בריאות

צילום: יוסי זליגר/פלאש 90

מדיניות “הכל או לא כלום” נכשלת: שיעור המעשנים בישראל לא יורד

דו”ח העישון של שר הבריאות לשנת 2021 פורסם באיחור של למעלה מתשעה חודשים. בהסתמך על הדוחות הקודמים אחוז המעשנים בישראל (כ-20%) – לא יורד מזה שנים רבות. אז למה אנחנו נכשלים ולא מצליחים להוריד את אחוז המעשנים?
  • הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים

    תוכן מקודם

  • "והגית בו יומם..." ובערב תהנה מחודש הספר

    תוכן מקודם

  • שוחטים מוסמכים ברבנות – מסלול מהיר להכנסה גבוהה בלי לצאת מעולם התורה!

    תוכן מקודם

  • וויראלי! המחשבון שמחשב לכם את עלויות כל החתונות הילדים בעתיד

    תוכן מקודם

  • פותחים ספר מידי פעם? זה מה שאתם חייבים לדעת

    תוכן מקודם

  • למצוא את האיזון בין חיים לעבודה גם כשזה נראה בלתי אפשרי

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

מדיניות ‘הכול או כלום’ הנהוגה בישראל, נכשלת שנה אחר שנה בהפחתת שיעור המעשנים ובצמצום נזקי טבק. במדינות אחרות דווקא מצליחים.

דו”ח העישון: אחוז המעשנים בישראל לא יורד כבר שנים רבות ועומד על כ-120% מהאוכלוסייה הבוגרת. נראה כי המדיניות המקובלת היא שתמהיל של מיסים גבוהים במיוחד בשילוב הגבלות ואיסורי חקיקה, הם הדרך להפחית את שיעור המעשנים במדינה, ולמנוע מצעירים ובני נוער להתחיל לעשן. בחינה מעמיקה של הנתונים מראה כי המדיניות הזו של “הכל או לא כלום”, יחד עם היעדר הפיקוח והאכיפה – נכשלת, שנה אחר שנה.

למרות שהחוק אוסר למכור מוצרי עישון לקטינים, ומחייב גם שלט בולט עם איסור זה – אין על כך פיקוח, לרב לא נדרשת הצגת תעודה המוודאה את גיל הקונה, ומוצרי עישון נרכשים על ידי קטינים בשיעורים גבוהים יותר מאי פעם2. כנראה שהנושא לא נמצא על סדר היום והם אלה שמסבירים את התוצאות .

במדינות רבות אחרות דווקא מצליחים להתמודד עם תופעת העישון3 – ויש תוצאות.

האסטרטגיה המנחה בישראל היא “הכל או כלום”. או שאתה מעשן, או שלא. אין באמצע. איסורים והגבלות הם הטקטיקה, כאשר מנסים להוריד את אחוז המעשנים בישראל על ידי איסורים, וכשזה לא עוזר – מוסיפים עוד איסורים. לראייה, חוקקו בשנים האחרונות מספר רב של חוקים נגד עישון: איסור פרסומות, אריזות אחידות ואזהרות בריאות, הגבלות עישון במקומות ציבוריים, הגבלות שיווק, העלאות מיסים על מוצרי עישון ועוד, כשהם מלווים במסעות הסברה והפחדה. אמנם כל המאמצים הננקטים כדי לצמצם את התופעה הם מבורכים, אך האם הם עוזרים להפחתת מספר המעשנים?

“הכל או לא כלום”: ישראל נכשלת

בעשור האחרון מספר המעשנים בישראל לא ירד. להיפך, הוא עלה, יחד עם הגידול באוכלוסיה. דו”ח העישון השנתי המתפרסם על ידי משרד הבריאות מראה כי שיעור המעשנים בישראל נותר כמעט ללא שינוי בשנים האחרונות, ועומד על כ-20% מהאוכלוסייה, כאשר גורמים מקצועיים אחרים, מעריכים כי הוא גבוה הרבה יותר ונע סביב 27% 1. המשמעות של אחוז לא משתנה היא שמספר המעשנים בפועל עולה – מכיוון שהאוכלוסיה גדלה. אולי הגיע הזמן להודות כי חרף המאמצים הרבים המושקעים ביעד של הפחת מספר המעשנים, הן על ידי המדינה והן על ידי גורמי בריאות ועמותות פילנטרופיות, התוצאות מצביעות על כשלון חרוץ של גישת “הכל או כלום”.

מדינות אחרות – כן מצליחות

מסתבר שמדינות רבות בעולם דווקא כן מצליחות להוריד את מספר מעשני הסיגריות4, חלקן בצורה משמעותית.

