דעות

הדס פרוש, פלאש 90

תוצאות המכרזים – יישובים חרדים? / עו”ד נתן רוזנבלט מסביר

אנו פונים מכאן לאלו שזכו, לאלו שרוכשים כעת ולאלו שמתכוונים להתמודד במכרזים הבאים: אנא, אל תסתכלו רק על החור שבגרוש, אלא על אחיכם חסרי הדירה. עיזרו להקים יישובים חדשים בארץ ישראל וכך תהיה לכם סייעתא דשמיא נפלאה
  • חדר אשפוז בתוך הבית: הילדים הקטנים נולדו עם שיתוק מוחין ובעיות נשימה

    תוכן מקודם

  • כולנו רוצים 'בית של תורה' - איך נייצר אווירה כזו בבית?

    תוכן מקודם

  • לדאוג לעתיד הכלכלי בהשקעה של מינימום זמן ומאמץ

    תוכן מקודם

  • מנהל מוסד חינוכי? אתה חייב את זה!

    תוכן מקודם

  • אחרי שבע שנות ציפייה: הרב נפתלי ורעייתו חבקו תאומים – עם שיתוק מוחין

    תוכן מקודם

  • המהפכה של מרכז ההכשרות: "הוא מנהל חשבונות בכיר, בלי להתפשר על החינוך"

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

בביהכנ”ס בו התפללתי בילדותי היו שני מתחרים קבועים על “חתן תורה”, כל אחד מהם הרגיש “חייב” לזכות. הגבאי נהנה מאוד להתחיל דווקא עם סכום נמוך ולא משמעותי, ככה גם כמה מתפללים נוספים יכלו עדיין להצטרף, אך כולנו ידענו שתיכף יגיעו לסכומים הגבוהים ושני אלו יתחרו. אפילו אנחנו הילדים, הפסקנו לרגע את המשחקים ונכנסנו (עם הפעקלאך) לראות את האקשן. הסכומים שהיו עפים באוויר היו מעל ומעבר לגודל הקהילה שלנו. בסוף אחד מהם זכה וחזר עם חיוך של מנצחים, השני הפסיד את כל השמחת-יום-טוב.

והיה את בערל (שם בדוי), הוא לא היה נחשב גביר אבל בהחלט היה סויחר אמיד. הוא לא עבד בכלום, רק קנה ומכר כל מיני דברים, ובשאר היום ישב ולמד וכל מיני חופשות. בהתמחרות הוא היה יושב בחיוך משועשע מקרב התרנגולים, תוך כדי שהוא אומר את היהי רצון שקודם ההקפות מתוך המחזור, כאילו אינו שומע את אלו שדוחקים בו להצטרף למאבק.

לאחר שכלה העשן והגבאי התחיל למכור חתן בראשית, הוא היה ממתין בשקט, ואז, כשאין מתחרים רציניים, היה נוקב ברוגע בסכום מכובד, גבוה יותר ממה שיכולים להציע העניים אך נמוך ממה שמצופה מעשירים. כל שנה הוא היה זוכה ב”חתן בראשית”, במחיר שאינו נוגע כלל במה ששולם עבור “חתן תורה”.

שנות דור חלפו, שני הנגידים הללו נוחם עדן, ובערל-שם-בדוי הוא גביר בעמיו. זה לא פלא, הוא פשוט ידע איך ניגשים למכרז, בקור רוח ועם מחשבון של מספרים בדוקים.

ארבעים שנה כמעט חלפו מאז, והסיפור הזה צף בעיני כל אימת שיוצא לי להשתתף במכרזים והתמחרויות, ויוצא לי הרבה, ורואה אנשים ששמים סכומים שכבר חרגו מהניתוח הכלכלי הקר, ועברו למחוזות של ניצחון בכל מחיר. ותמיד יש את הרגוע, שיושב בצד, לא נבהל מאי זכייה, ובסוף הוא זה שזוכה בסחורה הטובה ביותר במחיר נמוך.

למה סיפור של שמחת תורה בערב שבועות? זה קשור למכרזים שהיו בשבועות האחרונים ולמכרזים בכלל.

זוכרים שכתבנו כאן לפני שבועיים על המכרזים למגרשים הצפויים בחירן בנגב? ובכן, השבוע התפרסמו התוצאות, וכפי שצפינו: רוב מוחלט של המגרשים שייכים כעת לאנ”שים משלנו. לפחות 132 מגרשים שייכים לאנשים עם שמות מובהקים כמו שמחה-בונם, יחיאל-יהושע, מנחם-מנדל וכו’ (בכוונה לא נכתוב כאן שמות משפחה, משמות מובנים) השאר זה שמות נייטרליים, או של חברות אשר סביר להניח כי גם חלקם הם משלנו.

