רכב טסלה מודל S שהיה במצב “נהיגה עצמית מלאה” (Full Self-Driving) פגע והרג רוכב אופנוע בן 28 באזור סיאטל באפריל, כך מסרה המשטרה. זוהי לפחות התאונה הקטלנית השנייה הקשורה לטכנולוגיה זו, שבה תולה מנכ”ל טסלה, אילון מאסק, תקוות רבות.
הנהג, בן 56, נעצר בחשד להריגה ברכב לאחר שהודה כי הסתכל בטלפון הנייד שלו בזמן שהשתמש במערכת הסיוע לנהג. טסלה מדגישה כי תוכנת ה”נהיגה העצמית המלאה (בפיקוח)” שלה דורשת פיקוח פעיל של הנהג ואינה הופכת את כלי הרכב לאוטונומיים לחלוטין.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה”ב (NHTSA) דיווחה בעבר על תאונה קטלנית אחת שבה היה מעורב רכב טסלה המשתמש בתוכנת FSD בין אוגוסט 2022 לאוגוסט 2023. הרשות מסרה כי היא מודעת לתאונה הנוכחית ואוספת מידע מהמשטרה המקומית ומטסלה.
מומחים מצביעים על מגבלות בטכנולוגיה של טסלה, המבוססת על מצלמות ובינה מלאכותית. לעומת זאת, מתחרים כמו Waymo של אלפבית משתמשים גם בחיישנים יקרים כמו לידאר לזיהוי סביבת הנהיגה.
“יש כל כך הרבה דברים שיכולים להשתבש” במערכת המבוססת על מצלמות בלבד של טסלה, אמר סם אבו אל-סמיד, אנליסט ב-Guidehouse Insights. לדבריו, המערכת עלולה למדוד באופן לא מדויק את המרחק מעצמים.
ראג’ רג’קומאר, פרופסור להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת קרנגי מלון, הוסיף כי “זה אתגר עצום לאסוף ולנתח נתונים מכל מיני אלמנטים מהעולם האמיתי כמו אופנועים ואופניים במגוון רחב של תנאי מזג אוויר, תאורה, כביש ותנועה”.
השנה, מאסק זנח את תוכניות טסלה לרכבים חדשים וזולים והגדיל את ההימור על רכבים אוטונומיים. הוא אמר כי יהיה מופתע אם טסלה לא תשיג יכולת נהיגה עצמית מלאה בשנה הבאה. בראיון שנערך לאחרונה, מאסק תיאר רכב עתידי כ”טרקלין נייד קטן” שבו נהגים יוכלו לצפות בסרטים, לשחק משחקי וידאו, לעבוד ואפילו לשתות ולישון.
הטכנולוגיה של טסלה נמצאת תחת בחינה רגולטורית ומשפטית גוברת. ה-NHTSA החלה בחקירה של מערכת הטייס האוטומטי של טסלה באוגוסט 2021 לאחר שזיהתה יותר מתריסר תאונות שבהן רכבי טסלה פגעו ברכבי חירום נייחים. בדצמבר 2023, טסלה נאלצה לקרוא חזרה כמעט את כל כלי הרכב שלה בכבישי ארה”ב כדי להוסיף אמצעי בטיחות לתוכנה.
בעוד שטסלה ממשיכה לקדם את הטכנולוגיה שלה, התאונה האחרונה מעלה שאלות נוספות לגבי בטיחות ואחריות בעידן הרכב האוטונומי.
מעניין ממה נהרגים נהגי האופנוע האחרים? נדמה לי לא כולם מטסלה.
כאילי רק טסלה עשתה את כל זה, יש פה נהג חסר אחריות ויש פה הטחת האשמות על מנהל חברת מכוניות, זה בערך כמו להגיד שמנהל של בוגטי אשם אם נהג השתמש ברכב שלהם נהג מהר מידי ודרס מישהו. חברת הרכב רק מספקת סחורה, זה בידיים של הנהגים לוודא שהם לא מסכנים אף אחד.