בטחוני

פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק”מ

כיצד תופסים החות’ים את התקיפה של חיל האוויר על מטרות בלב נמל חודידה? האם סעודיה תאלץ לצאת שוב למלחמה בעקבות התקיפה? ואיך האיראנים רואים את התחממות הגזרה? המומחית לתימן עונה על כל השאלות | המושכים בחות’ים
  • בואו להכיר את הטעם הכי קרוב לחלב>

    תוכן מקודם

  • אני אוהב לנהוג, עובד קרוב לבית, והשכר שלי גבוה עם מלא הטבות

    תוכן מקודם

  • צעירים? תעשו חשבון פשוט ותראו כמה זה שווה

    תוכן מקודם

  • לא תאמינו: מאיזה גיל אפשר לפתוח חשבון בנק?

    תוכן מקודם

  • שוחטים מוסמכים ברבנות – מסלול מהיר להכנסה גבוהה בלי לצאת מעולם התורה!

    תוכן מקודם

  • כל כך טעים שלא תאמינו שזה פרווה >>

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

לאחר התקיפה של חיל האוויר בנמל חודידה בה נפגעו מטרות טרור של המורדים החות’ים מתימן ביקשנו להבין את השלכות התקיפה על המורדים החות’ים ויתר אזרחי תימן. כיצד הצד השני רואה את פעילות ישראל במרחק של 1,800 ק”מ מגבולות ישראל.

על מנת לקבל תמונה מדויקת המשקפת את המבט של התימנים על התקיפה, שוחחנו עם ענבל ניסים-לובוטון, חוקרת לעניני תימן, מרצה באוניברסיטה הפתוחה ועמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית. יחד ניסנו לפרוש את התשובות לכל השאלות הכי מסקרנות על השלכות התקיפה בתימן וכיצד היא צפויה להשפיע על המשך הלחימה של ישראל.

כולנו ניזונים מהמידע שצה”ל מפרסם, איך האוכלוסיה התימנית בתימן עצמה רואה את עוצמת התקיפה?

“מתורי הענק שהשתרכו בתחנות הדלק בתימן, ניתן ללמוד שקיים חשש בקרב אזרחים ממחסור בתקופה הקרובה”, אומרת ענבל. “בנוסף, הייתה פגיעה לא רק במבנים וברכוש אלא בנפש. יש מספר הרוגים ועוד עשרות פצועים. בוודאי שקיים חשש מתגובה צבאית ישראלית נוספת אבל זה משהו שפחות יינתן לו ביטוי בתקשורת המקומית”.

המומחית טוענת כי “החות’ים מטפחים היטב את הנרטיב לפיו הם נושאי הדגל של המאבק למען הפלסטינים כעת, ואת העובדה שהם נלחמים בכוחות שדימויים השלילי מכשיר את המאבק בהם: ארה”ב, בת-בריתה ישראל ולמעשה כל מי שמסייע לישראל (במישרין או בעקיפין)”.

קרדיט: דובר צה”ל

“לכן, קשה לצפות לביקורת מצד התושבים בתימן כאשר ההקשר הוא כזה. באתר של החות’ים, אל-מסירה נט, מובאים קטעי וידאו של פלסטינים שמודים לעם התימני, ושל תימנים שמוכנים לעמוד במתקפות נוספות עתידיות עליהם מישראל, למען העניין הפלסטיני. המסגור הזה הוא משהו שקשה לצאת נגדו. בשטחים שבשליטת החות’ים סביר להניח גם שיש פחד להתבטא נגד השלטון. ראינו ביקורת באזורי הדרום, מרחבי השליטה של הממשלה המודחת, שמאשימים את החות’ים בכך שהם גוררים את תימן לאסון הומניטרי מחדש ופותחים חזית לחימה שאזרחי תימן ישלמו עליה את המחיר”.

נמל חודידה הוא צינור החמצן של החות’ים

מה המשמעות המעשית של התקיפה על יכולות הצבא של המורדים החות’ים? נשללו מהם יכולות? תהיה לזה השפעה לטווח ארוך?

“אני לא חושבת שיש כאן פגיעה משמעותית בחות’ים או ביכולות הצבאיות שלהם”, אומרת המומחית. “זה בוודאי לא נראה טוב (תדמיתית) וגם משפיע במידה מסוימת מבחינה כלכלית, אבל זו לא פעולה שמשנה את מאזן הכוח. ייתכן שאם ישראל תמשיך לפגוע בצורה שיטתית בנמלים הנוספים החשובים ברצועת החוף של מחוז אל-חודידה, אז יהיה אפקט מצטבר ונזק משמעותי”.

“חשוב לזכור שנמלי אל-חודידה הם צינור החמצן של שטחי השליטה החות’ים. זה עורק ראשי של כניסת סחורות וייצוא של אחרות. תימן נשענת באופן מכריע על ייבוא, כולל של מוצרי מזון וצריכה בסיסיים גם בימים כתיקונם. החות’ים ניצבים בשבועות האחרונים בפני כמה משוכות כלכליות שקשורות לצמצום הפעילות הפיננסית בשטחיהם ולביקורת על ניסיונם להנפיק מטבע עצמאי”.

קרדיט: דובר צה”ל

“הבנק המרכזי של תימן (שהועבר מצנעא לעיר עדן בשנת 2016 על ידי הנשיא שהדיחו החות’ים בהפיכה צבאית) הודיע שלא יעבוד עם שש חברות בנקים שסניפיהם פרוסים גם בשטחי החות’ים. זו פעולה שהתפרשה על ידי החות’ים כלחץ שמפעילה סעודיה על המועצה הנשיאותית בתימן (של הממשל המודח) בשל דרישות אמריקאיות. זו אחת הסיבות לאיומים ששמענו לאחרונה מהחות’ים כי לא יהססו לתקוף מתקנים אסטרטגיים ברחבי סעודיה”.

התקיפה גרמה לשינוי תודעתי כלשהוא אצל החות’ים? הושגה הרתעה?

“קשה לבחון את זה, בוודאי כעת. יש ביקורת שעולה לא פעם דווקא בערוצים של הרשתות החברתיות או על ידי אמנים. אבל לא פעם יש לה מחיר והחות’ים עצרו פעילים ואמנים שהתבטאו נגדם, או שהאשימו אותם בפגיעה במשטר או בתמיכה בארה”ב”.

“יתרה מזו, בתחילת יולי החות’ים עצרו עשרות עובדים של ארגוני סיוע מקומיים ובינלאומיים שעבדו באישור רשמי במשך שנים, כולל מטעם האו”ם. בחלק מהמקרים נעצרו משפחות שלמות, כולל ילדים. החות’ים האשימו אותם בבגידה וכפו עליהם להופיע בתקשורת ו”להתוודות” על כך שעבודתם הפכה בן לילה למעשה בגידה. זאת ללא כתבי אישום רשמיים ולאחר ששרתו במשך שנים את המדינה והחברה בתימן. נדמה לי שזה לא עורר ביקורת אזרחית גדולה, בוודאי לא בסדר גודל של הפגנות הענק שנערכות מדי יום שישי בחסות החות’ים”.

איך התקיפה מתווכת בתקשורת הערבית בעולם, בדגש על איראן, עיראק ומדינות הציר?

“ממה שראיתי עד כה, התקיפה זוכה לתמיכה וזה כאמור, מקושר לפעולה הפרו-פלסטינית של החות’ים מצד אחד, ולתוקפנות של ישראל מצד שני. מענין לראות דווקא את התגובה של הסעודים, שלכודים בין ארה”ב לבין הרצון שלא לעורר מחדש לחימה מול החות’ים: הם מיהרו להתנער מכל קשר או ידיעה מוקדמת ביחס לפעולה”.

מדוע החות’ים הגיבו בירי של טיל בליסטי אחד בלבד יממה לאחר התקיפה? זה מלמד על הרתעה? על חוסר יכולת?

“נדמה לי שהיה זה ירי משמעותי יותר, כולל טיל קרקע-קרקע. עם זאת התגובה מצדם לא חייבת להיות מידית. לא נראה שזה מצביע על חוסר יכולת ובוודאי על חוסר רצון. הדובר הצבאי של החות’ים, יחיא סריע, יצא בהצהרה לאחר תקיפת ישראל שלפיה אזור תל אביב (יפו) אינו בטוחה”.

קרדיט: דובר צה”ל

כיצד משפיעה התקיפה על היחסים בין איראן לחות’ים? האם האיראנים כועסים על החות’ים שהתערבו מידי חזק ועלולים לפגוע באחד המרכביבים החשובים של איראן כביטוח למקרה שישראל תתקוף באיראן?

“זו שאלה טובה, והיא קשורה גם לאופן שבו אנחנו מגדירים את יחסי איראן עם החות’ים ולהיפך. החות’ים טוענים שהם מתואמים עם איראן ופועלים בשיתוף פעולה, אולם בו זמנית הם מדגישים כי הם עצמאיים. זו נקודה חשובה. לטעמי אלו פחות יחסי פרוקסי ולכן ייתכן שהחות’ים יפעלו באופן שמשרת אותם היטב אבל פחות את איראן. יחד עם זאת, הם מחויבים לאיראן וגם תלויים בה לא מעט מבחינה צבאית”.

המושכים בחות’ים – כללי המשחק השתנו

האם המסר שישראל מסוגלת לתקוף בתוך זמן קצר יחסית הרחק משטחה משנה משהו לאיראנים, או שכל האיומים והמסרים המרשימים של צה”ל זה רק בראש שלנו?

“לא בטוח שהמרחק או מהירות התגובה הם העניין. אם כי זה צריך להטריד את המשטר האיראני וזה לא ענין פעוט. איראן יודעת שישראל יכולה לתקוף בשטחה ועשתה זאת בעבר. העניין עם תימן הוא שיש כאן דחיקה של מה שהיה עד כה מעין קו אדום או גבול”.

“זה דומה במובן הזה גם לתקיפה של איראן על ישראל. המלחמה הזו דוחקת גבולות שהיו קיימים לפני כן: גם בפעולה העמוקה שלנו בעזה, גם בתקיפות של החות’ים עלינו והחזית הימית שהם פתחו, גם בתקיפה האיראנית על ישראל. יש כאן הגדרה מחדש של מרחבי הפעולה ואי אפשר לחזור בחזרה. מרגע שהקו הזה נחצה הוא יוצר מציאות וכללי משחק חדשים”.

הלחימה בעזה ובלבנון תושפע בצורה כל שהיא מהתקיפה בתימן?

“שאלה טובה, איני מומחית ללבנון או לפלסטינים. ההערכה שלי בעניין הזה אולי טובה כמו של כל אחד אחר. מה שכן, התקיפה שלנו באל-חודידה יכולה להשפיע פנימה על הלחימה בתימן וגם על היחסים בין החות’ים לבין סעודיה. כלומר, ייתכן שהיא תצית מחדש זירות לחימה ואזורי מריבה (עם נפט וגז למשל) בין הכוחות הלוחמים בתימן ושהיא תגרור שוב את סעודיה ללחימה בתוך תימן”.

האם בכלל מדובר בתקיפה משמעותית או שרק המרחק והמוזרות של החות’ים הפכו אותה לכל כך מסוקרת ומרתקת?

“צריך לשאול במה זה שונה מתקיפה של כל אזור אחר במדינת ישראל? פגיעה באילת או בצפון או ביישובי העוטף והדרום אינה שונה, ובכל זאת התגובה שלנו אחרת”.

“מדוע? אולי משום שתל אביב היא לא רק מטרופולין ועיר בלב המדינה אלא סמל. יש מסר גם מבחינת החות’ים בפגיעה בתל אביב, שהם יכולים לערער אותו. אני חושבת שצריך להתייחס ברצינות מרובה לחות’ים, ליכולות ולכוונות שלהם. בעיניי, הכטב”מ המתאבד שנפל בתל אביב וביתר שאת התקיפה האיראנית בלילה שבין ה-13 ל-14 באפריל השנה הם אירועים בעלי חשיבות מרובה וצריכים להטריד ולהעסיק את מי שאמונים על ביטחוננו”.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

הירשם לקבלת עדכונים
עדכן אותי על
1 תגובה
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

התמונות של דו”צ; צולמו בשבת. כנראה.

כתבות חדשות באתר

ר' דוד גולדמן חלם על הלווייתו שבוע לפני שנפטר, ולא עצר את פעילותו
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

חריג: סרן מרדכי קדמון הי"ד נהרג מרימון ברצועת עזה - שלא בפעילות מבצעית
אחרי שלוש שעות: לוחמי האש חילצו עגל שנפל לבור במושב דלתון
הלוואות ייעודיות למחתנים ומתחתנים במרכנתיל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מחבלים חמושים משתלטים על משאיות סיוע | חטיבת הנח"ל יוצאת מרפיח
יום קרב בצפון: 7 יירוטי כטב"מים - ותקיפת מטרות טרור • צפו
הלב זועק אי אפשר לתאר בדיו , רק בדם!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

"לא יישארו לכם טנקים": חיזבאללה בסרטון מאיים נגד פלישה ללבנון
כבר התרגלנו: הצלם תיעד את רגע הורדת הבניין ברצועת עזה
מפתיע: הגר"ד כהן במחווה לתורמים ל'יתומי תמוז'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תיעוד יוצא דופן: רימונים נגד מחבלים חמושים במרתף ומארב רחפנים
הכלבים נובחים והפצצות נופלות: תיעוד חדש מהתקיפה בנמל חודידה

הכתבות המעניינות ביותר

מעמד 'כבוד התורה' בכולל 'בית תלמוד להוראה' ויז'ניץ אלעד
כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית: שמחת הברית לנין האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא
המונים בהילולת הצדיק מרעננה זצ"ל • גלריה
איך אדע מה הן המעלות שלי? | הרב שבתי סלבטיצקי לפרשת פנחס
"תן אש!": תיעוד מטורף מהלחימה האינטנסיבית בתוך מבנה מגורים בעזה
חיל האוויר חושף: כך ביצענו את התקיפה הישראלית הראשונה בתימן • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-07-22 at 16.11
תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק"מ
-קרב-f-35-אדיר
תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
חותים
מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות'ים, עם החוקרת לענייני תימן
NETZAH YEHUDA
למי יישלחו צווי גיוס? והאם חרדים יוכלו לשרת ללא נשים בכלל? | כל הפרטים

חדש באתר

img1161259
חריג: סרן מרדכי קדמון הי"ד נהרג מרימון ברצועת עזה - שלא בפעילות מבצעית
photo_5832496284831956973_y
אחרי שלוש שעות: לוחמי האש חילצו עגל שנפל לבור במושב דלתון
'ניץ אלעד מעמד כולל הוראה (16)
מעמד 'כבוד התורה' בכולל 'בית תלמוד להוראה' ויז'ניץ אלעד
-מסך-2024-07-22-173542-(small)_optimized
מחבלים חמושים משתלטים על משאיות סיוע | חטיבת הנח"ל יוצאת מרפיח

גלריות

'ניץ אלעד מעמד כולל הוראה (16)
מעמד 'כבוד התורה' בכולל 'בית תלמוד להוראה' ויז'ניץ אלעד
 ברוך אבוחצירא ברית נכד (8)
כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית: שמחת הברית לנין האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא
 הצדיק מרעננה (25)
המונים בהילולת הצדיק מרעננה זצ"ל • גלריה
 חתונה תמוז פד (21)
קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים • שמחת נישואי נכדת האדמו"ר מצאנז

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי • כותרות העיתונים – ט"ז בתמוז ה’תשפ”ד
1
0
מעניין אותנו מה אתה חושב, תוכל להגיב בבקשה?x

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture