בארץ

צילום: ישראל זאב לוונטהל, חיים פומברג

איך נערכים ביישוב שאוסר כניסת ערבים לתרחיש של מתקפת פתע | כתבת שטח

ניסינו לאתגר את הקונספציה במקום בו היא מתה לפני שנים רבות, יצאנו לבדוק ביישוב יצהר איך הם נערכים ומתכוננים לפשיטה חלילה של אלפי ערבים מכל כפרי הסביבה בתרחיש של מתקפת חמאס על העוטף בשמחת תורה | כתבת שטח מרתקת
  • היא חיכתה להם שנים , אבל כעת השמחה שלה לא שלמה, תעזרו לה

    תוכן מקודם

  • פותחים ספר מידי פעם? זה מה שאתם חייבים לדעת

    תוכן מקודם

  • המהפכה של מרכז ההכשרות: "הוא מנהל חשבונות בכיר, בלי להתפשר על החינוך"

    תוכן מקודם

  • מנהל מוסד חינוכי? אתה חייב את זה!

    תוכן מקודם

  • מנהל מוסד חינוכי? אתה חייב את זה!

    תוכן מקודם

  • "והגית בו יומם..." ובערב תהנה מחודש הספר

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

ג’יפ צבאי עוצר לידנו בכבדות, הדלת הממוגנת נפתחת ולחם מג”ב חמור סבר מכריז: “בעוד 100 מטר אתם נכנסים לשטח צבאי סגור, לא תוכלו להתקדם יותר”.

האמת שעבורי הסיטואציה הזו בלב יישוב יהודי בשומרון הייתה מוזרה מעט, אולם מבט חטוף לעבר הנהג שמדריך אותנו בין שבילי הגבעות של יצהר אומר הכל, אומר בעצם שזו השגרה כאן, אולי גם מקור העוינות שקיימת בלב של חלק מהתושבים כאן למול הרשויות וצה”ל.

שלט הכניסה ליישוב. צילום: חיים פומברג

ניסינו לברר עם החיילים מדוע הוכרז המקום כשטח צבאי סגור, הם לא מפרטים אולם כשהבינו שבאנו לערוך כתבה עיתונאית הם מאפשרים לנו לנוע בחופשיות.

הגענו ליצהר. מקום שהפך לסוג של סמל עבור חלק מהמתיישבים, סמל של התיישבות יהודית לא מתנצלת ולא מתקפלת, מקום שלכאורה בוודאי אינו חלק מהקונספציה המדוברת כל כך מתחילת המלחמה.

בביקור שלנו, ננסה לאתגר מעט את המוסכמה הזו שביצהר אין קונספציה, נשתדל גם להבחין ולהציג בצורה מיטבית את הגוונים השונים הקיימים ביישוב המורכב.

אחד הבתים ביצהר. צילום: חיים פומברג

עוד לפני תחילת מלחמת חרבות ברזל, השטח כאן לא היה רגוע, הפיגועים בחווארה שהובילו לתגובה מצד חלק מהמתיישבים שירדו לכפר והבעירו רכבים ישנים, העלו שוב את מפלס המתח הקיים גם כך בין כוחות הביטחון לחלק מהמתיישבים.

נוף מיצהר. הכפר עינבוס. צילום: חיים פומברג

זמן קצר אחרי תחילת המלחמה היה נראה כי צה”ל משנה מדיניות באזור, ומתחיל לטפל בטרור ביד קשה יותר. אחד האירועים הסמליים היה הפיצה בחווארה שנהרסה על ידי דחפור צה”לי זמן קצר לאחר שנחשף על ידי תושב יצהר כי בעל המקום עשה שימוש בתמונה של חטופה יהודייה על מנת לפרסם את העסק שלו תוך כדי המלחמה. אולם עד מהרה מערכת הביטחון התאוששה מההלם וחזרה למעצרים מנהליים כנגד יהודים, חלקם תושבי יצהר.

תל אביב והים התיכון מיצהר. צילום: חיים פומברג

בעומדנו על פסגת היישוב המוקף בכפרים ערביים מכל עבר, ובמרחק לא רב שוכנת לה העיר שכם, עולה השאלה המתבקשת כל כך, כיצד מבטיחים שמה שהתרחש בקיבוצים ובבסיסי צה”ל בעוטף עזה ביום שמחת תורה, לא יחזור חלילה על עצמו כאן – ואולי אף ביתר שאת.

הנוח’בות ביו”ש מסתובבים ללא פחד

play-rounded-fill
פרסום לפי סעיף 27 א’ לחוק זכויות יוצרים

תל אביב והים התיכון מיצהר. צילום: חיים פומברג

אין זה סוד כי הכפרים הערביים מלאים בנשקים רבים מספור, תיעודים של מחבלים צועדים בפנים גלויות במרכזי הערים הערביות כשהם מנופפים ברובי M16 תקניים ממלאים את הרשת, ועל אף הפעילות של צה”ל – שאכן תוגברה ביו”ש במקביל ללחימה בעזה – עדיין מדובר ביישוב יהודי מבודד עם כמה מאות משפחות, שמפוזר לו על פני שטח ענק, שבתוכו פזורים כתשעה מאחזים / שכונות. כיצד נערכים לתרחיש של מאות ואולי אלפי ערבים עם אש בעיניים שמסתערים על היישוב בחמת זעם?

מחבלים מצטלמים בפנים גלויות עם נשקים תקניים

play-rounded-fill
פרסום לפי סעיף 27 א’ לחוק זכויות יוצרים

אחת הגבעות ביישוב. צילום: חיים פומברג
אחת הגבעות ביישוב. צילום: חיים פומברג

אחד המאפיינים של היישוב, מעצים את השאלה עוד יותר. יצהר ידוע בהעדר גדר היקפית סביב היישוב, כאשר בחלק מהנקודות בהן הסתובבנו נראים בתי הפלסטינים קרובים מאוד, במרחק של לא יותר מ-250 מטרים.

כדי לקבל תשובות לאתגרים הביטחוניים התיישבנו לשיחה עם בועז אלברט, חקלאי, תושב אחת הגבעות ביצהר, מי שכבר יותר משלושים שנה פעיל למען עבודה עברית, ובעברו היה מפקד כיתת הכוננות של היישוב.

הנוח’בות ביו”ש מסתובבים ללא פחד

play-rounded-fill
פרסום לפי סעיף 27 א’ לחוק זכויות יוצרים

נוף לילי מיצהר. צילום: חיים פומברג

הוא אינו משלה את עצמו שהכוח הצה”לי המוצב דרך קבע במוצב שביישוב יגן על המקום במקרה של התקפה רחבה. “ראינו מה קרה בעוטף”, הוא אומר, “כוח קטן של חיילים לא מספיק כדי להדוף הסתערות של אלפי מחבלים, ולצערנו אם יקרה חלילה תרחיש שכזה, ייקח הרבה זמן עד שיגיעו כוחות תגבור מגזרות אחרות”.

את הדברים הוא אומר בצער בהתבסס על האירועים בשמחת תורה בעוטף, ומתוך הבנה כי תרחיש של תקיפה במקביל על מספר יישובים ירתק כוחות לגזרות נוספות ויכול אף להוביל לחסימת צירים.

הגבעה בה מתגורר בועז אלברט. צילום: ישראל זאב לוונטהל

אולם כדי לקבל את התמונה המלאה נחזור ברשותכם קצת יותר מעשרים וחמש שנים אחורה.

השנה היא תשנ”ז (1997), ובועז מגיע ליישוב יחד עם אשתו, זאת לאחר שהתגורר ביישוב עוד כבחור משנת תשנ”א (1991). היישוב באותו העת כולל רק את הגבעה המרכזית, כלומר את מרכז היישוב בלבד. בועז, שההתיישבות בארץ ישראל בוערת בעצמותיו, מחליט להקים את ביתו על אחת הגבעות מחוץ ליישוב.

התקופה הייתה לאחר ימי ממשלת רבין וכינון הסכמי אוסלו, ההבנה בהתיישבות הייתה כי מה שנתפס על ידי היהודים יישאר בשליטה ישראלית, והשטח שנשאר פנוי יגיע לפלסטינים. מאוחר יותר הגיעה ההתבטאות של אריאל שרון שקרא למתיישבים “רוצו אל הגבעות צאו אל ההרים”.

הכרם של בועז אלברט. צילום: ישראל זאב לוונטהל

ההחלטה להקים התיישבות מחוץ ליישוב אינה מתקבלת בעין יפה על ידי השלטונות, והם שולחים שוב ושוב כוחות על מנת לפנות אותו מביתו. עם השנים החולפות בועז מבסס את הגבעה בה הוא מתגורר, המקום מחובר גם למים וחשמל, ועוד ועוד משפחות מצטרפות למגורים במקום. במקביל גם הגבעות האחרות פורחות מסביב.

כשנה לאחר שבועז מגיע ליישוב נרצחים שני חברי היישוב שלמה ליבמן והראל בן נון הי”ד, בשנת תשנ”ט (1998). בעקבות הרצח המזעזע של חברי היישוב מוקמת גבעה נוספת על שמם, גבעת ‘שלהבת’ (שלמה ליבמן הראל בן-נון תנצב”ה). כיום הגבעה פורחת ומתגוררים בה כמה עשרות משפחות.

מדיניות הפינויים והרס הבתים שוב ושוב, יצרה מתיחות וחיכוכים עם מערכת הביטחון. עם השנים, המערכת מסמנת את אותם אלו שמוגדרים בעייתיים כבעלי פוטנציאל להמשך בניה והתרחבות ההתיישבות באזור. גם בועז עצמו נעצר לא פעם בנסיבות שונות.

יצהר גבעות סביב לה. צילום: ישראל זאב לוונטהל
בועז אלברט. קרדיט: באדיבות המצלם

לפני כעשור, קיבל בועז צו הרחקה מנהלי שאוסר עליו לשהות בתחומי יו”ש. באמצע הלילה מגיעים שוטרים לביתו ומוסרים לו את הצו החתום על ידי אלוף פיקוד מרכז. אדם המקבל צו מנהלי שכזה אין לו אפשרות להתמודד מולו באפיקים משפטיים, משום שלהבדיל מאזרח ישראלי רגיל בתוך תחומי הקו הירוק שיש לו זכויות אזרחיות ומשפטיות, כאן ביהודה ושומרון אין טענות והסברים, לא אומרים לך במה אתה מואשם. אין הליך חקירה ואין משפט, הכל בחתימת אלוף, שהוא – לטענת בועז – פשוט חותמת גומי של השב”כ.

באותו הזמן יש לבועז שישה ילדים שאותם עליו לפרנס, ו-20 דונם של כרם אותו הוא מעבד לפרנסתו. אולם כל זה לא מעניין איש והצו נותר בעינו, כאשר הנימוק היחיד שנכתב הוא ‘מטעמי ביטחון’.

בועז הודיע באותו מעמד לשוטרים כי הוא אינו מתכוון לנטוש את משפחתו וילדיו ואין בכוונתו לכבד את הצו. בועז נעצר ושוחרר והוא חזר לביתו שוב. בעקבות כך הגיעו כוחות גדולים של משטרה להוציא אותו מהבית באלימות קשה.

מוסך תיקון הכללי ביצהר. צילום: ישראל זאב לוונטהל

הוא נעצר בסוף, והובא לפני שופטת, שאמרה לו כי הוא ישוחרר ממעצר ברגע שיחתום על התחייבות שלא יחזור ליהודה ושומרון בזמן הצו. בועז סירב לחתום ונשאר במעצר במשך מספר חודשים.

בעקבות החיכוך עם הרשויות, נלקח מבועז כלי הנשק שלו ורישיונו נשלל ממנו. הדבר מעורר קושי רב עבורו בעיקר בתקופה מתוחה כזו. כל זאת על אף שבעבר כאמור היה בועז מפקד כיתת הכוננות ביישוב ואף עמד בקשר עם המפקדים במגוון האירועים שהתרחשו בסביבה.

עם זאת חשוב להדגיש, כי השיחה עם בועז והעמדות השזורות בה, אינה משקפת את עמדת והשקפת כלל תושבי יצהר, כאמור ביישוב ישנם קהילות שונות ומגוונות. צה”ל ומערכת הביטחון עובד איתם בשיתוף פעולה הדוק. חלק משיתוף הפעולה הזה בא לידי ביטוי בחיילי ההגמ”ר (-הגנה מרחבית), שהם בעצם בני היישוב שמגויסים להגנה על היישוב.

תוך כדי הסיור שערכנו במקום חולף על פנינו מספר פעמים הרכב של הרבש”צ ואיתו חיילי הגמ”ר, הרבש”צ הוא אחראי הביטחון ביישוב ומצוי בקשר הדוק עם המפקדים בשטח, יחד הם מגנים על היישוב ומבצעים פעולות אבטחה רציפה נגד פעולות טרור בגזרה.

גבעה חדשה נולדת. צילום: ישראל זאב לוונטהל

יש ביצהר נשק לא חוקי?

לשמע השאלה הזו בועז קופץ ועונה בנחרצות: “אין ביצהר אפילו אקדח אחד לא חוקי”. הוא חוזר על הדברים שוב ומבהיר שהרעיון כלל לא חולף בראשו של אף אחד מבני היישוב.

“מקומם לראות כיצד צה”ל מתייחס בהקשר הזה לכמויות הנשק הלא חוקי שנמצא אצל הערבים”, הוא אומר, “אם כאן היה רק דיווח על חשד להימצאות אקדח היו כאן עשרות ניידות משטרה וצבא ומה לא, ושם ישנם וזה גלוי לכל אלפי רובים ואקדחים”.

יש בדיחה שמספרת על אזרח שהתקשר להזעיק משטרה כי פרצו לו גנבים לבית, כשראה שהעניינים מתמהמהים התקשר שוב ואמר שלא צריך שוטרים כי כבר טיפל בגנבים לבד, ואז הגיעו תוך שניות כוחות רבים למקום. לדעתך הסיפור הזה משקף את המציאות שלכם פה?

מבט אל עבר הגבעות ביצהר. צילום: ישראל זאב לוונטהל

“ממש לא”, משיב בועז, “זו אולי המציאות בערים הרגילות במדינת ישראל, כאן אם יש איזה עימות עם ערבים הכוחות מגיעים מהר וישר עוצרים את היהודים”.

הוא מביע גם את תסכולו מחוסר הסיקור התקשורתי על אירועי זריקת אבנים מצד ערבים, “המשפחה שלי חטפה לפחות חמישה פעמים אבנים שנזרקו עליהם בחווארה, אם תבדוק עם כל המשפחות כאן תגיע לאלפי אירועים כאלו, מה מזה מופיע בחדשות בערוצי התקשורת המרכזיים”?

“אבל אם יקרה הפוך יהיה איזה טענה של ערבים שיהודי זרק אבן או עשה משהו, מיד כותרות ראשיות”.

חנות חומרי בניין ביישוב. צילום: ישראל זאב לוונטהל

אם כל הבנייה כאן בגבעות אינה חוקית מה מונע ממני לבוא לבית שלך ולהחליט שמהיום הוא שלי, כלומר, האם קיימת הסדרה פנימית ביישוב של תכנון הבנייה?

“יש ביצהר מעין תב”ע (תכנית בנין ערים) פנימית”, משיב בועז, “הכל נעשה בצורה מאוד מסודרת, בכל מקום יש תכנון היכן ממוקם הבית איפה יעבור כביש, ואיך מחברים הכל לתשתיות”.

את בועז אנחנו מראיינים בתוך אתר בנייה. כדי לפגוש אותו היינו צריכים לנסוע בדרכי עפר עד לגבעת ‘קומי אורי’, שם מושלמת הקמתו של בית “לא חוקי” שנבנה על ידי בועז עבור חבר מהיישוב. בועז מנצל את המיקום בו אנו נמצאים ומראה לנו כיצד בוצעו עבודות הפיתוח סביב הבית תוך הסדרת כביש גישה יחסית מסודר שמגיע עד לבית החדש.

מטרים ספורים מחצר הבית כבר משתרעים להם הכרמים שמגדל בועז, גם הם מסודרים כמו חיילים במסדר, מגודרים ותחומים בהתאם לתכניות. לדבריו יישובים רבים יכולים ללמוד מהם כיצד לנהל רישום ותכנון פנימי בצורה מיטבית במקום שאין תב”ע חוקית.

בנייה יהודית בלבד. צילום: ישראל זאב לוונטהל

נחזור לשאלה אולי הכי חשובה ובוערת היום, איך אתם נערכים לתרחיש של פשיטה של מאות ואולי אלפי ערבים על היישובים כאן?

“הכוחות הרשמיים של צה”ל לא מספיקים בזמן אמת של פשיטה”, אומר בועז, “גם כמה עשרות חיילי הגמ”ר (-הגנה מרחבית) לא יצליחו לבלום מתקפה רחבה. לכן הקמנו כאן תכנית אימונים לנוער ולמבוגרים, במסגרת האימונים אנחנו מבצעים תרגילים בסיסיים ברמה מקבילה לאימון של רובאי 03”.

“בזמן אמת בתרחיש של פשיטה פלסטינית, אנחנו נוכל לצייד תוך זמן קצר מאות בני אדם בנשקים והם יוכלו להיות חלק ממערך ההגנה המרחבי על היישוב”.

גם את בעלי האקדחים אימן בועז לתפעול הנשק בצורה טובה יותר, חלקם גם ביצעו הארכה לאקדח שהוא הופך בעצם לרובה ארוך. הארכת האקדח היא פעולה פשוטה יחסית, וכמובן חוקית לחלוטין, והיא מאפשרת תפעול יותר חלק ומקצועי של כלי הנשק.

“המטרה שלנו היא לארגן את היחידים לקבוצות מאורגנות ומסודרות שידעו לפעול כפלוגה אחת בהגנה על היישובים”. את האימונים האלו מעביר בועז גם ביישובים נוספים בסביבה שנערכים לקראת התרחיש המסוכן. את הניסיון שלו משירותו בצה”ל רותם בועז לאימון התושבים, הם מתאמנים על יבש, כלומר ללא נשק חי, מאחר וחלק מהאנשים אינם בעלי רישיון לנשק.

מוצב צה”ל ביישוב. צילום: ישראל זאב לוונטהל

אחרי כל האימונים והתכניות, אתה רגוע שפשיטה כזו אם תתרחש חלילה תבלם מהר ובצורה יעילה?

בועז מסרב להישאב לתוך קונספציה של “אנחנו ערוכים לכל תרחיש”, ומדגיש בשיחה עמנו כי המצב כיום ממש לא מאפשר להיות רגועים. לדבריו שורש הבעיה נעוץ בתפיסת עולם של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס. “הוא מעדיף לחזק את הרשות הפלסטינית ולהתנכל למתיישבים, במקום להבין מי האויב האמיתי שלנו ולחזק את ההתיישבות, כי כל נסיגה מהשטח מדרדר אותנו גם ביטחונית”.

משפט לסיום?

“עבודה עברית. אנחנו שלושים שנה נלחמים על זה, והיום כולם מבינים את זה, לצערנו בדרך הקשה”.

מכונת כביסה ופרטי דואר שהגיעו עם שליחים ערבים ממתינים בכניסה ליישוב. צילום: ישראל זאב לוונטהל

אין כניסה לערבים!

מי שמכיר את יצהר יותר מיומיים, יודע שאחד הכללים הבסיסיים כאן היא שאין כניסה לערבים. ממש אין כניסה לערבים בשום סיטואציה. כשהגענו ליישוב הבחנו במכונת כניסה חדשה באריזה מונחת בכניסה ליד עמדת השמירה, לידה מונחים עוד פריטים שהגיעו עם שליחים.

כששאלנו מדוע הכל מונח כאן ולא מוכנס פנימה עד לבתים, הוסבר לנו על ידי התושבים כי כל שליח ערבי שמגיע ליישוב למסור חבילות מניח אותם בכניסה ליד השומר, כי אין כניסה לערבים. אחת מתושבות יצהר סיפרה לנו על מקרה בו נכנס בטעות ערבי עם טרקטור לתוך היישוב. לדבריה הערבי יצא חי מהמקום אבל הטרקטור לא זכה לגורל דומה.

הבתים ביישוב בנויים במגוון סגנונות בנייה, וכולם, כולם נבנים על ידי יהודים בלבד. בסיור שערכנו ביישוב ראינו בתים מפוארים לצד בניה קלה וקראוונים פשוטים, את כולם כאמור בונים יהודים בלבד. גם כל עבודות התשתית ביישוב החל מריבוד כבישים, חשמל ואינסטלציה מבוצעים כולם על ידי יהודים.

קשה קצת להאמין כי ניתן לקיים חיים שלמים ללא שום ערבי, אולם ביצהר מוכיחים זאת כבר עשרות שנים. ערבי אחד אינו מורשה להיכנס ליישוב, והמקום פורח ומשגשג. הערבים מצידם מכנים את המקום “גבעת המג’נונים” כלומר גבעת המשוגעים, והם יודעים כי לא כדאי להם כל כך להתקרב לגבולות היישוב. ולכן, בניגוד ליישובים אחרים אליהם מגיעים רועי צאן ערביים לקרבת היישוב דבר המוביל לעימותים, ביצהר הערבים פוחדים להתקרב וישנם פחות חיכוכים עם רועי צאן וכדומה.

נוף מהיישוב יצהר. צילום: ישראל זאב לוונטהל

קהילות הקודש

ביצהר קיימות מספר קהילות מגוונות ושונות האחת מהשנייה. שתי המרכזיות שבהן הן הקהילה של רב היישוב הרב דוד דודקביץ, שמכהן כרב הרשמי של היישוב וכראש הישיבה של ישיבת “רועה ישראל”. הרב דודקביץ נחשב לבעל תפיסת עולם ממלכתית, גורמים איתם שוחחנו בישוב הצביעו עליו כאחד היועצים של יו”ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’. הקהילה נחשבת למחוברת לקהילות הדתיות הלאומיות בראשות הרב שמואל אליהו שליט”א, ולהבדיל בין חל”ח הרב חיים דרוקמן זצ”ל.

ישיבת רועה ישראל של הרב דודקביץ. צילום: ישראל זאב לוונטהל

גם לחסידות חב”ד ישנה נציגות ביישוב, והיא מגובשת בעיקר סביב ישיבת “עוד יוסף חי” שעברה ליישוב לאחר פינוי קבר יוסף. בראשות הישיבה עומד הרב יצחק שפירא והיא בנשיאותו של הרב יצחק גינזבורג. תלמידי הרב גינזבורג לבושים כחרדים, ונוהגים במנהגי חב”ד, ביישוב יש שמכנים אותם ‘הגינזבורגים’.

אנקדוטה מעניינת עומדת מאחורי ההתיישבות החב”דית ביישוב: הקלטה של העוזר של הרבי מליובאוויטש, בה הוא אומר כי בית חב”ד המרכזי בארץ ישראל יהיה ביצהר.

כשניסינו להבין מה יחסי הכמויות בהתפלגות המשפחות בין שתי הקהילות, אנחנו מבינים כי גם על כך יש לדון וכל צד יטען שהוא הרוב. אולם מתוצאות ההצבעה בבחירות שנביא בהמשך, ניתן להבין את יחסי הכוחות הפוליטיים ביישוב. בעבר שני הרבנים שימשו יחד כרבנים בישיבת “עוד יוסף חי” בקבר יוסף. לאחר הגירוש מגוש קטיף נוצרו במשך הזמן הבדלים בין השניים.

בתים במרכז יצהר. צילום: ישראל זאב לוונטהל

מלבד שני הקהילות יש ביישוב גם קהילה של חסידי ברסלב, עם בית כנסת מסודר עם פעילויות ושיעורי חסידות לחברי הקהילה. גם שני בתי כנסת ספרדים נמצאים ביישוב. חלק מהתושבים רואים את עצמם כסוג של עצמאים ואינם מחוברים לקהילה מסוימת כחברי קהילה מן המניין.

מבחינה פוליטית רוב מוחץ של המצביעים ביישוב כ-86% שהם 555 מצביעים, הצביעו בבחירות האחרונות למפלגת הציונות הדתית בראשות סמוטריץ’. יהדות התורה קיבלה 10% מקולות המצביעים שהם 66 קולות. הליכוד קיבלה 11 קולות, וש”ס קיבלה רק 9.

היישוב הר ברכה בתצפית מיצהר. צילום: ישראל זאב לוונטהל

ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים

כשהגענו ליישוב הייתה זו שעת צהרים מאוחרת, מראה של עשרות רבות של תינוקות של בית רבן ותלמידות בתי הספר חוזרים לביתם בסיום יום לימודים ארוך, הוא מראה משובב נפש. הרוגע והחיוך הנסוך על פניהם, מראה יותר מכל על חיי הרוגע והאמונה שמתקיימים ביישוב.

מאות הילדים לומדים בנחת ובשלווה במוסדות הלימודים השונים ביישוב. כשהם מתחנכים לתורה ויראת שמים טהורה. גם בבתים בהם התארחנו במאור פנים הבחנו ברוגע המיוחד של הילדים שחיים להם בגבעה קסומה עם נוף רחב ומרחבים עצומים.

המעיין ביצהר. צילום: ישראל זאב לוונטהל

בקצהו של אחד השבילים בתוך היישוב נמצא לו מעיין נחמד, מתוך הנביעה זורמים המים לתוך בריכה שבאותו הזמן עסקו כמה תושבים בניקיונה לקראת תחילת הקיץ. בסמוך הוטו חלק ממי הנביעה למקווה גברים נחמד ומבודד שנבנה מעל בריכת אבן. הקוד לכניסה אגב, מתנוסס לו על גבי הדלת עם רמזים שרק מי שצריך יוכל להבין ולהיכנס.

סביב המעיין מתרוצצים ילדים רבים, חלקם רוכבים על אופניים, הבית הכי קרוב מרוחק מאה מטרים לפחות, אבל אין חשש או דאגה ומשפחות שלמות מנצלות את שעות אחר הצהריים למנוחה ומשחקים לילדים.

מבנה המקווה מבחוץ. צילום: ישראל זאב לוונטהל
פנים המקווה. צילום: ישראל זאב לוונטהל
קוד הכניסה למקווה ברמזים. צילום: ישראל זאב לוונטהל

שב”כ מאזין

ביציאתנו מהיישוב, עצרנו ליד התחנה בה עוצרים טרמפים, שני נערים עומדים שם במצב רוח מרומם במיוחד, פתחנו חלון ושאלנו אותם להיכן הם צריכים להגיע. עם חיוך ביישני על הפנים אמרו לנו כי הם בדרך להפגנה.

“על מה ההפגנה”? 

“היה פיגוע היום, לא שמעת”?!

“מה קרה בפיגוע”?

“לא יודע, נראה לי חיילת נפצעה”

“אז מה אתם הולכים לעשות”?

“לא יודע הולכים להפגין”.

השיחות עם בני הנוער ביישוב נערכו תוך שהם בוררים היטב את מילותיהם, במהלך אחת השיחות שניהלנו עם שני צעירים שפגשנו במהלך הביקור שלנו, שאלנו אותם האם הם חוששים לדבר מחשש שהשב”כ מאזין להם. הם טענו שהם לא כל כך חוששים.

תצפית על כביש עוקף חווארה מהיישוב. צילום: ישראל זאב לוונטהל

מה צריך לעשות עם כל הערבים שיש כאן מסביב?

הנערים היו חלוקים בדעותיהם האם צריך להרוג את כל הערבים בארץ ישראל או שדי בגירושם לארצות אחרות.

בשיחה עם אחד הטרמפיסטים שלקחנו בדרך, הוא שיתף אותנו מחוויות של חברים, לדבריו הם יודעים באופן ברור כי בשב”כ מאזינים להם בקביעות. “חבר סיפר לי פעם, שזמן קצר אחרי שסיים שיחת טלפון רגילה על תכנון של יציאה כדי לחגוג יום הולדת לחבר אחר, הוא מקבל שיחה מרכז של השב”כ שמבקש להבין מה בדיוק הוא מתכנן ומזהיר אותו לא לעשות שטויות”.

סמוך לישיבתו של הרב דודקביץ’ פגשנו שני בחורים מהישיבה, הם הסבירו לנו על הנוף הנשקף מראש הגבעה, “בימים טובים ניתן לראות מכאן את הים התיכון מחיפה בצפון ועד אשקלון בדרום”, אומר לנו אחד הבחורים.

מנקודת התצפית שלנו בחצר הישיבה נראים כפרים ערביים רבים וביניהם יישובים יהודים, הר ברכה מצפון ומאחוריו העיר שכם, מימין נראה כפר ערבי בשם עוורתא שבתוכו נמצא קבר איתמר בן אהרן הכהן. בסמוך נמצא היישוב איתמר הקרוי על שמו. ממול ניתן להבחין בנקודה הגבוהה ביותר בסביבה – הר עיבל, בראשו נמצא אחד ממוצבי צה”ל באזור.

עבודות תשתית ופיתוח לבנייה חדשה בגבעות. צילום: ישראל זאב לוונטהל

איך אתם מתייחסים ליום העצמאות? שאלנו את הבחורים, וגם כאן נתקלנו בשתי דעות, האחד אמר כי הוא חוגג את היום בו הוקמה המדינה, ואילו השני מכריז כי אין ליום הזה שום משמעות בעיניו, ולראייתו המדינה היא לא משהו שראוי לחגוג בעקבות הקמתו. לדבריו הוא מקושר לצדיק הרב דב קוק מטבריה וממנו הוא שואב את השראתו ואורחות חייו.

בשיחת רקע שקיימנו עם אחד התושבים שהעדיף לדבר בעילום שם, הסביר לנו התושב כי ביישוב יש מאות כלי נשק, כאשר מלבד עשרות חיילי ההגנה המרחבית, גם נשים רבות ביישוב הוציאו לאחרונה רישיון לכלי נשק והן נושאות עליהן אקדחים. מדובר בעיקר בנשים שמתגוררות בגבעות מסביב ליישוב, והן נמצאות בסכנה כאשר הבעל שלהן נמצא בימים אלו בצבא והן נותרו לבדן באזור עוין.

שער הכניסה ליישוב. צילום: ישראל זאב לוונטהל

מלבד האימונים להגנה על היישוב באמצעות נשק, הוקם ביישוב גם חמ”ל שמתעסק בעיקר בדליית מידע מהרשתות החברתיות. המידע כולל תכנונים של ערבים לצאת ולפגע, או מידע על מקומות בהם נמצאים מצבורים של כלי נשק. גם התבטאויות מסיתות של ערבים ברשת מאותרות על ידי חברי החמ”ל.

המידע שמתקבל בחמ”ל מועבר היישר למערכת הביטחון ולתקשורת, המידע הזה גורם לא פעם לפעילות של צה”ל נגד ערבים חשודים בטרור.

אחד מחברי החמ”ל הוא האסיר המנהלי אריאל דנינו, הוא נעצר זמן קצר אחרי פתיחת המלחמה, ונמצא בכלא בבאר שבע כבר כמעט חצי שנה. גורם ששוחח איתנו אמר כי האירוע המפורסם על הריסת הפיצה בחווארה על ידי דחפור צה”לי לא הייתה כל כך פשוטה כפי שהציבור נוטה לחשוב. לדבריו גורמים ביישוב הודיעו לצה”ל כי טרקטורים אזרחיים החלו לנוע לעבר הפיצה על מנת להרוס אותה, וכדאי שהצבא יגיע לשם לפניהם.

בערב חג הפסח חלפה לה חצי שנה בה מוחזק אריאל דנינו במעצר מנהלי ללא סיבה. לפני מספר שבועות ראיינו את אשתו אביה על האתגרים הנלווים למעצר בעלה.

“אין לי זכות בכלל להתלונן”, אומרת לנו אביה דנינו אשתו של אריאל בתחילת דבריה, “יש משפחות שיקיריהם מוחזקים בעזה, אריאל שלי בסה”כ בכלא, ובכל זאת זה ממש לא פשוט”.

היא חוזרת לאותו בוקר שעולה על בית משפחת דנינו ביצהר, ואביה אם צעירה לארבעה ילדים מוצאת את עצמה לבד מול הילדים, השאלות בעיניים שלהם עולות מיד ללא שהות. משכן הבת הגדולה רואה שאבא לא בחדר ומיד שואלת “איפה אבא”?

“במעצר, בכלא”, משיבה לה אימא, והילדה שטרם מלאו לה שמונה שנים מנסה להבין. תוך כדי הריאיון שקיימנו בבית הקטן שבגבעה, שאלתי את משכן, “את מתפללת שאבא יחזור כבר”?

“בטח”, משיבה הילדה שלא טעמה טעם חטא, ומוסיפה “החברות שלי שאלו אותי מה השם של אימא של אבא כי הן גם רצו להתפלל עליו”.

אנחנו יושבים בביתו של אריאל דנינו שמוחזק במעצר כבר כמעט חצי שנה, ומנסים להבין מדוע היה דחוף לשר הביטחון יואב גלנט לחתום על צו מעצר מנהלי נגד אריאל.

“אין מה לנסות להבין מדוע”, אומרת אביה, “זה בדיוק הרעיון של מעצר מנהלי, זה מעצר ללא הסברים, אין סיבה, ככה החליטו וזהו. אפילו עורכי הדין של אריאל אינם מורשים להשתתף בדיונים המשפטיים שלו, בחלק של הצגת טענות השב”כ”.

“זה חומר סודי”, ממשיכה אביה, “למרות שהיו מקרים שהתברר כי הקלסרים שהחזיקו החוקרים היו ריקים לגמרי מדפים”.

אחד הדברים הבולטים בשיחה הזו היה שלוות הנפש של אביה, בעלה בכלא כאחרון הפושעים, המדינה אינה טורחת אפילו להאשים אותו במשהו, והיא לא נראית כעוסה או מלאת טינה. ניסינו להבין איך זה ייתכן.

“זה פשוט מאוד”, היא מסבירה, “את האנרגיות שלי אני משקיעה בדברים אחרים, לא בלשנוא ובלכעוס. אין לי ציפיות מההנהגה פה, מי שמצפה ממישהו למשהו יכול לכעוס עליו אם הוא מאכזב, אבל לי מראש אין ציפיות”.

לא יכולנו להישאר אדישים, למול משכן הבת הגדולה שמתארת במתק לשון את חווייתה מהמעצר של אבא: “בבוקר חיפשתי את אבא במיטה והוא לא היה שם. שאלתי את אימא איפה אבא? אז היא אמרה לי שהוא נעצר”. למה? “לא יודעת”. מי עצר אותו: “לא יודעת”.

את מתפללת שאבא יחזור כבר?

“כן, אפילו בהתחלה אז חברות שאלו אותי איך קוראים לאימא של אבא שלי”.

כדי שיוכלו להתפלל עליו?

“כן”.

אביה מדגישה כי להרגשתה הסיפור הוא לא היא לבד, המעצר הזה זה רק סימפטום למחלה שזועקת, שהמדינה מתבלבלת בין אויב אמיתי שרצח ביהודים וטבח במאות בעוטף עזה, ועדיין מנסים בכל יום להרוג בנו. וכאן באים ועוצרים יהודי שלא עשה מאומה ולא פגע באיש.

 

לכל כתבות מגזין חג הפסח>>>

לתגובות והערות לכותב הכתבה ניתן ליצור קשר במייל: [email protected]

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

53 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מצער שיש אנשים שמקדשים את האדמה יותר מאת החיים! מכניסים עצמם למקום סכנה שלא כדין.

אדוני, אם הם לא היו בשטח אז הערבים היו חיים ליד תל -אביב, ואז היינו אומרים – מה הטעם לקדש את האדמה על פני החיים, בוא נרד לחו”ל, ואז שמה יש אנטישמיות וכו’ אז בוא ניסע לירח.

צריך לא להיות כפוי טובה.

אף אחד לא מקדש את האדמה יותר מהחיים הם לא עד כדי כך סתומים…
הם יודעים שאם הם לא יהיו שם אז אתה שיושב לך בנחת בבני ברק או באלעד תתחיל לחיות כמו שהם חיים ביצהר ואז יבוא עוד איזה חכמולוג כמוך מאי שם ויכתוב הזוי שמכניסים עצמם למקום סכנה וכו וכו

ככה או ככה זה פיקוח נפש, כי אם הם לא התיישבו שם כל יום יהיו עשרות פיגועים בכל הארץ, אז עדיף להם לקיים מצוות יישוב הארץ ו’כל המציל נפש אחת מישראל’. אשריהם.

כנראה שאם היית במצרים לא היית נגאל.
פסח שמח

יותר מצער שיש אנשים שמקדשים 100 שח יותר מהחיים והולכים למוסך ערבי שאחכ ירצח יהודים.
זה בדיוק העניין של יצהר

בנתיים מתים שם פחות אנשים מפיגועיל מאשר בירושלים.
מעניין…

מה הענין להתגרות בערבים ולהכניס חיי יהודים לסכנה?
בשו”ע נפסק רק שמותר לקנות בדרכי שלום שטח מגוי בא”י,
אך לא שמותר להילחם עם הגויים בשביל א”י!

עם הארץ
יש ספר קטן שלשיטתו זה הותר ואף חובה
ספר דברים

סליחה אבל כנראה שאתה אולי “קראי” שמאמין רק בתורה שבכתב, כי לנו היהודים
יש תורה שבע”פ שמפרשת כל מצוה וכל דבר מהתורה שבכתב, מתי נאמרה, ואיך
לבצע את המצוה, ובכן כל הפוסקים פסקו שאסור לכבוש א”י עד ביאת המשיח.

א. “מגילת אסתר” על הרמב”ם (מ”ע ד’ שהוסיף רמב”ן) וז”ל: אין מצווה זו נוהגת
לדורות עד עת בוא המשיח, כי אדרבא נצטווינו בסוף כתובות (דף קי”א) שלא
נמרוד באומות ללכת לכבוש את הארץ בחזקה עכ”ל.

ב. היעב”ץ בספר השימוש (דף ס”ו) וז”ל: דלא נבקש אפילו ארצנו המוחזקת לנו,
לא בחיל ולא בכח דאנו מושבעים שלא לעלות בחומה. עכ”ל. 

ג. רבי חיים פלאג’י בשו”ת נשמת כל חי, חלק יו”ד סימן מט’, כותב שביד חזקה
לכבוש א”י זה אסור לכו”ע.

ד. רבי צדוק מלובלין, “דברי סופרים” פיס’ יד’. פוסק כהמגילת אסתר (הנ”ל אות א),
וכאמור “המגילת אסתר” פוסק שאסור לכבוש את הארץ עד ביאת המשיח.

ה. רבי יצחק אייזיק מקאמרנא (“אוצר החיים” חלק שלישי, מ”ע ד’ שהוסיף הרמב”ן)
וז”ל: ואסור לנו לעשות שום מלחמה וכיבוש, אם לא ע”פ הנביא, ואדרבא אנו
מושבעין שלא ימרדו במלכיות אלא נקבל באהבה עד בא יבא משיח צדקנו. עכ”ל

ו. רבי אשתורי הפרחי “כפתור ופרח” פ”י וז”ל: מיהו לא יעלו על מנת לכבוש
עד שיבא הקץ, וכדאיתא סוף מסכת כתובות (קיא, א) אם תעירו ואם תעוררו וגו’
רבי זירא ההוא שלא יעלו ישראל כחומה. עכ”ל.

ז. שו”ת הרשב”ש סי’ ב’, פסק שמצות ישוב א”י אינה לכל ישראל אלא רק ליחידים,
וזאת בגלל איסור לא יעלו בחומה, ולא ידחקו את הקץ. וכן פסק ה’פאת השולחן’
(תלמיד הגר”א) הלכות א”י סי א’, סע’ ג’, ועי”ש ס”ק ט”ו, שזה בגלל לא יעלו בחומה.

ח. רבי עקיבא יוסף שלזינגר (גדול התומכים בעד ישוב א”י בקדושה) כותב שלפי
הרמב”ן, כיבוש א”י במלחמה אסור בג’ שבועות (ולא רק בשבועה אחת או שניים),
(“ברית עולם האחרון” דף מט ע”א-ע”ב).

(יתירה מזאת אפי’ ראשוני רבני הציונות דתית, כתבו שאסור לכבוש א”י במלחמה,
כמו הרב קלישר, הרב מוהליבר, הרב ריינס).

אגב ואפי’ הרב עובדיה יוסף זצ”ל (שכידוע נטה לציונות) פסק (בתשובה שכתב
“החזרת שטחים במקום פיקוח נפש” סוף אות ז’), שאיסור ג’ השבועות
“לא יעלו בחומה” ולא ימרדו באומות העולם” זה עד ביאת המשיח. וכותב
שם שגם לרמב”ן אסור לעלות בחומה ולכבוש א”י.

יישר כח על התגובה הרצינית.
אבל מה שהבאת בשם הרמבן לא נכון. לרמבן יש מצוה דאורייתא לרשת את הארץ. בשכחת העשה על הרמבם מצוה ד.

המגילת אסתר הוא דעת יחיד במפרשי הרמבם. הרמבם ודאי חושב שיש להלחם על הארץ, כמו שמבואר בהלכות מלכים ומלחמות, ובשום מקום לא הביא את 3 השבועות בהלכותיו.

על שאר האחרונים שכתבת, אפשר להביא הרבד יותר אחרים שלא סברו כך.

גם הרב עובדיה התחרט על התשובה שכתב בעניין מסירת שטחים. אתה יכול לשמוע גם מה אומרים בניו ותלמידיו היום על זה שהתיר לשחרר את סינואר בשביל שליט.

ואכן היו מגדולי ישראל שהתנגדו לעליה לארץ מאוד ואחכ הם או ממשיכי דרכם ראו כי זה מצליח וזה רצון ה. כדוגמא הרבי הרשב מחבד שהתנגד והרייץ והרבי האחרון כבר עודדו.

ההשגחה הפרטית מוכיחה שהיכן שנלחמים לרשת את הארץ יש הצלחה. יצהר ישוב ללא גדר וכמעט ללא שמירה, יש פחות נרצחים מכמעט כל מקום אחר ביוש ובארץ. 2 יהודים הי”ד.
אגב, הגרז”ן היה נותן שיעור קבוע בישיבת עוד יוסף חי, והרבנים שם תלמידים של הגרשז אוירבך. ויש שם עולם תורה מפואר מאוד שגם קשור לכל גדולי ישראל.

תלמידי הגרא עלו בחבורה כדי לגאול את ירושלים וכן עליות החסידים עוד לפניהם.

אם יראי ה’ היו נכנסים לסיפור יותר חזק מהציונים, המצב היה משהו אחר לגמרי.
אבל עדיין לא מאוחר

לגבי מרן הרבי הרש”ב מחבד שהתנגד לעלייה לא”י, זה לא רק הוא, גם הרבי הריי”ץ התנגד בחריפות גדולה, עי’ אגרות הריי”ץ כרך י”ד, איגרת ה’ אלפים ק”ו.

ועי’ גם אגרות הריי”ץ כרך ד’ תתקמ”ז, כששאלו אותו מה דעתו לגבי הקמת מדינה יהודית בא”י?
הוא ענה: “שהוא אוחז נגד זה, ושזה אסון גדול ליהודים, ובמעט זמן יבואו להכיר איזה
אסון נורא זה ליהודים“. (ואכן מאז הקמת המדינה נהרגו הכי הרבה יהודים דווקא
במדינת ישראל ולא בחו”ל, על אף שבחו”ל חיו יותר יהודם ב70 שנה אחרונות).

ועי’ אגרות הריי”ץ ח”ז תתקפ”ח, שום ישועה לא יכולה לבוא ליהודים ע”י כופרים שמתנגדים לתורה ומצוות, אלא ההיפך רק חורבן וצרות הם מביאים. (בניגוד לרבי
האחרון שבאופן כללי התפעל מהצלחת הציונים במלחמת ששת הימים ועוד).

ועי’ ‘ליקוטי דיבורים’ מהריי”ץ חלק ג’ ליקוט כג, אות לג’. וז”ל:

בא”י נמצאים בגלות בידי יהודיםוקשה יותר להיות בגלות אצל רשעי ישראל 

מאשר אצל רשעי אומות העולםהגלות בידי הגויים טובה מאשר הגלות בידי

יהודים. אלה שנמצאים כאן מותר להם להיות שמחים על שלא נמצאים שם בארעא

דישראל הגלותי, שאנשים היראים הגרים שם הם עבדין תחת פריצי עמך, על פי השכל האנושי צריכים להיות שמחים ממה שלא נמצאים תחת הגלות שלהם. עכ”ל.

הרבי האחרון מחבד זה משהו אחר, הוא לא ממשיך דרכם, אלא חלק עליהם
והחליף לגמרי את כל מה שרבותינו לבית חבד הורו לנו בענינים אלו. וכידוע.
זכותו אכן לאחזו אחרת, אך אין לך זכות לסלף ולהמציא כאילו שהרש”ב או
הריי”ץ תמכו במלחמות עם הערבים וכיבוש א”י ביד חזקה. שהרי זה אסור לכו”ע.

למה שיראי ה’ יכנסו לסיפור, לאחר שציטטו לך לעיל
מכל הפוסקים שאסור להילחם כדי לכבוש א”י?!

בקשר לרבי מליובאוויטש זה לא מדויק הוא סבר שמטעמי פיקוח נפש אסור לוותר על אף שעל..

המגילת אסתר כלל לא דעת יחיד, הובא עוד הרבה גדולי עולם שכתבו מפורש
שאסור לעלות בחומה ולכבוש א”י, אלו שחלקו על המגילת אסתר זה רק לגבי
מצות ישוב א”י (לא כיבוש), אם יש מצוה כיום או לא, אך האיסור לכבוש א”י
מוסכם גם לאלו הסוברים כהרמבן, כמו למשל הרשב”ש נינו של הרמבן, והיעב”ץ,
ועוד, שהם כולם אוחזים כרמבן שישוב א”י דאורייתא גם בזה”ז, ובכל זאת כתבו
שאסור לעלות בחומה לכבוש א”י.

והרמב”ם בעצמו בסוף שורש י”ד, בספר המצוות, כתב שידוע שכיבוש העיירות לא יהיו
אלא במלך וסנהדרין, וכן כתב אחרי זה שמלחמת מצוה אינה אלא בפני הבית (מהדורת
פרנקל), כך שהסילוף שלך מופרך מהרמב”ם עצמו. וגם בהלכ’ מלכים מדבר מפורש על
מלחמת מצוה ע”י מלך, שזה אין כיום ולא יהיה עד ביאת המשיח.

ואיגרת תימן זה כן להלכה שהרי פסק שם בדיני נפשות, להרוג יהודי מחשש שהוא יגרום
לעליית שנאת הישמעלים ליהודים, ובאותו איגרת כותב הרמב”ם: “קבלו עליכם שבועתו”,
ואם איסור השבועות לא מחייבות, אז למה הורה לנו “לקבל עלינו השבועה” שאין אנו חייבים בה?!

תלמידי הגר”א לא עלו על מנת להילחם בתורכים ששלטו אז, הם עלו כדי לקיים המצוות
התלויות בארץ ולעבוד ה’ בקדושה תחת הגויים כמו בכל הדורות, בלי שום שאיפות
שלטוניות ומלחמות לכבוש הארץ, וכפי שפסק את איסור השבועות בעל ה’פאת השולחן’
מגדולי העולים אז, ומתלמיד הגר”א. (ובזה אגב מופרך הספר המזוייף קול התור, שכבר
כל החוקרים הוכיחו שזה מזוייף).

ודאי שלרמבן יש מצוה לרשת את הארץ. להביא רשימה של מקורות לא יעזור כנגד דבריו הברורים
“שנצטוינו לרשת את הארץ שנתן לנו ה’ ושלא נעזוב אותה ביד זולתנו מן האומות” וכו עוד באריכות, וגם הוא כותב שמצוה זו נוהגת “בכל הדורות”.

הרמבם ודאי סובר כמוהו, ולרמבם יש לאו במצות לא תעשה מצוה נ”א לא להשאיר גויים בארץ, ובהלכות ע’ז הרמבם אף כותב שאסור שיעברו בארץ. ועוד מקומות רבים ברמב”ם.

לא ראיתי מה שטענת שהרבם כותב בשורש י”ד ואין לי מושג מאיפה הבאת את זה.

לראשונים ואחרונים המרכזיים יש מצוה לרשת את הארץ, אז לכתוב שזה ‘ציוני’ וכנגד גדולי הדור זה סילוף.
אכן היו גדולים שאסרו לעלות לארץ כי פסקו את שלושת השבועות או כי לא רצו לעלות עם הציונים. חלקם התחרטו, חלקם טעו לדעתי

אגב, מי שהגיב לי לגבי מה שאמר הרייץ צודק, אם כי יש עדויות שבסוף ימיו מאוד מיתן את הגישה שלו.

גילוי נאות אני תושב יצהר.

הייתי שמח לכתוב לך באריכות על כל מקור תשובה וכו, כמה שכתבת הם סתם מתעים את הציבור. אך כמו לכמה וכמה מתושבי יצהר אין לי גישה לאינטרנט כ”כ אז זה קשה לי.

נחתום במה שכתב רבה’ק רבי נחמן מברסלב שצריך להתפלל שיהיו לנו כיסופים לארץ ישראל, ושיהיו לכל הצדיקים כיסופים לארץ ישראל.

אגב, יש פה הרבה קשר לגדולי ישראל ויש שגם מגיעים לפה, ואין לי אפשרות להאריך יותר

זה סילוף ציוני ידוע ברמב”ן, מה שהרמב”ן כותב שמצות כיבוש הוא בכל הדורות, כי הוא
בא לומר שזה לא מצוה רק ל’שעתה’ לזמן יהושע, אלא זה מצוה לדורות, ולכן צריך למנות
את מהמצוה, אך שים לב שהוא לא כותב שמצות כיבוש הוא “אפי’ בזמן גלות” משא”כ אחרי זה כשמדבר ממצות ישיבת א”י, הוא כותב שזה מצוה לדורות “ואפי’ לזמן גלות”, הרי לך
שרק לדור בא”י זה מצוה “כולל בזמן גלות” אך כיבוש א”י לא, וכך גם מוכח מההוכחה
שהוא הביא מהספרי, מהתנאים שנזכרו בפסוק וירשתם וישבתם, וחזרו לדור בא”י
אך לא חזרו לכבוש א”י, (ולא עשו שום תעמולה והשתדלות לכבוש א”י).

הדרך לדעת מי צודק אני או אתה, הוא פשוט לבדוק איך גדולי הדורות עד הקמת
המדינה “הבינו” את הרמב”ן? אם תבדוק תראה שכולם הבינו שאין כוונתו שיש
מצוה להילחם בזה”ז כדי לכבוש א”י, אלא כוונתו רק בכל הדורות שאינו גלות.

וכך גם מוכח מהרמב”ן עצמו (מאמר הגאולה סוף שער א’) שכתב ששאר השבטים
לא רצו לעלות לא”י משאר המדינות, אפי’ ברשות כורש כי לא רצו לעבור על השבועה
של דחיקת הקץ, הרי שלרמב”ן בזמן גלות אין מצוה לכבוש א”י ולא עוד אלא
שהמצוה לדור בא”י הוא רק ליחידים.

וכך מוכח מהרשב”ש (שהוא נינו של הרמב”ן) שכותב כמו זקינו הרמב”ן שישוב א”י
זה מצוה דאורייתא גם בזה”ז, ומיד הוא מוסיף שזה מצוה רק ליחידים ולא לכל
ישראל בגלל לא יעלו בחומה, ולא ימהרו הקץ, והוא כותב זאת בפשיטות לאחר
שהביא דעת זקינו הרמב”ן, וגם הרב עובדיה יוסף בתשובתו (החזרת שטחים
באמצע אות ז’) כתב כך, וז”ל: ועל כל פנים כבר הבאנו דברי הרשב”ש שאף
זקנו הרמב”ן מודה בגלות החל הזה שאין להסתכן לכבוש את הארץ, ואדרבה,
יש איסור בדבר שלא יעלו בחומה עכ”ל.

וגם רבי עקיבא יוסף שלזינגר מצטט את הרמב”ן לגבי כיבוש,
וכותב בפשיטות שכיבוש במלחמה אסור ב3 שבועות, עי’ פה.

ורק לאחר הקמת המדינה כשרבנים ציונים התפעלו מגאולת השקר ומהצלחת הרשעים, התחילו כל מיני רבנים ציונים קטנים (כלל לא גדולי הדור או גאונים שהתקבלו בכלל ישראל) להמציא ולסלף שכוונת הרמב”ן שיש מצוה גם בזמן גלות, אבל כנ”ל אפי’ ראשוני רבנים הציונים הבינו שלפי הרמב”ן אסור לכבוש א”י. להלן המקורות הברורים לזה:

1 עי’ דברי רבי שמואל מוהליבר כאן (מכתבו ב’שיבת ציון’ ח”א, אות ז’ באמצע מכתבו)
שלפי הרמב”ן אסור להילחם בשביל א”י בזה”ז ורק בדרכי שלום לקנות
את א”י מותר.
2 וכן כתב רי”י ריינס (ספר הערכים, ערך כבוש הארץ עמ’ 298 ואילך)
שלפי הרמב”ן אסור לגרש ממלכת ישמעאל כי אסור לעלות בחומה,
אלא כוונת הרמב”ן כיבוש ע”י קניית קרקעות אבל לא ע”י יד חזקה ומלחמה.
3 גם רצ”ה קלישר כתב (מאמר קדישין ל”ה ע”ב) שכל כוונתו בספרו
דרישת ציון, למען ישוב א”י הוא דווקא בלי יד חזקה ומרידה באומות,
4 וכן כתב בעל ה’אם הבנים שמחה’, שכיבוש א”י במלחמה אסור בגלל
לא יעלו בחומה.

עוד אגב, זה נכון שיש מצוה להמליך מלך שינהיג לפי תורה, עובדים על זה פה ביצהר מוזמן להצטרף…

סליחה אבל אתם פשוט אולי לא שפויים, אתם כמו הנוצרים או הצדוקים שלוקחים
כל מיני פסוקים ומסלפים זאת לטובת השקרים שלכם, אין מלך בישראל עד שיבא
המשיח, זה מוסכם ופשוט לכל הדיעות (מלבד הכהניסטים שמסלפים).

אגב אולי נמשיך פשוט במייל?
כי פה קשה לכתבו לך ארוך ותשובה לכל דבר שאתה שואל.

אתה צודק ונראה שאתה בעניינים אז בבקשה ממך תסביר לכולנו מה אתה עושה באדמה הכבושה הזאת? אז תטוס לאוגנדה
ובכלל מי אתה שתומר על הרב עובדיה זצ”ל שנטה לציונות מה אתה הביוגרף שלו???

אתה צודק ונראה שאתה בעניינים אז בבקשה ממך תסביר לכולנו מה אתה עושה באדמה הכבושה הזאת? אז תטוס לאוגנדה
ובכלל מי אתה שתומר על הרב עובדיה זצ”ל שנטה לציונות מה אתה הביוגרף שלו???

אם זה התורה אז מה הטעם שלנו לחיות פה הרי הערבים רוצים לקחת לנו את כל הארץ שה’ הבטיח לנו בוא ניתן להם את כל הארץ ולא נלחם על ארץ ישראל עזוב את המילחמה למה נלחמים בכלל? אם זה היה בחו,ל מישהו היה נלחם? תגיד לי אתה בסדר יחתיכת ראש גלותי שה’ יזכה אותך לדעת את תורת האמת ושנזכה לכבוש את כל ארץ ישראל הקדושה שמחכה לנו הרבה מאוד שנים וכן יהי רצון ונאמר אמן

בוקר טוב, צר לי שגדלת במקום שהעלימו ממך דעת תורה אמיתית על קבוץ גליות,
וישוב א”י, והחזרה המובטחת לא”י, אכן מה לעשות שלפי ההלכה אסור לעשות קבוץ
גליות מעצמנו. עי’פסקי ריא”ז (כתובות פי”ג סי’ ו’) (מגדולי הראשונים) וז”ל: ואעפ”כ
“אין להם לישראל לעלות יחד וביד חזקה “כעין קיבוץ גלויות” שאין להם למהר הקץ
עד שיחיש הבורא גאולתינו, שנ’ אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ. עכ”ל.

והרמב”ם פסק (מלכים יא, א), שהפסוקים (המדבר על ק”ג וביאה שלישי לא”י), “והביאך
ה’ אל הארץ וירשתה” (דברים ל, ג- ה), התורה “העידה” זאת על המשיח, וכן שפסוקי ק”ג
התורה והנביאים “העידו” זאת על המשיח, וזה כל המקור שם לרמב”ם, שמי שלא
מאמין במשיח הוא כופר, כי בתורה לא כתוב בשום מקום שצריך להאמין במשיח,
אלא כיוון שק”ג וביאה לא”י צריך להיות דווקא ע”י המשיח, א”כ מי שלא מאמין במשיח,
כופר בפסוקים בתורה המדברים על הגאולה, אבל אם אפשר להיות ק”ג וביאה לא”י
בלי המשיח, א”כ אין לרמב”ם מקור מהתורה, שמי שלא מאמין במשיח הוא כופר.

והרבה פעמים חזר ע”ז הרמב”ם, שמשיח יעשה ק”ג, ויביא אותנו לא”י,
וכן רמב”ם בפירוש המשנה, הקדמה לפרק חלק, בקטע של ‘ימות המשיח’ וז”ל:
אמנם ימות המשיח הוא זמן שתשוב המלכות לישראל “ויחזרו לארץ ישראל”, ויהיה
אותו המלך גדול מאוד ובית מלכותו בציון יגדל שמו, וזכרו יהיה מלוא הגויים יותר מן
המלך שלמה עכ”ל. הרי שכתב מפורש שהזמן שיחזרו לא”י, יהיה אחר ביאת המשיח.

מה שקרה כאן שהציונים הארורים קפצו לעשות את זה לפני הזמן לפני משיח, הם
מתיימרים לעשות מה שמשיח אמור לעשות, אין ספק שבסוף יתבטל כל הקבוץ גליות
המזוייף שיש כיום שנעשה באיסור ע”י הציונים. וכפי שאמרו לנו חז”ל “אין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזלה מישראל”. רש”י שלא ישאר שום שלטון קל ודל לישראל, ורק אז
יכול המשיח לבוא, ואז הוא יקבץ אותנו לא”י.

שחכת את מצוות מחיית זכר עמלק אלא עמלק אם הייתי יכול הייתי מוריד אותם אחד אחד ימח שמם וזכרם רק צרות הם עושים לוקחים לנו את מקום המקדש עיר הקודש ארץ הקודש עם ישראל הקדוש….

אם הם יותרו על האדמה שם זה יהיה עזה 2 ואין אפשרות להחזיק באדמה בלי להפעיל כוח על הערבים ובלי להסתכן והשו”ע לכאורה מדבר בסתם אדמה אבל שם זה סכנה שזה יהיה אצל הערבים

מה השתנה שאת האר”י והב”י, ועוד מאות אלפי יהודים שחיו בא”י וגם בארצות ערב,
במאות השנים אחרונות למה הערבים המוסלמים לא הרגו אותם, הרי היהודים היו
בידם ויכלו לעשות זאת, אז למה לא עשו אז שואה? ולמה מלך מורוקו היה בעד היהודים
בזמן השואה הגרמנית? ואיך זה שבאיראן חיים כיום כ10 אלף יהודים בלי שום פיגועים?
ואיך זה שבדובאי הערבית מתקבלים יהודים במאור פנים, וכן במורוקו גרים כיום יהודים
בכבוד, ורק אצל הציונים נרדפים יהודים מהערבים ברציחות נוראות, למה?
(הרי לפי השקר הציוני, הערבים מאז ומעולם כל דור חיפשו רק להרוג את כל הגזע
היהודי, שזה שקר גס, אכן היו צרות, אך מעולם לא היה מצב כמו היום נסיונות פיגועים
בכל יום, שבוע, חודש וכו’).

תשובה: פשוט, כי אז היהודים לא השתלטו ולא כבשו את א”י מהערבים, משא”כ לאחר
שהציונים באו לארץ על מנת להשתלט, וכבשו את הארץ (בניגוד להלכה שאסור), וגירשו
בכח הזרוע חצי מליון פלסטינים מבתיהם בתש”ח (שכחנו שאנו מתלוננים על גירוש ספרד?)
מימילא ניצת אצלם שנאה גדולה עד כדי הריגה. וברור שאם הציונים היו משתלטים למשל
על פולין, אין ספק שהפולנים היו הורגים הרבה יותר ביהודים.

וכעת נבדוק מה ההלכה בנידון? כל הפוסקים פסקו שאסור למרוד באומות ולכבוש א”י
(היעב”ץ, רבי יצחק די ליאון, ‘אוצר החיים’ קאמרנא, רבי אשתורי הפרחי ועוד),
בקיצור נמרץ לפי דעת תורה האמיתית, הציונים גורמים פה את כל ההריגות רח”ל.
וכפי שהקב”ה בעצמו אמר לנו: “אם אתם מקיימן השבועה מוטב, ואם לאו אני מתיר
בשרכם כצבאות וכאיילות השדה”. (ועי’ שם בשיטה מקובצת).

איפה אתה חי? מאז ומעולם הגויים רצחו יהודים, בארצות ערב ובכל מקום. מאז שישמעל פרא אדם נולד ועד היום
אגב, רוב מי שהבאת הם צדיקים עצומים אך לא פוסקים

סליחה על הבורות שלך, אך דברי ה’מגילת אסתר’ הובא בדברי הרבה פוסקים, כגון בש”ך על השו”ע ועוד רבים. אתה פשוט לא יודע. גם ה’כפתור ופרח’ מובא בהרבה פוסקים. והיעב”ץ בעצמו היה פוסק, והוא כאמור כותב הרבה פעמים שאסור לדחוק הקץ ולכבוש א”י. גם הרשב”ש היה פוסק, ופסקותיו מובאים בבית יוסף.

אה כן?

גם להגן על החיים שלנו אסור?

לידיעתך כל המלחמה הזאת מגינה עלינו ממעצמת הטרור שהשמאלנים נורא נורא רוצים להקים.

אם תמצא כזה סעיף בשוע תהיה הרב שלי.
בחרת להאמין לקישקושים של המשגיח בישיבה קטנה או לגננת.

יצהר יביאו את הגאולה!

מצאתי יותר מכמה מקורות, א”א להביא כאן הכל על רגל אחת, אביא רק מעט שבמעט.

א. פסק הלכה מפורשת מהרמב”ם אם יש יהודי שיש חשש ודאי, שיגרום לעליית 
שנאת ישמעאלים על היהודים, צריך להרוג את אותו יהודי.
באיג”ת כותב הרמב”ם באריכות לגבי יהודי שטען על עצמו שהוא משיח ובסוף דבריו
כתב להם שיעשו תחבולות לפרסם שאותו משיח שקר הוא משוגע ומימלא לא יהיה
לגויים מה לחשוש ממנו, ממשיך הרמב”ם וכותב שאם לא יצליחו בתחבולה זו ובין כך
יוודע לגויים שאותו יהודי טוען שהוא המשיח, ומימלא יש חשש שיתחילו צרות מהגויים
נגד יהודים, הרי שעליהם להרוג את אותו יהודי.

‘איגרת תימן’ לגבי המשיח שקר שטען שהוא משיח וז”ל:

לפי שכשישמעו הגוים עליו שטען על עצמו שהוא משיח אחר שעשיתם בו המעשה הזה יהיו 

מלעיבים בו כמו שדנים לאיש משגע ומשתטה כמותו ותצילו נפשכם מרעתם של גויםואם 

תתרשלו בדבר זה עד שיתפרסם לגוים תמיתו אותו, וח”ו שלא יסבב עליכם רגז עכ”ל.

ב. טורי זהב יורה דיעה סי’ קנ”ז סע’ א’, ד”ה חייב מיתה כשבע בן בכרי וז”ל:
אף בזמנינו מי שפושע ומורד במלכות שלו מוסרין אותו, והוא הדין בשאר עבירות
שאחד מוחזק בהם כגון עוסק בזיופים או שאר דברים שיש בהם סכנה פשיטא 
שמוסרין אותו (לגויים), ומן הראוי למסור אותו אפי’ אם לא יחדוהו, כיוון שהוא
כמו רודף לשאר ישראל ע”י מעשיו הרעים שעושה בפשיעה, עכ”ל.

ג. עי’ בכנה”ג בהגהת ב”י אות ל”ד, שכתב מהספר חסידים דאם היה ביניהם רשע אחד
שמכניס כולם בסכנה שמתקוטט עם העכו”ם, ואמרו לו אל תתקוטט ולמה אתה מכניס 
כולנו בסכנה ואינו חושש והרג את העכו”ם, נותנים אותו בידם, כדי להנצל שלא יהרגו 
כולם, שהרי הוא הכניס את עצמו ואת כולם בסכנה עכ”ל.

מה שהייצהרניקים עושים זה להציל את כולנו (כן, גם אותך)

אתה מביא ראשונים, לדעת רוב האחרונים, ובוודאי מאז הצהרת בלפור, אין זה התגרות באומות כלל, ואגב איגרת תימן, הרמב’’ם גם כתב שם ’ושלא תעמוד לישראל אומה יותר אויבת ממנה, ועל זה כבר אמר דוד המלך ’אויה לי כי גרתי משך שכנתי עם אהלי קידר’ לפי ש’המשוגע’ הוא מבני קידר בן ישמעאל…’

שום דעת אחרונים אתה פשוט סלפן, לגבי צרת בלפור, קודם כל לא היה כלל רשיון, הם מיד חזרו בהם, והראיה שהציונים נלחמו בבריטים לפני הקמת המדינה, שנית אומות הערביות מעולם לא הסכימו, שזה אומר שאין כאן רשיון אמיתי אלא מזוייף, זה כמו שאמריקה יתנו רשיון ליהודי רוסיה למרוד ברוסים, פשוט שזה אסור. אצל הציונים חלק מאומות אדום נתנו לציונים רשות למרוד בישמעאל, והשבועות הן לא למרוד בכל האומות, הן אומות מאדום והן אומות מישמעאל. וכפי שכותב מהר”ם חאגיז’, “שבר פושעים” (בת קול יוצאת מהר חורב) וז”ל: “חלילה להיות מורדים ולהפר הג’ השבועות, כלפי אדום או כלפי ישמעאל”.

ועי’ תרגום יונתן שיר השירים ח, ד, שאפי’ במלחמת גוג ומגוג אחר ביאת המשיח, יזהיר המשיח לעם ישראל שלא לעבור על השבועות, ק”ו בן בנו של ק”ו בזמננו שעדיין לא הגיע המשיח.

שלישית תכלית סוף פסוק כדי להקים המדינה היו צריכים להקריב 6000 יהודים במלחמת השעבוד תש”ח, וכל המדינה הוקמה על ידי מלחמה ויד חזקה שזה אסור. וכנ”ל שאסור להילחם לכבוש א”י עד ביאת המשיח, בנוסף יצאו למלחמה לכבוש א”י בלי לשאול סנהדרין ואורים ותומים, וזה אסור. וכל הנהרגים דמם על הציונים (הרוצחים האמיתים) שיצאו למלחמה שלא כדין נגד דעת תורה! עיין שו”ת אגרות משה חושן משפט ח”ב סי’ ע”ח, שאסור לצאת למלחמת מצוה בלי לשאול לסנהדרין ואורים ותומים.

ברור שלפי כולם אסור להתגרות באומות או לגרום רוגז סתם. פה אנחנו מדברים על מצות ירושת הארץ.
לשיטתך מי שנלחם בגויים מותר להרוג אותו לפי הרמבם, אך הרמבם בעצמו כתב שמי שעושה כמה דברים ובניהם שנלחם בגויים הוא בחזקת משיח. בהלכות מלכים ומלחמות

זה פשוט וברור

מה שבטוח שאין שום סעיף שמתקרב למה שכתבת בתגובה הראשונה בשוע.
הפוך, כתוב שעל עסקי קש ותבן עם הגויים אפילו מחללים שבת בשביל זה

לא מדובר שם כשהיהודים כבשו את השלטון מהגויים, והגויים הורגים בגלל זה, שאז כל הפקוח נפש נוצר בגלל אלו שעברו על איסור מרידה באומות. כפי שהקב”ה הזהיר אותנו שאם נמרוד באומות העולם ונכבוש א”י לפני ביאת המשיח, הוא יתיר את בשרנו להיות הפקר, כך שדווקא המשך מרידה באומות וכיבוש א”י לפני משיח זה מה שמביא את הסכנה והפקוח נפש.

וראיה ברורה מבן כוזיבא שמרד ברומאים וניסה לכבוש את א”י, והיה יושב בביתר יחד עם חצי מליון יהודים, וכשהרומאים צרו על ביתר הוא נלחם בהם כמו הדין בסימן שכ”ט, ובכל זאת בסוף הוא ואנשי ביתר נענשו בשואה נוראה, וחז”ל אמרו (שהש”ר ב, יח) שזה בגלל שהם עברו על השבועות, (ועי’ דברי היעב”ץ על חיות השדה מה הם אומרים, שכתב כמו החז”ל הנ”ל שאנשי ביתר נעשנו בגלל שעברו על השבועות, ומסיים: “וזה נכון מאוד”. מזעזע.

על סימן שכ”ט בשו”ע שמעת?

היישוב יצהר הוא ללא גדר, כי הערבים מפחדים להיכנס לשם.
ככה היה צריך להיות בכל הארץ.
וככה אצל הערבים היו פחות שהידים מתים.

תודה רבה על הכתבה שנותנת הצצה ושופכת אור חיובי על אנשים יראים ושלמים. על האחים שלנו שמגדלים דור של תורה וחסידות.
תודה לתושבי יצהר שמבינים מה שהרבה יהודים לא מבינים: אם הם וכל אחינו היושבים בהרי וערי הספר לא היו שם, אז בני ברק היתה עיר ספר…

הערבים ליד יצהר לא יותר מסוכנים מהערבים ליד מאה שערים… גם מאה שערים ושכונת רוממה הם שכונות ספר, האם אסור לגור שם בגלל שזה מסוכן??

תודה לכם אנשי יצהר

תושבי יצהר אנשים צדיקים !!! יש לנו החרדים הרבה מה ללמוד מהם

יישר כח על הכתבה, בתיאור על הקהילות חסר פרט על ישיבת תומכי תמימים של הרבב איציק סנדרוי ועל קהילת מצפה משיח – שגם מהווה חלק מקהילת חב”ד.
אשמח לשמוע את המקור – הקלטה של העוזר של הרבי שמתבטא שביצהר יהיה בית חב”ד המרכזי, באיזה עוזר מדובר?

אם הם לא היו מתעקשים על יהודה ושומרון
יו”ש הייתה כמו עזה
כל הכבוד להם
בזכותם האדמה כאן היא שלנו. אם שליטה ישראלית!!!!!!!!!!

אשריכם ישראל , אנחנו מעריכים אותכם על המאמץ שאתם עושים ליישוב הארץ אין כמוכם ככה בדיוק עשינו כשעלו לפה יהודים בקום המדינה נלחמו כדי לכבוש את הארץ אם לא היינו עושים מעשה עדיין הינו גרים בחו”ל מעריכים בלי סוף

זה רק סימפטום אחד של המנהיגים הלירליים “שלנו”

צדיקים טהורים. כולנו חווים להם את חיינו

חח איזה בלוף, אם אתה רוצה לחיות מרצון בדמיונות ושקר, ולא לברר מה התורה שלך,
וגדולי הדורות אחזו על זה, אז תמשיך לטמון הראש בחול!

לכל אלה שחושבים שיצהר מגנה. על ת’א – עש 1967 לא היו התנחלויות ובת’א היה שקט..

ישוחרר אריאל דמינו

הערבים מפחדים להתקרב לישוב ולהתעסק עם התושבים , מעניין , אולי צריך ללמוד יותר לעומק איך הם הצליחו לעשות זאת .לא נראה שתושבי עזה פחדו להכנס לעטוף.

יפה אבל מה עוזר לפרסום את המקום ואת חלקיו תחשבו על זה קצת למי זה עוזר?

אני שונא את התמימות, לפרסם מקומות, פרטים של אישיים, אני בעד לשמור בעימעום

קשה לכם לקבל ביקורת

רק מוקשים בכמויות ענקיות מסביב לכןל ישוב יתן בטחון גם בגבול הצפון 100 מטר לעומק לבנון לפחות 5 מליון מוקשים ויאלה שיתקרבו

כתבות חדשות באתר

מחר החתונה: הכלה הגיבורה שגידלה את שלושת אחיה 13 שנה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תאונה דרכים קטלנית בין רכב למשאית פול טריילר בכביש 6 סמוך לעין תות
הותר לפרסום: איליי לוגסי הי"ד, בן יחיד להוריו, נפצע במלחמה והתעקש לשוב לעזה
בת חצי שנה, ולא ראתה כמעט את אמא ע"ה: האם יש לה סיכוי לעתיד טוב יותר?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מחר: עומסי חום כבדים בכל הארץ, בשבת טמפרטורות רגילות לעונה; התחזית • האזינו
הקלטות השרים נחשפות סביב מינוי נציב התלונות על שופטים
מתקרבים ל-100: החתונות של 'יתומי סיוון'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

אנטישמיות בצרפת: סבתא של חכ"ית ישראלית הותקפה באלימות ע"י אנטישמים
בתגובה למטח הכבד: צה"ל תקף שלושה משגרים של חיזבאללה בדרום לבנון • צפו
אך מחתנים ילדים? הקב"ה יעזור. - אבל אתם חייבים השתדלות אמיתית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

סיום סערת שחרור מנהל בי"ח שיפאא'? בשב"כ רשמו הערה פיקודית למנהל בכיר
בסגירת מעגל מהירה: נעצר המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בהר חברון

הכתבות המעניינות ביותר

במלאות י"ג שנים להסתלקותו: עליה לציון מרן הגרמי"ל ליפקוביץ זצ"ל
מסע הלווית זקן המקובלים רבי שלום שמואלי זצוק"ל
הראשל"צ הגר"י יוסף בשיעור אחרון במוצש"ק כרב ראשי • גלריה
מעמד כבוד התורה למצטייני הישיבה לצעירים 'צמח צדיק' ויז'ניץ אשדוד
המוסד: המתווכות העבירו לצוות המשא ומתן את תשובת החמאס - ישראל בוחנת את התשובה
ג'נין: המחבל הגיע לשטוף את רכבו באזור תעשייה וחוסל על ידי מסתערבים • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-07-02 at 23.56
"סופרים גופות מחבלים": כתב 'JDN' בסיור נדיר ב'עיר המנהרות' - רפיח | מיוחד
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר
ezgif
הממשלה תיפול? הבהרת המפלגות החרדיות ועמדת אדלשטיין | עושים סדר

חדש באתר

photo1720036730
תאונה דרכים קטלנית בין רכב למשאית פול טריילר בכביש 6 סמוך לעין תות
-אלישע-לוגסי
הותר לפרסום: איליי לוגסי הי"ד, בן יחיד להוריו, נפצע במלחמה והתעקש לשוב לעזה
.
מחר: עומסי חום כבדים בכל הארץ, בשבת טמפרטורות רגילות לעונה; התחזית • האזינו
WhatsApp-Image-2024-07-03-at-22.02
הקלטות השרים נחשפות סביב מינוי נציב התלונות על שופטים

גלריות

 לקבר הגרמי ליפקוביץ זצל בראשות בניו שליטא (19)
במלאות י"ג שנים להסתלקותו: עליה לציון מרן הגרמי"ל ליפקוביץ זצ"ל
 רבי שלום שמואלי זצ''ל ארזני (54)
מסע הלווית זקן המקובלים רבי שלום שמואלי זצוק"ל
 יצחק יוסף שיעור אחרון מוצש''ק (12)
הראשל"צ הגר"י יוסף בשיעור אחרון במוצש"ק כרב ראשי • גלריה
unnamed (6)
מעמד כבוד התורה למצטייני הישיבה לצעירים 'צמח צדיק' ויז'ניץ אשדוד

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – כ"ז בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture