בית המדרש

דוד ארזני

התורה היא לא היסטוריה / הגה”צ הרב שלום ארוש

בורא עולם חנן אותי, החונן לאדם דעת חנן אותי בדעת, שהדעת הזו היא היסוד של כל האמונה ושל כל התורה כולה. מהי הדעת? שכל אחד צריך לדעת שבורא עולם אוהב אותו אהבת עולם שאי אפשר לשער את האהבה שבורא עולם אוהב אותו
  • האברכים לא האמינו: כמה יעלו להם כל חתונות הילדים יחד?

    תוכן מקודם

  • לא תאמינו: מאיזה גיל אפשר לפתוח חשבון בנק?

    תוכן מקודם

  • הוא בקושי יודע לקרוא וכבר אומר קדיש על אביו

    תוכן מקודם

  • אני אוהב לנהוג, עובד קרוב לבית, והשכר שלי גבוה עם מלא הטבות

    תוכן מקודם

  • בואו להכיר את הטעם הכי קרוב לחלב>

    תוכן מקודם

  • שוחטים מוסמכים ברבנות – מסלול מהיר להכנסה גבוהה בלי לצאת מעולם התורה!

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

יש לי כלל שאני אומר אותו תמיד, ומי שזכה ללמוד את הספר בגן הדעת‘, אז הוא קצת יודע מהכלל הזה, שהתורה היא לא ספר סיפורים ולא ספר היסטוריה. התורה זה סיפור החיים של כל אחד מאיתנו. אדם צריך לקרוא ככה את החומש! במקום ויאמר האל אברהם‘, איך קוראים לך? מסעוד? תחשוב ויאמר האל מסעוד‘, קוראים לך יצחק? ‘ויאמר האל יצחק‘, וכווכו‘, ככה צריכים לקרוא את התורה. כי כשאדם קורא את התורה וחושב שזה איזה סיפור, הוא לא מייחס את הסיפור לחיים שלו, מה אכפת לו שאברהם אבינו עבר מה שעבר, זה מעניין אותו?

מספרים על אשה שבאה לאיזה בית כנסת לשמוע קריאת התורה, שמעה את הפרשה של השבוע, הסיפור של יוסף הצדיק, שלקחו אותו ומכרו אותו, והיא בוכה, דמעות! בוכה ובוכה! כל הפרשה רק בוכה. שנה הבאה עוד פעם היא באה, שמעה את הפרשת שבוע עוד פעם הסיפור של יוסף הצדיק, אמרה: “אני כבר לא יבכה! למה הוא לא למד לקח?! למה עוד פעם הלך אליהם?!”. אז אלו שקוראים סיפור, יפה, סיפור יפה, הלך היה רעב, לקחו לו את אשתו, בסדר! העיקר זה לא אשתי! 😊 מה אכפת לי? רעב? העיקר אני יש לי אוכל, מה אכפת לי?!

ככה אדם שקורא את החומש, העיקר קורא את הפרשה ונגמר הסיפור. ככה זה לא נקרא קריאת התורה בכלל, כי אדם צריך ללמוד מכל מילה של התורה איך להתקרב לקבה. אדם צריך להיכנס בתוך הסיפור! לחשוב שעכשיו אומרים לי מה שאמרו לאברהם! אני עובר מה שעבר אברהם, אני עובר את הנסיון הזה! בשביל שאני אוכל להבין מה גודל הנסיון, ואיך אברהם אבינו עבר אותו.

שאלתי את עצמי, איך אברהם יכל להחזיק מעמד?! איך הוא עמד בכל הנסיונות הקשים האלו?! נסיון אחרי נסיון! מה היה הכח שלו?! וכולם מבינים שהכח שלו זה אמונה! איזה אמונה? שאתה מאמין שיש הבעולם? שיש בורא לעולם? הרבה אנשים מאמינים שיש בורא לעולם והם בדיכאון מוחלט! הלוואי בדיכאון, בייאוש מוחלט, שבורים לגמרי! אז מה אם בנאדם מאמין שיש בורא לעולם.

מה תגיד, שהוא מאמין שהבורא כל יכול? גם מי שמאמין שהבורא כל יכול זה עוד לא נותן לו את הכח לעבור את מה שהוא צריך לעבור. איזו אמונה שתהיה, שהכל יכול, שבורא עולם הוא המלך, הוא המנהיג, מה שתגיד, אתה מאמין, וזה טוב, הכל טוב, אבל זה עדיין לא נותן לבנאדם את היסוד של האמונה.

השם אוהב אותך בלי סוף

בורא עולם חנן אותי, החונן לאדם דעת חנן אותי בדעת, שהדעת הזו היא היסוד של כל האמונה ושל כל התורה כולה. מהי הדעת? שכל אחד צריך לדעת שבורא עולם אוהב אותו אהבת עולם שאי אפשר לשער את האהבה שבורא עולם אוהב אותו. ובורא עולם רוצה שכל אחד יהיה לו ממש את הנבואה של משה רבנו, את התורה של משה רבנו, את החכמה של שלמה המלך, את הקדושה של יוסף הצדיק, ואת השמירת הלשון של החפץ חיים, ואת הממון כמו קרח, ואת הגבורה של שמשון הגיבור, זה המינימום שבמינימום, ככה בורא עולם רוצה, שכל אחד, גם הרשע הכי גדול שיש בעולם, בורא עולם רוצה שככה יהיה לו. הרצון של בורא עולם שכל אחד יהיה לו את הכל! אמונה שלמה, תפילה והתבודדות כמו של דוד המלך, בקיצור מה שתגיד זה עוד כלום לעומת מה שבורא עולם רוצה שכל אחד יגיע! כל אחד! וזה לא אמונה זה דעת!

אדם יודע שככה בורא עולם רוצה! יודע את זה! בפשיטות.

ואיך אדם יכול לדעת שככה בורא עולם רוצה, ממש לדעת את זה ידיעה שלמה שככה בורא עולם רוצה. כל אחד יחשוב מה הייתי רוצה לתת לבן שלי, לבת שלי, מה שאמרתי זה עוד כלום, לעומת מה שהייתי רוצה לתת לבנים שלי? מה שאמרתי זה עוד כלום. את הקדושה של רבי שמעון בר יוחאי, אין, אני צריך עכשיו שעות לשבת ולהגיד לכם מה הייתי רוצה לתת לילדים שלי. וכל אחד לא מה אתה יכול לתת, מה אתה רוצה לתת! כל אחד יודע, ויחשוב, אם אני הנברא ככה רוצה לתת לבנים שלי, הבורא, זה כלום לעומת כל מה שבורא עולם רוצה לתת לכל אחד.

השם רוצה שתהיה משה רבינו

וזה לא אמונה, זה דעת! שהיא בסיס של כל היהדות! של כל האמונה, ושל הכל. זה הדעת, אדם צריך לדעת שבורא עולם רוצה שאני אגיע לדרגות הכי הכי גבוהות. וההאיר בליבי שזו הדעת שמשה רבנו השיג, וכמו שכתוב בזוהר שמשה רבנו אם היה בזמן נח לא היה מבול, אעפ שדור המבול היו כאלו רשעים. מה הם לא עשו? כי השחית כל בשר את דרכו, משה רבנו ידע, הגיע לדעת הזו, מה שזכיתי שעכשיו הדעת של משה רבנו, זכיתי שהאירה גם בי. הוא הגיע לדעת הזו שזה מה שבורא עולם רוצה, ולכן הוא יודע, בורא עולם לא רוצה שהם יטבעו במבול! הוא רוצה שיחזרו בתשובה ויגיעו לדרגה של משה רבנו! זה מה שבורא עולם רוצה. ולכן משה רבנו היה עומד ומבטל את הגזירה, כי הוא היה יודע שזה מה שבורא עולם רוצה! נח לא יכל לבטל את הגזירה כי הוא לא ידע שזה מה שבורא עולם רוצה, לכן הוא חשב: “תראה איזה חוטאים! תראה איזה פושעים! תראה מה הם עושים! מגיע להם שימותו! מה לעשות? מגיע להם! מגיע להם שיטבעו במבול, אדרבא שישטפו אותם וימותו שמה בתוך המקווה הזה, וזהו, מגיע להם! תראה מה הם עושים!

כי הוא לא השיג את הדעת הזו! ולכן הוא לא יכל לבטל את הגזירה!

אברהם אבינו עה השיג דעת יותר גדולה ועצומה בהרבה יותר משל נח, שמה? הוא אמנם לא השיג את הדעת של משה רבנו, הוא אמר אולי יש עשר צדיקים, אז בזכותם תציל את כל העיר! אבל אם אין עשר צדיקים אז לא! לרשעים מגיע להם שימותו, אין מי שיגן עליהם, אם היו עשר צדיקים שיגנו עליהם, אז בסדר‘. אברהם אבינו בכל אופן השיג איזו שהיא רחמנות של היתברך, שאם יש עשר צדיקים אז בזכותם היתברך ירחם גם על הרשעים. אבל משה רבנו לא! אפילו שאין שום צדיק שמה! כולם הרשעים הכי נוראים בעולם! הוא יודע – היתברך רוצה את הרשעים האלו, רוצה שהם יחיו את החיים הכי מתוקים בעולם! לא רק שלא חפץ הבמות המת כי אם בשובו מדרכו וחיה! זה משה רבנו השיג את הדעת הזו!

ולכן כשאדם יש לו את הדעת הזו הוא יכול לבטל כל גזירה! כל גזירה הוא יכול לבטל אותה! כי הוא יודע שבורא עולם, אפילו הגזירה הכי נוראה, בורא עולם לא רוצה שהיא תצא לפועל! בורא עולם רוצה שכולם יחיו ויחזרו בתשובה ויהיו להם החיים הכי מתוקים בעולם! זה מה שבורא עולם רוצה! אז אם את זה בורא עולם רוצה אז אפשר להתפלל ולבטל כל גזירה וגזירה, זה משה רבנו השיג את הדעת הנפלאה הזו יותר מכל הצדיקים שבעולם.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

1 תגובה
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

תודה רבה, מים קרים על נפש עייפה , בדיוק בזמן. יש לי חלום שיבוא יום ויהיה אתר חדשות רק עם כתבות בסגנון כזה מכל קצווי הקשת, אמן בקרוב בגאולה ברחמים, יקים אותנו מהגלות הזאת, יתן אחדות ואהבה ביננו , שנאהב אותו יתברך

כתבות חדשות באתר

הגר"א פרץ מצהיר: "הנותנים – נותנים לעצמם"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

בכירים בישראל לאמריקנים: "איננו מבינים את ההיגיון מאחורי הסנקציות"
10 רקטות שוגרו לעבר הגליל המערבי; שני בני אדם נפצעו • תיעוד
הכלה ששבועיים לפני החתונה הייתה ללא שמלת כלה מתחתנת היום
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

נס בעוטף: פגז נפל בטעות בשטח ישראל וכמעט שהוביל לאסון
מסתמן: פגישת הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו לא תתקיים מחר כמתוכנן
בקשתו האחרונה של הגאון רבי יהודה דרעי זצ"ל: "זה כמו צוואה"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

בארבעה מרחבים שונים: צה"ל תקף מטרות טרור; יורטה בהצלחה מטרה אווירית
ח"כ גפני: "אני אומר לנתניהו, צריך לשחרר את החטופים בכל מחיר"
בצל המלחמה, מדריך נדל"ן עדכני: "כך תכפילו את כספכם באמצעות קרקע"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

בכירים במערכת הביטחון סוברים: צה"ל יוכל לסגת באופן מלא מעזה
"צעד חשוב": "אונר"א" תוכרז כארגון טרור; יחסי המדינה עמה - יופסקו

הכתבות המעניינות ביותר

לאחר שהתפנה פעמיים בחשאיות: הרבי מקרעטשניף פונה שוב לבית החולים
הנשיא הרצוג: "מאחל הצלחה לנתניהו, אעניק לכל עסקה גיבוי מלא"
הילולת הרה"ק מקרעטשניף זצ"ל בחצר הקודש פרמישלאן
גל פרישות במשטרה: ראש אגף המבצעים עוזבת לאחר 33 שנים
שנה אחרי: המשנה לפרקליט המדינה הורה לבדוק את התבטאויותיו של גולן
וּבְכֵן צַדִּיקִים • הראשל"צ בשבע ברכות לנכדת זקן ראשי הישיבות
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-07-22 at 16.11
תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק"מ
-קרב-f-35-אדיר
תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
חותים
מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות'ים, עם החוקרת לענייני תימן
NETZAH YEHUDA
למי יישלחו צווי גיוס? והאם חרדים יוכלו לשרת ללא נשים בכלל? | כל הפרטים

חדש באתר

WHITE HOUSE
בכירים בישראל לאמריקנים: "איננו מבינים את ההיגיון מאחורי הסנקציות"
WhatsApp Image 2024-07-22 at 23.58
10 רקטות שוגרו לעבר הגליל המערבי; שני בני אדם נפצעו • תיעוד
.
נס בעוטף: פגז נפל בטעות בשטח ישראל וכמעט שהוביל לאסון
.
מסתמן: פגישת הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו לא תתקיים מחר כמתוכנן

גלריות

 הילולא קרעטשניף פד (10)
הילולת הרה"ק מקרעטשניף זצ"ל בחצר הקודש פרמישלאן
''י יוסף הגר''מ צדקה שבע ברכות (3)
וּבְכֵן צַדִּיקִים • הראשל"צ בשבע ברכות לנכדת זקן ראשי הישיבות
'ניץ אלעד מעמד כולל הוראה (16)
מעמד 'כבוד התורה' בכולל 'בית תלמוד להוראה' ויז'ניץ אלעד
 ברוך אבוחצירא ברית נכד (8)
כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית: שמחת הברית לנין האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי • כותרות העיתונים – ט"ז בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture