האדמו”ר מסאטמר הורה לחסידיו לשנות את סדר אמירת פרקי התהילים כנהוג בחסידות, ולקרוא היום (שלישי) את סדר התהילים של מחר – ה’ אייר, ומחר, לקרוא פרקי תהילים אחרים מהסדר הצפוי.
בחצר הקודש סאטמר, נוהגים לקרוא מידי יום אחר תפילת שחרית מספר פרקי תהילים, ולפי הסדר, היו אמורים לקרוא מחר, ביום בו חוגגים בישראל את יום העצמאות ויום הקמת המדינה היהודית, את הפרקים אותם אומרים בתפילת ההלל.
אך מכיוון ובחסידות מתייחסים ליום זה תחת השם “יום המר והנמהר”, הורה האדמו”ר מסאטמר למנהל המתיבתא, הרה”ג דוד שלמה עקשטיין, מרבני וועד ‘על חומותייך ירושלים’, כי יש לשנות את סדר אמירת פרקי התהילים, שלא יאמרו את פרקי ההלל בתאריך ה’ אייר.
בזמננו רק 2 קהילות עדיין מאמינים בדגל ישראל, הקנאים והמזרחי.
הם נחלקו רק לגבי האם ‘הנחה’ עושה מצוה או ‘הדלקה’ עושה מצוה…
לכתחילה אריבער
אשריהם שקוראים בערב יום העצמאות את “יאמרו גאולי ה’ אשר גאלם מיד צר ומארצות קיבצם” כתקנת הרה”ר, ונתקיים בם “לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוה שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה”.
שכויייח
אני יכול להבין את ההחלטה הזאת אליבא דשיטת סאטמר
יש כאן באמת חשש שבזמן אמירת פרקי ההלל במסגרת התהילים היומי- אולי יעבור במוחו של מאן דהו מחשבת כפירה שבכל זאת מהשם יצא הדבר ולמרות כל מה שאנו יודעים על הציונות וכו’ -היתה כאן יד השם וניסים גלויים
בגלל אהבת השם אותו (למרות מי שהיו הציונים וכוונותיהם ומעשיהם)
לכן כדי למנוע את ה’מכשול’ הזה הורו לשנות את פרקי התהילים וחסידי סאטמר ימשיכו לדבוק באמונתם שהכל בא מהסטרא אחרא. הקמת המדינה, הניסים הגלויים במלחמת ששת, הימים פריחת היהדות בארץ ישראל וכו’ הכל מהסטרא אחרא …
באמת אני לא מבין את שיטתם, כי מרוב רצון לשמור על פח השמן הטהור, הם מעוותים עיקרי האמונה, וטוענים שהכל נעשה בידי הסטרא אחרא, ואילו אנחנו יודעים כי מאיתו לבדו יצא הכל.
ואין עוד מלבדו.
השם מלך השם מלך השם ימלוך לעולם וועד.
מי שחושב אחרת, יש לו בעיה בבסיס האמונה
חחחחחחחח כמה אירוני חחחחחחחחחח
כנראה שהכשרנו עם השנים את המדינה הציונית בקרוב מאוד תהיה באמת כשרה ב” ה ומוכנה למשיח עם אהבת חינם רק חסר מלך צדיק בה מלך המשיח בן דוד
איני מבין, הרי אנחנו מאמינים שהכל זה בהשגחה פרטית מאת ה’ מן השמיים, אז אם כך יצא בלי שהתכוונו לזה – אז מה צריכים לשנות?
עיניים להם ולא יראו.
ה’ זימן להם את פרקי ההלל “בלי להתכוון” , ובכל זאת הם מתעקשים להיות כפויי טובה כלפי שמיא.