הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח”כ מיקי לוי דנה היום (רביעי) בנושא הסדרי ביטוח שיורי לכלי רכב – תעריפי ההסדר של המדינה לרכוש ביטוח חובה לאופנוע בתעריפים סבירים שאינם מרתיעים מבוטחים מרכישת הביטוח. בדיון עלה כי על אף ההסדר, 44% מכלי הרכב הדו גלגלי אינו מבוטח בביטוח חובה. נוסף לכך, התעריף של הרכבי דו גלגלי מתייקר בחודש הבא.
יו”ר הוועדה, ח”כ מיקי לוי אמר בדיון : “משטרת התנועה היא שחקן מרכזי, והיא לא אוכפת ובודקת את הביטוחים. יש כאן עניין של חיי אדם. בסופו של דבר הנושא של ההוצאה הכספית נופל לפתחה של מדינת ישראל. אין ספק שהרכבים הדו גלגלי מורידים את הגודש בכבישים. לא סביר ולא נכון לאפשר ביטוח קצר מועד. צריך למנוע את העלאת סכום הפוליסה בסיבוב הקרוב. כמו כו, כיצד יכול להיות שקטנוע פשוט ישלם אותו מחיר ביטוח כמו קטנוע יקר. נדרש לעשות משהו דיפרנציאלי לפי נפח ושווי כדי לגרום לעליית כלי רכב דו גלגלי וביטוחם. הוועדה מוטרדת ממספר כלי רכב שנוסעים ללא ביטוח ותפנה למשטרת ישראל בבקשה להגברת האכיפה, יש לבדוק כל רכב שנעצר האם יש ברשות הנהג תעודת ביטוח. הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לקבל תוך 60 יום תשובה, עם עותק לרשות שוק ההון, בנוגע לישימות דיגטלית מול משרד האוצר”.
אוהד מעודי, רשות שוק ההון אמר בדיון כי בגלל שחברות ביטוח רגילות לא יכולות לתת מענה, יש הסדר של המדינה לתת מענה דרך ‘הפול’ אך הוא גוף הפסדי שהוא לא מרוויח. המחיר הוא גבוה יותר בגלל הסיכונים. כלי רכב נעצרים ע”י המשטרה, ואנו מתרשמים שלא שואלים האם יש ביטוח. פרמיה ממוצעת לרכב היא 1200 ₪. במסגרת תכנית העבודה מתייעצים עם משרד המשפטים לקבל את אישורם כדי להאריך את תקופת הביטוח ומקווים שעד סוף שנה נוכל להביא בשורה.
ערן כהן, מנכ”ל הפול, אמר בדיון כי ביטוח רכב חובה נועד לתת מענה למבוטחים שלא השיגו ביטוח בשוק החופשי. הפול הוא תאגיד הפסדי ויש לו תקרת הפסד בחקיקה, יש הפסד בסך 400 מיליון ₪ בשנה. בשנת 2022 בביטוח חובה יש למעלה 200 אלף פוליסות חלקן לתקופות קצרות משנה. אנחנו מבטחים גם לתקופות קצרות עפ”י הוראת רשות שוק ההון, משבוע ומעלה. 90 אלף פוליסות היו בפול בשנת 2022 – 60% בערך, ו- 40% הנותרים אנו לא מכירים אותם. צריך לאפשר למשטרה נגישות מלאה דיגיטלית האם יש פוליסה לנהג כדי שיהיה אפשר לאכוף.
עאדל מחג’אנה מלשכת סוכני ביטוח אמר בדיון כי חברות הביטוח חוסמות את הפקת הביטוח בחברה הערבית כי שכיחות התאונות בחברה הערבית גבוהה לעומת חברה היהודית. לדבריו, “הדגש צריך להיות על חסימת הלקוחות הבעייתים ולא חסימת סוכני הביטוח. ההתנהלות הזו מובילה לכך שאחוז גדול מהאוכלוסייה הערבית לא מבטחת בכלל גם בכלי רכב פרטיים”.
עמרי גוטמן ממועדון האופנועים הישראלי אמר בדיון כי רק 5% ממצבת כלי הרכב הוא דו גלגלי בעוד מדינות עם אקלים דומה יש בהן 20%. לגבי זיהום אוויר הנתון מתעלם שכלי רכב פרטיים עומדים יותר בפקקים ולכן הם מזהמים יותר. הפול אכן הפסדי וזה תפקידו, הוא נגזרת של חברות הביטוח שלא רוצות לבטח את הכלים האלה.
אליעזר אלג’ם ממועדון האופנועים הוסיף: “בכל פעם אנו צריכים להתמודד עם התייקרויות ותעריפים של רכבים דו גלגלי. המדינה צריכה לתת כלי לרכוש את הביטוח ולכן הוקם הפול. מיליארד ₪ רווח נקי מביטוח הרכב ששמים בצד. חצי מהרוכבים מסתכנים כל יום ורוכבים ללא ביטוח, ולא ניתן מענה לכך מאף אחד. שוק ההון לא קובע מדיניות, איפה משרד התחבורה? למרות התאונות והעלויות הגבוהות אנשים רוכבים רכב דו גלגלי. יש כלי רכב שלא ניגשים בכלל לטסט, זה כשל מוחלט של המערכת לתת מענה לציבור שהוא מוקצה ונתפס אשם. ואף אחד לא נותן פתרון למרות שכולם מציפים את הבעיה במשך שנים”.
ירון אליאס מאיגוד חברות הביטוח אמר כי שוק הנהיגה באופנועים רווי בעיוותים – יש פגיעה בגוף, יש כאן נזקים משמעותיים שעומדים מול היתרונות – העלויות למשק גבוהות. לא נכון לדבר על גודש וזיהום אוויר. יש תפיסה ששימוש באופנועים גורם להפחתה בזיהום אוויר, אולם הוא כלי מזהם יותר מכלי רכב רגיל וזה נכתב ע”י המשרד להגנת הסביבה במס’ דוחות. אני סבור שהעלויות הכוללות של רכיבה באופנועים למערכת הבריאות עולות פי כמה וכמה מהחיסכון בגודש הכבישים. שנת 2022 היתה שנה הפסדית”.