בבריטניה שיעורי העישון4 היו גבוהים מאוד בשנות ה-90 ועמדו על 30%. המדיניות שנקטה הצליחה להפחיתן דרמטית בעשור האחרון, מ-20.5% בממוצע ל-13.5%, כאשר היעד הלאומי הנוכחי הוא להפחיתם ל-5% עד סוף העשור הנוכחי. המדיניות בממלכה המאוחדת מבוססת על רגולציה מחמירה ואיסור מכירה לקטינים, מניעה ותמיכה בהפסקת עישון, זאת תוך מתן אלטרנטיבה- הנגשת חלופות לעישון, שעל פי רשויות הבריאות מסייעות לכ-20 אלף איש בשנה להפסיק לעשן סיגריות, כאשר לא נמצאו ראיות להגברת היקף העישון בקרב צעירים. ישנה גם תוכנית למרשם רופא שינגיש חלופות כמוצר טיפולי לקהילות מוחלשות או חסרות אמצעים.

גם בניו זילנד, הציבה הממשלה יעד להפחתת כמות מעשני הסיגריות ל-5% עד שנת 2025, וזאת על ידי מדיניות דומה לזו של בריטניה, לרבות אתר רשמי5 ומסע פרסום בשיתוף ארגוני בריאות, המעודדים מעבר מעשנים בגירים לחלופות המוגדרות שם – כמופחתות נזק.

ביפן, אסרו בצורה גורפת על עישון במקומות ציבוריים, בעוד הם כן מאפשרים שימוש בחלופות חימום טבק במקומות אלו. התוצאה היא שמתוך 50% מכלל הגברים המעשנים, 22% מהם עברו לחלופות. גם ביפן, לא תועדה תוספת של מעשנים חדשים לרבות בני-נוער, להיפך, הדבר לא השפיע על הגדלת הצריכה.

בפיליפינים, נחקק לאחרונה חוק שמטרתו הפחתת שיעור המעשנים במדינה. המדינה מנגישה חלופות לעישון, תוך שהיא מגדירה כללים נוקשים שיבטיחו שלא יגיעו לקטינים ואנשים שאינם מעשנים.

גם בארה”ב, ה-FDA (מינהל המזון והתרופות), מקדם בשנים האחרונות מדיניות ברורה להפחתת שיעורי העישון וצריכת הסיגריות (כגון הפחתת הניקוטין במוצרי עישון שונים), זאת לצד בחינת חלופות בעלות פוטנציאל נזק מופחת ומתן היתרי שיווק למוצרי חימום טבק ומוצרי אידוי. בשנה שעברה ניתנו היתרים ל-23 מותגי סיגריות אלקטרוניות בהתבסס על סטנדרט חוקי המינהל, המבדיל בין מוצרי טבק וניקוטין שונים6. מדיניות זו תומכת בו זמנית במעשנים מבוגרים שאינם מפסיקים לעשן, תוך הגנה על קטינים ובני נוער.

תפקידן של חלופות עישון בהתמודדות עם התופעה מדינות אלו בחרו בדרך ביניים. לגישתן, ברגע שנותנים למעשנים פתרון ישים, גם אם לא אידיאלי של חלופות לעישון סיגריות כמו: אידוי או חימום טבק – הם בוחרים לזנוח את המוצר המזיק מאוד, ולעבור למוצר בעל פוטנציאל נזק מופחת. במדינות הללו, תומכים ברמה הרגולטורית ובאמצעות מיסוי מופחת, באלו שבוחרים בחלופות במקום המשך עישון סיגריות. חשוב לציין, שזה נעשה במקביל לפיקוח ואכיפה מחמירים שמטרתם להגן על קטינים ובני נוער.

מדינות אלו בחנו את המידע המדעי המצטבר, והתאימו את המדיניות שלהן על פי מחקרים, חלקן גם יזמו מחקרים עצמאיים. בישראל, לעומת זאת, מתייחסים לכלל מוצרי העישון באותו אופן, ללא בידול לפי רמת החשיפה לרעלים או פוטנציאל הנזק. זה מתבטא החל בחקיקה זהה לכל המוצרים וכלה במיסוי. חלופות עישון כמו סיגריות אלקטרוניות ומוצרי חימום טבק – כפופות לכל החוקים והתקנות החלים על סיגריות, לרבות הגבלות שונות, ומיסוי גבוה בדיוק כמו סיגריות רגילות. בדיוק כמו הגישה כלפי משקאות ממותקים, כלים חד-פעמיים, או רכב חשמלי. אין מס מופחת או אפס מס, הכל אותו דבר, גם אם רמת הנזק למשתמשים או לסביבה שונה. מדיניות שאולי מסבירה מדוע שיעור המעשנים בישראל נותר כמעט ללא שינוי בעשור האחרון.

כדי למצוא את דרך הביניים, בה ניתן גם להגן על קטינים ובני נוער ומאידך לספק פתרונות למעשנים, צריך לחקור ולבחון את הנושא בצורה מעמיקה, ללמוד ממדינות אחרות, ולעדכן את המדיניות הציבורית בהתאם.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

3 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

שכחתם משהוא ישראל היא עם המס הכי גבוה בעולם לסגריות!!!! ועוד היה לנו את החוכמולג איווט שהעלה באחוזים את האלקטרוניות לי אישית זה גרם לחזור לסגריות, אבל הקטע הכי מצחיק זה שכולם רואים את המחירים היקרים אז הרבה צעירים מביאים מחו”ל וזה מה שגורם לעישון קטינים ולהעלות את מחירי הסגירות אצל היצרנים שגם מורידים את האיכות, נראה שלאנשים שיושבים שם לא באמת אכפת מהאזרחים ואם אפשר לעלות את המסים ולהגדיל את קופת המדינה אז הם יעשו את זה כמה שיותר ועוד במיוחד שאין עליהם טענה כי הרי זה דבר מסוכן

באוסטרליא חפיסת סיגריות (מרלברו אדום) עולה כ50 דולר. מד”י רחוקה מלהיות (לצערנו) מדינה הממסה סיגריות באפן אגרסיבי (מחירי הסיגריות בישראל נמוכים ממדינות העולם המערבי) – באוקראינה, מחירי הסיגריות זולים בהרבה – אבל כך גם השכר וטעם הסיגריות (ניסית לטעום מרלבורו לייט משם?).
עישון בקרב קטינים מכה באוכלוסיות בהם לא ידעו קרוא וכתוב עד לפני שנים אחדות, ומכך תרבותם מושתתת על נבערות והשלכותייה – כגון עישון סיגריות.
אם אתה שואל אותי, אני מייחל ליום בו הם יעופו מהמדינה שלנו לטורקיה ולא יחזרו לעד ולנצח נצחים – הם, הסיגריות שלהם – והחברות הנבערות שלהם.
המדינה צריכה להפסיק לתת להם במה תרבותית ואזרחותית, הם מנצלים את זכותם הדמוקרטית באפן השפל ביותר – ונוהרים לקלפיות להצבעה למפלגות המייצגות אותם בפופוליזם זול. הם מבזקים את שם המדינה בעולם כולו ומביאים לאנטישמיות הפוגעת ביהודיים אמיתיים.
אולי צריך לא למסות כלל את הרעל, ע”מ לגרום להם להגיע לקריסת מערכות כללית. צריך ללחום בשקצים האלו, והיום כל בר-דעת מבין א”ז. אפילו מי שקורא את הכתבות התעמולתיות האלו.

כל עוד לא אוכפים כלום,
מה זה משנה מה החוק אומר?
בכל משרד ממשלתי מעשנים חופשי בבניין, ובכל פאב

כתבות חדשות באתר

מחקרים מוכיחים: הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
אשה חרדית נספתה בשרפה ב'כוכב יעקב': "היא נלחמה כמו לביאה לחלץ את הילדים"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!
שריפה פרצה בבניין בן 6 קומות באילת; עשרות בני אדם חולצו 15 פונו לבית החולים
הכנס שיעניק לכם עתיד כלכלי בטוח 
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

היועמ"שית החליטה: לאחר פרק זמן של שיח ציבורי, יחל גיוס חרדים בכפייה
"אנחנו תפאורה": בן גביר מתח ביקורת בקבינט על קבלת ההחלטות בפורום מצומצם
התרגשות בעולם היהודי לקראת שבוע הספר של ארטסקרול: אוצרות של ידע תורני בהישג יד!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שתי דקות לאחר השיגור: המחבל חוסל; 100 מחבלים חוסלו בסג'עייה • צפו
הלוחמים הקדישו את פיצוץ מנהרת הטרור בסג'עייה לזכר עמיחי רובין הי"ד • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת קרח • צפו
שני פצועים קל בתאונת דרכים בין אוטובוס ושני רכבים ברחוב חיד"א בבני ברק
צפו בשיחה מרתקת על פרשת קורח ושיעור נפלא מתמצת על כל הלכות סחיטת פירות וצביעה באוכלין ברבע שעה!!
הנכנע לרצון ה' שולט על איתני הטבע • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
פנינים לפרשת השבוע • הרב יוסף חיים אוהב ציון • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | הסלמה ספרדית ופרגמטיות אשכנזית, מגעים עם המרכז-ימין, ואלימות בהלוויה
WhatsApp Image 2024-07-02 at 23.56
"סופרים גופות מחבלים": כתב 'JDN' בסיור נדיר ב'עיר המנהרות' - רפיח | מיוחד
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר

חדש באתר

.
המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
IMG-20240705-WA0050
המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
photo1720171343
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
.
המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!

גלריות

 עצרת להצלחת עם ישראל (2)
בית הכנסת היזדים: עצרת תפילה להצלחת עם ישראל
 דן ביתר הכנסת ס''ת הרב יחזקאל טאוב (24)
ביתר: הכנסת ספר תורה וסיום הש"ס בהילולת בעל הנחלת דן ממודז'יץ זצוק"ל
'ניץ במאנסי חנוכת הבית וש''ב (59)
מאנסי: חנוכת ביהמ"ד ויז'ניץ ושבע ברכות לנין האדמו"ר
''ת דברי יחזקאל בית שמש חומש סעודה (2)
יָבוֹאוּ טְהוֹרִים • מסיבת חומש בת"ת 'דברי יחזקאל' על טהרת הקודש בבית שמש

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ"ט בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture