1. שודדי הים היהודים בתקופת החשמונאים
החות’ים אולי חושבים שהם המציאו את השיטה, אבל למעשה מדובר באחד מהמקצועות העתיקים בעולם. ימיו כימי יורדי הימים, וגם יהודים היו בקרב שודדי הים, הפיראטים, כבר מתקופת שלטון החשמונאים – כפי שמתאר יוסף בן מתתיהו (ולא ניכנס כאן לדיון סביב אמינותו), בספרו מלחמות היהודים:
“הם בנו לעצמם ספינות שודדים רבות, והרבו לעשות שד וחמס בדרך הים אשר בין סוריה ופניקיה, ובין ארץ מצרים, עד אשר לא יכלה עוד אניה להפליג בים הזה מפחדם וממוראם”.
2. הפיראטים היהודיים שנלחמו לשבש אספקה לרומאים
בשלב מסוים, במהלך שנות חורבן הארץ וחורבן בית המקדש על ידי הרומאים, יהודים שגורשו מהגליל הצליחו להגיע אל העיר יפו, שכבר נחרבה קודם לכן. הם בנו מחדש את העיר, והתפרנסו כתוצאה מפשיטות על אוניות סוחר – ולמעשה היו פיראטים יהודיים.
המטרה שלהם הייתה אידיאולוגית בעיקר. הם רצו לערער את אספקת הסחורה, בעיקר תבואה, מאלכסנדריה שבמצרים אל רומא, ובכך לנקום ברומאים על מסע ההרג שלהם בארץ ישראל, אך הגזירה נגזרה והחורבן נקבע משמיים, ולכן רובם נהרגו מסערה עזה שפרצה בלב ים, כאשר הרומאים הגיעו מחדש לכבוש את יפו, ועיר הנמל נפלה בשנית.
3. הפיראטים היהודים שנלחמו בספרד
החות’ים טוענים כי הם שודדי ים אבל עם אידיאולוגיה של עזרה לפלסטינים מול ישראל, אבל הפיראטים האידיאולוגיים האמיתיים היו אלה שנלחמו בספרים בתקופת האינקוויזיציה הארורה. יהודים שגורשו מספרד הצטרפו לפיראטיות האנטי-נוצרית במימי הים התיכון.
בין הפיראטים נמנו אישים כמו סנאן ראיס ודון שמואל פאלאג’י (על הפיראטים היהודים המפורסמים יותר נרחיב בהמשך בעז”ה). לאחר התקיפות, נהגו היהודים למצוא מקלט במושבות העות’ומאניות, כפי שעשו שודדי הים הברברים.
4. מצבה של ‘צדיק ישר והגון’ – ליד סמל הפיראטים
המיקום: בית הקברות היהודי העתיק של ג’מייקה. התגלית: על מצבה ישנה ושחוקה, תחת הכיתוב העברי ‘צדיק ישר והגון’, התנוסס הסמל המפורסם של שודדי הים באשר הם שודדי ים: גולגולת ומתחתיה שתי עצמות מוצלבות.
נתי מלחי, איש טלוויזיה ויוצר הסדרה “יהודי עולמי”, סיפר בכתבה שפורסמה על ידי בית אבי חי כי סיפורם של הפיראטים היהודים מתחיל בתקופה שבה שלטו הבריטים בג’מייקה ובאיים הקריביים. באותן שנים ניהלה אנגליה מלחמה עקובה מדם מול האימפריה הספרדית והאימפריה הפורטוגזית, שכבשו לעצמן נתחים של עושר ומסחר בנתיבים הימיים שהחלו להיפתח.
כדי לייעל את מלחמתם בספרדים, חשבו הבריטים על רעיון יצירתי: לנצל את הטינה שרחשו היהודים לספרדים בעקבות גירוש ספרד ולהיעזר בהם כדי לתקוף אוניות ספרדיות ששטו באזור.
“הספרדים בעצם עשו ליהודים ג’נוסייד (רצח עם), ויהודים שהיו בקריביים היו חמים על הקטע הזה של נקמה בספרדים”, מסביר מלחי, “לא היה קשה לאנגלים לשכור את שירותיהם של היהודים. ‘תתקפו את האוניות הספרדיות של שנואי נפשכם, ועל הדרך אתם יכולים לעשות גם כמה קילו זהב, אבל העיקר מבחינתנו הוא שהספרדים ייפגעו’. אז זה מה שהוביל את היהודים לעשות שוד ימי.
הפיראטים היהודים של ג’מייקה קראו לספינותיהם על שם גיבורים יהודים עתיקים ונביאים כמו שמואל הנביא, אסתר המלכה ומגן אברהם. הם התמקדו בספינות סוחר ספרדיות ופורטוגזיות. אחד משודדי הים היהודים המפורסמים ביותר של ג’מייקה היה משה כהן הנריקס, שהוביל עם פיט פיטרסזון היין את הלכידה המוצלחת היחידה של צי אוצר הספרדי.
5. הפיראט שלמד קבלה ונקבר ליד האר”י הקדוש
יעקב קוריאל נולד למשפחה יהודית שהתנצרה לאחר גירוש ספרד, כאשר היה ילד. כאיש צעיר, יעקב היה לקפטן בצי הספרדי עד אשר נתפס על ידי האינקוויזיציה. הוא שוחרר על ידי מלחיו, שרובם היו אנוסים בעצמם. הוא היה כה מוצלח שנאמר עליו שהיו לו 3 אוניות-שוד.
לאחר שמיצה את עצמו, חזר ליהדות ולשמו המקורי: יעקב קוריאל. עלה ארצה והצטרף לתלמידיו של האר”י הקדוש בצפת ללימודי קבלה. לפי סיפור המיוחס אל רבי חיים ויטאל, הוא אף נקבר למרגלותיו של האר”י הקדוש אחרי פטירתו.
6. הדיפלומט שהפך לפיראט כדי לנקום ברוצחי היהודים
דון שמואל פאלאצ’ה, אחד משודדי הים היהודיים המוכרים ביותר, היה רב, דיפלומט, סוחר, מרגל ושודד ים יהודי יליד מרוקו שייסד את צי הקורסארים של הסולטנות, שפעל גם בתיאום עם השלטון ההולנדי. עסק בחסות הסולטאן השליט בשוד ימי של ספינות ספרדיות ששבו עמוסות סחורות מיבשת אמריקה.
בספינת הדגל שלו היה בית-כנסת קטן וכן שהיה רב מוסמך. למרות עיסוקו האלים, הקפיד פאלאצ’ה על קלה כחמורה ונהג לומר תדיר כי הוא אינו מתפרנס משוד עוברי הימים. עקב היותו צאצא למגורשי ספרד עלתה השאלה אם התכוון לנקום בכתר הספרדי על גירוש ספרד.
עוד מסופר עליו שכשהיה מגיע לבית כנסת, היו האנשים מבקשים ממנו בנימוס: “כבוד הרב, אין זה ראוי להכניס חרב לבית התפילה”, והוא היה תמיד עונה: “לא תרד חרבי ממותני עד שלא אנקום במלך ומלכת ספרד על כל מה שעשו לאחיי היהודים”.
7. שודד הים היהודי ששדד מיליארד דולר – והקים לעצמו ממלכה
משה כהן הנריקז, היה פיראט יהודי ששבר שיא כאשר הצליח עם חברים מהולנד לתפוס ספינות אוצר ספרדיות של צי האינדיאס – צי האוצר הספרדי, שהובילו אוצרות מיבשת אמריקה לספרד. ההולנדים תפסו למעלה מ-11 מיליון גילדן הולנדי של שלל בזהב, כסף, ומוצרי סחר יקרים אחרים, כמו אינדיגו וכרמין, ללא כל שפיכות דמים.
ההולנדים לא לקחו שבויים: הם נתנו לצוותים הספרדיים אספקה שתספיק להם כדי להגיע להוואנה. האוצר ששוויו כמיליארד דולר בערכי תחילת המאה ה-21, היה הניצחון הגדול ביותר של חברת הודו המערבית ושל שודדי הים הקאריביים באיים הקריביים ובמקביל אסון פיננסי לממלכה הספרדית.
כהן הנריקז סייע לחברת הודו המערבית לכבוש את צפון-מזרח ברזיל מידי פורטוגל ולהקים שם מושבה הולנדית בשם ברזיל ההולנדית, שבירתה העיר רסיפה. לאחר מכן הנריקז עזר ליישב יהודים ברסיפה ואף הקים לעצמו ממלכה קטנה על אי לא הרחק מחופי ברזיל, אך בסוף נמלט משם מאימת הפורטוגזים.
8. “היהודי הגדול”: הפיראט המפחיד ביותר
היהודי המפחיד ביותר בימים היה סאלח סינן, שנודע בכינוי “היהודי הגדול”. סינן היה שותפם של הפיראטים המפורסמים בהיסטוריה, האחים ברברוסה – חיר א-דין וערוג’ א-דין, שליחי הסולטן העות’מאני. במשך שנים שלטו האחים ברברוסה, יחד עם שותפם היהודי, בחופי הים התיכון.
הם הגנו על מוצבי האימפריה בצפון אפריקה ובזזו כל ספינה ספרדית שנקרתה בדרכם. אחרי מותם של האחים מונה סינן, בשנת 1544, לתפקיד האדמירל העליון של הצי העות’מאני, ולפני מותו עוד הספיק לפשוט על חופי דרום איטליה וסיציליה.
9. מדוע דווקא היהודים היו פיראטים מוצלחים?
העובדה שהיהודים גלו מארצם ונדדו פעמים רבות, סייע להם להכיר את נתיבי הים ולהבין את חשיבות המתקפה על הכלכלה של יריביהם על מנת לנקום בהם ולנסות למוטט אותם. אך ישנה סיבה אחת מרכזית מדוע הפיראטים היהודיים הצליחו כל כך: התורה.
הראש היהודי הכיר טוב יותר מאחרים את תחום האסטרונומיה וידעו לנצל זאת לטובתם. את גורמי השמיים הכירו בין היתר בשל הנושאים ההלכתיים הנלמדים במסגרת הלכות קידוש החודש, ועוד.
10.כמו ציידי הנאצים ומחסלי המחבלים
נתי מלחי הסביר כי “הפיראטים האלו הרגישו שהם נלחמים את המלחמה של עם ישראל. מבחינתם, הם עשו נקמה בגויים שהרגו לנו אלפים בתקופת האינקוויזיציה, וזה עניין שיש לו צידוקים הלכתיים כאלו ואחרים. היו להם על זה דיונים – זה לא היה דבר פשוט ומובן מאליו – אבל לפעמים המטרה מקדשת את האמצעים”.
“יכולים למצוא את זה גם אחרי השואה; היו קבוצות שלמות שחיפשו את הנאצים לנקום בהם. גם היום אנחנו רודפים אחרי מחבלים שפגעו ביהודים כדי למצות איתם את הדין. אני מניח שזה דבר דומה, וההיסטוריה חוזרת על עצמה”.
האם אכן חושבים הנכם שאתם מקיימים ‘מצווה’ בשעה זו שעיני האומות כולן נשואות למפרץ תימן בשל איומי החות’ים על הספנות, בכך שאתם מפמפמים היסטוריה (מפוקפקת!) שהיהודים הם הראשונים שתפסו באומנות נמבזה זו?
בתכל’ס זה פרק מפורסם בדברי ימי עמנו גם אם ההקשר לא הכי מוצלח.
אחלה כתבה. תודה