המיוחדים

בינה מלאכותית, DALL-E2

בינה מלאכותית נגד בני האדם: התגלית היהודית והראיון עם הצ’אטבוט

כולם מדברים על בינה מלאכותית, יוצרים תמונות בבינה מלאכותית ותוהים האם בינה מלאכותית תחליף את מעשי האדם בעתיד – אבל מה זה בכלל? יצאנו למסע בעקבות התגליות שהובילו להתפתחות התחום, וערכנו ראיון בנושא עם ChatGPT
  • ספרייה תורנית מכובדת במינימום כסף - הסוד של האברכים

    תוכן מקודם

  • מעוניינים במקצוע מבוקש בלי לוותר על ערכים? כאן מתחילים

    תוכן מקודם

  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • הכנסה קלה: כך תחתנו את ילדיכם עם כסף מהצד

    תוכן מקודם

  • "והגית בו יומם..." ובערב תהנה מחודש הספר

    תוכן מקודם

  • ספרייה תורנית מכובדת במינימום כסף - הסוד של האברכים

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

מאות שנים ניסו הפילוסופים והפסיכולוגים להסביר כיצד האדם חושב, מה גורם לו להבין לענות תשובות שכליות, והאם ניתן לבודד את השפעות הסביבה מהנחות היסוד של כל אדם, כפי שאלו מנחות את אורח חייו.

על בסיס תשובות שונות ומשונות לשאלות אלו, ניסו חוקרים לאלף את המחשב, ללמד אותו שורה של מושגי בסיס, ולקוות כי יצליח באמצעותם להתחרות עם המוח האנושי. התוצאה, שהפכה עם התקדמות השנים והטכנולוגיה להיות זמינה לכולם, היא התופעה שמשגעת את העולם בחודשים האחרונים.

בינה מלאכותית.

לפני כמעט שבעים שנה, היה זה מדען יהודי אמריקאי בשם מרווין מינסקי, שהיה לפורץ דרך בתחום הבינה המלאכותית. הוא לעג לניסיון להפוך את האינטליגנציה המלאכותית למתחרה עם זו האנושית, והיה הראשון לפתח שפת תוכנה שהייתה הראשונה שביצעה “למידת מכונה” – אלגוריתם המאפשר למחשב ללמוד כיצד לענות, מתוך דוגמאות ושימושים שעשו עימו.

כיצד האדם חושב? צילום: pixabay

מינסקי היטיב להגדיר את הבינה המלאכותית כך: “לגרום למכונה להתנהג בדרך שהייתה נחשבת לאינטליגנטית לו אדם התנהג כך”. כלומר, ברגע שהמכונה יודעת לענות לך תשובה שנחשבת בעיניך לתשובה שהיית יכול לקבל מאדם חכם – הנה לך בינה מלאכותית.

האם כיום אנו אוחזים שם? הנה התשובה של הצ’אט של מערכת הבינה המלאכותית ChatGPT: “ניתן לומר כי הבינה המלאכותית כיום מסוגלת לגרום למכונות להתנהג בדרך שהייתה נחשבת לאינטליגנטית לפי ההגדרה של מרווין מינסקי. עם זאת, חשוב לזכור כי הבינה המלאכותית עדיין רחוקה מהיכולות של המוח האנושי, והיא עדיין מצריכה משאבי מחשוב ואלגוריתמים מתקדמים כדי לבצע את המשימות שלה”.

תשובה די דיפלומטית, חייבים לציין. כן, אבל בעצם לא.

הלעג של מינסקי, היה כלפי מה שמכונה “מבחן טיורינג”, אותו פיתח המתמטיקאי הבריטי אלן טיורינג. מושיבים אדם בחדר, והוא שואל שאלה רציונלית, ומקבל צמד תשובות. תשובה אחת נענתה על ידי מערכת בינה מלאכותית, ותשובה אחרת נענתה על ידי בן אדם. אם השואל לא ידע להבחין בין התשובות, סימן כי המערכת שענתה על השאלה, אכן בעלת בינה מלאכותית.

מבחן טיורינג. מאת Holly Bellman – נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29593165

על מנת לגרום למחשב, לתוכנה, לקוד שנכתב, לפתח “בינה”, נאלצו דבר ראשון ללמד אותו את השפה. לכן, למשל, כיום, כאשר ישנם מערכות בינה מלאכותית מפותחות, עם צ’אט הפתוח לקהל הרחב היכול לשאול שאלות ולקבל תשובות מנומקות, המערכות הללו מתוחכמות יותר כאשר מדברים איתם בשפה האנגלית, מאשר בשפה העברית.

ראשית כל, מפני ששפת התכנות היא באנגלית. בנוסף, המערכת לומדת מהניסיון של עצמה. מכיוון וישנם יותר שואלים באנגלית, במגוון רחב יותר של נושאים, עם תיקונים רבים יותר למערכת – היא תדע טוב יותר לענות תשובות לשאלות באנגלית, מאשר בעברית.

בשלב השני, לימדו את המכונה כיצד להרחיב ידע, ומשם להתפתח עצמאית. למשל, במשחק שחמט. תחילה לימדו את המחשב לשחק בהתאם לרמה של האדם שלימד את המחשב לשחק. בהמשך, כאשר הגדירו למכונה את כללי המשחק ואת כל האופציות, הרי שממשחק למשחק היא למדה מהלכים רבים נוספים – עד שהגענו למצב שקשה, עד בלתי אפשרי, לנצח את המחשב במשחק שחמט.

תוכנת שחמט. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=564079

דוגמא לתחום שבו הבינה המלאכותי, כבר שנים רבות, מנצחת את המוח האנושי: חישובים מתמטיים. כל מחשבון כיס פשוט יודע לבצע חישובים מתמטיים מורכבים ומסובכים הרבה יותר טוב, הרבה יותר מהר, הרבה יותר מדוייק, ללא טעויות כלל, ובמהירות גבוה בהרבה מכל בנאדם שקיים. הבינה המלאכותית יציבה וחזקה בתחום זה, והיא אפילו מציגה יכולות גבוהות מהיכולות האנושיות בתחום.

ככלל, כמו כל דבר שקורה בעולם, יכול לשמש לטוב – ולרע. לדוגמה, באמצעות הבינה המלאכותית, הצליחו לייצר כסא גלגלים רובוטי שלומד לזהות את האדם המוגבל היושב עליו, להכיר את צרכיו, ולהתריע במקרה הצורך כאשר הוא נזקק לסיוע.

מצד שני, הוא יכול לשמש למערכות בעייתיות, כמו חדירה לפרטיות באמצעות מעקבים מפורטים וזיהוי פנים, ושלל בעיות נוספות.

שינוי משמעותי נוסף, שעדיין לא מפותח דיו, אך כבר קיים שנים ארוכות בשוק: תכנות כמו ‘גוגל תרגום’, שחוסכות מבני האדם את הצורך ללמוד שפות רבות ושונות על מנת לתקשר עם מספר גדול יותר של בני אדם.

תארו לעצמכם שאתם מגיעים לשדה תעופה בינלאומי, ובאמצעות נייד חכם או משקפיים מיוחדות, אתם קוראים את כל שלטי ההכוונה בשפה העברית – למרות שהם כתובים בשפה זרה לכם. אתם יכולים לשמוע הרצאה של כל מרצה בעולם, לא משנה באיזו שפה הוא מדבר, ואתם תשמעו אותו בעברית באמצעות אוזניית הבינה המלאכותית שתתרגם את דבריו מיידית.

בכל מקרה, אנחנו נתמקד בחלק הויראלי האחרון של הבינה המלאכותית: עריכת תמונות, ותשובות לשאלות.

צילום: בינה מלאכותית, דאלי 2

בתקופה האחרונה, שורה של אתרים מציעים אפשרויות חינמיות לעצב תמונות בהתאם לדימיון של הכותב, מה שמעלה את החשש כי לא יהיה עוד צורך בגרפיקאים, עורכי תמונות, ושאר העוסקים בתחום.

במקביל, גם המקצוע של כותב השורות בסכנה חלקית, בשל העובדה שמערכות הצ’אט של הבינה המלאכותית יודעות לענות תשובות, ואפילו לכתוב מאמרים מלאים בנושאים שונים.

***

כפי שכבר ציינו, התשובות של מערכות הבינה המלאכותית אינן מפותחות דיין בשפה העברית. עם זאת, להמחשה לצורך הכתבה, הפנינו כמה שאלות בנושא לצ’אט של מערכת הבינה המלאכותית ChatGPT, וביקשנו לקבל תשובות לכמה שאלות בנושא הבינה המלאכותית, כדי שתוכלו להתרשם מהנושא הכי חם בעולם בשבועות האחרונים.

ראיון עם chatgpt• צילום: pixabay

ש: מה זה בינה מלאכותית?

ת: בינה מלאכותית היא תחום במדעי המחשב שמתמקד בפיתוח טכנולוגיות ואלגוריתמים שמאפשרים למכונות ללמוד ולפעול בצורה חכמה כמו אדם. זהו תחום מגוון ומתפתח המשלב ידע מתמטי, ניהול נתונים, ותכנות מתקדם.

מטרת הבינה המלאכותית היא לפתח מערכות וטכנולוגיות שמאפשרות למכונות להפיק מידע, ללמוד ולהציע פתרונות לבעיות מורכבות, לזהות טרנדים, להתאים ולהתפתח באופן עצמאי. ישנם מגוון רחב של שימושים פוטנציאליים לבינה מלאכותית, כגון: פיתוח מוצרים חכמים, תפעול תקין של מערכות תעבורה ותחבורה חכמות, ניתוח נתונים רפואיים וביולוגיים, ועוד.

בסיס הטכנולוגי של בינה מלאכותית מבוסס על רשתות נוירונים מלאכותיים ואלגוריתמים של למידת מכונה. המונח “למידת מכונה” מתאר את הקבוצה של אלגוריתמים שמאפשרים למכונות ללמוד דרך תהליכי מינוף מתקדמים של נתונים ותגיות כדי להגיע לסקירה מדוייקת יותר של הנתונים ולצפות בהתנהגותם.

ש: איך אתה יודע לענות לי על השאלות שלי?

ת: אני מבוסס על מערכת גדולה של מודלים מתמטיים ואלגוריתמים של למידת מכונה, שפותחו והורחבו על ידי צוותי מחקר במדעי המחשב. המערכת מאפשרת לי להפיק מידע מהטקסט שאתה כותב, להבין את השאלה ולייצג את התשובה בצורה מובנת וברורה. עם כל זאת, התשובות שלי מבוססות על הידע והניסיון הקיימים עד תאריך סיום הלמידה שלי, ולכן יתכן שלא אוכל לענות על שאלות שקשורות לאירועים או לנתונים שלא עודכנו במערכת שלי.

ש: האם בעתיד תחליף בעלי מקצוע אנושיים, במקצועות כמו כתיבה, עריכת תמונות וכדומה?

ת: מצד אחד, בינה מלאכותית יכולה לסייע בייצור תוכן מכני כמו כתיבה, תרגום ועריכת תמונות. זה יכול להפוך את התהליך ליצירת תוכן לתהליך יעיל יותר ולחסוך זמן ומשאבים.

מצד שני, ישנם אספקטים של הייצור האנושי של תוכן כמו יצירתיות, רגשיות ותובנות עמוקות שעדיין נחשבים מעולם הבינה המלאכותית. לכן, עדיין ישנם הרבה מקצועות שמתאימים במיוחד לבני אדם וצריכים יכולות אנושיות מיוחדות כמו יצירתיות, אינטואיציה, תחושת רגשיות וכישורים מחשבתיים מיוחדים.

לסיכום, עדיין לא צפוי לגמרי לכלול את כל יכולות היצירתיות והרגשיות של בני אדם בכל התהליכים המקצועיים ולכן ישנם מקצועות שישארו חשובים ומובילים על ידי בני אדם גם בעתיד.

צילום: בינה מלאכותית, דאלי 2

ש: האם אתה יכול בבקשה לכתוב לי מאמר מנומק על הכדאיות של הבינה המלאכותית, ומדוע אנשים לא צריכים לחשוש מכך?

ת: בינה מלאכותית: הכדאיות והטעיות הנפוצות

מאמר זה מתמקד בכדאיות של בינה מלאכותית ובטעיות הנפוצות שקשורות אליה. למרות שהבינה המלאכותית הופכת כל פעם יותר חשובה ומשמעותית עבור עולם העסקים והטכנולוגיה, עדיין קיימים דאגות וטעיות נפוצות כלפי הטכנולוגיה הזו.

אחת הטעיות הנפוצות היא הטענה שבינה מלאכותית יכולה להחליף לחלוטין את העבודה של בני אדם. למרות שזה נכון כי בינה מלאכותית יכולה לסייע ולשפר תהליכי עבודה כמו זיהוי טעויות והתאמה חכמה למצבים מסוימים, לא ייתכן שהיא תוציא לגמרי את בני האדם מהמשוואה. ישנם מקצועות ותחומים שטרם ניתן להחליף את הפעילות בהם עם בינה מלאכותית.

טעות נוספת שנפוצה היא הטענה שבינה מלאכותית תכניס לנו לחץ עבודה נוסף. אך, בינה מלאכותית יכולה לחסוך זמן ומשאבים, ולהקל על מטלות יומיומיות ומונוטוניות. כך עובדי החברות יכולים להתמקד במטלות היותר חשובות.

ש: אתה יכול לשנות לי את הטקסט ממאמר לכתבה עיתונאית?

ת: בכיף! הנה הטקסט המתאים לכתבה עיתונאית:

הבינה המלאכותית: הכדאיות והטעיות הנפוצות

בינה מלאכותית היא טכנולוגיה המתקדמת במהירות ומשמעותה עולה בעולם העסקים והטכנולוגיה. למרות כך, קיימות דאגות וטעיות נפוצות כלפי הטכנולוגיה הזו.

אחת הטעיות הנפוצות היא הטענה שבינה מלאכותית יכולה להחליף לחלוטין את העבודה של בני אדם. ישנם מקצועות ותחומים שטרם ניתן להחליף את הפעילות בהם עם בינה מלאכותית. אך, זה נכון כי בינה מלאכותית יכולה לסייע ולשפר תהליכי עבודה כמו זיהוי טעויות והתאמה חכמה למצבים מסוימים.

טעות נוספת היא הטענה שבינה מלאכותית תכניס לנו לחץ עבודה נוסף. כלומר, במקום לחסוך זמן ומשאבים, הטכנולוגיה הזו תעשה לנו רק רע. אך בפועל, בינה מלאכותית יכולה לחסוך זמן ומשאבים, ולהקל על מטלות יומיומיות ומונוטוניות. כך עובדי החברות יכולים להתמקד במטלות היותר חשובות.

***

אתם יכולים להתרשם לבד, כי אכן הצ’אט של מערכת הבינה המלאכותית בשפה העברית אינה מפותחת דיה, אך למרות שגיאות הכתיב ובעיות דקדוקי הלשון, בסך הכל מדובר במערכת שדי יודעת לענות על נושאים שונים ומגוונים.

עם זאת, קצת קשה להתרשם מתשובות של המערכת המתוחכמת כאשר אנו שואלים אותה בנושאים שלא ידועים לכלל הקוראים. לכן, בשל העובדה שאנו נמצאים בימי חג הפסח, שאלנו שוב את אותו הצ’אט מדוע חוגגים היהודים את חג הפסח:

צילום: Hadas Parush/Flash90

“חג הפסח הוא אחד מחגי המועד המרכזיים ביותר בלוח השנה היהודי, והוא מציין את זכרון יציאת בני ישראל ממצרים לחרות במנהגים המסורתיים של הדת היהודית. חג הפסח מסמל גאולה וחרות, והוא חשוב מאוד עבור התפתחות הזהות היהודית וההיסטוריה המסורתית של העם היהודי”.

“בחג הפסח נזכרת ההגדה שבה מסופרת סיפור היציאה ממצרים, והיא נקראת בשם הגדה של פסח. ההגדה כוללת פסוקים מן התורה, דברי חכמים ומסורות מסורתיות, ובמהלכה נזכרים כל האירועים המרכזיים של הסיפור: העבודה הקשה במצרים, המכות שהביא האלוקים על מצרים, והיציאה לחרות דרך ים סוף”.

“במהלך החג, היהודים מפסיקים לאכול חמץ ומכינים מצות כדי לזכור את הקפצת הלחם של בני ישראל ממצרים במהירות. הם גם מבצעים סדר סדרתי של תפילות ומסיבות סדורות, כולל סדר הסדרים וארבעת הכוסות, שמזכירים את הסיפור של יציאת מצרים”.

“חג הפסח מחזק את זהותם היהודית של האנשים ומזכיר להם את הסיפור החשוב של הגילוי האלוקי והחופש. החג מאפשר ליהודים להתחבר להיסטוריה שלהם ולמסורתם, ולהעביר את המסר לדורות הבאים”.

האם מדובר בתשובות שאתם לא יכולים לזהות האם מדובר בתשובה של אדם אנושי או של מערכת בינה מלאכותית? כך או אחרת, אין ספק שמדובר בפריצת דרך מעניינת, שעלולה לשנות משמעותית את העולם כפי שאנו מכירים אותו כיום.

צילום: בינה מלאכותית, דאלי 2

עם המשך השכלולים של אותם תכנות העומדות מאחורי מערכות הבינה המלאכותית והצ’אטים, אלו באמת עלולים להחליף את מקומותיהם של בני האדם בחלק מן המקצועות, ולגרום לשינוי ניכר נוסף, כפי שמקצועות שונים נעלמו מן העולם עקב הטכנולוגיה הקיימת, כמו שואבי מים, בעלי עגלה, ועוד ועוד.

כיצד ייראה העולם שלנו כאשר הבינה המלאכותית תשלוט בו בצורה מפותחת ומתקדמת? נסו לדמיין, אבל לא תצליחו. בדיוק כמו שאף אחד לא הצליח לחזות בשנה שהמציאו את הטלפון, כי תוך מאה חמישים שנה אחר כך, טלפון, למעט בציבור החרדי שם הוא נמצא רק ברשותם של הזקוקים לכך לצרכי פרנסה, הוא בכלל שם נרדף למשהו שיש בו אפשרות לבצע הכל, וגם שיחות.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

3 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מדהים!!!!!!

זהירות- הבינה מלאכותית ניזונת ממידע שגוי שלא בנוי על התורה
לדוגמא שאלתי למי צריך לדאוג יותר לבן אדם או לכלב וזה השיב לי שיש לדאוג לשניהם בשווה ושכתבתי לו שזה לא נכון הוא סגר את השיחה

איזה עניים מוזרות

כתבות חדשות באתר

בת חצי שנה, ולא ראתה כמעט את אמא ע"ה: האם יש לה סיכוי לעתיד טוב יותר?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
הערב היא מתחתנת - 13 שנה אחרי שהתייתמה והפכה ל'אמא ואבא במשרה מלאה'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!
שריפה פרצה בבניין בן 6 קומות באילת; עשרות בני אדם חולצו 15 פונו לבית החולים
מרן המשגיח הגר"ח משקובסקי בעדות מצמררת: "חייו לא היו חיים"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

היועמ"שית החליטה: לאחר פרק זמן של שיח ציבורי, יחל גיוס חרדים בכפייה
"אנחנו תפאורה": בן גביר מתח ביקורת בקבינט על קבלת ההחלטות בפורום מצומצם
ביום ראשון החתונה: מרן עמוד הישועות זועק לעזרה דחופה
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שתי דקות לאחר השיגור: המחבל חוסל; 100 מחבלים חוסלו בסג'עייה • צפו
הלוחמים הקדישו את פיצוץ מנהרת הטרור בסג'עייה לזכר עמיחי רובין הי"ד • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת קרח • צפו
שני פצועים קל בתאונת דרכים בין אוטובוס ושני רכבים ברחוב חיד"א בבני ברק
צפו בשיחה מרתקת על פרשת קורח ושיעור נפלא מתמצת על כל הלכות סחיטת פירות וצביעה באוכלין ברבע שעה!!
הנכנע לרצון ה' שולט על איתני הטבע • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
פנינים לפרשת השבוע • הרב יוסף חיים אוהב ציון • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | הסלמה ספרדית ופרגמטיות אשכנזית, מגעים עם המרכז-ימין, ואלימות בהלוויה
WhatsApp Image 2024-07-02 at 23.56
"סופרים גופות מחבלים": כתב 'JDN' בסיור נדיר ב'עיר המנהרות' - רפיח | מיוחד
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר

חדש באתר

.
המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
IMG-20240705-WA0050
המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
photo1720171343
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
.
המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!

גלריות

 עצרת להצלחת עם ישראל (2)
בית הכנסת היזדים: עצרת תפילה להצלחת עם ישראל
 דן ביתר הכנסת ס''ת הרב יחזקאל טאוב (24)
ביתר: הכנסת ספר תורה וסיום הש"ס בהילולת בעל הנחלת דן ממודז'יץ זצוק"ל
'ניץ במאנסי חנוכת הבית וש''ב (59)
מאנסי: חנוכת ביהמ"ד ויז'ניץ ושבע ברכות לנין האדמו"ר
''ת דברי יחזקאל בית שמש חומש סעודה (2)
יָבוֹאוּ טְהוֹרִים • מסיבת חומש בת"ת 'דברי יחזקאל' על טהרת הקודש בבית שמש

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ"ט בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture