בארץ

Image by Iván Tamás from Pixabay

חות’ים? 10 דברים שאולי לא ידעתם על שודדי הים היהודיים | היסטוריה מרתקת

החות’ים אולי חושבים שהם המציאו את הרעיון להפוך לשודדי ים בשביל האידיאולוגיה, אבל הם בסך הכל גנבו עוד רעיון יהודי שהתחיל עוד בתקופת חורבן בית המקדש והגיע לשיאו עם הנקמה של הפיראטים היהודיים באינקוויזיציה
  • ספרייה תורנית מכובדת במינימום כסף - הסוד של האברכים

    תוכן מקודם

  • למצוא את האיזון בין חיים לעבודה גם כשזה נראה בלתי אפשרי

    תוכן מקודם

  • מתנה מעשירה: המדריך שיהפוך אתכם 'למבינים' אמתיים בנדלן

    תוכן מקודם

  • מנהל מוסד חינוכי? אתה חייב את זה!

    תוכן מקודם

  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • הכנסה קלה: כך תחתנו את ילדיכם עם כסף מהצד

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

1. שודדי הים היהודים בתקופת החשמונאים

החות’ים אולי חושבים שהם המציאו את השיטה, אבל למעשה מדובר באחד מהמקצועות העתיקים בעולם. ימיו כימי יורדי הימים, וגם יהודים היו בקרב שודדי הים, הפיראטים, כבר מתקופת שלטון החשמונאים – כפי שמתאר יוסף בן מתתיהו (ולא ניכנס כאן לדיון סביב אמינותו), בספרו מלחמות היהודים:

“הם בנו לעצמם ספינות שודדים רבות, והרבו לעשות שד וחמס בדרך הים אשר בין סוריה ופניקיה, ובין ארץ מצרים, עד אשר לא יכלה עוד אניה להפליג בים הזה מפחדם וממוראם”.

2. הפיראטים היהודיים שנלחמו לשבש אספקה לרומאים

בשלב מסוים, במהלך שנות חורבן הארץ וחורבן בית המקדש על ידי הרומאים, יהודים שגורשו מהגליל הצליחו להגיע אל העיר יפו, שכבר נחרבה קודם לכן. הם בנו מחדש את העיר, והתפרנסו כתוצאה מפשיטות על אוניות סוחר – ולמעשה היו פיראטים יהודיים.

המטרה שלהם הייתה אידיאולוגית בעיקר. הם רצו לערער את אספקת הסחורה, בעיקר תבואה, מאלכסנדריה שבמצרים אל רומא, ובכך לנקום ברומאים על מסע ההרג שלהם בארץ ישראל, אך הגזירה נגזרה והחורבן נקבע משמיים, ולכן רובם נהרגו מסערה עזה שפרצה בלב ים, כאשר הרומאים הגיעו מחדש לכבוש את יפו, ועיר הנמל נפלה בשנית.

3. הפיראטים היהודים שנלחמו בספרד

החות’ים טוענים כי הם שודדי ים אבל עם אידיאולוגיה של עזרה לפלסטינים מול ישראל, אבל הפיראטים האידיאולוגיים האמיתיים היו אלה שנלחמו בספרים בתקופת האינקוויזיציה הארורה. יהודים שגורשו מספרד הצטרפו לפיראטיות האנטי-נוצרית במימי הים התיכון.

בין הפיראטים נמנו אישים כמו סנאן ראיס ודון שמואל פאלאג’י (על הפיראטים היהודים המפורסמים יותר נרחיב בהמשך בעז”ה). לאחר התקיפות, נהגו היהודים למצוא מקלט במושבות העות’ומאניות, כפי שעשו שודדי הים הברברים.

4. מצבה של ‘צדיק ישר והגון’ – ליד סמל הפיראטים

המיקום: בית הקברות היהודי העתיק של ג’מייקה. התגלית: על מצבה ישנה ושחוקה, תחת הכיתוב העברי ‘צדיק ישר והגון’, התנוסס הסמל המפורסם של שודדי הים באשר הם שודדי ים: גולגולת ומתחתיה שתי עצמות מוצלבות.

Image by OpenClipart-Vectors from Pixabay

נתי מלחי, איש טלוויזיה ויוצר הסדרה “יהודי עולמי”, סיפר בכתבה שפורסמה על ידי בית אבי חי כי סיפורם של הפיראטים היהודים מתחיל בתקופה שבה שלטו הבריטים בג’מייקה ובאיים הקריביים. באותן שנים ניהלה אנגליה מלחמה עקובה מדם מול האימפריה הספרדית והאימפריה הפורטוגזית, שכבשו לעצמן נתחים של עושר ומסחר בנתיבים הימיים שהחלו להיפתח.

כדי לייעל את מלחמתם בספרדים, חשבו הבריטים על רעיון יצירתי: לנצל את הטינה שרחשו היהודים לספרדים בעקבות גירוש ספרד ולהיעזר בהם כדי לתקוף אוניות ספרדיות ששטו באזור.

“הספרדים בעצם עשו ליהודים ג’נוסייד (רצח עם), ויהודים שהיו בקריביים היו חמים על הקטע הזה של נקמה בספרדים”, מסביר מלחי, “לא היה קשה לאנגלים לשכור את שירותיהם של היהודים. ‘תתקפו את האוניות הספרדיות של שנואי נפשכם, ועל הדרך אתם יכולים לעשות גם כמה קילו זהב, אבל העיקר מבחינתנו הוא שהספרדים ייפגעו’. אז זה מה שהוביל את היהודים לעשות שוד ימי.

הפיראטים היהודים של ג’מייקה קראו לספינותיהם על שם גיבורים יהודים עתיקים ונביאים כמו שמואל הנביא, אסתר המלכה ומגן אברהם. הם התמקדו בספינות סוחר ספרדיות ופורטוגזיות. אחד משודדי הים היהודים המפורסמים ביותר של ג’מייקה היה משה כהן הנריקס, שהוביל עם פיט פיטרסזון היין את הלכידה המוצלחת היחידה של צי אוצר הספרדי.

5. הפיראט שלמד קבלה ונקבר ליד האר”י הקדוש

יעקב קוריאל נולד למשפחה יהודית שהתנצרה לאחר גירוש ספרד, כאשר היה ילד. כאיש צעיר, יעקב היה לקפטן בצי הספרדי עד אשר נתפס על ידי האינקוויזיציה. הוא שוחרר על ידי מלחיו, שרובם היו אנוסים בעצמם. הוא היה כה מוצלח שנאמר עליו שהיו לו 3 אוניות-שוד.

לאחר שמיצה את עצמו, חזר ליהדות ולשמו המקורי: יעקב קוריאל. עלה ארצה והצטרף לתלמידיו של האר”י הקדוש בצפת ללימודי קבלה. לפי סיפור המיוחס אל רבי חיים ויטאל, הוא אף נקבר למרגלותיו של האר”י הקדוש אחרי פטירתו.

6. הדיפלומט שהפך לפיראט כדי לנקום ברוצחי היהודים

דון שמואל פאלאצ’ה, אחד משודדי הים היהודיים המוכרים ביותר, היה רב, דיפלומט, סוחר, מרגל ושודד ים יהודי יליד מרוקו שייסד את צי הקורסארים של הסולטנות, שפעל גם בתיאום עם השלטון ההולנדי. עסק בחסות הסולטאן השליט בשוד ימי של ספינות ספרדיות ששבו עמוסות סחורות מיבשת אמריקה.

בספינת הדגל שלו היה בית-כנסת קטן וכן שהיה רב מוסמך. למרות עיסוקו האלים, הקפיד פאלאצ’ה על קלה כחמורה ונהג לומר תדיר כי הוא אינו מתפרנס משוד עוברי הימים. עקב היותו צאצא למגורשי ספרד עלתה השאלה אם התכוון לנקום בכתר הספרדי על גירוש ספרד.

עוד מסופר עליו שכשהיה מגיע לבית כנסת, היו האנשים מבקשים ממנו בנימוס: “כבוד הרב, אין זה ראוי להכניס חרב לבית התפילה”, והוא היה תמיד עונה: “לא תרד חרבי ממותני עד שלא אנקום במלך ומלכת ספרד על כל מה שעשו לאחיי היהודים”.

7. שודד הים היהודי ששדד מיליארד דולר – והקים לעצמו ממלכה

משה כהן הנריקז, היה פיראט יהודי ששבר שיא כאשר הצליח עם חברים מהולנד לתפוס ספינות אוצר ספרדיות של צי האינדיאס – צי האוצר הספרדי, שהובילו אוצרות מיבשת אמריקה לספרד. ההולנדים תפסו למעלה מ-11 מיליון גילדן הולנדי של שלל בזהב, כסף, ומוצרי סחר יקרים אחרים, כמו אינדיגו וכרמין, ללא כל שפיכות דמים.

ההולנדים לא לקחו שבויים: הם נתנו לצוותים הספרדיים אספקה שתספיק להם כדי להגיע להוואנה. האוצר ששוויו כמיליארד דולר בערכי תחילת המאה ה-21, היה הניצחון הגדול ביותר של חברת הודו המערבית ושל שודדי הים הקאריביים באיים הקריביים ובמקביל אסון פיננסי לממלכה הספרדית.

כהן הנריקז סייע לחברת הודו המערבית לכבוש את צפון-מזרח ברזיל מידי פורטוגל ולהקים שם מושבה הולנדית בשם ברזיל ההולנדית, שבירתה העיר רסיפה. לאחר מכן הנריקז עזר ליישב יהודים ברסיפה ואף הקים לעצמו ממלכה קטנה על אי לא הרחק מחופי ברזיל, אך בסוף נמלט משם מאימת הפורטוגזים.

8. “היהודי הגדול”: הפיראט המפחיד ביותר

היהודי המפחיד ביותר בימים היה סאלח סינן, שנודע בכינוי “היהודי הגדול”. סינן היה שותפם של הפיראטים המפורסמים בהיסטוריה, האחים ברברוסה – חיר א-דין וערוג’ א-דין, שליחי הסולטן העות’מאני. במשך שנים שלטו האחים ברברוסה, יחד עם שותפם היהודי, בחופי הים התיכון.

הם הגנו על מוצבי האימפריה בצפון אפריקה ובזזו כל ספינה ספרדית שנקרתה בדרכם. אחרי מותם של האחים מונה סינן, בשנת 1544, לתפקיד האדמירל העליון של הצי העות’מאני, ולפני מותו עוד הספיק לפשוט על חופי דרום איטליה וסיציליה.

9. מדוע דווקא היהודים היו פיראטים מוצלחים?

העובדה שהיהודים גלו מארצם ונדדו פעמים רבות, סייע להם להכיר את נתיבי הים ולהבין את חשיבות המתקפה על הכלכלה של יריביהם על מנת לנקום בהם ולנסות למוטט אותם. אך ישנה סיבה אחת מרכזית מדוע הפיראטים היהודיים הצליחו כל כך: התורה.

הראש היהודי הכיר טוב יותר מאחרים את תחום האסטרונומיה וידעו לנצל זאת לטובתם. את גורמי השמיים הכירו בין היתר בשל הנושאים ההלכתיים הנלמדים במסגרת הלכות קידוש החודש, ועוד.

10.כמו ציידי הנאצים ומחסלי המחבלים

נתי מלחי הסביר כי “הפיראטים האלו הרגישו שהם נלחמים את המלחמה של עם ישראל. מבחינתם, הם עשו נקמה בגויים שהרגו לנו אלפים בתקופת האינקוויזיציה, וזה עניין שיש לו צידוקים הלכתיים כאלו ואחרים. היו להם על זה דיונים – זה לא היה דבר פשוט ומובן מאליו – אבל לפעמים המטרה מקדשת את האמצעים”.

“יכולים למצוא את זה גם אחרי השואה; היו קבוצות שלמות שחיפשו את הנאצים לנקום בהם. גם היום אנחנו רודפים אחרי מחבלים שפגעו ביהודים כדי למצות איתם את הדין. אני מניח שזה דבר דומה, וההיסטוריה חוזרת על עצמה”.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

3 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

האם אכן חושבים הנכם שאתם מקיימים ‘מצווה’ בשעה זו שעיני האומות כולן נשואות למפרץ תימן בשל איומי החות’ים על הספנות, בכך שאתם מפמפמים היסטוריה (מפוקפקת!) שהיהודים הם הראשונים שתפסו באומנות נמבזה זו?

בתכל’ס זה פרק מפורסם בדברי ימי עמנו גם אם ההקשר לא הכי מוצלח.

אחלה כתבה. תודה

כתבות חדשות באתר

התרגשות בעולם היהודי לקראת שבוע הספר של ארטסקרול: אוצרות של ידע תורני בהישג יד!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תקרית חריגה בצפון: אזרח אמריקני שתרם רחפנים נפצע קשה מפגיעת טיל נ"ט
לאחר ההודעה של צה"ל: חיל האוויר החל בתקיפות על אלתפח ודרג' בעיר עזה
קְנַאקֶדִיג, עוצמתי - חודש הספר תשפ"ד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

השמדת מנהרות סמוכות לגדר בסג'עיה וקרבות בדרום הרצועה
מזג אוויר: עלייה בטמפרטורות, הקלה בעומס החום רק בשבת; התחזית המלאה • האזינו
מחקרים מוכיחים: הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המסמך שמזהיר מפני הפוגה ממושכת: חמאס ישקם את יכולותיו ויבסס את שליטתו
דרמה בצרפת: בניגוד לסקרים מפלגת הימין הקיצוני קיבלה רק שליש מהמושבים
 אחרי הלוויה: למשפחה אין בית לחזור אליו...
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

התרחיש היחיד להחלפת נתניהו: אחדות מקיר לקיר בין שורות האופוזיציה
שר החוץ ימריא לפסגת נאט"ו: "המערב צריך להטיל סנקציות חמורות על איראן" • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

צדקה תציל ממוות • כל עם ישראל נרתם לרפואת הגאון הגדול רבי יהודה דרעי שליט"א
"בית צדיקים" - תזמורת מלודי, יואלי דוידוביץ , אבי מן ומקהלת נגינה
"אבא" ו"כל זמן" - יהודה גרין משחרר שני שירים מהאלבום החדש "אמר אביי"
יהודה שמעה מפתיע עם סינגל חדש - "אור חדש"
נתניהו רוצה את העסקה? התנאי הנוסף שלא פורסם בהודעת רה"מ
אחדות. האם זה אפשרי בכלל? / ישראל זאב לוונטהל
טען עוד כתבות >

המיוחדים

צילום מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | הסלמה ספרדית ופרגמטיות אשכנזית, מגעים עם המרכז-ימין, ואלימות בהלוויה
WhatsApp Image 2024-07-02 at 23.56
"סופרים גופות מחבלים": כתב 'JDN' בסיור נדיר ב'עיר המנהרות' - רפיח | מיוחד
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
צילום מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר

חדש באתר

photo1720365663
תקרית חריגה בצפון: אזרח אמריקני שתרם רחפנים נפצע קשה מפגיעת טיל נ"ט
photo1720383765
לאחר ההודעה של צה"ל: חיל האוויר החל בתקיפות על אלתפח ודרג' בעיר עזה
תמונה של WhatsApp‏ 2024-07-07 בשעה 23.33
השמדת מנהרות סמוכות לגדר בסג'עיה וקרבות בדרום הרצועה
WhatsApp Image 2024-07-07 at 10.34
צדקה תציל ממוות • כל עם ישראל נרתם לרפואת הגאון הגדול רבי יהודה דרעי שליט"א

גלריות

ראש הישיבה שליט''א וראשי הישיבות במעמד
הכנסת ספר תורה להיכל ישיבת אהבת תורה בירושלים
ת''ת חינוך נערים מנצ'סטר מסיבת חומש (18)
בֶּן חָמֵשׁ לַמִּקְרָא • 'חומש סעודה' בת''ת חינוך נערים מנצ'סטר אנגליה
עצרת הספד הרב אליעזר כהן זצ''ל (15)
ראשי הישיבות הגיעו לעצרת המספד לזכרו של הצדיק ממוסיוף זצ"ל
תולדות אהרן אסיפה מיוחדת דריי (23)
אסיפה מיוחדת 'בית נאמן' בחצה"ק תולדות אהרן

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד • כותרות העיתונים – א' בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture