מבין אלפי הלומדים והמשתמשים בשיטה הזיכרון המיוחדת של ‘קל-לזכור’, ישנם רבים שלא שומרים את הטובה לעצמם ופועלים להעתקת השיטה והפצתה. ומצאנו נכון להביא שיחה מיוחדת ומאלפת בינה, עם הגאון רבי שמעיה פולק שליט”א ראש כולל “לאוקמי גירסא” בירושלים, שידיו רב לו בהפצת השיטה והחדרתה.
שלום וברכה, שמענו עליכם כי על אף התפקיד שאתם נושאים עליכם, אתם משתמשים קבועים בתוכנה, ומנחילים לאברכים אצלכם את השיטה של הלימוד המביאה לזיכרון.
ממתי הכרתם את ‘קל-לזכור’?
אודה להשם יתברך שכבר יותר משלש שנים אני משתמש בשיטה הזו, היה זה בתקופה שעשיתי בר מצווה לבן שלי, ומישהו הציע לי לקנות, ועם כל העומס בהכנות האחרונות, מרוב סקרנות לא התאפקתי ופתחתי את התוכנה, וראיתי כי טוב, ומאז לא עזבתי אותה.
וניתן לומר שעד היום החשק נשאר אצלי כמו בהתחלה, אף שהיום אני יותר טרוד מאז, יש לי את החזקת הכולל והמכון, וטרדות נוספות, אבל זה מחייב אותי, והחשק נשאר כפי שהיה בתחילה.
אני אומר מרגיש יותר ויותר, שללא השיטה הזו לא יכולנו כלל לזכור את לימודינו, לפעמים אדם לומד סוגיה כמה וכמה פעמים ואחר זמן הוא כועס על עצמו מדוע הוא אינו זוכר אותה, אך אליבא דאמת הוא כלל לא צריך לזכור, כי בצורת לימוד עם חזרה פשוטה הוא לא יכול להגיע לזיכרון מושלם בלימוד. ולא אני אומר את זה, כי אם היעב”ץ.
זה החידוש של היעב”ץ, שאף האדם הלומד טוב, הידיעות שלו הולכות ויורדות, והוא זוכר הרבה פחות ממה שידע קודם. וזה כי כאשר הוא חזר על הסוגיא, וזכר והכיר טוב את החומר, אבל לא התאמץ אף פעם לשלוף אותו מתוך הזיכרון. לא היה לו ‘התאמצות מוחית’ על החומר הזה, ובפרט על הנקודות שהוא פחות שולט בהם. כי כאשר יש לאדם שאלה, והוא מתאמץ לדעת מהי התשובה, זה חוקק במוחו את התשובה שהתאמץ עליה, ואז יזכור אותה היטב.
למה החלטתם להצטרף לקל-לזכור?
תמיד חיפשתי מסגרות לימוד עם מבחנים, כי זה יותר מחייב, וכך צריכים לחזור טוב, וממילא הלימוד עצמו נהיה יותר איכותי. כי כבר עם תחילת החודש מתחילים ללמוד ברמה גבוהה יותר, כאשר יודעים שבסוף החודש יתקיים מבחן על החומר הנלמד. וזה המחייב הגדול שיש במבחנים.
ותמיד עשיתי את העצות הבסיסיות של זיכרון – ללמוד את הסוגיה בצורה בהירה, כי ללא זה בוודאי שהסוגיא לא תתקיים לאורך זמן. וכמו וכבר הגדיר את הדבר הרב סקולט שערפול בסוגיא הוא כמו סרטן ל”ע, שכידוע תא אחד מקולקל הורס גם את כל התאים הבריאים, כך ‘אי בהירות’ מזיקה לכל הסוגיא כמו כן עשיתי סיכומים תמציתיים בכתב, בבחינת מועט המחזיק את המרובה.
אבל נקודת השבירה שלי הייתה, שלא הצלחתי לשמור על החזרות, כי יש את קצב הלימוד, ואחריו מגיע חומר חדש, ואף אם משקיעים בחזרות זה מאוד קשה להתמיד בזה, וכך מאבדים את הרצף של החזרה על חומר ישן, והוא נאבד. וזה המעלה שיש בתוכנה הזו, שלא מאבדים את החזרות, ולהיפך, זה תמיד רודף אחריך ולא נותן מנוחה.
כאשר למדנו את סימן ק”ה בתערובות, למדתי אותו כמו שצריך ואף מסרתי שני שיעורים על סימן זה. וזה היה אחרי לימוד טוב עם חזרות וסיכומים, וידעתי היטב את כל החילוקים שבין איסור עצמי לאיסור בלוע בין כחוש לשמן עם שאר הפרטים שם בסוגיה.
ואחרי זמן רב, שוחחתי עם מישהו בלימוד, ופתאום ראיתי שדברים שהיו בהירים לי, מתחילים להיות עמומים, התחלתי לשכוח. וזה היה לי נורא קשה, הרגשתי לא טוב עם זה. כי השקעתי כל כך, ועוד נתתי שיעורים בזה, דבר שלעצמו מוסיף הרבה בהירות בסוגיא, ופתאום…
ואז הגיע שיטת הלימוד המיוחדת של ‘קל-לזכור’, יחד עם התוכנה הגאונית שלהם, ומאז ועד היום אי אפשר לתאר את הסיפוק העצום שיש לי מקצירת הפירות!
וזו אכן הייתה השאלה הראשונה שכתבתי שם, סיכום על סימן ק”ה סעיף ז’ בהלכות תערובות.
שמענו שיש לכם כולל שהאברכים עובדים עם שיטה זו – איך הצלחתם להעתיק אליהם את החשק לזה?
האמת היא שאצלנו בכולל, צורת הלימוד והחזרה הביאה את האברכים לדרך הזו. אחרי שאנו לומדים את הסוגיא היטב וחוזרים פעמיים, ואח”כ מסכמים היטב בכתב בצורה שו”ת, וממילא הם נכנסו כבר לעניין של סיכומים בצורה בהירה ותמציתית, וזה לא היה שינוי גדול עבורם.
למעשה, בתחילה עשינו את זה בצורה ידנית, בכדי לא לעודד אברכים להכניס מחשב, אבל אחרי תקופה האברכים מעצמם הציעו לעבור לעשות את זה במחשב. כי זה היה קצת מסורבל להחזיק דפים וכדו’. ובאמת אפשר לראות איך שהאברכים רואים תועלת בלימוד בצורה הזו, ויש להם קניינים גדולים על ידי זה.
מהו המלגות שחולקו על ידכם במכון ‘לאוקמי גירסא’? האם זה עדיין קיים?
בסיעתא דשמיא אחר ההצלחה שראיתי שיש בדרך הזו, חשבתי שיש צורך להפיץ את זה הלאה. השגנו בס”ד תורם מיוחד, והאברכים שלמדו בצורה רצינית בדרך הזו למשך כחצי שנה, ועמדו בתקנון המבצע, וגם שלחו סיכומים מיוחדים ומסודרים על החומר שלמדו. קיבלו החזר על הערכות שרכשו, בתוספת מלגות.
ומלבד זאת, ערכנו להם מבחן נוסף מתוך השאלות שהם עצמם כתבו והם עמדו בהצלחה רבה. ובחודש בתמוז היה הכנס הראשון של חלוקת מלגות לכל האברכים שעמדו בזה. וזוהי הקבוצה הראשונה שהתחילה בדרך הזו, ובעזרת ה’ נמשיך ונעלה עם זה לקבוצות נוספות שירצו.
מה גרם לכם להחליט לקום ולטרוח בהפצת השיטה?
מה שגורם לי לטרוח עבור זה, כי אני מאמין ש’קל לזכור’ זו הדרך היחידה ללמוד טוב ולזכור!
אנחנו לומדים בישיבות ובכוללים סוגיות רבות, אך על הסוגיא הכי חשובה והיא: איך להגיע לידיעת התורה – אנחנו מדלגים.
נורא חבל שהסוגיא שאמורה להטריד אותנו, שהיא נותנת לנו את החשק הגדול בלימוד, אנחנו לא משקיעים בה, ולא למדנו אותה בעיון לפחות כשאר הסוגיות.
בכל יום אנחנו מתחננים “אָבִינוּ אָב הָרַחֲמָן, תֵן בְּלִבֵּנוּ: לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל, לִשְׁמֹעַ, לִלְמֹד וּלְלַמֵּד” – אבל יש לנו גם בקשה רצינית, והיא “לִשְׁמֹר!” – לשמור את אשר למדנו. פעם חשבתי מדוע אני כל כך משקיע בלימוד, ואני לא משקיע במשהו שייתן לי את הדרך הנכונה ללמוד בצורה טובה, שתועיל לי לזכור את אשר אני לומד.
פעמים אנשים נחשפים לפרסום של פרויקט שכזה, ומביטים במבט של ‘נו, וכי מי יש לו לחדש לנו’… ואני אומר להם: הרי זו סוגיא רצינית, איך ללמוד ולזכור, אז תלמדו את הסוגיא הזאת עם כל ה’מפרשים’. זו סוגיא לא פשוטה, איך להגיע לידיעת התורה. אם לא מצא חן בעינכם דרך מסוימת, חפשו דרך אחרת, אך אל תרפו מלדעת איך ללמוד ולשמור.
אספר לכם סיפור עם מסר גדול: יש לי מכר, אברך מתמיד עצום בלימודו. באחד הכנסים שעשינו לפרסם את השיטה הזו, הצעתי לו שיבוא לשמוע ולהתרשם.
הוא מיד ענה לי שאינו יכול, כי יש לו הרבה הספק בלימוד, ואין לו זמן לכאלה דברים…
שאלתי אותו שאלה פשוטה, האם הוא זוכר הוא את כל לימודו אשר לומד, והאם ניתן לבחון אותו על בב”ק בה עוסק כרגע…
האברך המתמיד פרך ידיו בתמיהה וכי שייך לזכור את כל הלימוד… מה ההו”א בכלל…, זה שייך לאנשים גדולים. זה לא דבר ששייך לכל אברך לזכור את הלימוד.
הוא לומד כל כך בהתמדה, אבל הוא משוכנע באמת שאין מצב כזה שיזכור את הלימוד שלמד בעבר. כל כך חבל שהוא עם ההתמדה שלו לא יודע להיכן הוא יכול להגיע.
האם קיבלתם משובים מאלו שהצטרפו דרככם?
התגובות הרבות שאני מקבל, הם נלהבות ומרגשות מאוד.
קיבלתי מכתב מרגש מאברך שהבחנו אצלו בעיות קשב וריכוז, והוא לא נתן לעצמו שום סיכוי להמשיך ללמוד ולהצליח, כפי שבתלמוד-תורה ובישיבה לא הצליח וגם בכולל לא ראה עתיד. עד שבאה התוכנה עם דרך הלימוד הזו, ופשוט הפכו לו את החיים.
אני לא אומר כל מילה ממה שהוא כתב לי, כי חבל על כל מילה, העיקר זה שהוא מתאר שם איך שחייו השתנו לבלי היכר.
וזה רק החלק הפחות חשוב, מה שהדהים אותי היו הסיכומים שהוא שלח לי – –
ממש מדהים! אברך פשוט שהצליח לעשות בארבע חודשים כ-1,300 שאלות, כתובים ומסוכמים ברמה גבוהה כמו של תלמיד חכם גדול משכמו ומעלה.
וקיבלתי עוד מכתבים רבים מאברכים שכתבו שלא האמינו בעצמם שיצליחו ללמוד ולהתמיד כל כך. קבלתי גם מכתב מיוחד מאברך שכתב, כי הוא חשב שזה יואיל לו בזיכרון, ומה נפלא היה כי נוכח לראות, שזה שינה לו לטובה את ההבנה והבהירות של הסוגיות עצמם.
וזה נקודה חשובה מאוד, שיש כאן לא רק תכנית לחזרה, כי אם להבנה עצמה! כי כל חזרה תורמת להבנה, ומוסיפה בהירות.
וזה המטרה של התוכנית הזו, שאברכים לא רק יזכרו את הלימוד שלהם, אלא גם ילמדו בצורה טובה יותר ובהירה יותר.
מה הוא המכתב שקיבלתם מהרה”ג יצחק קולדצקי שליט”א (נצפה בתמונה)?
לאחר שזכינו וכמה מבני משפחתו של הרב קולדצקי שליט”א, נכדיו של מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי שליט”א הצטרפו למיזם המבורך של קלזכור, ואף ראו תוצאות מדהימות, שליטה מלאה במסכתות שלימות בעל פה, נכנסנו לקודש פנימה לקבל את ברכתו של הרב קולדצקי שליט”א ולהציג בפניו את השיטה המופלאה שחוללה מהפך אדיר בעולם התורה. הצגנו בפניו את השיטה עד לפרטי פרטים, ואף ראה חוברות עמוסות בשאלות שנכתבו על ידי בני משפחתו משתמשי התוכנה, מיד הביע את התפעלותו על הזכויות העצומות שיש לכל העוסקים במלאכה, ואף הביע את רצונו להמליץ על כך במכתב מיוחד למען להגדיל תורה ולהאדירה.
הרב שליט”א הביע במכתב את הכאב הנורא השורר בעולם התורה על הקושי בזכירת הלימוד וקצירת הפירות, ואשרי הדור שזכה לאור גדול כזה, להפצת שיטה נפלאה זו המבוססת על דברי היעב”ץ שהנחילה דרך ברורה לזכירת הלימוד בצורה קלה ופשוטה, ואף הביאה מעל 3000 סיפורי הצלחה מופלאים. ובירך את כל העוזרים והמסייעים בהפצת השיטה.
האם המחיר של התוכנה מצדיקה את רכישתה?
כשמדברים על עניין המחיר, צריך לדעת, כי אם אכן תצליח ותדע את הלימוד, אין חולק כי כל הון לא ישווה לזה.
מההיכרות שלי עם בעלי התוכנה הם לא חוסכים בכסף כדי להגיש לציבור הלומדים תוכנה איכותית ולשפר עוד ועוד בלי סוף, וממילא המחיר שאנחנו משלמים רק מאפשר להם להוסיף לנו עוד פיתוחים חדשים שרק יקלו עלינו את השימוש.
רק צריך לדעת, כי גם מצד המשתמש זה לא לחיצת כפתור, ומצריך השקעה.
דבר ראשון צריך בהירות בלימוד, ראיתי אברכים שכתבו סיכום לא בצורה בהירה, לכן בשלב מסוים של החזרות נהיה קשה להם, כי שלא כותבים בצורה בהירה זה נתקע באיזה מקום. לכן אני אומר לאברכים, תלמדו את זה כמה פעמים אפילו ארבע פעמים ויותר, ורק אז תכניסו את השאלה. ובקל לזכור ישנם הדרכות כיצד לנסח שאלות איכותיות.
ודבר שני זה מצריך עקביות. כי רק מי שעקבי יוכל להצליח באמת ללכת עם זה למשך זמן.
ודבר שלישי שאני חושב, כי זה בעיקר מתאים למי שמטריד אותו הדבר הזה שאינו זוכר את לימודו. ואז וודאי ההשקעה היא שווה. כי אם הוא כבר הגיע למקום של אכזבה מצורת הלימוד שלא הצליח בה, ורצון עז לזכור את תלמודו. אז יש לו הרבה סיכויים להצליח בצורה הזו.
נכון שכל אחד רוצה לזכור את הלימוד, אבל צריך שזה ממש ‘יטריד’ את מנוחתו. כפי שתוס’ מפרשים את הפסוק “אשרי אדם מפחד תמיד” שזה הולך על אדם ‘שדואג שלא ישכח תלמודו, וחוזר על משנתו תמיד’. כזה פחד מביא לרצון אמיתי ללמוד ולזכור.
וזה אכן יכול להואיל מאוד, למי שישתמש בזה; בבהירות, עקביות, ועם רצון אמיתי לזכור.
למי מתאים השיטה הזו?
ככלל, זה מתאים לכל הגילאים, אך באופן טבעי אנשים בגיל מבוגר קשה להם להתרגל לדברים חדשים, ודרכי לימוד שלא הורגלו בהם עד כה.
בעיקר זה יכול להועיל לאברכים מגיל 25 ומעלה, כי אז כבר יש להם בהירות בצורת הלימוד, והם גם רואים כמה הם זוכרים, ורוצים להתחזק בידיעת התורה.
אך וודאי שמי שמטריד אותו שאינו זוכר את לימדו, זה מתאים לו בכל גיל. כי הוא ירצה לעשות שינוי שיגרום לו באמת ללמוד ולזכור.
האם זה מצדיק שימוש עם מחשב ללימוד התורה?
צריך לדעת שמחשב יש בו מעלות וחסרונות. וקשה לומר לאברך שהתנזר מזה עד כה, להשתמש במחשב בשביל זה.
אני לא נותן חלילה גושפנקא על מחשב, ולהיפך, מי שלא מחזיק מחשב בצורה אידיאולוגית כי הוא רוצה להישמר ממנו, עדיף שיעשה את השיטה הזו בצורה ידנית. ואני בטוח שיהיה לו סייעתא דשמיא שיגיע להישגים כפי שיכול להגיע עם מחשב. ולא יפסיד כלום מזה שאינו מחזיק מחשב.
וודאי שמי שיש לו שאלה בעניין שישאל את רבו ויעשה כעצתו.
אולי יש לכם מסר נוסף אותו תרצו להעביר לציבור לומדי התורה?
אכן, אני רוצה לומר לציבור הלומדים, כי אסור לאדם להתייאש עצמו מלזכור את הלימוד.
והמסר המרכזי הוא, שאפשר באמת לזכור את הלימוד, והרבה אנשים עשו את זה, והם שמחים ומאושרים בתורתם כמו שכתוב במשלי “שִׂמְחָה לָאִישׁ בְּמַעֲנֵה פִיו” – ורש”י בגמרא בעירובין מבאר: אימתי אדם שמח בתלמודו, בזמן שיש לו מענה, כששואלין ממנו דבר הלכה והוא יודע.
וישנם רבים שזכו להגיע לזה. זה אפשרי. זה לא חלומות באספמיה אלא יש קהילה שלמה של אברכים שהגיעו לדרגות גבוהות ביותר בידיעת התורה שלהם – כי מי שלומד וזוכר, הוא יודע. וזה נותן לו חשק עצום בלימוד. וגם ההתמדה שלו מגיעה לממדים עצומים.
באחד המכתבים שקיבלתי, כתב לי אברך כי אילו לא היה לו את התוכנה, הוא ודאי היה עוזב את הכולל.
ויש לנו גם סיפור עם אברך אחר, שבזכות שיטת לימוד ייחודית זו, הוא חזר אל הכולל!
וזה בגלל ה”שמחה לאיש במענה פיו”…
מה שקורה שאברכים רבים זוכרים בגיל ארבעים בערך מה שזכרו בגיל עשרים, והם רוצים שינוי. וקלזכור הוא הפתרון המושלם עבורם. אם מותר להשתמש במילה הזו, נאמר שזה ממש ממכר! התמכרות חיובית…
לפני שאסיים, נראה כחובה להביא כמה מילים מדברי ה’חפץ חיים’ (בפתיחה לספרו ליקוטי הלכות על מסכת זבחים):
“הנה מצינו בתורה שרצון ה’ יתברך הוא שיהיו הד”ת חקוקים על לבו של אדם וכו’, והנה שיהיה האדם בקי בע”פ כל הש”ס שהוא מחזיק בסך הכל קרוב לשלשת אלפים דפים הוא כמעט מן הנמנע, ואמרתי לנפשי, כיון שהקב”ה כתב בתורתו דבר זה לכלל ישראל מסתמא אין הדבר חמור כל כך …
“דברינו אודות המצווה של ידיעת התורה שהיא מצוה בפני עצמה, כמו שאנו אומרים בכל יום ‘אשרי איש שישמע למצותיך ותורתך ודברך ישים על ליבו’, אבל אם לא נחוש לזה כלל להכניס תורת ה’ בלבנו – כמה אנו צריכים להתבייש בעצמנו שאנו אומרים שבע מאות פעמים בשנה “והיו הדברים האלה אשר אנכי מצווך היום על לבבך”, שמורה לנו רצון השי”ת שיהיו דברים תקועים על לוח לבנו, ואין אנו חוששים לזה, וזהו שאנו אומרים ‘והאר עיננו בתורתך וכו’ ולא נבוש לעולם ועד, עכ”ל.
והנה ברוך ה’, יש לנו כאן כלי עוצמתי שעוזר לנו באמת לזכור את הלימוד.
השם יתברך יעזרנו, שנזכה ללמוד וללמד ולשמור ולעשות, למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה.
הצטרף גם אתה לקל-לזכור המעצמה התורנית העולמית – והתחל עוד היום לזכור את תלמודך!
לפרטים מלאים על תוכנת קלזכור לחצו כאן>
או חייגו 02-6449396
ובמייל K026449396@GMAIL.COM
להצטרפות חינם לסדרת טיפים להצלחה בזכירת הלימוד לחץ כאן>>
קלזכור- הדרך הבטוחה לידיעת התורה
![](https://www.jdn.co.il/wp-content/uploads/2022/03/תמונה-מהכנס-בירושלים-1-קטן.jpg)