דעות

באדיבות המצלם

מיישבי הארץ / עו”ד נתן רוזנבלט על החרדים שבנו ובונים את ארץ ישראל

הדברים מקבלים משנה תוקף בשבוע הקשיים הקבוע לחרדים, שהשנה צפוי להיות קשה מתמיד לאור האירועים העצובים והמחירים הנוראיים. לפני שתוקפים אותנו, כדאי לבדוק עד כמה הציבור החרדי השקיע ומוסר את נפשו למען יישוב ארץ ישראל
  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • שוחטים מוסמכים ברבנות – מסלול מהיר להכנסה גבוהה בלי לצאת מעולם התורה!

    תוכן מקודם

  • עם כל הידרדרות במצבו – חלה הידרדרות במצב הבית; הוא נפטר והבית התמוטט

    תוכן מקודם

  • כל כך טעים שלא תאמינו שזה פרווה >>

    תוכן מקודם

  • האברכים לא האמינו: כמה יעלו להם כל חתונות הילדים יחד?

    תוכן מקודם

  • הכנסה קלה: כך תחתנו את ילדיכם עם כסף מהצד

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

השבוע נסתלק מעימנו כ”ק אדמו”ר מביאלה זצוק”ל. האבידה אינה רק לחסידיו ומעריציו הרבים, אלא לכל עם ישראל, באשר פועליו הרבים לא תוחמו לקהילתו. נביא שתי דוגמאות של מעשים כבירים למען העם היהודי וארץ ישראל, הנוגעים לעניינו של טור זה: העלייה לארץ ישראל וההתיישבות במעלה עמוס.

האדמו”ר היה רבה של העיר לוגאנו בשווייץ, בה הייתה בשעתו קהילה ענפה עם מוסדות כנהוג, אך הוא עודד את בני הקהילה לארוז את החפצים ולעלות לארץ הקודש. הוא עצמו ומשפחתו נותרו בה עד לעלייתם של האחרונים ממש למרות שכבר שימש עשרות שנים כאדמו”ר לאלפים בארץ ישראל.

העניין השני, הוא ההתיישבות במעלה עמוס, אשר הייתה (ועודנה) אחת ההתנחלויות החרדיות היחידות. למרות הקשיים העצומים (ב”ה נעשה רצון צדיק ובחודשים האחרונים התחלף השלטון שהפריע לחסידים), ולמרות הבידוד של היישוב, הקים האדמו”ר קהילה מפוארת במקום. גם כאן היווה האדמו”ר זצוק”ל דוגמא אישית לעודד את חסידיו שלא לפחד מהמיקום והבדידות, תוך שהוא עצמו רוכש שם דירה וקובע את מושבו במקום לחלק מימות השנה.

הדברים מקבלים משנה תוקף לקראת שבוע הקשיים הקבוע לציבור החרדי. והשנה צפוי להיות קשה מתמיד לאור האירועים העצובים והמחירים הנוראיים. לפני שתוקפים אותנו, כדאי לבדוק עד כמה הציבור החרדי השקיע ומוסר את נפשו למען יישוב ארץ ישראל.

לא נלך אחורה, לעליית תלמידי הגר”א והבעש”ט, אשר היוו את הגרעין להקמתה של ארץ ישראל כפי שאנו מכירים אותה. אלא אפילו שנים אחר כך, חלק גדול מהיישובים והמושבות שאנחנו מכירים כערים “ישראליות”: מפתח תקוה ורחובות, ועד גדרה וחדרה, הוקמו בעיקרון על ידי רבנים ועסקנים חרדיים ועברו השתלטות עוינת על ידי הממסד החילוני.

ניקח לדוגמה את פרשת הקמת העיר חדרה, גם כי זה סיפור עצוב מאוד, וגם כי הוא יכול ללמד על הכלל. את העיר יזם וייסד לא אחר מאשר מרן הגאון רבי משה מרדכי אפשטיין, ראש ישיבת חברון וסבם (ודודם) של גדולי ראשי הישיבות בדורנו.

הגרמ”מ, יחד עם מרן בעל ה”דבר אברהם” זצוק”ל, פעלו בעמל של שנים, כולל נסיעות קשות של הגרמ”מ על פני הגלובוס, עד שנצבר בידי די הון על מנת לרכוש את הביצות של חדרה, שאיש לא רצה להכירן, במטרה לבנות שם עיר גדולה לאלוקים.

מי שתיווך את העסקאות, היה הפעיל הציוני יהושע חנקין, אשר נהג – כפי הנראה ובלשון המעטה – שלא ביושר בכספים אלו, תוך ניצול תמימותו והתלהבותו של הגרמ”מ. ואיכשהו, הקרקעות בחלקן נרשמו על שמו של חנקין. כך קרה שהעיר חדרה המפורסמת איננה חרדית כלל (למעט ישיבתו וקהילתו של הגר”ש ארנברג שליט”א ומספר קהילות נוספות), למרות שנוסדה על ידי אחד מגדולי ישראל, חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל דאז. שמו של חנקין מפורסם וחקוק בכל מקום בארץ, כי מישהו מאוד רצה לצייר את ההתיישבות כחילונית, בעוד שהעובדה שמי ששילם ונעשק היה מרן הגרמ”מ, הוסתרה וטושטשה.

מדור זה אינו עוסק בהיסטוריה אלא בנדל”ן, ולכן לא נרחיב להביא דוגמאות רבות נוספות. אך מה שברור הוא, כי אהבתו של הציבור החרדי לארץ ישראל עולה בהרבה על הציבור הכללי.

אמנם, אחד הלקחים החשובים ביותר שיש להפיק מהנפילות הללו, הוא כי יש להיצמד להוראותיהם של גדולי ישראל בכל הדורות. הגרמ”מ אשר הבין כי השותפות עם החילונים רעה לישיבה העדיף לעזוב את מפעל חייו בחדרה ולעבור לחברון, ובכך הציל את הישיבה ואת עשרות הישיבות שיצאו ממנה. לעומת זאת, ביישובים אחרים, שעסקנים חרדים ונלהבים, הסתנוורו מאהבת הארץ ולא דקדקו בשכניהם, לא זו בלבד שהיישובים הפכו לחילוניים, אלא אף צאצאיהם ירדו לבאר שחת.

בשבוע שעבר הוזמנתי לכנס בירושלים, של ארגון בשם itz shayach, בו נמכרו דירות בכל היישובים, כולל המרוחקים ביותר. קהל היעד היה הציבור החרדי ה”חוצניקים”. לכל אחד מאיתנו יש שכן או מחותן כזה, חלק מאיתנו (כולל משפחתי מצד אמי) הם בעצמם דור ראשון או שני של חוצניקים.

מדובר בקידוש השם עצום שצריך לשים לב אליו: אלפים ורבבות, של אברכים ונשותיהם, שהיה להם כל טוב (לפחות ביחס לכאן) בארצות מושבותיהם, כולל אפילו ברוחניות: ערי “גושן” הישיבתיים בחו”ל אינם נופלים מערים בארץ ישראל ברמה הרוחנית. והם החליטו יום אחד לקום, להשאיר הכל מאחור, ולעלות לארץ לא זרועה (יחסית) עם מזג אויר שקשה להם להתרגל אליו. וכאן הם חיים בדוחק יחסי, אך עם אושר על הפנים.

הם אלו שיישבו את ירושלים, ואחראים על ה-6/3 המפורסם. הם אלו שבלעדיהם לא היו נראים כך גם יישובים אחרים, כמו רמת בית שמש וקריית ספר (בבניין שלי נדמה לי שרוב השכנים נמנים על שכבת זהב זו) ועוד רבים לארכה ולרחבה של ארץ הקודש.

עכשיו, לכו תחפשו אזרחי ארה”ב שאינם שומרי תורה, שעזבו הכל מאחוריהם והגיעו לכאן, בלי עבודה ובלי כבוד, רק בשביל האידיאל של לגור בארץ ישראל. קשה למצוא כאלו, בוודאי לא במסות שאפשר לבנות עליהם את עתיד העם היהודי.

יובהר: איני בא להפוך את הציבור החרדי לציוני. מקובלנו מרבותינו גדולי הדור כי למה שהם קוראים לו ציונות, אנחנו קוראים התפקרות. אין לנו חלק ונחלה עמהם ועם חגיהם, אך כאשר הם תוקפים אותנו שאיננו חלק מבניית הארץ, נדע מה נשיב להם: אנו אלו שבנינו ובונים את הארץ. אנחנו אלו שבאים לכאן למרות הקשיים ואנחנו אלו שנישאר כאן לתמיד. גם אם יהיה מאוד מאוד קשה מבחינה גשמית חלילה.

ועוד עניין אחד לסיום: לצד הרבבות שמגיעים לכאן לגור, התפתחה כאן בשנים האחרונות תופעה של רכישת דירות בידי יושבי חו”ל שלא למטרת מגורים. רבים מאוד הם אלו הרוכשים דירות רפאים, שעומדות ריקות, רשמית זה בשביל שבועיים בשנה. למעשה זה בשביל להראות את עושר כבוד מלכותו.

והתוצאה? אברכים לא יכולים לרכוש דירה במחיר סביר, כי הם משלמים בדולרים ובקש-מאני (מזומן). איני מדבר רק על ירושלים, שם המחירים כבר גורדים את השחקים ומתחילים להתקרב ל100,000 ₪ למטר(!). אלא אפילו בערי הלוויין שלה.

ירושלים ערים סביב לה, ואחת מהן היא בית שמש. בשכונת רמת אברהם ניהלנו מאבקים ממושכים למען הדירות תותאמנה לציבור החרדי. ברוך השם, לאחר עררים וערעורים הגענו לפשרות יפות בעניין הזה ובעזרת השם לא יהיה שם בניין אחד (מלבד מה שקיבל היתר לפני המאבק שהחל כאן) מעל הקומות שאושרו בתקנת העיר אותה יזמנו.

אלא שהקבלנים והמשווקים מתחכמים, ופונים לחו”ל, שם אפשר למכור לוקשים ודירות במחירים גבוהים מהשוק. הם יצאו בקמפיין ענק שכותרתו “דווקא עכשיו, כשהם הורסים אתם תבנו”. ותוכנו בקצרה: היות והחמאס כידוע הרס והורס מה שהוא יכול, אתם יהודי ארצות הברית תוכלו לגרום לבניית הארץ על ידי כך שתקנו דירות וכו’.

אילו היה לי תקציב, הייתי מפרסם מודעת עמוד בכל העיתונים האמריקאיים החרדים (מי יודע: אולי לאחד מעשרת הקוראים יהיה התקציב): אחינו היקרים, אם אתם רוצים לעזור לנו, תשלחו תרומות, אנחנו מאוד זקוקים להם עם ביטול הקצבאות בידי בג”ץ. אם אתם רוצים לעזור לעצמכם ולעתידכם: בואו לכאן ורכישו לכם דירות כאוות נפשכם. רק דבר אחד בבקשה מכם אל תעשו: אל תרכשו כאן דירות בלי לגור בהן. דווקא עכשיו, כשהם הורסים, אל תצטרפו אליהם להרוס את האפשרות האחרונה של אברכים עניים להגיע לדירה.

וכך נזכה לשוש תשיש, בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה במהרה.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

8 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

עבר לחברון והציל?
לפי מה שזכור לי הישיבה בחברון נטבחה. אולי אם היה נשאר בחדרה היה הופך את המקום למקום תורה? כמו שעושים היום רבים וכן שלמים!

ברוחניות

א. אפשר לשבח את החרדים שעולים לארץ בלי לזלזל בלא דתיים שעולים.
כנראה שאינך מכיר, אבל יש הרבה מאד שעולים גם מארצות הברית שאינם דתיים ולא מטעמי כלכלה.
מהיכרות אישית.

בכלל צריך להיגמל ממנהג חרדי מגונה, לשבח את החרדים על חשבון זלזול באחרים.
ניתן וראוי לשבח את החרדים בלי לזלזל באחרים

הנה הנתונים.
2600 עולים מארצות הברית. חלק גדול מהם לא חרדים. ניתן לראות לפי התפלגות הערים בהמשך.

לקראת יום העצמאות תשפ”ד מפרסם משרד העלייה והקליטה נתונים באשר למספר העולים החדשים שהגיעו לישראל מאז יום העצמאות שעבר. בשנה החולפת עלו לישראל 34,610 עולים ובעשור האחרון הגיעו לארץ 361,034 עולים חדשים ממגוון מדינות.

להלן התפלגות נתוני העולים בשנה החולפת, מאז יום העצמאות תשפ”ג: מרבית העולים – 22,450 – הגיעו מרוסיה; 2,548 מארה”ב ו-1,353 מאוקראינה. לאחר מכן בסדר יורד הגיעו העולים מבלארוס, צרפת, אתיופיה, ארגנטינה, בריטניה, גיאורגיה, קנדה ומדינות נוספות.

בשבוע האחרון עלו 800 עולים חדשים ארצה, וממש היום – יום הזיכרון לחללי צה”ל – עולים לישראל 15 עולים חדשים, ברוכים הבאים לכולם.

העולים שהגיעו השנה בחרו להתיישב בעיקר בערים תל אביב-יפו (5,030), חיפה (4,794), נתניה (4,516), ירושלים(2,208).

קריית שמונה ,יקיר, עין השופט, אלון שבות, מזכרת בתיה, אליכן – בכל אחד מהיישובים הללו בחר להתגורר עולה אחד ויחיד.

בשנה האחרונה התברכה מדינת ישראל בעלייתם של 2,808 מהנדסים ו-1,216 רופאים ובעלי מקצועות רפואה. לצידם, כיבדו אותנו בעלייתם ארצה נציג אחד מכל מקצוע פיקנטי: ברוקר, אודיולוג, תסריטאי, מורה לנהיגה, די ג’יי, מלטש יהלומים, אנתרופולוג.

טווחי הגיל העיקריים של העולים הם: 25-34 (5,779), 35-44 (5,642).

כמעט לא תמצא בטוריי הלל לחרדים מול שאינם חרדים אלא לשומרי המצוות (והחרדים כמובן בכלל) מול נוטשי התורה. תבדוק בבקשה מתוך אותם אמריקאים כמה הם חילוניים גמורים. אחר כך תבדוק כמה מתוך אותו מיעוט שבמיעוט (ביחס ליחס שבארה”ב בין היהודים הדתיים לחילוניים) הגיעו לכאן בלי לקבל ג’וב מראש. ואז נדע מי צודק.

תודה על הכתבות המרתקות

יש להוסיף את פתח תקוה שנוסדה על ידי הרב יואל משה סולומון וחבריו
נס ציונה שנוסדה על ידי הרב ראובן לרר מחסידי חב”ד שעלו לארץ וחבריו המניין הראשון.
ועוד

נכון, וזה בדיוק הנקודה,
הערים הללו לא נשארו שומרי תורה ומצוות
לצערנו ממש להפך
ועל זה כל המאמר

בדיוק. שקלתי באיזה מהם לקחת כדוגמא (בכל זאת זה לא ספר כאן אלא מוגבל ל300 מילה) ובחרתי את הגרממ בשל אישיותו התורנית הגבוהה ובשל העובדה שאחד מראשי הציונים גנב אותו וניכס את ההישג לעצמו ולציבור החילוני.

כתבות חדשות באתר

מדהים: האברכים התרגשו מסיפור חייהם של החתן והכלה – והתחייבו לשלם את הוצאות החתונה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
בשיחת טלפון: ברק ומישל אובמה הודיעו על תמיכה בקמלה האריס
נולד לכם תינוק? איזו עגלה כבר החלטתם, אבל מה עם החתונה שלו?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

טראמפ שיתף קטע מנאום נתניהו - ואיים להשמיד את איראן • צפו
חמאס דחה שוב את הדרישות הישראליות - ומאשים את נתניהו
ר' דוד גולדמן חלם על הלווייתו שבוע לפני שנפטר, ולא עצר את פעילותו
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הנאום והנהמה: נתניהו דיבר לאוזניהם של מי שלא היו שם / יוסף טיקוצ'ינסקי
מטייל שבר את רגלו בנחל תבור וחולץ ע״י מסוק יחידת להבה • צפו
מפתיע: הגר"ד כהן במחווה לתורמים ל'יתומי תמוז'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הסוקר מסביר את השינויים הדרמטיים: "נתניהו קרוב לשיא שלו מלפני שנתיים"
סקר: הליכוד מתחזק אחרי נאום נתניהו; האופוזיציה לא יכולה להקים ממשלה

הכתבות המעניינות ביותר

דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש
שלושת השבועות: מה עושים עכשיו‫?‬ בונים את בית המקדש!
למה טראמפ ניצל מההתנקשות? ההסבר של הרב שניאור אשכנזי
הראשון לציון מבהיר: "אינני מעורב בכשרות רבנות ירושלים, להחליף את התעודות"
טען עוד כתבות >

המיוחדים

%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%A1%D7%9A-2024-07-04-222823-1
קיפקעס | הביקור שנמשך 5 שעות, הבעלזאי שהתנדב בשביל הרבי מויז'ניץ, והח"כים ומרן
WhatsApp Image 2024-07-22 at 16.11
תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק"מ
-קרב-f-35-אדיר
תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
חותים
מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות'ים, עם החוקרת לענייני תימן

חדש באתר

‏‏לכידה
לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D-%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%A8%D7%92%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A3-%D7%9C%D7%A0%D7%9B%D7%93%D7%95-%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%90-%D7%90%D7%99%D7%99%D7%96%D7%A0%D7%91%D7%90%D7%9A-12-700x700
דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
WhatsApp Image 2024-07-26 at 16.46
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
WhatsApp Image 2024-07-26 at 12.31
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש

גלריות

DOCZAHI@GMAIL
זְכוּת אָבוֹת יָגֵן עָלֵינוּ • האדמו''ר מנאראל בעריכת שולחנו לרגל הילולת אביו
DOCZAHI@GMAIL
קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה • שמחת נישואי נכדת מרן הגרמ"ה הירש
 הילולא (1)
הילולת האדמו"ר מסאווראן זצ"ל אצל בנו האדמו"ר מסאווראן
 יצחק אשדוד הילולת אור החיים (2)
הילולת אור החיים הק' זי"ע במוסדות לב יצחק אשדוד

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ' בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture