טעימת הבשר בערב שבת
שאלה: האם מותר לטעום את התבשילים בערב שבת חזון, כדי לקיים דין טועמיה.
תשובה: לבני ספרד מותר לטעום עד רביעית, ורבים בני אשכנז טועמים ופולטים. (שו”ת התעוררות תשובה ח”ב סי’ קסט) ויש מבני אשכנז שמקילים אף לטעום מעט. (הגר”ש וואזנר זצ”ל).
אכילת בשר ושתיית יין בשבת
שאלה: האם יש עניין שלא לאכול בשר ולשתות יין בשבת חזון.
תשובה: בשבת חזון אף שהוא בתוך תשעת הימים, וכן בשבת שהוא תשעה באב, מותר לאכול בשר ולשתות יין, ואסור להמנע מאכילת בשר ושתיית יין. (שו”ע סי’ תקנ”א ס”י).
רחיצה בערב שבת חזון
שאלה: האם יש היתר לבני אשכנז שנוהגים איסור רחיצה מתחיל מר”ח אב, להתרחץ בערב שבת חזון במים חמים ובסבון.
תשובה: בערב שבת חזון מותר לרחוץ במים קרים, ומותר לרחוץ למי שרגיל בכל ערב שבת לרחוץ פנים ידים ורגלים במים חמים, וכן מי שרגיל לחפוף את ראשו במים חמים בערב שבת, מותר לו גם לחפוף את ראשו גם במים חמים בערב שבת חזון. (רמ”א סי’ תקנ”א ומשנ”ב סקצ”ז)
ונהגו העולם להתיר רחיצה בסבון ושמפו לכבוג שבת. (כדעת החזו”א וכמובא בספר קרא עלי מועד פ”ג סקי”ט בשם הגרח”ק).
זמן הרחיצה בערב שבת
שאלה: ממתי מותר לרחוץ בערב שבת חזון.
תשובה: יש הקפידו לרחוץ עד חצות, או מחצות, אך למעשה אפשר לרחוץ, מהבוקר עד כניסת שבת. [אך אין היתר לרחוץ בבוקר, ואח”כ בסמוך לכניסת השבת]. (עי’ בה”ל שם ד”ה בחפיפת).
טבילה בערב שבת חזון
שאלה: האם מותר לטבול במקוה לכבוד שבת בערב שבת חזון.
תשובה: בני אשכנז הנוהגים לטבול בכל ערב שבת, ולא מבטלים את הטבילה, וטובלים בכל שבוע, מותרים גם לטבול בערב שבת חזון במים פושרים. (משנ”ב שם סקצ”ה ושער הציון שם), ואם אין לו מקוה אחר רק מקוה חם מותר לטבול אף במים חמים, כיון שהוא לצורך מצוה. (עי’ בשו”ת שבט הלוי ח”ב סי’ פ”א סק”ו).
אך לבני ספרד מותר לטבול אף במים חמים. [כיון שעדיין לא נוהגים איסור רחיצה].
נטילת ציפורניים
שאלה: האם מותר ליטול ציפורניים בערב שבת חזון.
תשובה: נטילת ציפורניים בערב שבת חזון מותרת לכו”ע.
לבישת בגדי שבת
שאלה: האם מותר ללבוש בגדי שבת בשבת חזון, או שיש בגדים שאין ללבוש.
תשובה: בזמנינו נהגו ללבוש בגדי שבת, בשבת חזון כרגיל, ומותר אף ללבוש לכבוד שבת בגדים מכוסים. (סי’ תקנ”א ס”ג ומשנ”ב שם סקל”ג).
זמן לבישת בגדי שבת
שאלה: ממתי מותר ללבוש את הבגדים לכבוד שבת.
תשובה: אפשר ללבוש מחצות היום, כיון שיש כבר הארת שבת. (עי’ מג”א סי’ תקנ”א סק”ו וכן הו”ד הגריש”א בקרא עלי מועד פ”ד הערה יט).
צחצוח נעליים
שאלה: האם מותר לצחצח נעליים לכבוד שבת.
תשובה: אף לבני אשכנז מותר ואינו לכבוד שבת. (אורחות רבינו ח”ב עמ’ קלג בשם החזו”א).
מצעים מכובסים לכבוד שבת
שאלה: האם מותר להציע מצעים מכובסים לכבוד שבת.
תשובה: לבני אשכנז: אסור ויש ללכלכם מעט ברצפה, [אך בבית מלון וכדו’ אין איסור] ולבני ספרד: מותר. (עי’ משנ”ב שם סקל”ג). וה”ה לבגדי שינה. (הגרנ”ק בקרא עלי מועד פ”ד הערה כא, וכן שמעתי לדינא מהגר”ע פריד שליט”א).
אמירת ויהי נועם במוצאי שבת
שאלה: האם לא אומרים ויהי נועם ואתה קדוש במוצאי שבת, כיון שבתשעה אב אסור במלאכה.
תשובה: אומרים כיון שמותר במקצת מלאכה. (לבוש מנהגים ד’).
הבדלה במוצאי שבת
שאלה: האם מותר במוצאי שבת חזון להבדיל על היין.
תשובה: לבני ספרד: מותר לשתות יין הבדלה במוצאי שבת חזון, (שו”ע סי’ תקנ”א ס”י) ויכול לשתות אף את כל הכוס יותר מרביעית, כיון שהרי הוא כסעודת מצוה, ולא קבלו בזה איסור (משנ”ב שם ס”ק סז).
ולבני אשכנז: מחמירים שלא לשתות מכוס של הבדלה ויתנו לקטן שהגיע לחינוך, ועדיין אינו להתאבל על ירושלים (רמ”א שם ומשנ”ב סק”ע). וצריך להקפיד בזה לכתחילה בכמה דברים. א). שהקטן ישתה כשיעור מלא לוגמיו של אדם בינוני, דהיינו רוב רביעית, (עי’ ביה”ל סי’ רע”א סי”ג, ומשנ”ב סי’ תקנ”א סק”ע, וצ”ע ממש”כ בסי’ רע”א סקס”ז וסח). ב). אי אפשר לחלקה לשני ילדים, [כגון קשה לילד אחד לשתות כמות של יין], (עי’ שו”ע סי’ רע”א סי”ד). ג). שהילד יצא ידי חובת הבדלה מהמבדיל. (כדעת החזו”א והו”ד הגרח”ק בקרא עלי מועד פ”ה סק”ה, ודלא כמ”ש בשו”ת הר צבי או”ח סי’ קנ”ד אות ב). ד). יש שהקפידו לתת לילד קטן פחות מגיל שש, אך להלכה אפשר להקל עד גיל בר מצוה, ה). יש שהקפידו שהמבדיל יטעם מעט מהכוס, (כמנהג החזו”א והובא באורחות רבינו ח”ב עמ’ קלה). ו). לא מועיל לתת את היין לבנותיו הקטנות לשתות, אם יש לו רק בנות, עדיף שהמבדיל ישתה בעצמו. (עי’ משנ”ב סי’ רצ”ו ס”ק לה, וכן הורה הגריש”א).
ויש מבני אשכנז שנהגו [מחמת כל הספיקות הנ”ל] שהמבדיל שותה את כוס היין או המיץ ענבים. (הגרמ”ש קליין שליט”א, והגר”ע פריד שליט”א). ונראה שלכתחילה עדיף להבדיל על מיץ ענבים, אלא א”כ נוהג להבדיל כל השנה רק על יין. [והגרח”ק שהבדיל בעצמו במוצאי שבת חזון, עשה לפני כן גם סיום מסכת].