העולם החרדי

באדיבות המצלם

חנוכה בצל המלחמה: הנהגות ופסקים מגדולי ישראל | וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ

מקורבם של גדולי ישראל הרב יהודה חזן בהנהגות ופסקים מיוחדים של גדולי ישראל לימי החנוכה: האם המפונים למלונות ידליקו נרות • כיצד ינהגו הלוחמים בעזה • מה יעשו נשים שבעליהן במילואים • האם ראוי לחגוג מסיבות חנוכה
  • כך נכס דיגיטלי יכול לשנות את עתיד ילדיכם

    תוכן מקודם

  • מנהל מוסד חינוכי? אתה חייב את זה!

    תוכן מקודם

  • המהפכה של מרכז ההכשרות: "הוא מנהל חשבונות בכיר, בלי להתפשר על החינוך"

    תוכן מקודם

  • "והגית בו יומם..." ובערב תהנה מחודש הספר

    תוכן מקודם

  • שוחטים מוסמכים ברבנות – מסלול מהיר להכנסה גבוהה בלי לצאת מעולם התורה!

    תוכן מקודם

  • השדכן שעוזר לכם לבחור נכון!'

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

הראש”ל הגרש”מ עמאר; הדלקת נרות חנוכה אצל משפחות המפונים השוהים בבתי מלון

בעקבות שאלות רבות שהגיעו אל שולחנו של מרן הראשון לציון הגרש”מ עמאר כיצד ינהגו משפחות שפונו מבתיהם עקב המלחמה ושהים בבתי מלון האם ידליקו נרות חנוכה בברכה. על כך פסק הראשון לציון במכתב שמיוחד שנשלח למפונים כי יש להם להדליק בברכה בבתי המלון.

במכתבו כותב הראשון לציון: לעת עתה שקלו כל האחראים על ביטחון העם, להעבירם מהמקומות הסמוכים לסכנה ולהביאם למקומות שקטים יותר, ובאורח ארעי הם שוכנים בבתי מלון וכיוצ”ב, הקב”ה ירחם על עמו ועל נחלתו וישיב בנים לגבולם. והנה חנוכה הגיע ושואלים כדת מה לעשות בהדלקת נרות חנוכה. למעשה אין כאן דין אכסנאי שבדרך כלל באו שמה משפחות שלמות איש וביתו באו. והנה אם ניתן ע”י המלון היתר להדליק בחדרים במשך חצי שעה, ויבקשו מהם שזה יהיה בנוכחות המשפחה שישהו בחדר חצי שעה, ולא יצאו עד שיכבו את הנרות, מה טוב וגם נעים.

ואם יאסרו מחשש של שריפות ח”ו, יש לבקש מההנהלה שיכינו כמה מקומות בחדר האוכל, ולכל משפחה תהיה חנוכיה, וטוב שיהיה עם שמן זית להידור, וכל ראש משפחה יעמוד עם משפחתו ליד החנוכיה שלו ויברך כל הברכות וידליק איש וביתו.

עוד יבקשו לשים חנוכיה בבית הכנסת שבמלון, וכל צבור שמתפללים שם, יכבדו אחד מהם שידליק בשביל כולם עם ברכות, וההדלקה תהיה בין מנחה לערבית, ולא יעזבו את המקום עד שיכבו את הנרות אחר חצי שעה. ואם א”א להם להמתין זמן רב, יכבו אחר סיום תפילת ערבית.

בדבריו הוסיף הראשון לציון, “אני מבקש מכב’ הצבור הקדוש שבשעה שמדליקים יכוונו בדעתם גם על החטופים והשבויים, שהקב”ה יאיר אורם ויוציאם מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה, ויקיים בהם דברי הנביא ישעיהו ע”ה: ופדויי ה’ ישובון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על ראשם. ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה. וכן יתפללו על כל עם ישראל ובפרט על החיילים שהקב”ה יגן עליהם.

הגה”צ חכם ניסים בן שמעון; “כל משפחה תתאחד בלימוד ותפילה בזמן ההדלקה להצלת כלל ישראל”

הגה”צ חכם ניסים בן שמעון עורר לקראת חג החנוכה לנצל את ימים אלו לשאת תפילה מבורא עולם שירחם על עמו ויסיר חרון אף מעלינו, בדבריו אמר הרב כי ימים אלו מסוגלים מאד וכפי שבימים ההם הקב”ה הציל את עם ישראל זדים ביד עוסקי תורתיך כן בימנו אנו בזמן הזה נזכה להצלה גדולה. בדבריו חידד הגר”נ בן שמעון ביד עוסקי תורתיך, מה שמציל אותנו זה התורה הקדושה ולכן ראוי מאד בימי החנוכה להרבות בלימוד תורה.

הגר”נ הוסיף: “כיון שאין בכוללים סדר ב’ בגלל ההדלקה, ראוי שכל משפחה ישבו יחד לפני ואחרי ההדלקה ויעסקו בלימוד ובהלכות חנוכה ויקדישו זאת להצלת החיילים והחטופים וכח התורה ואר החנוכה בכוחו להגן על כלל ישראל”. אמר הגר”נ בן שמעון.

הגר”מ מאזוז ר”י כסא רחמים; חייל במילואים ואשתו מתארחת אצל הוריה

בעקבות ביטול הפסקת האש וחידוש הלחימה ברצועת עזה, עלו לפתחו של ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז, שאלות מחיילים שומרי תורה ומצוות ומבני משפחותיהם בדיני חג החנוכה והלכותיו.

תחילה נשאל ראש הישיבה על הדלקת חנוכיה בשדה והשיב: “חיילים שאין מדליקים עליהם בביתם, ונמצאים בשדה. אם נמצאים בשדה במקום שאין בית בכלל, ידליקו בלי ברכה. כי יש דעות שאומרים שצריך ‘בית’ דווקא, כי חכמים אמרו “נר איש וביתו”.

“אבל”, הוסיף ראש הישיבה, “לכאורה זה לא מוכרח, כי כשאמרו “איש וביתו” הכוונה איש ומשפחתו, ואין הכוונה “איש וביתו” איש והבית שלו, וכי הבית מדליק חנוכיה?!”. אך הרב עובדיה כותב שיש כמה ראשונים שמשמע שצריך ‘בית’ דווקא, ואם נמצא בשדה לא ידליק בברכה. ולכן ידליק בלי ברכה”.

הגר”מ מאזוז התייחס לשאלה נוספת “חייל שהתגייס למילואים ורעייתו בבית הוריה, האם יוצא יד”ח בהדלקתם?”, הגר”מ השיב: “חייל במילואים שאשתו מתארחת אצל הוריה היא יוצאת בהדלקתם, אך הוא עצמו אינו יוצא בהדלקתם”

הגר”מ מלכא רבה של אלעד; זמן מלחמה – לחגוג בבתים ולהימנע מהופעות

רבה של העיר אלעד הגר”מ מלכא התייחס בשיעורו למצב הקשה ועורר את הציבור לקראת ימי החנוכה להימנע מיציאות והופעות ציבוריות. בדבריו אמר הרב “כיון שנמצאים אנו לקראת ימי חנוכה וודאי אחרי תקופה קשה שאנו נמצאים בה וצריך להחיות את ליבם של האנשים נשים וטף ורבים רוצים לעשות מסיבות חנוכה וכדומה, יעשו זאת בביתם, אין מן הראוי לעשות הופעות גדולות בציבור וכדומה בתקופה בה רבים מעם ישראל נמצאים בשדה הקרב ומשפחותיהם בדאגה רבה, ואין ראוי לרקוד בחוצות בתקופה קשה זו. על כן ימנעו מהופעות וחגיגות גדולות, וכל אחד בביתו יחד עם בני משפחתו בשעת הדלקת נרות יחגגו וישמחו ויבקשו על הצלת כלל ישראל ובע”ה אור החנוכה יאיר עלינו שניוושע מהרה”. אמר הרב.

הגר”ש גבאי ר”י אמרי דעת ונשיא איחוד הקהילות; שני חיילים הגרים בדירה יחד כיצד ינהגו לגבי נר חנוכה

במענה לשאלת רבים מתושבי הדרום המתגוררים אצל קרובי משפחותיהם בזמן הזה, פסק הגר”ש גבאי כי ישתתפו עם בעל הבית בפרוטה כדין אכסנאי, ובפוסקים דנו האם צריך להוסיף שמן על האורח כשיעור חצי שעה אך פסק הגר”ש שגם אם לא הוסיפו יצאו מעיקר הדין.

בתוך כך גבי שני חיילים הגרים יחד ואף אחד שם לא נחשב בעל הבית, פסק ראש הישיבה כי כל אחד ידליק חנוכייה בפני עצמו בברכה ולא ישתתפו יחד.

ראש הישיבה ציין כי ודאי שראוי להדליק נרות חנוכה בנר אבל אם אין נר ידליקו ישירות במצית. כמו”כ התייחס הגר”ש גבאי גבי השוהים בבתי מלון שמעיקר הדין כל אחד ידליק לבד. אך הבעיה שאם בעל המלון לא מרשה אסור להדליק, והוי ברכה לבטלה כי זה מצווה הבאה בעבירה אם מדליקים ללא רשות המלון. הגר”ש בדבריו אמר כי בחדר האוכל במלון גם אי אפשר להדליק כי אין זה מקום ששיך למישהו אלא הוא מקום ציבורי ולכן אין עניין שידליקו שם דלא ניכר מי המדליק וזה לא מיוחס לאף אחד. בתוך כך בהיכל ישיבתו אמרי דעת בשכונת בית וגן בירושלים עורכים התלמידים בימי החנוכה סדרי לימוד בעיון בהתמדה מתוך תענית דיבור להצלת כלל ישראל.

הגר”ש זעפראני; ההבדל בנר חנוכה בין המפונים למלון למפונים לאכסניה

במענה לשאלת רבים הנמצאים במלונות עקב המלחמה האם ידליקו נרות חנוכה במלון, פסק הגר”ש זעפראני כי לא ידליקו כל משפחה ומשפחה משום שבית מלון זה בהגדרה של חלוקים בעיסתם כפי שפסק הגרי”ש אלישיב זצ”ל כי כולם סועדים יחד באותו מקום, וא”כ אחד מהאורחים ידליק חנוכייה אחת לכל אורחי המלון. אך אלה שנמצאים באכסניה, שם הדין הוא אחר ושונה מבית מלון וכל אחד ידליק בפתח האכסניה שלו.

לגבי חיילים הנמצאים בבסיסים, אלה שלא בתוך הקרב ממש אלא נמצאים במקום אכסניה פסק הגר”ש שמדליקים במקום שמתאכסנים שם, אך אלו שבשטח ממש לא ידליקו אלא סומכים על ההדלקה שידליקו בביתם. וגבי האם החיילים יברכו ברכה כאשר הם רואים נרות חנוכה כפי שמובא בגמרא שמברכים על ראיה, פסק הרב כי לפי מנהג הספרדים לא מברכים.

הגר”י זכריה ראש ישיבת לב אליהו; סיום הש”ס להצלחת הלוחמים

עקב המצב הקשה הורה הגר”י זכריה ראש ישיבת לב אליהו על חיזוק בהיכל הישיבה בלימוד דפי גמרא להשבתם של החטופים ולהצלחת החיילים במלחמה, מתחילת המלחמה למדו בני הישיבה מאות דפי גמרא ובמהלך החנוכה ייערך מעמד מיוחד של סיום הש”ס בדפי הגמרא שנלמדו לישועת הכלל. בתוך כך קרא ראש הישיבה להרבות בלימוד בימים אלו ולהימנע מיציאות מיותרות כאשר רבים נמצאים בפחד ואימה תחת אש וזקוקים ללימוד והתפילות של כלל ישראל.

הגה”צ רבי ישראל אברג’ל ראש מוסדות המאיר לארץ בנתיבות; הרוצים לחזור לביתם בדרום בחנוכה להדלקת נרות, כיצד ינהגו

במענה לשאלת אברכים רבים מתלמידיו של הגאון רבי ישראל אברג’ל ראש מוסדות המאיר לארץ בנתיבות השוהים מחוץ לביתם עקב המלחמה ורוצים לחזור לעריהם שבדרום לימי החנוכה בכדי לקיים את מצוות הדלת נרות חנוכה כראוי האם יעשו זאת, בפרט שיש כאלה הנמצאים במלון או מתארחים אצל אחרים ואינם יכולים לקיים את ההדלקה, השיב הרב כי ודאי שיכולים לשוב לביתם אך כמובן ישמרו על הכללים ובע”ה אור החנוכה יאיר עליהם שינצלו מכל צרה.

הרב הוסיף כי מי שישמור על קדושת החנוכה ויהיה בשמחה הוא וביתו יראו ישועות גדולות. בתוך כך קרא הרב לנהוג כפי שהורה אביו שלפני הדלקת נרות חנוכה כל בני המשפחה יטלו ידיהם ובכך ניגשים בחרדת קודש להדלקה. עוד הוסיף הגר”י אברג’ל להוסיף בלימוד תורה כל ימי השנה ובעיקר בימי החנוכה אשר אור הגנוז מתגלה בהם ועיקר גילוי זה הוא על ידי לימוד תורה בהתמדה ובטהרה, ועיקר הגאולה תלויה בלימוד תורה כפי שכתב האור החיים הקדוש “ולא יחפוץ לגאול עם בטלים מן התורה”.

המקובל הגר”ב שמואלי

עקב המצב הקשה החל ממוצאי שמחת תורה עמלים בישיבת נהר שלום בראשות המקובל הגר”ב שמואלי לחזק את לימוד הזוהר המסוגל להגן. ביום רביעי ייערך מעמד סיומי מאות זוהר וסדר לימוד זוהר ברוב עם בתפילה לישועת הכלל והניצחון אל מול האוייב. בסיום המעמד יערוך הגר”ב תפילה מיוחד לביטול גזירות בעת הזאת.

• הדברים הובאו בפינה השבועית בקודש פנימה ברדיו קול ברמה.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

כתבות חדשות באתר

היום תוכלו לקבל את שטר השידוכים חתום על ידי גדולי ישראל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מפקדים בעזה: "קרובים לפירוק גדודי חמאס, אך יש שחיקה אצל הלוחמים"
למרות המתיחות: ביידן צפוי לפגוש את נתניהו במהלך ביקורו בארה"ב
מחקרים מוכיחים: הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

סינוואר שרד ניסיונות חיסול ישראליים; "רק 3 אנשים יודעים איפה הוא מסתתר"
מלחמת ההתשה בצפון: יותר מ-130 יישובים נפגעו, הרס וחורבן תחת האש המתמשכת
לראשונה • סכום ההלוואות של הגמ"ח המרכזי חצה את סך 3.2 מיליארד ₪ שניתנו לציבור המחותנים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

אוסף מידע ממס הכנסה: צה"ל ירדוף אחרי בחורים שעובדים וינסה לגייס אותם
המפכ"ל הבא? בן גביר מציג מועמד חלופי אם אבישי פלד לא יאושר
אשה חרדית נספתה בשרפה ב'כוכב יעקב': "היא נלחמה כמו לביאה לחלץ את הילדים"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

"ירית בו בראש": חייל משוחרר נעצר בחשד שרצח מחבל נוח'בה
הזיה: הפרקליטות מבקשת לפתוח בחקירה נגד בן גביר - לא תאמינו מה הסיבה

הכתבות המעניינות ביותר

וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – כ"ז בסיון ה’תשפ”ד
טרם הושגה שליטה: שריפת ענק משתוללת בקריית שמונה • צפו
יתן מענה הלכתי לחקלאים בארץ: נחנך המדור למצוות התלויות בארץ והשמיטה
מצוקה בבתי הכלא? שב"כ מתנגד לשחרור מוקדם בהתנהגות טובה של אסיר יהודי
אחרי פוליגרף והחתמה על סודיות: הוצגו לרמטכ"ל תחקירים ראשוניים על המחדל
הרמטכ"ל: "הרגנו ברפיח יותר מ-900 מחבלים, אנחנו מממשים את המשימות"
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר
ezgif
הממשלה תיפול? הבהרת המפלגות החרדיות ועמדת אדלשטיין | עושים סדר
Abraham_Isaac_Kook_1924
מי תורם יותר לניצחון? גיוס בני ישיבות למלחמת מצווה? | זו עמדת הראי"ה קוק

חדש באתר

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – כ"ז בסיון ה’תשפ”ד
2935730c-7288-41a2-911d-356c4d39516d
מפקדים בעזה: "קרובים לפירוק גדודי חמאס, אך יש שחיקה אצל הלוחמים"
.
למרות המתיחות: ביידן צפוי לפגוש את נתניהו במהלך ביקורו בארה"ב
images
סינוואר שרד ניסיונות חיסול ישראליים; "רק 3 אנשים יודעים איפה הוא מסתתר"

גלריות

 לווייה (53)
וַיִּבְכּוּ אֹתוֹ • תיעוד ענק: מסע הלווית כ"ק האדמו"ר מקאסוב זצוק"ל
 הילולת הרד''ב מביאלע (7)
זְכוּת אָבוֹת יָגֵן עָלֵינוּ • הילולת רבי דוב בעריש מביאלע בחצה"ק סטריקוב
 בציון אביו ובכותל המערבי (3)
גלריה • האדמו"ר מקוזמיר בעליה לציון אביו ובתפילה בשריד בית מקדשינו
 אהבת תורה הכנסת ספר תורה (15)
בישיבה הגדולה אהבת תורה שמחו בהכנסת ספר תורה לע"נ אם הישיבה בתום השנה • גלריה

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי • כותרות העיתונים – כ"ז בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture