המיוחדים

נחלת הכלל, מתוך ויקיפדיה

מי תורם יותר לניצחון? גיוס בני ישיבות למלחמת מצווה? | זו עמדת הראי”ה קוק

האם נכון לגייס בני ישיבות לשירות בצבא? מה הדין בעת מלחמת מצווה? האם בני הישיבות תורמים להצלחת הצבא? מי מועיל יותר לניצחון במלחמה, החיילים או לומדי התורה? המכתב הנחרץ של הראי”ה קוק והפולמוס שבעקבותיו | כתבה ראשונה
  • המהפכה של מרכז ההכשרות: "הוא מנהל חשבונות בכיר, בלי להתפשר על החינוך"

    תוכן מקודם

  • מעוניינים במקצוע מבוקש בלי לוותר על ערכים? כאן מתחילים

    תוכן מקודם

  • פותחים ספר מידי פעם? זה מה שאתם חייבים לדעת

    תוכן מקודם

  • הוא בקושי יודע לקרוא וכבר אומר קדיש על אביו

    תוכן מקודם

  • הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים

    תוכן מקודם

  • פותחים ספר מידי פעם? זה מה שאתם חייבים לדעת

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

ביום בו בית המשפט העליון במדינת היהודים הוציא פסק דין נגד עולם התורה וגמר אומר לגייס את בני הישיבות הקדושות לצה”ל ולא מצא לנכון להזכיר אף לא ברמז את ערך וחשיבות לימוד התורה בעם ישראל, עלבונה של תורה זועק.

אל הקמפיין המשפטי והפוליטי הצטרפו למרבה הכאב חלקים בציבור המסורתי ובציבור הדתי לאומי שממהרים לכנות את בני הישיבות בכינויי בוז תוך שהם מצטטים בקול גדול פסוקים מהתורה המוכיחים לשיטתם את החיוב הגמור של הגיוס לצה”ל לכל החרדים ובכללם בני הישיבות הקדושות.

בחרדת קודש יצאנו לנסות לברר את עמדתו של אחד מגדולי הדורות האחרונים שכל הציבור הדתי לאומי נשען על מוצא פיו הרב הראשי האשכנזי הראשון לישראל הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ”ל בנוגע לסוגיה עמוקה זו.

על צדקותו של הרב קוק זצ”ל דומה שאין צורך להרחיב, אולם פטור בלא כלום אי אפשר, ידוע המעשה על הרב שלמה זלמן אוירבך שצ”ל שכאשר ביקש לספוג יראת שמים טהורה היה ממהר לחדרו של הראי”ה קוק ומביט בו עוסק בתורה מבעד לחור המנעול.

עמדתו של הראי”ה קוק זצ”ל בנוגע לשירות בני ישיבות בצבא הפכה ברבות השנים לשנויה במחלוקת. על אף מכתבו הברור בנושא בו הביא מקורות נחרצים לדבריו, היו שניסו לטעון כי עמדתו זו נגעה רק לשירות בצבא הבריטי אליו התייחס ולא לצבא הגנה לישראל.

במאמר זה ננסה להתחיל ולרדת לשורשם של דברים, נלמד יחד את דברי הראי”ה זצ”ל וננסה להבין כיצד הבינו אותם גדולי תלמידיו הרב חרל”פ, הרב יצחק אריאלי, הרב משה צבי נריה, מייסד וראש ישיבות בני עקיבא וכן בנו הרב צבי יהודה.

ההתייחסות העיקרית של הראי”ה קוק לנושא שירות בני ישיבות בצבא היא ביחס לשירות בצבא אנגליה בזמן מלחמת העולם הראשונה. שם לא שירתו נשים בתערובת, בטח לא מתוך אידיאולגיה של ‘שילוב ראוי’. עם זאת יש הטוענים כי התייחסותו של הראי”ה קוק הייתה נכונה לשעתו ואינה נוגעת למצב העכשווי בארץ ישראל וביחס הנכון לשירות בצה”ל.

נחלת הכלל. מתוך ויקיפדיה

על מנת לברר את הוראתו של הרב קוק יש ללמוד את דבריו בשימת לב למקורות שהביא כצידוק להוראתו ולבחון האם יש בהם התייחסות לצבא של גויים או שהרב עסק בעצם הוצאת בני ישיבות לעסוק במלחמה במקום לשקוד על דלתי התורה.

תפקידן של הישיבות בעם ישראל

את מכתבו לרב הראשי באנגליה ד”ר יוסף הרץ (בשנת תרע”ז) פותח הרב קוק בכאב: “מכאובי הזמן אשר יכבידו את אכפם על עמנו ותורתנו במדה נוראה מאד, הם יאלצוני לכתב להדרת כבודו את דברי אלה. במצב בני הישיבות, המתנודד כעת, לרגלי הספק אם זכויותיהם יעמדו בעת צרה זו, מתנודד הוא ג”כ המצב הרוחני של היהדות כולה בארץ הזאת, ועלינו החובה הקדושה רובצת היא לנסות את כוחנו להצלתה של סגולתנו הרוחנית, אור חיינו ונשמת ריח אפנו, עמדת תוה”ק במדינה, את כל הנסיונות אשר יבואו לידינו לעשות”.

הרב קוק מבהיר את חשיבות העניין בעיניו וכותב: “לא נסוג אחור מכל פחד, במו אש נלך ולא נכווה. מטרתנו ברורה היא לנו ואחת היא: להציל את נשמת היהדות בממלכה”. בפנייה לרב של אנגליה הוא כותב: “כעת הגיעה השעה שיעשה את הצעד הנכון להציל מה שהוא יקר לנו מחיים. אל יסוג אחור ואל יפחד”.

הרב קוק מבאר את מהות ותפקיד הישיבה בעם ישראל וכותב: “אצלנו ראשית לכל החיובים לכל אדם מישראל, כקטן כגדול, כרב כבעל הבית, כסוחר כאומן, הוא תלמודה של תורה. הישיבות לא נוסדו מעיקרן רק בשביל תכלית להעמיד לנו רבנים. הישיבות בישראל מעולם היו והנן מקדשי תורה, שאנו חייבים חובה תורית, שלא יתחסרו מאתנו בכל מדינה”.

“וכשם שלא תעיז שום ממשלה נאורה לגזור עלינו להחריב את בתי כנסיותינו, לשרוף את ספרי תורותינו, כן לא תוכל להטיל עלינו חוק של החרבת ישיבותינו”

סגירת הישיבות – גזירת שמד

“גדול תלמוד תורה מהקרבת תמידין ומכל עבודת הקודש היותר נשגבה, ובשעה שתבטל הממשלה את ישיבותינו הרי היא כאילו גוזרת עלינו גזירת שמד. חק לישראל, שחובתו היותר קדושה, השומרת את חייו הרוחניים ממיתה אכזריה, היא שיימצא בעריו ומדינותיו חלק רשום מקודש לתלמוד תורה, ששום לחץ מדיני לא יוכל להסיר מאתנו את החובה הקדושה הזאת”.

כראיה לחשיבות לימוד התורה אף בעת מלחמה מביא הרב מקור מימי יהושע: “כשהיו אבותינו עומדים במעמד הצבאי יותר נמרץ, בכיבוש הארץ, נאמרה ליהושע התוכחה על אשר ביטל את הישיבה יום אחד, ושר צבא ד’ אמר לו על של עתה באתי על שביטלתם תלמוד תורה”.

בסיום המכתב צורף תזכיר עם בירור הדברים העיקריים שנאמרו בו. בדבריו הוא פונה לממשלת אנגליה ומתאר אותה כממלכה נאורה, בדבריו הוא מציג את עמדת תורת ישראל: “ע”פ תורת ישראל תלמידי חכמים אסור ללחצם ללכת למלחמה. וכל כך גדול הוא החטא של לחיצת תלמידי חכמים למלחמה, עד שלא הניחו חז”ל מלבקר את מעשה מלך צדיק כאסא מלך יהודה ואמרו שנענש, שחלה את רגליו, (מלכים א’ ט”ו כ”ג) מפגי שעשה אנגריא בתלמידי חכמים, כאמור (שם כ”ב) “והמלך אסא השמיע את כל יהודה אין נקי וישאו את אבני הרמה”, ופירשו ‘אין נקי’ שגם תלמידי חכמים קרא לעבודה זו, שהיתה צריכה לו לחזק את ערי ארצו במלחמתו עם בעשא”.

גיוס בני ישיבות למלחמת מצווה

על אף שעיקר מכתבו עוסק כאמור בגיוס בני ישיבות לצבא אנגליה שבוודאי אינו עוסק במלחמות מצווה, הרב קוק מתייחס גם לאפשרות שיום אחד ירצו לגייס בני ישיבה למלחמת מצווה ומבהיר: “ויותר מזה ראינו את גדולת האיסור לעשות אנגריא בתלמידי חכמים לכופם על יציאה למלחמה, אפילו על מלחמת מצוה גדולה מאד, שהרי אין לך מלחמת מצוה יותר גדולה מהמלחמה שערך אברהם אבינו נגד המלכים”.

“ומכל מקום אמרו (נדרים לב.) מפני מה נענש אברהם ונשתעבדו בניו במצרים ארבע מאות שנה, מפני שעשה אנגריא בתלמידי חכמים, שנאמר ‘וירק את חניכיו ילידי ביתו’ והם היו תלמידי חכמים העוסקים בתורה”.

הגדרת תורתו אומנותו

במכתבו מתייחס הרב קוק גם לפולמוס לא קטן בדורנו מי מוגדר מי ש”תורתו אומנותו” ויש לפוטרו משירות בצבא למי שאינו עומד בהגדרה זו וכותב: “ותלמיד חכם נקרא כל שתורתו אומנתו ועיקר עסק שלו הוא בדברי תורה, ולא גרע כוחו כלל אם הוא מתעסק בעסק כדי פרנסתו ולא להתעשר כיון שבכל עת הפנאי הוא שב לתורתו”.

מי תורם יותר להצלחת המדינה במלחמה – לומדי התורה או הלוחמים?

במילים ברורות מבהיר הרב קוק את השקפתו על חשיבות לומדי התורה גם בניצחון המערכה במלחמה. אותם מילים שהותקפו בחריפות בין היתר על ידי רבנים מהציונות הדתית עת נאמרו ע”י הראשון לציון, ואלו דבריו הבהירים של הרב קוק: “והצלחת המדינה תלויה במלחמתה ע”י מה שנמצאים בה תלמידי חכמים העוסקים בתורה, שבזכותם המלחמה נוצחת, והם מועילים למדינה יותר מאנשי החיל הלוחמים. ולדוד אמרו החיילים שלא יצא למלחמה “כי תהיה לנו מעיר לעזור”, ותרגם יונתן בצלותא, וכן פרשו רש”י ורד”ק והמצודות”.

בנושא זה הרב קוק רואה חשיבות רבה ומאריך לבאר: “ואמרו בסנהדרין (מב.) אלמלא דוד שעסק בתורה לא עשה יואב מלחמה כלומר לא היה מנצח את המלחמה. גם אלכסנדר מוקדון אמר על שמעון הצדיק דמות דיוקנו של זה מנצחת לפני בבית מלחמתי. היינו שזכות התורה והעבודה שהיה הוא ז”ל מעמיד היתה מועילה גם לו”.

“ובכוח ההשפעה הרוחנית העליונה, שאנשי קודש כאלה משפיעים על מדינתה וממלכתה, תנצח את מלחמותיה ותוסיף אומץ וגבורה רבה, והם היחידים הללו יועילו לה הרבה יותר בכחם הרוחני בהיותם עוסקים בתורה ובמוסר ובעבודת ד’ ומשפיעים ע”י זה רוח קדושה ואמונה בסביבתם וחוגם”.

“שבזה הם גבורי כח הרבה יותר ממה שיוכלו להועיל לה בכחם החלש החמרי בצאתם לעבוד עבודות גשמיות. וכחם של תלמידי חכמים יראי ד’ תניח על מקומו בקדושת התורה, ולא תחללהו בשמוש החול של מלחמה ואנגריא שאינם מוכשרים לו כלל לפי מידתם ותכונת גופם ונפשם”.

האם יש לקיים את פסיקת בג”ץ ולגייס בני ישיבות?

הרב זצ”ל מבהיר במכתבו כי גם גזירת מלך או כל שליט לא תוכל לה לשלהבת התורה: “כל כך גבוהה היא בישראל תעודת לימוד התורה ללומדיה הקבועים, עד שע”פ המסורת התלמודית היא לא תוכל להיות נדחית גם מפני צווי של כל מלך ושליט, ומסורת בידינו מחז”ל על האמור (שמואל ב’ כ’ ד’-ה’) “ויאמר המלך אל עמשא הזעק לי את איש יהודה, ויוחר מן המועד אשר יעדו”, שהיתה סיבת האיחור משום “דאשכח רבנן דפתחי במסכתא” (סנהדרין מט.), שהיה הצדק עם עמשא שלא לקחת גם למלחמה נחוצה זו את העוסקים בתורה, להפריעם מהעסק הקדוש שעליו העולם עומד”.

הרב מתייחס גם לטענה שניתן לשלב בין לימוד ושירות בצבא וקובע כי ההתפתחות בלימוד נדרש יום ביומו: “והכל סובב הולך על היסוד הגדול הזה, שהצלחת המדינה ונצחון המלחמה עצמה קשורה הרבה בעבודה הרוחנית, שהיחידים שבבני המדינה המיוחדים לעבודת שמים ממשיכים את עבודתם הקדושה בתורה ובעבודת ד’ הנחוצה להתקדם תמיד בדבר יום ביומו”.

לראייתו של הרב זצ”ל לומדי התורה מועילים יותר מהלוחמים: “על כן תלמידי החכמים העוסקים בתורה הם הם מגינים על הארץ ועוזרים להצלחת הנשק הלאומי, לא פחות וגם יותר מכל החיל הלוחם, ומזה תוצאה בטוחה, שממלכה אידיאלית המכרת אח הוד הקודש לא תכוף את התלמידים השוקדים על דלתי התורה, לבטל את תורתם ולעסוק בעבודה גשמית שאינם מסוגלים לה”.

הפולמוס שהתעורר במלחמת העצמאות

עם פרוץ מלחמת העצמאות בשנת תש”ח התעורר הפולמוס על עמדתו של הראי”ה קוק זצ”ל בנוגע לשירות בני ישיבות בצבא.

בתגובה לפרסום מכתב נגד שירות בני ישיבות בצה”ל במלחמת השחרור פרסם הרב צבי יהודה כרוז שנתלה בלוחות המודעות ברחבי הארץ בו הכריז כי השימוש בעמדת אביו נגד שירות בצבא הוא “סילוף מן המין הגרוע והמחפיר ביותר”.

וזה לשון מכתבו: “ראיתי כעת שנתפרסם בחוצות ירושלים קטע מתוך מכתב של אאמו”ר הרב זצ”ל שכאילו הוא מסייע חלילה להשתמטות ממלוא החיוב של העמידה על נפשנו ועל נפש כל קהל ישראל. והנני מחוייב ומודיע בזה, למען אמיתה של תורה, כי המכתב הזה נכתב ממנו בחודש אדר שנת תרע”ז בלונדון להשתדלות לשחרור תלמידי חכמים ממלחמת אנגליה ורוסיה וגרמניה וכו’ שלא היה בה שום ענין לחיוב הצלת נפשות בישראל ובארץ ישראל. ועל כגון דא אמרו חז”ל (בבא בתרא קל:) שאין למדין הלכה מפי מעשה. ועל השימוש בדברי קטע ממכתב קדשו זה, בהעלמת הענין שהוא דן בו, ובהסבת דעת הקהל שכאילו יש לדברים הללו איזה שייכות למצבנו עכשיו, יש להצטער שהוא כמו סילוף מן המין הגרוע והמחפיר ביותר. וכבר היו כמה פעמים מעשה זייפנים וסלפנים לרעה בדברי קדשו. וכדברי הרמב”ם באגרתו, שאפשר לזייפנים לתלות בדברי תורתנו הקדושה ציווי של ‘וסרתם ועבדתם אלהים אחרים’. ונקוה בעזה”י שזה יצטרף למהלך ייסורינו ומירוקיהם בדרך גאולתנו ופדות נפשנו, בהגדלת התורה והאדרתה, בדגל שם ה’ אלהינו ורנן ישועתו בתשובת אמת, ותקומה שלימה בבית חיינו בתורתו ועבודתו ומצוותו ומלכותו, כדברו החי וקיים לעד עולם”.

למרות פרסום מכתבו זה, התנגד הרב צבי יהודה בהיותו ראש ישיבת מרכז הרב לגיוס בני הישיבה לשירות בצה”ל. ולא פעם אמר כי על בן ישיבה ללמוד תורה במשך עשור מגיל 16 עד גיל 26 ורק לאחר מכן יוכל לשרת בצבא.

גורם נוסף לדיון על עמדתו של הראי”ה קוק זצ”ל היה כת”י חדש של הראי”ה שנחשף ע”י הרב חיים דרוקמן בו התייחס הרב לדברי הרמב”ם בהלכות שמיטה ויובל אודות שבט לוי. וזה לשון הרמב”ם (שמיטה ויובל י”ג י”ב): “ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו מפני שהובדל לעבוד את ה’ לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים, שנאמר ‘יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל’, לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן, אלא הם חיל השם שנאמר ‘ברך ה’ חילו’, והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר ‘אני חלקך ונחלתך'”.

ושם (הלכה י”ג) כתב הרמב”ם: “ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה’ לשרתו ולעובדו לדעה את ה’ והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם, הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה’ חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים, ויזכה לו בעה”ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע”ה אומר ‘ה’ מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי'”.

ועל זה העיר הרב קוק בכתב ידו: “ונראה דאע”פ שאין שבט לוי עורכיי מלחמה, היינו לעשות מלחמה פשטית, כמו שאפשר שיזדמן ששבט אחד עושה מלחמה בשביל התנחלות שלו, שימצא לו בזה. אבל כשכל ישראל יוצאיי למלחמה, מחוייבים גם הם לצאת. ומלחמה של כלל ישראל זאת היא ג”כ עבודת ה’, שכל מי שהוא מיוחד יותר לעבודת ה’ הוא שייך לה יותר משאר כל העם” עכ”ל.

בפרק הבא ננסה לגעת בדברי תלמידיו של הרב אברהם יצחק קוק שהביעו עמדה נחרצת שדבריו נגד שירות בצבא נכונים כלשונם גם לדורנו אנו.

לתגובות ופניות לעורך המאמר ניתן לפנות במייל: [email protected]

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

64 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

הדברים נוקבים
אבל בפרט שבזמננו לא שייך כלל לדון בענין
בצבא פרוגרסבי שכזה

הכתבה מעידה שיש כאן תהליך בחסות התקשורת קודם כל לשים כמה שיותר את הנושא הזה על שולחן הדיונים, כדי שזה יהפוך להיות באמת נידון עם 2 צדדים שכל אחד מהם לגיטימי לגמרי. וזה פשוט שקר אחד גדול, כי כדי להיות יהודי חרדי אין שום פתח לגיוס לצבא נקודה סוף וכך היה בכל הדורות וכך יהיה

באיזה דורות היה שאלה כזאת? מדינה יהודית במצב סכנה גדולה

מעניין שהחרדים שביזו את מרן הרב קוק וזלזלו בו, ואינם לומדים את תורתו כלל, פתאום נדרשים לדברי הרב קוק זצ”ל. רחוב אברהם קראתם לרחוב על שמו בבני ברק במשך שנים. רדפתם אותו ואת תלמידיו.
אם מביאים את תורת הרב קוק זצ”ל תביאו גם את הדברים שכתב על ארץ ישראל וישובה.

אנחנו לא נצרכים לדבריו יש לנו דברים מרועי הדורות
אבל זה בא בטענה למזרחים שהם טוענים שהולכים בדרכו, אז מביאים להם מה הראי”ה אמר.
להראות שהמזרחי פשוט מקשקשים המוח

הרב של המזרחי זה הרב ריינס בורים שכמותכם!!! הרבה מהציונות הדתית לא “מזרוחניקית” ויכולה ללמד אותכם דבר או שניים בכבוד לרבנים ודרך ארץ!

לא ידידי, אתה טועה ומטעה.
אנו לא מביאים את תורת הרב קוק כתורה שלנו כדי לסמוך עליה. אנו יש לנו גדולי דור אחרים שאנו נוהגים לפיהם.
תורת הרב קוק הובאה כטענה בפני אותו מזרחי שהצטרף למקהלת השמאל שצריך לגייס את בני הישיבות.
ותאמין לי שאותו מזרחי מסלף גם את דבריו בנוגע לדברים שכתב על ארץ ישראל ויישובה.
בשביל לטעון משהו לא צריך לשקר…

סוף סוף אחד מדבר לעניין. להיות חרדי לא אומר לבזות גדולי עולם כמו הרב קוק ואם זה מה שקורה אז להביא אותו כצידוק זה פשוט עלוב יש לנו מספיק רבנים להסתמך עליהם ולא להתגייס לא צריך להביא את הרב קוק כדי להרגיש טוב עם עצמנו אבל אם באמת מעריכים את דעת הרב קוק זצ”ל כדאי להתחיל ללמוד לפחות מה הוא אומר גם אם לא להסכים

לאנשים כמוך אני ממליץ אל תלכו לפוליטיקה תרוצו לפוליטיקה

לך תדע…

ישוב ארץ ישראל היא מצוה שאין חולק בה
וגם בזה לא ראינו מי שיושב בארץ ישראל ומתכון שלא לישבה
ותן לחכם…. וד”ל.

אף אחד לא הביא מתורתו כדי ללמוד על ערכה של תורה, בזה העגלה שלנו מלאה, מה שהביאו מדבריו זה להראות שגם לשיטתם כך הם פני הדברים ולא כפי שהם מתבטאים כיום.

מי אתה בכלל? עפר לרגליו ולרגלי שאר גדולי דורנו! נראה לי שהעגלה הספציפית שלך צריכה תיקון 10000

צודק במאה אחוז בושה וחרפה

איך מכאלי אמר, אתה טועה וזאת זכותך

איזו שטויות!!!
מי ביזה את הרב קוק?! כל גדולי עולם מהחזו”א עד החפץ חיים העריצו את גדלותו בתורה.
אולי תשכיל ותבין שיכול להיות ויכוח השקפתי נוקב (כולל החרמת ספרים) לבין זיזלול.

תסתכל בתגובת לזה ותדע מי זלזל https://archive.jdn.co.il/news/israel/89912 /https://www.jdn.co.il/flashes/1781373/

זאת תמימות או היתממות לא הבנתי?!

בדיוק ההפך, אם הציבור הדתי הולך אחריו למה על דברי הנ”ל הוא דילג? דברי הרב נכתבו כאן כדי להראות שמה שהתאים להם לקחו ומה שלא דילגו….

כמובן שאתה מתכוון כמו שאצלנו כל החרדים המודרנים מקיימים תרי”ג וודאי היו מושא להערצה של כל גדולי ישראל… די לדמגוגיה ברור לכל שרוב הציונות הדתית דוגלת בזה פשוט אצלנו החילונים נראים כמו חרדים זה הכל…

מרן הראי”ה זצ”ל הוא לא אבי תנועת המזרחי הוא אף התנגד לדרכי תנועה זו

נכון זה היה הרב ריינס. בליב”ה יש היסטוריה או לא?

חחח מאוד מוזר המאמר ומגמתי.
תראו. המסקנה בסוף פשוטה. ההגה על דברי הרמבם, שם ברור שצריך וחייב להתגייס ודווקא מי שיותר “חרדי”. הרי זאת אולי המצווה הכי גדולה בתורה.. היעלה על הדעת לא להניח תפילין כי צריך ללמוד תורה?..
אם זה מצווה – צריך לקיים אותה. מה הקשר ביטול תורה או משהו כזה.
אם כך, כיצד ניתן להבין שהרב קוק זצ”ל תמך בלא להתגייס בזמן מלחמת מצווה של כלל ישראל בארץ ישראל?.

יש לנו גדולי ישראל והם ורק הם יורו לנו הדרך ופשוט ההבדל בין גדולי ישראל לרבני המיזרחי ואם רוב ככל גדולי ישראל הלכו לאור השיטה שלנו הוי אומר שזו הדרך שהנחילו לנו ודלא כהמיזרחי שהביאו רבנים רק בשביל היכי תימצי לדיבריהם ותן לחכם ויחכם

הרב שטיינמן גם היה בעד לא?

חצוף

לעצם הענין הוא כתב שם ש”כל ישראל יוצאים למלחמה” במצב היום לא “כל” ישראל יוצאים, לצבא יש מאות אלפי חיילים, גיוס חרדים הוא פוליטי, לא מבטלים תורה במצב שיש אחרים שמקיימים את המצוה, תפילין זה חובה על כל אחד, מה זה קשור למצוה שאפשר לעשותה ע”י אחרים, כמובן שהמלחמה גם היא לא מצוה כיון שלא מנוהלת ע”י חוקי התורה ואדרבה בצבא יש הרבה דברים נגד חוקי התורה, לא צריך להביא דוגמאות. אל תרמה את עצמך.

תראה ידידי.. הנקודה פה היא לא הלכתית בכלל.
לדעתי יש פה נקודת מבט שורשית שממנה מתחיל כל הדיון.
אני חושב שזה קשור לשאלה – מה אנחנו אמורים לעשות ולשנות.
הציבור החרדל”י הוא אקטיביסט שלוקח אחריות על עם ישראל ועל הארץ ובא לפעול ולשנות את המצב הקיים עם מעשים פרקטיים וחזון.
לעומת זאת ההשקפה החרדית יותר נוטה לשב ואל תעשה עדיף. משהו יותר מרוחק ופחות אקטיביסטי.
בתחושה שלי ההשקפה החרדית פחות מחוברת למציאות ופחות יש לה חזון ודרך בשאלה איך משנים את המצב.
אז.. לא נבהלים מהמצב.. אלא באים ליזום ולשנות מתוך דאגה לכלל ישראל איפה שהוא נמצא במצב הרוחני.
כל פעם טוענים שהמצב לא טוב..
אז מה אתה עושה כדי לשנות את המצב?
אם הציבור החרדי היה מתגייס . הצבא היה נראה שונה לגמרי מבחינה רוחנית. וזה בעוד הרבה תחומים במדינה.
המדינה, העם והארץ הם אני.. לא מישהו אחר, זה לא זר לי..

נגעת בנקודה נכונה בזווית לא מדויייקת.
החרדי הקלאסי מעדיף לשמור על הרמה הרוחנית שלו, מאשר לנסות ולהועיל ולתקן לעם ישראל.
והשמירה שלו על עצמו ומשפחתו, היא תרומתו לאומה.
והמציאות תוכיח שהפיתויים ברחוב קשים מאוד, והרבה מאלו שניסו לתקן לבסוף רק קלקלו

אולי תזכיר לי, מה אחוז הפרישה אצל הנוער המזרחיסטי בכלל ובמיוחד אחרי הצבא? מה תגיד, החרדים יותר חזקים והם יצליחו להשפיע. אין ספק שבעוד 20 שנה נראה כמו המזרחיסטים היום ונפסיק להשפיע ובעיקר נהיה מושפעים?
אני מסכים איתך לגמרי, הנושא לא הלכתי, השאלה אם בעוד 20 שנה ייעקר צורת החיים החרדית או לא. ישנם ת”ח בקיעים בש”ס ופוסקים ( כולל כל ששה סדרים ) ולא רק כדי להיות רב ישוב או במקרה הכי מוצלח דיין ברבנות. וזה יכול לקרות רק מתוך הבועה של חיים חרדיים. כל זה ייעלם אם יתגייסו, התורה תמשיך ברמה שהיא אצל הציבור המזרחיסטי, ועל זה גדולי ישראל עומדים על המשמר. מי שטוען שה”עלויים” ילמדו לא מכיר כלל את המבנה. הרב גולדוויכט זצ”ל אמר שלא יצא תלמיד חכם אמיתי ממי שעבר הסדר.

אולי בידע אתה צודק אבל צא ולמד איך פוסקים הפוסקים בני הציונות הדתית. תראה מי הי סמוך לשולחנו של הגרש”ז הרב דודקביץ והרבנים דאום וכן אצל הרב הגרז”ן וכו’ בראיית המציאות והבנת הפסיקה ביחס לחיים אין ספק שהעילויים הגדולים הם משם

היעלה על הדעת לא להניח תפילין כי צריך ללמוד תורה?..
כן! למי שתורתו אמנתו

אחד מהראשונים (אולי מהר”ח או”ז) שואל איך מותר לברך על תפילין לתלמידים הנמצאים בבית רבם הרי הם פטורים מדין עוסק במצוה, ע”ש מה שתירץ, עכ”פ באמת זה לא פשוט, נא לא לזלזל

מאמר יפה מאוד. כל הכבוד. ותפסיקו אתם הכותבים לקטר ולקטר כל היום. חלאס….

זה מה שכיף

אייייי, תראו מה קורה כשאין דעת תורה- מאוד מהר אין שום הבדל בין המזרוחניקים (ככלל, לאפוקי יחידים) לשמאלנים הכי בזויים.
ע”ע לפיד (שר”י) שלא פספס הזדמנות להשמיץ את סמוטריץ והיום הוא קורה לו (ולעוד פראיירים אפסים מהליכוד) “להציל את המדינה”
אוי לה לבושה!!!

כולכם פשוט הזויים.
לא הייתי מגיב אם לא שראיתי שזה הפך לדיון פופולרי.
אם הגיוס זה מצוה או לא – את זה תשאירו לגדולי הדור שלנו להכריע לנו. כמו שכשיש לנו שאלה הלכתית אנחנו יודעים לאיזה רבנים לפנות, גם את הענין הזה תשאירו לנו. אל תדאגו שאנחנו נקיים מצוות.
כשהמדינה וכולם יהיה כל כך איכפת להם שהחילונים ישמרו שבת, אז נתחיל לחשוב על זה שהחרדים יתגייסו למלחמת מצוה.

כל הרעיון כאן הוא אך ורק אידאולוגי. זה לא מלחמה אם יתגייסו 2000 או 3000 חרזים. זה מלחמה על קיום התורה.
מפריע לחילונים שהחרדים ממשיכים יום יום שעה שעה בצדקת דרכם בגאון והם מרגישים שיש פה חוסר צדק, כי עצם קיום החרדים אומר שאחד מהם טועה. לא יתכן שגם החרדים צודקים וגם החילונים.
לכן המצפון שלהם אומר להכריח את החרדים להכנע לחילונים ואז המצפון נרגע קצת.

המכתב של הראיה קוק הוא מצחיק כי כל מה שמפריע לכולם ומניע אותם להכריח את גיוס החרדים זה לא שהם דואגים שהחרדים לא מקיימים מספיק מצוות. (בזה החרדים לוקחים בגדול…). הם פשוט רוצים אותם בצבא.

ומה, וכי כל כך קשה לענות לחילונים והמגייסים השונים? אתם רציניים??
תשובה פשוטה וחד משמעית –
אל תגעו בעולם התורה והישיבות!! אל תגעו במשיחי!!
זה זכות הקיום שלנו, בשביל זה בורא העולם ברא את העולם, המלחמה היא קדושה אבל לימוד התורה קדוש יותר.
באמת חסר כח אדם בצבא? סבבה, אז תקחו לצבא את כל פועלי הבנין ופח הזבל, את כל עובדי הבורסה והנגרים, את כל בעלי החנויות וכל אזרחי ישראל, חוץ מלומדי התורה!!
תגידו, אתם נורמלים? אתם לא שמעתם על ניסים שקורים כל יום בעזה?
ובזכות מי זה קורה אם לא בזכות בחורי הישיבות? בזכות שיש הרבה חיילים? נשרטתם סופית? אתם רוצים שה’ יפסיק לעשות ניסים? רוצים שהמלחמה תתנהל כמו שמתנהלת מלחמת רוסיה אוקראינה?

ואם עוד לא השתכנעתם, אז עוד משפט לסיום – מי שמנהל את המלחמה כמו כל דבר אחר בעולם זה בורא העולם,
והשיקולים שלו מי ינצח ומי פחות – זה לא כמה חיילים יש בדרום. ממש לא. אלא כמה בחורי ישיבות יש בישיבות.
עכשיו תחליטו אם להתגייס ולגייס.

רוצים גם לצחוק קצת?

מצחיק ועצוב לחשוב על זה שהשופטים שדנו בגיוס החרדים אין להם שמץ בערך של לימוד התורה. הם דנו בנושא שאין להם מידעעליו.
זה כמו שעובד מכולת יחליט האם ואיך לבצע ניתוח לב פתוח.

ועוד משהו –
מגניב לחשוב שתשעת השופטים בטוחים שהנה, הם הצליחו לגייס את החרדים, כי עכשיו יש חוק. עד עכשיו החרדים לא התגייסו כי לא היה חוק, עכשיו יש חוק.
תגידו, נולדתם אתמול? אתם לא יודעים שאת החרדים לא מעניין החוק כל עוד הרבנים שלהם לא יגידו להתגייס?
רק עשיתם צחוק מעבודה, הראיתם לכולם שהחוק במדינת ישראל הוא לא בר תוקף.
ואם אתם חושבים שעם התקציבים ניצחתם,
אז זהו שהפרנסה בבית היהודי תמיד היה בידיים של בורא והעולם, ותמיד אנחנו רואים שהאברכים חיים בניסים.
אז עד היום היה נס גדול, מהיום יהיה נס יותר גדול.

מה שבטוח, שאידאולוגיה לא מקריבים עבור כסף.
אבל מה לעשות שהשופטים לא יודעים את זה, כנראה בגלל שהם כן מוכרים אידאולוגיות בכסף…

מסכים בכל מילה.
תארו לעצמכם היה נכתב תנ”ך על הזמן הזה, היה כתוב כך ”ויעשו בני ישראל את הרע בעיני ה’ וימאסו תורתו וחסידיו, ויעשו תועבות תחת כל עץ רענן, וינגף ה’ אותם בפלסטינים, ותהי מהומה רבה, ויגייסו כל בחור ובחורה בישראל מדן ועד באר שבע, לא יוותר אחד, גם מיושבי בתי המדרש לא נעדר אחד, ויושיעם ה’ ויצילם מידם” אהההה? נשמע פנטסטי או דבילי?

נשמע דבילי לגמרי
אצלי בתנ”ך כתוב: ”ויעשו בני ישראל את הרע בעיני ה’ וימאסו תורתו וחסידיו, ויעבדו אלהים אחרים וישתחו לשופטי הבגץ, וינגף ה’ אותם בפלסטינים, ותהי מהומה רבה, וכל זאת באתם ולא שבו לתורתו ויגבירו גאווה ורשע, ויבקשו להתעלל בשומרי תורת האלוקים, ויבקשו להם תואנות, ויאמרו לגייסם ולענותם, ויקצצו תקציביהם, וישלחו בהם פיהם בגאות, ויבזו תורתם, וילעיבו במלאכי האלוקים, ויכם ה’ מכות קשות ונאמנות, עד אשר שבו מדרכם הרעה” (והלוואי שזה יקרה מהר).

מסכימה לגמרי! לאף אחד לא אכפת כמה חיילים חרדים כבר יש בצבא, וכמה רוצים להתגייס, וכמה התגייסו ולא צריך אותם… לא בא להם טוב בעיניים שאנשים לומדים תורה. זו הנקודה. על מערכת המשפט אנו מתפללים שלוש פעמים ביום בתפילת שמו”ע “והסר ממנו יגון… ומלוך אתה השם לבדך” כנראה שאנחנו צריכים לצעוק ולבקש יותר על מלכות השם.

אני חושב שצריך לפרק את הצבא ושכולם ילכו ללמוד תורה וככה נשמיד את אויבנו ובא לשלום גואל

להבא תברר קודם את הניסוח המדוייק של הפסוק כדי למנוע מעצמך פאדיחות כאלו שוב.
הציניות לא מרגשת כ”כ כשאתה מוכיח לנו בדיוק מי אתה ומה אתה
“ובא לציון גואל”

לכן הוא רוצה ללמוד תורה…

בנוגע להערה הקודמת שלי: אין לזה כל קשר להתנגדות למדינה החילונית, אי ההליכה לבחירות לפרלמנט שלה, ואי נטילת כספים ממנה, כדי להתנתק ממנה בצורה מוחלטת. מוסדות התורה מעולם לא הזדקקו לתקציבים במשך כל שנותיו של עם ישראל, וכך היה ראוי לעשות הלאה. התקציבים של המדינה החילונית הבאים ממקורות של חילול שבת, אסורים בשימוש מבחינה תורנית, ורק מזיקים לאיכות של לימוד התורה.

כספים מתשלומי ארנונה ומיסים הם מקורות של חילולי שבת?
[הרבה מהתרומות הטהורות מכספי נדיבים, הם מכל מיני מיסים שלא שולמו….]

אני רואה שמצנזרים אותי כי אני כותב דברים שכנראה לא מוצאים חן בעיני המערכת הפרוגרסיבית.

פשששש אני חסיד שלך

ברוך ה’.
זו מערכת חרדית.
לא מתאים לך? כנראה לא בשבילך.
יש כיכר השבת אם יעניין אותך חחח

תורה זה צבא!!!

האתרים “החרדים” הם אבי אבות הטומאה לשכנע להתגייס, אז אל תחפשו עכשיו מקורות אצל המזרחי להתנגד לגיוס.

הרב זצ”ל לא אמר לא להתגיס לצבא אלא שלימוד תורה חשוב יותר ועל זה אין עוררין ויש מצבים של פיקוח נפש שמבטלים תורה בשביל זה וכל זה על צבא בריטי לא על צבא ה’ של יהודים בארץ ישראל במלחת מצווה וכיבוש

הרסת את הכיף

זה ציטוט מתוך דבריו שמעידים שגם דיבר על מלחמת מצווה ולא רק על צבא בריטי כשזה נוגע לתלמידי חכמים:

גיוס בני ישיבות למלחמת מצווה

על אף שעיקר מכתבו עוסק כאמור בגיוס בני ישיבות לצבא אנגליה שבוודאי אינו עוסק במלחמות מצווה, הרב קוק מתייחס גם לאפשרות שיום אחד ירצו לגייס בני ישיבה למלחמת מצווה ומבהיר: “ויותר מזה ראינו את גדולת האיסור לעשות אנגריא בתלמידי חכמים לכופם על יציאה למלחמה, אפילו על מלחמת מצוה גדולה מאד, שהרי אין לך מלחמת מצוה יותר גדולה מהמלחמה שערך אברהם אבינו נגד המלכים”.

“ומכל מקום אמרו (נדרים לב.) מפני מה נענש אברהם ונשתעבדו בניו במצרים ארבע מאות שנה, מפני שעשה אנגריא בתלמידי חכמים, שנאמר ‘וירק את חניכיו ילידי ביתו’ והם היו תלמידי חכמים העוסקים בתורה”.

עיין מה שבנו מורנו הרב צבי יהודה אמר

והנה ציטוט מדבריו של בנו הרב צבי יהודה זצ”ל שמסביר את דברי אביו: ראיתי כעת שנתפרסם בחוצות ירושלים קטע מתוך מכתב של אאמו”ר הרב זצ”ל שכאילו הוא מסייע חלילה להשתמטות ממלוא החיוב של העמידה על נפשנו ועל נפש כל קהל ישראל. והנני מחוייב ומודיע בזה, למען אמיתה של תורה, כי המכתב הזה נכתב ממנו בחודש אדר שנת תרע”ז בלונדון להשתדלות לשחרור תלמידי חכמים ממלחמת אנגליה ורוסיה וגרמניה וכו’ שלא היה בה שום ענין לחיוב הצלת נפשות בישראל ובארץ ישראל. ועל כגון דא אמרו חז”ל (בבא בתרא קל:) שאין למדין הלכה מפי מעשה. ועל השימוש בדברי קטע ממכתב קדשו זה, בהעלמת הענין שהוא דן בו, ובהסבת דעת הקהל שכאילו יש לדברים הללו איזה שייכות למצבנו עכשיו, יש להצטער שהוא כמו סילוף מן המין הגרוע והמחפיר ביותר. וכבר היו כמה פעמים מעשה זייפנים וסלפנים לרעה בדברי קדשו. וכדברי הרמב”ם באגרתו, שאפשר לזייפנים לתלות בדברי תורתנו הקדושה ציווי של ‘וסרתם ועבדתם אלהים אחרים’. ונקוה בעזה”י שזה יצטרף למהלך ייסורינו ומירוקיהם בדרך גאולתנו ופדות נפשנו, בהגדלת התורה והאדרתה, בדגל שם ה’ אלהינו ורנן ישועתו בתשובת אמת, ותקומה שלימה בבית חיינו בתורתו ועבודתו ומצוותו ומלכותו, כדברו החי וקיים לעד עולם”.

זה כמו שכשלפיד מצטט את הרמב”ם לאף אחד לא אכפת… מי שלא רואה תמונה כללית של דעה של רב מסויים שלא יבלבל תמוח

אפשר להשוות ‘מלחמת מצוה’ לשחרר את לוט, למלחמת עזרת ישראל מיד צר?

בזמן הרב קוק, התגיסו כמה מבני ישיבתו לארגון ההגנה אחרי תרפ”ט, ועברו אימונים. זה אומר הכל.

גם הראי”ה קוק, שעמד בראש הישיבה, השתתף כפי יכולתו בעשייה הביטחונית. רחל ינאית בן צבי, ממייסדי ההגנה, סיפרה: “בימי המאורעות [תרפ”ט] היה נרעש ונסער, מוכן לחרף נפשו להצלת האחים הנתונים בסכנה. הוא התקרב בימים אלה אל אנשי ההגנה, הוא היה מיסב בישיבות בענייני ההגנה בוועד הלאומי”.

 

בתקופה שלפני קום המדינה הושג סיכום בין גדולי נציגי ירושלים ונציגי ההגנה לפיו בני ישיבה, 17-22, יתאמנו במסגרת מיוחדת ההולמת את האווירה המיוחדת שבה התחנכו. בני 23 יצורפו ליחידות משמר, בתנאים שהצניעות שולטת. בני ישיבות מצוינים, שקיבלו אישור מן הרבנים הראשיים, יהיו פטורים מעול האימון ותפקידי השמירה, וכמוהם מגידי שיעור, מלמדים ומפקחים רוחניים. על ההסכם חתמו הרבנים הראשיים הרצוג ועוזיאל, הרב יוסף צבי דושינסקי, הרב איסר זלמן מלצר, הרב יעקב משה חרל”פ (ראש ישיבת מרכז הרב), הרב יחיאל מיכל טיקוצ’ינקי (ראש ישיבת עץ חיים), הרב אליעזר יהודה פינקל (ראש ישיבת מיר), הרב יעקב סינקביץ (ראש ישיבת חסידי גור) והרב יחזקאל סרנא (ראש ישיבת חברון).

אני אוהב את אנשים שאומרים היסטוריה בלי להביא מקורות ובלי קשר לא יעזור כל המכתבים שלכם כל עוד לא תכירו את ציבור החרדי

לא צריך רשכבה”ג,
לא צריך זצוקלל”ה,
לא צריך זיע”א,
מספיק לכתוב הראי”ה קוק זצ”ל.
אף אחד לא יסקול אתכם על זה.
אם קשה לכם עם הדמות שלו, אל תצטטו אותו.

בכל הכתבה הוסיפו זצ”ל. כתבו בצורה מאוד מכבדת. כל הכבוד.
בכותרת כנראה זו טעות, או מחמת הרגילות
נקווה שיתקנו.

לגבי גיוס בני ישיבות: שמעתי פעם שיעור של הרב שי עטרי הי”ו (דרך הבעש”ט) שהוא אומר שככה זה הולך יש גוף ויש נשמה. והוא מספר שלאמא של אשתו היתה סבתא שחלתה והיה לה קשה לנשום בכוחות עצמה אז אמרו לה בבית חולים שהיא צריכה לעשות חור בגרון כדי לנשום והיא אמרה: לא אני לא רוצה והיא לא הסכימה אז בקיצור היא המשיכה ככה בלי חור והיא ניסתה וניסתה לנשום עד שהיא כבר לא יכלה והיא נפטרה. אז עכשיו הרב מספר שנתנו להם להיכנס לראות אותה בבית חולים והיא היתה שם שוכבת. היא היתה שם אבל היא לא היתה שם. זה היה גוף בלי נשמה. אז כמה מסוכן זה לגייס את בני הישיבות כי אם יגייסו חס וחלילה אנחנו ניהיה גוף (צבא) בלי נשמה (תורה=בני ישיבות) וזה בעיה רצינית וזה למה אסור בתכלית האיסור לגייס בני ישיבות. (מתוך שיעור מדהים של הרב שי עטרי שליט”א (דרך הבעש”ט) (עפ”י דרכו של הרה”צ רבי אשר פריינד זיע”א)

כתבות חדשות באתר

חינוך לפני הכל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

ראש המוסד: "בלי הסעיפים עליהם רה"מ מתעקש לא נחזיר את כל החטופים"
האם על הרמטכ"ל להסיק מסקנות אישיות בעקבות המחדל? רוב המשיבים סבורים שכן
טיפים לבחירת וילונות לבית: הדרך ליצירת אווירה נעימה ופונקציונלית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תא"ל הגרי: "צה"ל נכשל במשימתו, יהיו גם מסקנות אישיות; חיל האוויר יתוחקר בנפרד"
צה"ל תוקף מבנים צבאיים ותשתיות טרור במרחב א-טייבה בדרום לבנון
אשה חרדית נספתה בשרפה ב'כוכב יעקב': "היא נלחמה כמו לביאה לחלץ את הילדים"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מחדל 8200: כל המידע הקריטי היה ביחידה אך לא הועברה התרעה
ההנחייה החריגה לתושבי הצפון: להימצא בקרבת מרחבים מוגנים ולצמצם תנועה
בקשתו האחרונה של הגאון רבי יהודה דרעי זצ"ל: "זה כמו צוואה"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

אחרי הסערה: שב"ס אישר לעצור המנהלי לקיים שיחת טלפון לבן דודו שנפצע בעזה
משרד האוצר האמריקני: סנקציות נגד מחאת צו 9 - וגם על האיש הלא נכון

הכתבות המעניינות ביותר

אברהם דויטש | הקב"ה יותר גדול מזה | קאבר
במעמד 20 סיומי הש"ס: צפו בשיחה האחרונה שהגר"י דרעי נשא לפני פטירתו
קיפקעס | חלוקת שטרות הכסף, נכד האדמו"ר במשימה ראשונה, וההלם של נהג המונית
בלתי ייאמן: מצאו חוב של 2 שקלים בכתבי הרב זצ"ל - כך הנהג הגיב
חברי ועדת החינוך התרשמו במרכז לנערות חרדיות: "עבודת קודש"
תחזית מזג האוויר: עומסי חום כבדים, בשבת ירידה בטמפרטורות • האזינו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | חלוקת שטרות הכסף, נכד האדמו"ר במשימה ראשונה, וההלם של נהג המונית
WhatsApp Image 2024-07-11 at 14.52
הצעת השב"כ וסירוב המשפחות; אביו של העצור המנהלי בראיון בלעדי ל'JDN'
WhatsApp-Image-2023-05-30-at-22.26
גדולי ישראל נערכים להודיע: בחורי ישיבות שיקבלו צווים - לא יתייצבו בלשכת הגיוס
WhatsApp Image 2024-07-10 at 11.29
משתמטים? פיקוח נפש? דעתם של תלמידי הראי"ה אודות איסור גיוס בני ישיבות

חדש באתר

.
ראש המוסד: "בלי הסעיפים עליהם רה"מ מתעקש לא נחזיר את כל החטופים"
.
האם על הרמטכ"ל להסיק מסקנות אישיות בעקבות המחדל? רוב המשיבים סבורים שכן
''ה יותר גדול מזה
אברהם דויטש | הקב"ה יותר גדול מזה | קאבר
WhatsApp-Image-2024-05-17-at-13.40
במעמד 20 סיומי הש"ס: צפו בשיחה האחרונה שהגר"י דרעי נשא לפני פטירתו

גלריות

 אברהם יצחק בית שמש חומש סעודה (14)
בית שמש: חומש סעודה בתלמוד תורה תולדות אברהם יצחק
01 תמונה ראשית
מעמד הבר מצווה המרגש ל-63 חתני "זה לזה" בראשות גדולי ישראל
untitled (360 of 536)
מעמד רב רושם: הוכתר רב לקהילות הליטאיות ברמת אברהם בבית שמש
WhatsApp Image 2024-07-10 at 20.31
בצל המתיחות בצפון: מרן הגרש"י זעפראני בביקור חיזוק בערי הצפון

עיתוני היום

%D7%93%D7%95%D7%9B%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%93%D7%A9-1536x1024-2-768x512
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture