות בלבד
לטענתך אדם שמקיים מצוות מקבל אמונה בדרכו שהיא הדרך הנכונה. לפי זה האם לא יתכן אפיקורוס שמקיים מצוות? הרי אדם שמקיים מצוות אוטומטית מאמין?
לכן דעתי שצריך לימוד אמונה ולא מספיק קיום מצוות בלבד
לטענתך אדם שמקיים מצוות מקבל אמונה בדרכו שהיא הדרך הנכונה. לפי זה האם לא יתכן אפיקורוס שמקיים מצוות? הרי אדם שמקיים מצוות אוטומטית מאמין?
לכן דעתי שצריך לימוד אמונה ולא מספיק קיום מצוות בלבד
לטענתך אדם שמקיים מצוות מקבל אמונה בדרכו שהיא הדרך הנכונה. לפי זה האם לא יתכן אפיקורוס שמקיים מצוות? הרי וודאי שיש אפיקורסים שמקיימים מצוות ובכל זאת הם אפיקורסים. אלא שחסר בהם אמונה שאותה מקבלים דרך לימוד אמונה קבוע
אין שום קשר לאמונה
יש כמויות של אנשים שחושבים שהתכלית של היהדות זו תורה אבל הם לא לומדים מילה
יש אנשים שמבינים בחשיבות התפילה והם לא ביקרו שנים בשטיבלאך
יש אנשים שבכל וויכוח בנושא אמוני ייצגו את הדעה השמרנית ביותר ובתכלס אין להם שום טעם בשום מצווה
לדעתי ואני בטוח שאם יפנימו את זה זה יעזור
הענין הוא חיבור
חיבור אמיתי להרגיש קשר לאהוב אותו
איפה אני הקטן מול העולם הגדול חיבור אמיתי ופשוט בכל דבר ולא רק בענייני קדושה …
אגב חיבור הוא בעצם הנקודה של והשבות אל לבבך לחבר בין המוח ללב
נראה לי שקישקשתי מספיק אבל הההיתי חייב