זה מצטרף לזכיות הקודמות, שגם שם היה לנו רוב יפה: משפחה צ’למרית מוכרת, ויזמי נדל”ן חרדים מפורסמים, ועוד הרבה שמות ידישאיים, כולם זכו יחדיו במאות יחידות נוספות. ניתן להעריך בזהירות, כי רוב מוחלט של בעלי המגרשים החופשיים ביישוב הם שומרי תורה בטהרה.

ועוד בשורה מדהימה שהגיעה השבוע בעניין הזה, והפעם דווקא במרכז: עשר דקות מהבית שלי (במודיעין עילית), ביישוב בית אריה, זכו קבוצת משקיעים יחדיו במכרז של 159 מגרשים לבניית בתים ודירות. כשמדובר ביישוב שכולו, להערכתי, אינו עובר בהרבה את האלף דירות, 160 זה משמעותי. לשמחתנו (ולשמחת דיירי היישוב, כל צד לא אוהב יותר מידי לגור בתוך זולתו) כמעט כל המגרשים נמצאים בקצה של היישוב, באופן שלא יפריע למרקם האוכלוסייה הנוכחי.

יש עוד זכיות במקומות נוספים, גם של אנ”שים עם שמות של הסבתות שלנו, אך לא מדובר במאסה קריטית כמו בשני המקרים הללו, אז לא נדון בהם.

יש גם את הזכייה המשמעותית של 300 דירות בבית שמש החילונית בידי קבוצת רכישה חרדית, אך זה סיפור מורכב ועוד נשמע עליו רבות. אם כי אותו עיקרון קיים גם שם: אם (!) יצליח העניין, תהא זו שכונה שלימה שקמה בעקבות השתתפות חרדית קבוצתית במכרז.

הזכיות הללו מחייבות אותנו להיערכות וחשיבה מחודשת בכל העניין הזה של מגרשים.

קודם כל מזל טוב לזוכים המאושרים, חלק מהם מוכרים לי אישית ממש ולדעתי הם נמנים על עשרת הקוראים של מדור זה. אז שיהיה לכם במזל טוב. זכיתם למה שאנחנו לא זכינו: ההצעות שלנו ושל אנשים שייצגנו נפלו בגלל המחירים הגבוהים שהצעתם, וזו זכותכם. כך דרכו של מסחר.

לא נדון כאן ברווחיות המחירים, גם משום שלצורך כך יש לדעת המון פרטים אשר חסרים לנו. וגם ובעיקר, לקיים מצוות חז”ל שמצווה להשביח את המקח.

עכשיו, זוכים יקרים, השאלה היא מה אתם חושבים לעשות עם זה?

כאמור, איננו יודעים ואיננו רוצים לנתח את הכדאיות של העיסקאות שכבר נעשו. אך אין ספק כי המקומות הללו יכולים מאוד להתאים למשפחות חרדיות, וטוב יעשו הזוכים אם ילכו לכיוון הזה.

קצת רקע ליישובים הללו ולאפשרות להקים קהילה חרדית שם:

בית אריה – עופרים, הוא שילוב של שתי התנחלויות. המיקום פנטסטי (יחסית להתנחלויות): בדיוק באמצע הדרך ממודיעין עילית לאלעד. נוסעים עשר ומשהו דקות מכל אחת מהערים החרדיות הגדולות ומגיעים לעולם אחר לחלוטין, גם רוחנית – האוכלוסיה חילונית ברובה ודתית במיעוטה – וגם גשמית – פתאום בתים פרטיים גדולים ובניינים קטנים ומרווחים.

התהליך הזה של יציאה החוצה לשם איכות מגורים אינו חדש לאזור. בעשור וחצי האחרונים היגרו רבים ממודיעין עילית למתתיהו השכנה, ורכשו בית פרטי במחיר של דירה לא גדולה במודיעין עילית. בשנתיים האחרונות עשו זאת עוד כמה עשרות לכיוון היישוב נחליאל (טרם אוכלס). העיקרון הוא שלא צריכים לשנות את מוסדות הלימוד, ואפילו השטיבלאך ממשיכים איפה שהייתם תמיד, רק לשבתות נותרים ביישוב בבית כנסת ישיבתי ואיכות חיים במחיר מוזל.

כאן לא זול ורחוק כמו נחליאל, אך גם לא יקר וקרוב כמו מתתיהו. מחיר דירת 4 חדרים מרווחת מאוד עולה כ1,700,000 ₪ – כמעט מיליון מתחת למ”ע ואלעד השכנות. בקיצור: יש פוטנציאל שנשמע בקרוב על קהילה קדושה בית-אריה. אם הזוכים יממשו את הבנייה לעצמם או לחרדים אחרים, הם עשו כאן עסקה בסדר.

הסכום העצום של הזכייה – כמאה מיליון ₪ – משקף מחיר גבוה יחסית פר יח”ד – ממוצע של 700,000 ₪ . איני בקי במחירי הדירות בבית אריה (כבר שנים ארוכות לא בנו שם לדעתי בנייה חדשה).אך אם מדובר בבנייה למגורים חרדיים, זה יכול להיות כדאי, משום שעדיין זה יותר זול משמעותית מהמקובל במגזר.

מכאן נעבור ליישוב דרור (חירן בלע”ז) . המיקום מיוחד, ביחס לנגב, כמה דקות ממיתר (החילונית) סוסיא (החרד”לית) ויתיר (עם עתיד לא ברור, גם כאן התפילה כי המקום יהיה חרדי) ועוד כמה יישובים של בדואים, והכי חשוב: קרוב מאוד לעיר העתיד החרדית כסיף. זה לא משנה אם אתם חסידים של העיר הזו (כמוני) או מתנגדים אליה (כמו הרוב), יום אחד העיר הזו תקום, אז טוב שיש לנו כבר יישוב בדרך על ידה. מהצד השני יש את ערד עם 1200 משפחות חרדיות שכבר מתגוררות שם, כך שיווצר אשכול חרדי למהדרין.

גם כאן, הזוכים זכו בזכות סכומים גבוהים מאוד, עדיין יש מקום לרווח, אך שוב: באותו תנאי של בית אריה, דהיינו בנייה לחרדים, לזוכים עצמם או לחבריהם. במקרה כזה, גם אם רכשנו מגרש לחצי מדו, בסכום של 400000 ₪ נוכל למכור את הבית המוכן ב1.8 מש”ח, עלות הבנייה תהיה בערך מיליון ₪, כך שנותר עדיין מקום לרווח יפה.

הדרך היחידה, לעניות דעתי ועשירות ניסיוני, למצות את הפוטנציאל הרווחי מהזכיות, היא בכך שיוקמו במקום קהילות קודש. זה לא קל אבל אפשרי בהחלט, בסייעתא דשמיא והרבה אמונה.

אנו פונים מכאן לאלו שזכו, לאלו שרוכשים כעת ולאלו שמתכוונים להתמודד במכרזים הבאים: אנא, אל תסתכלו רק על החור שבגרוש, אלא על אחיכם חסרי הדירה. עיזרו להקים יישובים חדשים בארץ ישראל, נאמנים להשם ולתורתו, וכך תהיה לכם סייעתא דשמיא נפלאה.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

6 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

הרב רוזבלט היקר
נחמד לקרוא טור מקצועי שכתב א גוטער ייד. ייש”כ
שאלה של בור יש לי:
איך כולם יודעים על עסקאות שוות? לדומה קבוצת רכיש בבית שמש, איך לא שמעתי על זה? אני מסתובב עם הרגשה שיש סודות כאלה שמשום מה מדלגים עלי. איך מגיעים לאינפורמציה כזו?

לא הפסדת כלום אם לא הצטרפת לשם. וזה בלשון עדינה ביותר…

מחיר דירת 4 חדרים מרווחת מאוד עולה כ1,700,000 ₪ – כמעט מיליון מתחת למ”ע ואלעד השכנות.”

דירת 4 חדרים באלעד לא עוברת את ה2,400,000 ואפשר להשיג גם ב2.2 אם כי לא “מרווחת מאד”

אנחנו מדברים על דירות של 4 בבניין, גדולות ומושקעות במיוחד. תראה לי כזה באלעד אחר כך תברר מחיר

בדר”כ ביישובים לא אוהבים להכניס קבוצות שיבדלו ויקראו לעצמם ‘קהילת קודש‘.
אנשים פרטיים בשמחה.
למה בעצם לא להקים יישובים חדשים חרדים?
גם אם יהיו קשיים. יש גרעין או תוכנית כזאת?

כי לא נותנים לנו להקים יישובים. זה למה.

כתבות חדשות באתר

החתן בוכה: "אמא! איך עזבת אותי חודש לפני החתונה?"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

עורכי דינו של ראש הממשלה: נתניהו יוכל להתייצב להעיד רק בשנה הבאה
גלנט: "הושגו התקדמויות משמעותיות, הוסרו מכשולים ונפתחו צווארי בקבוק"
שידוך מופלא: החתן גדל עם אבא גוי; הכלה בבית רפורמי. הם מתחתנים כחרדים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

ראשון לציון: אישה כבת 40 פונתה במצב קשה מחוסרת הכרה כתוצאה משריפה
סמוך לכביש בגין: שריפת חורש ועשבייה באזור הליפתא בכניסה לירושלים • צפו
האמא מתחננת לעזרתכם: "המתנתי שבע שנים – והשמחה שלי עדיין לא שלמה"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

גנץ תומך בגלנט: "נתניהו מייצר חיכוך מיותר"; בסביבת נתניהו האשימו את ארה"ב
ח"כ רוט במליאה: "ההתעקשות שלא לכתוב הי"ד על מצבת חייל - נובעת מבורות" • צפו
הגרמ"ש אויערבך נחרד: "היא כמו אלמנה ממש, הוא יותר מיתום"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

נתניהו ביקר בגבול הצפון: "גם כאן נשיג ניצחון, לא פחות מזה" • צפו
יוסי דגן לנתניהו בטקס ציון 50 לשומרון: "גוש קטיף - זה ריאלי"

הכתבות המעניינות ביותר

הנוהל החדש וההשתדלות הדיפלומטית: האם העלייה הגדולה לאומן בסכנה?
הפיצוצים חזרו ובגדול: כך נראה פיצוץ בתים ממולכדים היום ברפיח • צפו
תחת מעטה חשאיות מטעמי ביטחון: נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר בצפת
3-2 ש-גר: כך חוסל מחבל ששיגר נ"ט לעבר כוחות צה"ל • צפו
הרצוג שהה במשך יומיים בצפון: "שהעולם לא יופתע אם המצב יצא משליטה"
גלנט עוקץ את נתניהו בבית הלבן: "פותרים את המחלוקות בחדרים הסגורים"
טען עוד כתבות >

המיוחדים

ezgif
הממשלה תיפול? הבהרת המפלגות החרדיות ועמדת אדלשטיין | עושים סדר
Abraham_Isaac_Kook_1924
מי תורם יותר לניצחון? גיוס בני ישיבות למלחמת מצווה? | זו עמדת הראי"ה קוק
NIAID-west-Nile
שו"ת מיוחד: מהי קדחת מערב הנילוס, ואיך להתגונן מעקיצת יתושים?
WhatsApp Image 2024-06-23 at 22.37
סוף לסאגה ברכסים: אחרי ארבעה חודשים - נחתם הסכם בין ש"ס לדגל התורה

חדש באתר

WhatsApp Image 2024-06-26 at 20.43
הנוהל החדש וההשתדלות הדיפלומטית: האם העלייה הגדולה לאומן בסכנה?
.
עורכי דינו של ראש הממשלה: נתניהו יוכל להתייצב להעיד רק בשנה הבאה
 מסך 2024-06-26 202607
הפיצוצים חזרו ובגדול: כך נראה פיצוץ בתים ממולכדים היום ברפיח • צפו
 מסך 2024-06-26 201841
גלנט: "הושגו התקדמויות משמעותיות, הוסרו מכשולים ונפתחו צווארי בקבוק"

גלריות

''מ מאזוז חתונה נכד סיון פד (12)
וּבָנִיתִי לוֹ בַּיִת נֶאֱמָן: שמחת נישואי נכד הגר"מ מאזוז
 מרגלי הילולא פד (13)
הפצוע שהיה במצב קריטי חזר לזירת התאונה ופצח בריקוד
'ניץ ביקור בבנין ביהמ''ד במודיעין עילית (10)
מודיעין עילית: האדמו"ר מויז'ניץ ביקר בבנין בית המדרש הגדול ויז'ניץ שנבנה בעיר
''א לנדא חתונת בן (36)
מַזָּל טוֹב • שמחת נישואי בן גאב"ד בני ברק

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי • כותרות העיתונים – י”ט בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture