בית המדרש

.....

השיעור השבועי: פרשת ויקהל שקלים • הרב נתנאל אביסרור

צפו בשיחה מרתקת מפי הרה”ג רבי נתנאל אביסרור שליט”א על פרשת ויקהל שקלים – ומברכין חודש אדר ב’ וענייני דיומא
  • שוחטים מוסמכים ברבנות – מסלול מהיר להכנסה גבוהה בלי לצאת מעולם התורה!

    תוכן מקודם

  • הקפה שלכם מעולם לא היה WHITE כל כך >>

    תוכן מקודם

  • מוכנים לשינוי? בואו תגלו איך אלפי אנשים מרוויחים כסף מהדיגיטל

    תוכן מקודם

  • אני אוהב לנהוג, עובד קרוב לבית, והשכר שלי גבוה עם מלא הטבות

    תוכן מקודם

  • אני אוהב לנהוג, עובד קרוב לבית, והשכר שלי גבוה עם מלא הטבות

    תוכן מקודם

  • למה שווה לפתוח חשבון בנק בגיל צעיר?

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

play-rounded-fill
play-rounded-fill

ערב שבת שלום ומבורך לכולם

השבת שבת מברכים חודש אדר ב ופרשת שקלים נזכיר שוב את התקנה של כק מרן הגהק האדמור הגדול רבינו הקדוש רבי יוסף יצחק שניאורסון מליובאוויטש זיעא חמיו של כק מרן הרבי מילובאוויטש על מעלת קריאת כל התהילים שבת מברכים מידי חודש בחודשו

וזה משפיע ומברך את כל החודש בכל המצטרך בגשמיות וברוחניות לו ולכל משפחתו

בפרט בשבת שקלים שמובא בספרי החסידות שיש עת רצון גדולה מאוד לקבלת התפילות וגם בהמשך כל ד הפרשיות שנקרא זה כנגד שם הויה ברוך הוא

יהי רצון שהחודש הזה אדר מלשון חוזק ובריא מזליה שיתחדש עלינו לטובה ולברכה לששון ושמחה וגאולה פרטית וכללית בשובה ונחת ושלא ישמע עוד שוד ושבר בארהק ולא יינזק שום יהודי בכל מקום בעולם וניגאל בחסד וברחמים תיכף ומיד ממש אמן ואמן

פרשת ויקהל (לה,א)

המשמעות של “ויקהל”, בעבודת האדם, היא לגלות בכל פרטי הנבראים את אמיתות מציאותם; בזאת הם ‘מתקהלים’ לרשות הקדושה ומתאחדים למציאות אחת המשמשת את קונה.
עבודה זו של גילוי האחדות בכל הבריאה מתחילה בהקהלת כל בני-ישראל למציאות אחת ומאוחדת. זאת על-ידי שמגלים כי כולם הם חלקים מעצם אחד – הקב”ה – ואוהבים איש את רעהו, “כמוך”.
הנהגה זו היא-היא ההכנה להקהלת כל ישראל יחד בקיבוץ הגלויות שיהיה תכף ומיד ממש.
(משיחת שבת-קודש פרשת ויקהל תשנ”ב).

ויקהל משה את כל עדת בני-ישראל ויאמר אליהם, אלה הדברים אשר ציווה ה’ לעשות אותם (לה,א)
ויקהל משה – למחרת יום-הכיפורים כשירד מן ההר (רש”י).
אחד הגורמים העיקריים להעדר אחדות הוא הממון, שרוב הסכסוכים בין אדם לחברו באים בעטיו. נמצא, שמעלה יתרה הייתה בהתאחדות בני-ישראל על-ידי נדבת ממונם למלאכת המשכן.
זו הסיבה (הפנימית) שרש”י מדגיש את העובדה שאסיפת כל ישראל לשמוע את הציווי על מלאכת המשכן היתה “למחרת יום-הכיפורים”:
על היום הקדוש הזה נאמר (בנוסח התפילה) שהוא “יום שימת אהבה ורעות, יום עזיבת קינאה ותחרות” (ובסגנון תורת החסידות – זהו יום גילוי ה’יחידה’ שבנפש, היא נקודת היהדות שבה כל ישראל שווים). החידוש הוא אפוא, שאחדות זו נמשכת גם למחרת יום-הכיפורים, כלומר, גם לאחר ירידת משה מהר-סיני ולאחר ‘ירידת’ ישראל בחזרה לענייני העולם, מוסיפה האחדות לשרור ביניהם עד כדי כך שהדבר אף ניכר בממונם.
(משיחת שבת-קודש פרשת ויקהל תשמ”ט).

ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קודש, שבת שבתון לה’ (לה,ב)
“תֵּעָשה מלאכה” דייקא, ולא “תַּעֲשה מלאכה”. המלאכה בששת ימי החול, צריכה גם-כן להיעשות שלא מתוך התעסקות יתרה, אלא כבדרך-אגב וכמאליה. ואז – “וביום השביעי יהיה לכם קודש” – השבת תהיה קדושה לענייני הרוח בלבד.
שכן אם האדם שקוע בכל ימות השבוע בעיסוקיו וטרוד בהם מאוד, הרי כשמגיע יום השבת וברצונו לנתק את עצמו מהם ליום זה ולעסוק בתורה ובתפילה – נטפלות אליו וטורדות אותו מחשבות-זרות שונות, מחשבות שבהן היה שקוע במשך כל השבוע, ומונעות ממנו להתפנות לקדושת השבת.
אך כשהנהגתו בימות החול היא בדרך של “תיעשה”, שהמלאכה נעשית כבדרך-אגב, אזי בבוא השבת, יכול הוא להתמסר לעניינים הרוחניים בלא מחשבות-זרות.
(ליקוטי-שיחות, כרך א, עמ’ 188-187).

ששת ימים תעשה מלאכה (לה,ב)
ציווי זה נאמר למחרת יום הכיפורים (רש”י ריש פרשתנו).
מה הקשר בין מחרת יום-הכיפורים ל”ששת ימים תיעשה מלאכה”?
אלא ביום הכיפורים אמר הקב”ה למשה “סלחתי כדבריך”, שנתכפר לישראל חטא העגל; ו”ששת ימים תיעשה מלאכה” הוא סדר התיקון לחטא העגל, וכדלהלן:
על חטא עבודה-זרה אומר הרמב”ם (ריש הלכות עבודה-זרה), שהוא נובע מכך שבני-האדם טעו והחשיבו את הכוכבים והמזלות – אשר דרכם עוברת ההשפעה העליונה – למציאות עצמאית והשתחוו להם. הם סגדו ל’ממוצע’, בשעה שאינו אלא ממלא תפקיד – כגרזן ביד החוצב בו.
תורת החסידות מסבירה שבצורה ‘דקה’ יותר עצם ההתמסרות וריבוי ההשתדלויות והתחבולות בעסקים – גם הם מעין עבודה-זרה ח”ו, משום שהאמת היא כי “ברכת ה’ היא תעשיר”, וכל השקעת השכל והתחבולות מתוך מחשבה שכך יתעשר יותר – כמוה כהשתחוויה (הרכנת הראש) ל’ממוצע’.
רק התנהגות של “ששת ימים תיעשה מלאכה”, היינו ללא השקעת ראשו ורובו וללא התעסקות יתר – היא העוקרת ומבטלת את שורש החטא של עבודה-זרה.
(לקוטי שיחות כרך א, עמ’ 190-187).

וביום השביעי יהיה לכם קודש שבת שבתון לה’ (לה,ב)
אבות מלאכות ארבעים חסר אחת – כנגד מי?… כנגד עבודות המשכן (שבת מט).
הדבר אומר דרשני: מה הקשר בין עבודות המשכן לאיסורי מלאכה ביום השבת?
ההסבר: ל”ט אבות המלאכות קשורים לצורכי האדם הכלליים – מזון, לבוש ובית. העבודה במשך ימי החול היא ה’בירור’ והזיכוך של הדברים האלה, אך בשבת המלאכות האלה אסורות. יום זה לא ניתן לעבודת הבירורים (בשבת – ‘בורר’ אסור), אלא להעלות את כל מה שכבר נתברר בששת ימי המעשה.
אך לפי זה קשה כיצד מותר לאכול בשבת, והלוא גם אכילה היא ‘בירור’?
שאלה זו שאל כ”ק אדמו”ר ה’צמח-צדק’ את זקנו אדמו”ר הזקן ימים אחדים לפני הסתלקותו, וזאת היתה תשובתו:
דברי אוכל המותרים באכילה שורשם ב’קליפת נוגה’, שיש בה תערובת טוב ורע. בששת ימי החול הטוב והרע מעורבים ועבודת האדם היא להפריד את הטוב מהרע. אך בשבת אין צורך בכך, כי מערב שבת נפרד הטוב מהרע, ובבוא יום השבת כל המאכל נעשה רק טוב, ולכן אין צורך ב’בירור’. בשבת כוונת האכילה היא אך ורק להעלאת הטוב לדרגה נעלית יותר בטוב עצמו.
(דרך-מצוותיך דף צב-צג).

חח ונזם וטבעת וכומז (לה,כב)
האבן עזרא מפרש: חח – באוזן; נזם – באף; טבעת – באצבע; וכומז – בזרוע.
מכאן אנו למדים כיצד הורים צריכים לחנך את ילדיהם:
חח (באוזן) – על ההורים להאזין להוראת התורה ולדברי גדולי-ישראל בכל הקשור לחינוך הילדים. כמו-כן מוטלת חובה על ההורים להקשיב היטב לשיחות שהילדים מנהלים עם חבריהם ובינם לבין עצמם, כדי להדריכם בדרך הנכונה.
נזם (באף) – להורים צריך שיהיה ‘חוש ריח’ מפותח, כדי להבחין אם החברים שעמם ילדיהם מתחברים הם אכן טובים ומחונכים כדבעי.
טבעת (באצבע) – ההורים מחויבים להורות ולהראות ב’אצבע’ לילדיהם את הדרך הישרה העולה בית א-ל, ולהסביר להם בדרכי נועם את הטוב והתועלת הצפונים בהליכה בדרך הישרה, וכן את הנזק העלול לבוא בדרך ההפכית.
כומז (בזרוע) – לצד ההסבר בדרכי נועם, על ההורים לפעול בתוקף ובהקפדה בחינוך ילדיהם. לא רק כשהילד אינו ממושמע, אלא אף כשהילד מציית – עליו לחוש שיש עליו שמירה קפדנית של הוריו בכל הנוגע לחינוכו.
(ליקוטי-דיבורים כרך ג, עמ’ תקעג-תקעד).

וכל איש אשר נמצא איתו תכלת וארגמן… הביאו. כל מרים תרומת כסף ונחושת הביאו… וכל אשר נמצא איתו עצי שיטים… הביאו (לה, כג-ד)
בנדבת בני-ישראל למלאכת המשכן היה דבר והיפוכו: מצד אחד – כל איש ואשה הביאו כפי נדבת ליבם וכפי מה שהיה בידם, ומצד שני – כל בני-ישראל ללא יוצא מהכלל השתתפו בנדבה זו.
משמעות הדברים בפנימיותם:
יש פרטים שבהם כל ישראל שווים, כדוגמת המצוות המעשיות. לעומת זאת, יש עניינים, דוגמת אהבת ה’ ויראת ה’, שבהם יש חילוקי דרגות.
תכלית הכוונה היא, שהאחדות תבוא לידי ביטוי גם באותם דברים שבהם יש הבדלים בין איש לרעהו, דהיינו, שיהיה ניכר כי למרות ההבדלים, כולם מאוחדים ושווים לפני הקב”ה.
רעיון זה בא לידי ביטוי הן בנדבת המשכן, כאמור, והן בעשיית המשכן בפועל, כפירוש רש”י על הכתוב בפרשה, “ולהורות נתן בליבו, הוא ואהליאב בן אחיסמך למטה דן”: “ואהליאב משבט דן מן הירודין שבשבטים מבני השפחות והשווהו המקום לבצלאל למלאכת המשכן והוא מגדולי השבטים, לקיים מה שנאמר ולא ניכר שוע לפני דל”.
(ליקוטי-שיחות, כרך לא, עמ’ 217).

וכל הנשים אשר נשא ליבן אותנה בחכמה טוו את העיזים (לה,כו)
טוו את העזים: היא היתה אומנות יתירה, שמעל-גבי העיזים טווין אותן (רש”י).
הנשים לא נצטוו לעשות את הטוויה על-גבי העיזים, אלא נתעוררו לכך מצד עצמן. הנשים הבינו שאם זכו לכישרון מיוחד זה מאת ה’, מטרת הדבר היא – המשכן.
מכאן הוראה, שכאשר הקב”ה מעניק לאדם חושים וכישרונות מיוחדים, עליו לנצלם לעבודת ה’ – לעשות מהעולם משכן ו’דירה’ לה’ יתברך.
(ליקוטי-שיחות, כרך טז, עמ’ 456).

ויעש את הכיור נחשת ואת כנו נחשת במראת הצבאת (לח,ח)
אמר רבנו הזקן: בתרומות המשכן היו זהב כסף ונחשת, ולא היה דבר מבריק חוץ מהמראות הצובאות, שמהן נעשו הכיור וכנו. הכיור וכנו מפורטים בסוף כל כלי המשכן, אך שימושם בראש כל עבודות המשכן, כי “נעוץ תחילתן בסופן”.
(היום-יום ט”ז אדר-א).

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

כתבות חדשות באתר

אך מחתנים ילדים? הקב"ה יעזור. - אבל אתם חייבים השתדלות אמיתית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

ביידן מסר הצהרה ראשונה מאז הפרישה - והביע מחויבות לשחרור החטופים
נתניהו: אנחנו מפעילים לחץ חזק על חמאס - והתנאים לעסקה מבשילים
אלימלך בן שמונה, הוא כבר למד ללכת
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

בתקיפת כטב"ם: חוסלו מפקדי הזרוע הצבאית של חמאס ופתח בטולכרם
בכירים בישראל לאמריקנים: "איננו מבינים את ההיגיון מאחורי הסנקציות"
בלידת הבת גילו את המחלה: התינוקת של מרת מיטל אדרעי ע"ה בוכה לאמא
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

10 רקטות שוגרו לעבר הגליל המערבי; שני בני אדם נפצעו • תיעוד
נס בעוטף: פגז נפל בטעות בשטח ישראל וכמעט שהוביל לאסון
ר' דוד גולדמן חלם על הלווייתו שבוע לפני שנפטר, ולא עצר את פעילותו
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מסתמן: פגישת הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו לא תתקיים מחר כמתוכנן
בארבעה מרחבים שונים: צה"ל תקף מטרות טרור; יורטה בהצלחה מטרה אווירית

הכתבות המעניינות ביותר

השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בתמוז ה’תשפ”ד
ח"כ גפני: "אני אומר לנתניהו, צריך לשחרר את החטופים בכל מחיר"
בכירים במערכת הביטחון סוברים: צה"ל יוכל לסגת באופן מלא מעזה
"צעד חשוב": "אונר"א" תוכרז כארגון טרור; יחסי המדינה עמה - יופסקו
לאחר שהתפנה פעמיים בחשאיות: הרבי מקרעטשניף פונה שוב לבית החולים
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-07-22 at 16.11
תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק"מ
מטוס-קרב-f-35-אדיר
תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
חותים
מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות'ים, עם החוקרת לענייני תימן
NETZAH YEHUDA
למי יישלחו צווי גיוס? והאם חרדים יוכלו לשרת ללא נשים בכלל? | כל הפרטים

חדש באתר

Gen._CQ_Brown,_Jr
ביידן מסר הצהרה ראשונה מאז הפרישה - והביע מחויבות לשחרור החטופים
.
נתניהו: אנחנו מפעילים לחץ חזק על חמאס - והתנאים לעסקה מבשילים
%D7%93%D7%95%D7%93-%D7%97%D7%91%D7%95%D7%A9%D7%94-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%97%D7%93%D7%A9-1-724x483-1
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
‏‏לכידה
בתקיפת כטב"ם: חוסלו מפקדי הזרוע הצבאית של חמאס ופתח בטולכרם

גלריות

פרמישלאן הילולא קרעטשניף פד (10)
הילולת הרה"ק מקרעטשניף זצ"ל בחצר הקודש פרמישלאן
הגר''י יוסף הגר''מ צדקה שבע ברכות (3)
וּבְכֵן צַדִּיקִים • הראשל"צ בשבע ברכות לנכדת זקן ראשי הישיבות
ויז'ניץ אלעד מעמד כולל הוראה (16)
מעמד 'כבוד התורה' בכולל 'בית תלמוד להוראה' ויז'ניץ אלעד
הרב ברוך אבוחצירא ברית נכד (8)
כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית: שמחת הברית לנין האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture