ב“בת עין” כתב, כי עין טובה נקראת עין ימין, ועין רעה נקראת עין שמאל. ב“ענג” העין היא מימין, והיא עין טובה, וב“נגע” העין היא משמאל והיא עין רעה.
מוסיף על כך ב“בית אברהם“: אם מרים האדם את עיניו לה‘ בקדושה, אז ה“עין” בתחילה והוא עונג. אבל אם ה“עין” בסוף שמוריד את ערך עיניו בהסתכלויות אסורות, אז הוא “נגע“.
עיקר חיות האדם היא בעיניים, ועל כן סומא חשוב כמת. “הנה עין ה‘ אל יראיו להציל ממות נפשם” – ע“י ששומר את עיניו מלהסתכל באיסור, זוכה לחיות דקדושה והתלהבות בתורה ותפילה ולהאר עינינו בתורתך.
וזה מאמר הכתוב “וקראת לשבת ענג לקדוש ה‘ מכובד, וכבדתו מעשות דרכיך ממצוא חפצך ודבר דבר” נכללו כאן רגליים עיניים ופה, שאם שומר ג‘ אלו נקרא קדוש ה‘.
(מתוך הספה“ק “בית אברהם” מסלונים. לרגל יומא דהילולא ה-90 בשב“ק א‘ אייר)