בטחוני

קרדיט: דובר צה"ל

תחקיר הכטב”מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות’ים | פרטים חדשים

בצה”ל סיימו את התחקיר על פגיעת הכטב”מ ששיגרו החות’ים לתל אביב • בעקבות התחקיר צה”ל עיבה את מערך הבקרה וכן תוגברו סיורי מטוסי הקרב בשמי ישראל • התקיפה בנמל חודידה מוגדרת ככואבת וראשונית מסוגה בלב מתקנים אזרחיים
  • למה שווה לפתוח חשבון בנק בגיל צעיר?

    תוכן מקודם

  • צעירים? תעשו חשבון פשוט ותראו כמה זה שווה

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

יממה לאחר התקיפה בתימן ושלושה ימים לאחר פגיעת הכטב”מ בתל אביב מתבהרת התמונה על המחדל של אי יירוט הכטב”מ בתל אביב, פרטים ראשונים על תחקיר המחדל ומסקנותיו, וכן פרטים נוספים על התקיפה הרחק בתימן. כמו כן כיצד מגיבים במערכת הביטחון לטענות של תושבי הצפון שצה”ל לא מגיב חזק מספיק מול חיזבאללה.

תחקיר פגיעת הכטב”מ שפגע בתל אביב

בצה”ל סיימו לתחקר את אירוע פגיעת הכטב”מ של החות’ים בתל אביב, ממנו נהרג ישראלי אחד ונפצעו עוד שמונה. ממצאי התחקיר מצביעים על כך כי הכטב”מ זוהה בבור ההגנה האווירית של חיל האוויר כבר במרחק של כ-50 מייל מחופי תל אביב.

זיהוי במרחק כזה מותיר לחיל האוויר חלון הזדמנויות של כחמישים דקות על מנת ליירט את המטרה. על מנת להבין באמת מדוע לא יורט הכטב”מ וכיצד קורית טעות קשה שכזו, ננסה לדמיין איך נראה מסך המכ”מ בבור חיל האוויר. על מסך המכ”מ לפניו יושב הבקר של חיל האוויר נראים כל העצמים הנמצאים בשמי המדינה ובמרחב הסמוך לה. כל עצם בשמיים נראה כנקודה במסך, כך להקת ציפורים או עננים סמיכים יופיעו גם הם על המסך לצד מטוסי אל-על או טעויות במכ”מ.

מול המסך יושב בקר שתפקידו לזהות ולהבחין בין האיומים לבין מטרות ידידותיות. בשעות הלילה שבין חמישי לשישי זיהה הבקר בבור חיל האוויר את הכטב”מ החות’י על המסך, אלא שבטעות לא סבר כי מדובר במטרת אויב. בהקשר הזה יש לציין כי המורדים החות’ים בתימן טוענים בימים האחרונים כי הכטב”מ ששיגרו הוא מסוג חמקני שאינו מזוהה על ידי מערכת בקרת האוויר הישראלי.

עוד יש לומר כי באותה שעה שהכטב”מ התימני התקרב לחופי ישראל היה כטב”מ נוסף שהגיע ממזרח, ייתכן שזו הסיבה שגרמה לטעות בשיקול הדעת של הבקר שלא הזניק את מטוסי הקרב לטפל בכטב”מ.

מתחילת המלחמה שיגרו המורדים החות’ים מתימן מעל 220 מטרות עוינות לעבר מדינת ישראל, ביניהם כלי טיס בלתי מאוישים טילי שיוט ועוד. רוב המטרות יורטו על ידי כוחות הקואליציה בהובלת ארה”ב וחלקן יורטו על ידי מערכות ההגנה הישראליות של צה”ל.

הפקת לקחים

בעקבות הכשל של אי יירוט הכטב”מ בליל שישי האחרון בתל אביב תגברו בחיל האוויר את צוות הבקרה שצופה כל העת 24/7 במסכי המכ”מ כך שכיום יותר זוגות עיניים יושבות וצופות בשמי הארץ והאזור. כמו כן תוגברו כמות הסיורים של מטוסי הקרב של חיל האוויר בשמי גבולות המדינה על מנת לזהות ביתר קלות את האיומים המתקרבים לחופי ישראל חלילה, וכן על מנת שמטוסי חיל האוויר יוכלו להגיב ביתר קלות בזמן אמת.

לצד הגברת המוכנות מול תימן, יש להדגיש כי ככל שמקור השיגור רחוק יותר מישראל, יכולת היירוט של צה”ל וחיל האוויר גבוהה יותר. לעומת זאת יכולות היירוט בצפון מוגבלת יותר בהשוואה בעקבות המרחק הקצר של תעופת כלי הטיס ממקום השיגור לעבר שטח ישראל.

פגיעת הכטב”מ בליל שישי בתל אביב היא למעשה הפעם הראשונה בה פגעו החות’ים בישראל והביאו למותו של אזרח. במערכת הביטחון הבינו כי מדובר בקו אדום שנחצה ואסור להבליג עליו.

בצה”ל החליטו כי יש להיערך לתקיפה משמעותית ביותר בתימן על ידי חיל האוויר. לא המיקום של הפגיעה הוביל להחלטה אלא העובדה כי הכטב”מ של החות’ים הביא לראשונה לנפגעים בנפש בישראל.

מטרות התקיפה בתימן

התקיפה הישראלית יצאה לדרך עם כמות גדולה של כלי טיס שהיו שותפים לביצוע המורכב, של תקיפת נמל חודידה במרחק של כ-1,800 ק”מ. הנמל שהותקף משמש גם את המורדים החות’ים להתעצמות וחימוש של אמצעי לחימה. וגם יש בו שימוש אזרחי של נמל אספקה לגיטימי.

הפגיעה של ישראל בעגורנים בנמל מונעות את המשך העברת התחמושת ואמצעי הלחימה מאיראן לידי החות’ים. לצד זאת נפגעו גם תשתיות דלק ואנרגיה, כמו כן הותקפו מאגרי נשק שייצרו פיצוצים גדולים מאוד במרחב.

בישראל מעבירים באמצעות התקיפה גם מסר למדינות העולם כי היא לא תשתוק על הטרור החות’י. לא רק ישראל נפגעת מהירי של החות’ים על ספינות שעוברות בים האדום ובישראל מצפים ממדינות האזור ליטול חלק במאבק נגד החות’ים.

הבוקר החות’ים ניסו להגיב באמצעות ירי של טיל בליסטי לעבר אילת. הטיל יורט על ידי מערכת חץ 3 מחוץ לגבולות ישראל.

במערכת הביטחון רואים חשיבות בתקיפה בתימן שהראתה לעולם ולחות’ים שאין מקום חסין מפני היד הארוכה של ישראל. עד כה נמנעו בעלות הברית כולל ארה”ב וסעודיה מלתקוף את נמל חודידה היות שהוא כאמור מרחב אזרחי בחלקו. היכולת של ישראל לתקוף בעוצמה את צינור החמצן של החות’ים הנמצא בתוך נמל ובו אזורים אזרחיים שלא נפגעו היא הצגת יכולת משופרת של ישראל לעומת שאר מדינות המערב.

במערכת הביטחון יודעים להגיד היום כי צה”ל ערוך ומוכן לתקוף שוב בתימן במידת הצורך. על אף המורכבות הגדולה של ביצוע תקיפה במרחק רב כל כך מישראל. במערכת הביטחון מעריכים כי התקיפה אמש הייתה פגיעה כואבת לחות’ים.

עוצמת התקיפה בתימן מתגמדת לעומת פעילות צה”ל בלבנון

בצה”ל דוחים את הטענות הנשמעות בימים האחרונים על הזנחת גבול הצפון למול תקיפות חיזבאללה. מבחן המציאות אם ננטרל לרגע את הדרמטיות של התקיפה המרוחקת בתימן, מוכיח ללא ספק כי עוצמת התקיפות של חיל האוויר בלבנון עצומות עשרות מונים ואף יותר מכך מהתקיפה בתימן.

מתחילת המלחמה תקף חיל האוויר מעל 6,500 תקיפות בלבנון. בכלל התקיפות הוטלו עשרות אלפי חימושים מדויקים שפגעו באופן משמעותי ביכולות של חיזבאללה. מאות מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו ויכולות טקטיות נפגעו.

חיל האוויר פועל בשמי לבנון כבתוך שלו, גם רובע הדאחייה בביירות הפך לאחרונה למקום לא חסין לאנשי חיזבאללה. לא על כל פעילות של חיל האוויר ישראל נוטלת אחריות רשמית אולם ניתן לומר כי כמות התקיפות ומשמעותן עבור חיזבאללה אינה עומדת בקנה אחד עם התקיפה בתימן על כל הצבעוניות שלה ואתגר המרחק שהופך אותה למיוחדת יותר בעיני הציבור.

העימות מול חיזבאללה

במהלך היממה האחרונה ניכרת עלייה ברמת השיגורים של חיזבאללה מלבנון. במערכת הביטחון סבורים כי העלייה ברף התגובה של חיזבאללה נובעת מעוצמת הפעילות של צה”ל נגד מטרות חיזבאללה. במהלך סוף השבוע האחרון ביצע חיל האוויר מעל 14 תקיפות בדרום לבנון, לפחות שישה מחבלי חיזבאללה חוסלו בתקיפות.

מתחילת המלחמה חוסלו מעל 470 מחבלי חיזבאללה מתוכם לפחות 60 בכירים בארגון. זוהי פגיעה קשה ביכולות של חיזבאללה כמו גם פגיעה מורלית ללוחמים שמבינים כי הם חשופים כל העת לחיסול על ידי ישראל בכל רגע נתון בו נעים בכבישים או מסתתרים בבתים.

צה”ל מתמקד בתקיפות בעיקר בפגיעה בנכסים אסטרטגיים של חיזבאללה ובחיסול פעילים מכוח רדואן שנחשב לכוח המוביל של חיזבאללה.

המסר לאיראן

התקיפה של חיל האוויר במרחק בין ישראל בנמל חודידה העומד על כ-1,800 ק”מ, מעביר מסר ברור לראש התמנון – איראן – הנמצאת במרחק של 200 ק”מ פחות מנצל חודידה. התקיפה הישראלית נראתה היטב גם בטהרן.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

הירשם לקבלת עדכונים
עדכן אותי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

כתבות חדשות באתר

מפתיע: הכלי שחושף למשפחות כמה יעלו להם בעתיד כל חתונות הילדים יחד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מי יחליף את ביידן ויתמודד מול טראמפ? אלה המועמדים האפשריים
בכיר בקבינט התנגד לתקיפה בתימן: "צריך ללכת נגד איראן"; מאחורי הקלעים
היום! אחרי תפילה בציון האור החיים, כל הגזירות מתבטלות
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

לאחר כ-4 שעות: הושגה שליטה בשריפה שפרצה ביער ביריה כתוצאה מהירי
דרמה בארה"ב: הנשיא ג'ו ביידן הודיע על פרישה מהמרוץ לנשיאות
ר' דוד גולדמן חלם על הלווייתו שבוע לפני שנפטר, ולא עצר את פעילותו
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
"תן אש!": תיעוד מטורף מהלחימה האינטנסיבית בתוך מבנה מגורים בעזה
מדהים: האברכים התרגשו מסיפור חייהם של החתן והכלה – והתחייבו לשלם את הוצאות החתונה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שבועות לפני המלחמה: המסר "הרגיש" שהועבר מסינוואר והגיע למערכת הביטחון
ינון מגל ינצח? שלמה פילבר חושף סקר: רוב הלקוחות של 'לאומי' - ימניים

הכתבות המעניינות ביותר

איך אדע מה הן המעלות שלי? | הרב שבתי סלבטיצקי לפרשת פנחס
ג'ו ביידן פרש? מתכון להכנת סלופי ג'ו - הכינוי שהדביק לו דונלד טראמפ
סוף לעוול: אושרה ההצעה שתגביל את השימוש לרעה בתביעות ייצוגיות
נפטרת רעיית האדמו"ר, המחכנת הדגולה ובתו של ראש הישיבה הקדוש מבעלזא הי"ד
המומחה חושף סודות מעולם הכשרות שאתם צריכים לדעת לפני הנופש
לאחר דיון מעמיק: רה"מ נתניהו הנחה להוציא משלחת מו"מ השבוע
טען עוד כתבות >
0
מעניין אותנו מה אתה חושב, תוכל להגיב בבקשה?x

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture