מס הקניה על רכב חשמלי יעלה בינואר הקרוב, אבל זו לא ההתייקרות היחידה שתתרחש. למעשה, הרכב החשמלי יתייקר בחודש זה עוד ברכבים מסוימים, דווקא מכוח צמצום תקרת הטבת מס הקניה.
כיום עיקר העיסוק בנושא המיסוי של רכב חשמלי נוגע למס הקניה שמוטל על הרכב. למדינת ישראל יש מתווה ברור למיסוי רכב חשמלי: גובה מס הקניה שמוטל על מכוניות חשמליות הוא 10% וגובה מס הקניה על רכבי פלאג אין הייבריד הוא 40%. מס הקניה יעלה בינואר הקרוב באופן אוטומטי: ברכב החשמלי ל-20% וברכבי פלאג אין הייבריד ל-55%.
מטבע הדברים, עיקר תשומת הלב מופנה לעליית המס ה”יבשה” אבל עובדה אחת אינה זוכה לאותה תשומת לב: הנמכת תקרת ההטבה. כיום על המכוניות הירוקות שמיובאות לישראל מוטל מס קניה מופחת, אבל גובה ההטבה שניתנת למכוניות מוגבל בתקרה. כלומר – רשות המיסים קבעה סכום שמעבר לו כבר לא תינתן הטבת מס. כך, כיום על המכוניות החשמליות שמיובאות ארצה מוטל מס קניה בגובה 10% אבל גובה ההטבה מוגבל ל-75 אלף שקל. כלומר, אם למשל מכונית חשמלית זכאית להטבת מס שמתבטאת בפועל בגובה 80 אלף שקל, הטבת המס שהמדינה תחשב תהיה בגובה 75 אלף שקלים בלבד. ומה עם יתרת הסכום? לפי רשות המיסים: “חישוב המס כאילו מדובר ברכב רגיל, לפי 83% בתוספת מס יוקרה, בניכוי ההפחתות המגיעות, ובניכוי סכום תקרת ההטבה”. כלומר המס יחושב כמו ברכב מזהם רגיל.
וכעת לחדשות הרעות: לא זו בלבד שבינואר מס הקניה על הרכב החשמלי יעלה, אלא גם גובה סכום התקרה המרבי ייחתך. כך, גובה תקרת ההטבה לרכב חשמלי כיום היא 75 אלף שקל – מינואר הגובה יהיה 60 אלף שקל. כיום גובה ההטבה המרבי לרכב פלאג אין הייבריד הוא 40 אלף שקל, כאשר מינואר הקרוב תקרת ההטבה תרד ל-30 אלף שקל.
מי ייפגע מההתייקרות הכפולה? במקרה של רוב יבואני הרכב קשה לדעת, בגלל ששום יבואן לא ימהר לפרט כמה מס הוא משלם למדינה, פרט לטסלה שנוקטת בשקיפות ומפרטת ללקוחותיה כמה מס הם משלמים. במקרה של טסלה 3 בסיסית, המחיר הוא 180 אלף שקל ללא מס ו–242 עם מס. במקרה של טסלה 3 לונג ריינג’ המחיר ללא מס הוא 205 אלף שקל, ו-290 אלף שקל כולל מס. כלומר 85 אלף שקל מס. ואילו במקרה של טסלה מודל Y לונג ריינג’ המחיר הבסיסי הוא 235 אלף שקל והמחיר כולל המס הוא 340 אלף שקל. טסלה כמובן אינה המותג היחיד שמשווק בישראל מכוניות חשמליות במחיר של מעל 250 אלף שקלים: מחיר ג’נסיס 60 GV חדשה מתחיל ב-295 אלף שקלים אך בג’נסיס לא חושפים כמה מס משלמים הלקוחות. כנראה שגם כאן מדובר במכונית שמגיעה בקלות לגובה תקרת ההטבה.
מדוע למדינה מותר לעשוק את האזרחים
ואיפה שמירה איכות הסביבה מזיהום
ואירגונים הירוקים
זבל של אנשים שודדים אם עניבה ברשות ןבעידוד החוק
העיקר נואמים תחת על עץ רענן שמעונינים לקדם ערים ירוקות והפחתת גזי חממה….
הכל חארטה….