העולם החרדי

Image by MagicDesk from Pixabay

מדוע ספרדי לא יכול להתארח במלון בהשגחה אשכנזית – ולהיפך?

מומחה הכשרות הנודע, הרב יוחנן רייכמן, מסביר מדוע בני עדות אשכנז אינם יכולים הלכתית לאכול במסעדות, בקייטרינג, בבית מלון ועוד, בכשרות רבנית ספרדית – ולהיפך • אלו ההבדלים ההלכתיים הרבים, התלויים במנהגי העדות
  • שוחטים מוסמכים ברבנות – מסלול מהיר להכנסה גבוהה בלי לצאת מעולם התורה!

    תוכן מקודם

  • בחדר הניתוחים גילו במפתיע: האמא חולה בשלב מתקדם של ה'מחלה'

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

בימים אלו רבים סוגרים חבילות נופש לקראת בין הזמנים, ושואלים היכן אפשר לנסוע על מי אפשר לסמוך בעניני כשרות. מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מסביר מדוע בני עדות אשכנז לא יכולים לאכול במסעדות בקייטרינג בבית מלון ועוד, בכשרות בני עדות ספרד וההיפך.

א. הספרדים אוכלים חלק אחורי של הפרה (כמו שייטל, פילה, סינטה,) כאשר האשכנזים נוהגים בו איסור. גם אם תרצו לאכול שם חלקי בשר שבני אשכנז נוהגים לאכול כלומר החלק הקידמי עד צלע 12, אבל כל הכלים במטבח – תנורים גסטרונומים, סירים מחבתות סכינים וכו׳ כולם בלועים באיסור.

ב. לדעת מרן הבית יוסף בצק מבושל או מטוגן כמו סופגניות, או ספינג׳ או אטריות, פטורים מהפרשת חלה, האשכנזים מחמירים ומפרישים חלה בלי ברכה. אם כן השמן והכלים לכאורה בלועים מטבל, וכל מה שטוגן בשמן זה אחר כך כגון צ׳יפס או חצילים או שניצלים ועוד, הם אסורים באכילה, כמו״כ אם חיממו בצקים אלו בתנור כל הכלים נאסרים, וטבל לא בטל.

ג. לדעת מרן הבית יוסף מותר לבשל מוצר פרווה למשל אטריות בסיר בשרי בן יומו ולאכול את האטריות עם חלב כאשר לדעת האשכנזים אסור. לדוגמא בבית מלון בצפון, הקונדיטוריה חלבית ואופים שם בורקסים פרווה לארוחה בשרית, שנאכל עם רוטב בשרי.

ד. לדעת מרן הבית יוסף כלי שבא במגע עם אוכל שאינו ראוי לאכילה רק אחרי בישול וכו׳ כמו מגרדת או קולפן שמיועד רק לתפו״א, פטור מטבילה, והאשכנזים מחמירים לטבול בלי ברכה, ואוכלים בכלים שאינם טבולים.

ה. לחמניות מזונות, לדעת מרן הבית יוסף מספיק הרגשת המתיקות, ולדעת הרמ״א צריך רוב מי פירות, אחרת ברכתו המוציא, וכן להיפך אם יש רוב מי פירות אבל לא מרגישים מתיקות לדעת הספרדים ברכתו המוציא ולדעת האשכנזים ברכתו מזונות.

ו. כלים מיוחדים לצליית כבד, לדעת מרן הבית יוסף כלים שנוגעים בכבד בזמן צלייתו לא נאסרים, ולדעת הרמ״א הן נטרפים וצריכים הגעלה, ייתכן שבכשרות ספרדית מבשלים בכלים שעשו בזה כבד והמאכלים אסורים לבני אשכנז.

ז. בישול אחר אפיה בשבת: לדעת מרן הבית יוסף מותר, לדוגמא, פשטידה שאפו אותה בתנור ביום שישי, מותר לחמם אותה בתוך תבשיל רותח (חמין) בשבת, ולדעת האשכנזים נוהגים להחמיר בכל זה כדעת הרמ”א. וכן לדעת מרן מותר להוסיף מלח בישול לתבשיל שמונח על הפלטה בשבת כי המלח עובר תהליך אפיה מלא, ולדעת האשכנזים אסור.

וההיפך:

א. האשכנזים מקילים בבישול גוי שמספיק הדלקת האש ע״י יהודי, כאשר לדעת מרן היהודי חייב גם להניח האוכל על האש, וכן מתירים קילוף שווארמה ע״י גוי כאשר לדעת הספרדים אסור, וברוב עסקי המזון ובפרט בחו״ל נוהגים כדעת הרמ״א בנוגע לבישול.

ב. בשר חלק לדעת הרמ״א אינו כשר לספרדים, למשל שחיטת הרב לנדא עם תוית ״גלאט״ לא טוב לספרדים.

ג. לדעת מרן אסור לאכול דג עם חלב כמו פיצה עם טונה או עם אנשובי וכן יש מוצרי חלב עם ג׳לטין דגים, ולאשכנזים מותר.

ד. לדעת מרן צריך לחתוך כבד לפני הצליה שתי וערב והאשכנזים לא נוהגים כך.

ועוד ועוד,

בבקשה עשו חושבים לפני שהנכם מצטרפים ומתפתים לצאת לנופש בכשרות שלא מתאימה למסורת שלכם.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

הירשם לקבלת עדכונים
עדכן אותי על
68 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מרתק ביותר

מדהים כמה לא יודעים

קצת נסחפת עם הכלים… לא בלעו מאיסור

טבל זה רק דרבנן היום אז כן קצת נסחף היהודי

“דרבנן” זה איסור שאסור לעשות!!! זה לא קולא. יש איסורים, שאם בדיעבד נעשו כבר, מקילין כשזה איסור דרבנן

זה לא טבל אפשר להפריש לבד

טבל של הפרשת חלה והוא דאורייתא

כל עוד לא הפרישו חלה הכלים בלועים מבצק שלא הופרשה חלה וזה איסור

תועבה גם שניהם

כמה יפה ומפתיע
למה אנחנו לא יודעים את הדברים
רק דרך jdn
למה לא מלמדים אותנו את ההלכות היפות בבתי החינוך והישיבות

לא נראה לי יפה , אלה יותר מפלג ומנציח עדות, הגיע הזמן להפרד מזה ולהתערבב.

כתוב בתורה במפורש: “איש על דגלו”.

מה יפה בזה?? לא הגזמתם? איך יסעו משפחות מעורבות?

צריך לדעת
שאפשר להסתדר ממש בקלות עם הבעיות האלה
ולא חייבים לאכול הכל
וגם אצל הספרדים הקלו בחלק מהדברים שכתוב פה
נכון שצריך לשים לב לדברים מסוימים
אך לא צריך להגיע להמלצותשל
“חופש לפי המסורת”

בקיצור ההפרדה הזאת תעלה לנו בעוד כמה שנים בשנאת חינם ומה אים נשואי תערובת בין אשכנזי לספרדיה וההפך ומה עים הילדים ומה עים הזקנים אים מארחים את החמות האשכנזיה אן הספרדיה מה נעשה נשאיר אותם רעבים נו באמת עוד דור תגידו שאנחנו לא עם אחד בואו נפרד כי מימלא לא יכולים לשבת לאכול ביחד עוד דור שלשנאה אתם ממאיסים את הדת על המסורתיים והחילונים וזה ייגרום חלילה לקרע

נכון מאוד.

אני אוכל כשר. אתם מופרעים על כל המוח.

אין סיבה לפרוק כל עול ולאכול לא לפי מסורת אבות בזמן חופש. בחופש אנחנו לא יהודים ?

תודה על פרסום הדברים המרתקים
ונתינת במה לנושאים חשובים אלו

בדור שלנו אולי לא כדאי להחמיר כל כך
אחרת להיכן נצא קצת להתאוורר וליהנות
וזה נחוץ מאד

סוכני הנופש אפילו לא טורחים לפרסם על כשרות הנופש
מי הרב נותן הכשרות? מה הסמכתו לכך?
כלום…..
ואם כן מפרסמים אז בקטן וכתוב כשר או יש משגיחים במקום
או כל המוצרים בכשרות טובה
בקיצער עובדים על הציבור בעיניים

מעולה בואו ניצור עוד פילוגים בעם במקום חיבורים.

מכל מלמדי השכלתי, תודה.

תודה על הכתבה החשובה והמפורטת!!!

אגב גם כשמתחתנים עם עדה אחרת חייבים ללמוד את ההלכות טוב טוב כדי לא להטריף את המטבח לדעת הבעל. 🙂

כרגיל ‘המשגיח המומחה’ מרעיף בחומרות שאינן נכונות.

א. חלק אחורי של בהמה לא מטריף. אשכנזים נהגו בו איסור, נכון, אך אין זה טרף.

ב. כל המשגיחים הספרדים מפרישים בלא ברכה חלה מסופגניות וכו’. כך שאין חשש.

ג. נכון. אבל לכו”ע בדיעבד מותר.

ד. אין איסור לאכול בכלים שאינם טבולים כשהם של בית מלון, וכבר הקלו בזה רבים מפוסקי אשכנז.

ה. הלכה חשובה בהלכות ברכות. אך איך היא משפיעה על היכולת להתארח בבית מלון בכשרות מהודרת?

ו. שמתם לב? ‘ייתכן’. אני מצפה ממומחה הכשרות העולמי לבדוק, ולא להסתפק ב’ייתכן’. כי ממש ייתכן שלא, והבדצי”ם הספרדים מקפידים גם בזה…

ז. הלכה ידועה היא שכל דבר ששנוי במחלוקת הפוסקים, אם עשה אותו אדם הסומך על הפוסקים המתירים מפני שכך מנהג אבותיו הרי זה מותר גמור במעשה שבת. וכנראה המשגיח המהולל אינו בקיא די הצורך בהלכות שבת…

א2. טוב, בשווארמה רבו המקילים הספרדים כידוע. בעניין בישולי גוים. אמת ויציב הדבר. בעניין בישולי גויים צודק הכותב, ובאמת הכשרות של הספרדים עדיפה מאוד הרבה יותר. כידוע.

ב2. אין בשר גלאט היום שאינו עובר מרן. אין. אין בד”ץ שמחזיק בשר ‘כשר’. כל הבדצי”ם מחמירים כמו הספרדים!

ג2. אולי הרב הכותב אינו יודע שזו מחלוקת גדולה בתוך הספרדים עצמם. יש המקילים. וגם למחמירים אין זו סיבה שלא להתארח במלון בכשרות אשכנזית ח”ו. שכן מקסימום את זה לא אוכלים. שכן כל הפוסקים מסכימים שאין בזה חשש איסור של בליעה בכלים ואכמ”ל…

ד2. אם היה מתבונן ברמב”ם היה יודע שאין זה מעכב בדיעבד.

הכלל העולה ששוב ‘מומחה הכשרות’ הנ”ל עסוק בלהפחיד את ציבור שומרי הכשרות. ושאי אפשר לאף אחד לסמוך על השני. ולא זו הדרך בה ישכון אור ההלכה וכפי שהוכחתי בס”ד

יפה.

יפה.

מדוייק מאוד

כמשגיח ותיק מסכים עם כל מילה של המגיב.

צודק 100%.

חיפשתי את התגובה הזאת.

בוא נמשיך לפצל את עם ישראל לעוד ועוד כתות, בןא נפריד בין מי שבא מצד ימין של גליציה לצד שמאל של מגרב, במקום למצוא את המאחד ואת הדרך שבה כל עם ישראל יוכל לשבת ביחד על אמת, מוצאים עוד “שיטות” להפריד בינינו, אחים אנחנו ויכולים לאכול זה מצלחתו של זה!!! האם משב רבינו לא אכל משבט יששכר, האם אהרון לא אכל משבט זבולון???? די לפירוד

Jdn
כל הכבוד לכם
מעניין לפגוש את הרב הזה

מחילה מכבודו דברים יפים לבית ספרדי או אשכנזי.. בעסק בכל כשרות מהדרין נוהגים בחומרות של אשכנזים וספרדים וגם בכשרות רגילה יש הפרדה בכלים של הכבד ההבדל היחידי שיכול להיות בכשרות רגילה זה בשר לא חלק ובישול גויים לדעת הרמא

היסחפות על מלא. ערבוב מושגים של “נוהגים להחמיר” עם מושגי “כשר וטרף”.
ובכלל. למה אתה לא שואל כל השנה איך בחור ספרדי מתחנך בישיבה אשכנזית? האם לשם קניית השקפה/דרך בלימוד מסויימת מקריבים הלכות בסיסיות?
דווקא הנופשים במלון מסתבכים עם אלפי שאלות. הדלקת נרות שבת וחנוכה, שמירת שבת בחימום המאכלים, ספק האם כל הפרטים שצויינו אכן מתקיימים. כלומר בהנחה שהמלון עם כשרות אשכנזית/ספרדית האם הוא מקפיד על הצהרותיו?
בפשטות עדיף לצרוך כשרות שאינה מהעדה שלך אם אתה יודע שמקפידים שם מאשר כשרות מהעדה שלך שאין על מי לסמוך.

למה אין אשכנזי שמתחנך בישיבה ספרדית?

חבל שהכותב לא למד הלכה
במקרים שזכרת בליעות אין בזה שום חשש
יש מושג של קדרה שהורה בה חכם דהיינו גם אם אני לא מיקל לאכול כדעה המקילה הכלי שנתבשל בו לא נאסר
חוץ מיזה יש הכשרים שמקפידים על גם וגם
ועדיף שלא לבלבל לציבור את המח בפרט שלא יודעים את ההלכות

צריך לברר אצל הכשריות אולי הם מחמירים לכל הדעות כי הם יודעים שזה לא רק למגזר אחד

אין סיבה להקל בנופש יותר מבבית
יהודי נשאר יהודי בכל מקום ובכל זמן

בכסף שספרדי נותן לאשכנזי או להיפך גם בלוע משהו???צדיקים גדולים…

בתור מישהי יהודיה, שהוריה אשכנזי וספרדיה, אני מתביישת מהכתבה הזו. הגיע הזמן לאחדות. אם אשכנזי מותר לאכול דג בחלב, אז זה אומר שזה כשר. גם לספרדי. אלא אם כן הוא לא אוהב חלב. הרבה ספרדים לא אוהבים לאכול חלב. ואם אורז או חומוס מותרים לאכול בפסח לספרדים, אז זה אומר שזה כשר. ולכן גם אשכנזי יכול לאכול כי זה כשר ולא טרף. הכשרות צריכה להיות אחידה לכולם. די כבר לפילוג. מנהג אבותינו הוא מלכתחילה לא אשכנזי וספרדי, כי היינו בארץ ישראל לפני הגלות. והתורה ניתנה לנו במעמד הר סיני כשלא היו בכלל אשכנזים וספרדים. ואנחנו בארץ ישראל חוזרים למקורות.

מאז ומתמיד יהודים נהגו לאכול בביתם של יהודים מעדה אחרת למרות הבדלי הפסיקה.
הרב רייכמן מנסה לגרום לפילוג ופירוד וזו לא דרכה של תורה

מרן הבית יוסף שחולק עם הרמ״א גורם לפילוג ופירוד?

אף על פי שאלו [אוסרין ואלו מתירין, אלו] פוסלין ואלו מכשירין, לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל, ולא בית הלל מבית שמאי.

כל הטהרות והטומאות שהיו אלו מטהרין ואלו מטמאין, לא נמנעו עושין טהרות אלו על גבי אלו

במחילה מאחינו הספרדים
תקבלו את האמת ממי שאמרו
כך בנויה התורה יש מחלוקות בנושאים הלכתיים
וכל עדה נוהגת אחרת
וזה לא מפלג ולא גורם למחלוקות בין יהודים
כל אחד ינהג לפי מנהגי רבותיו
אבל הרב הזה צודק
מה לעשות?

בסך הכל המומחה הנודע הרב רייכמן מסכם הלכה למעשה את מה שכתוב בשולחן ערוך.

אם כל הכבוד לרב, ללא כל התייחסות, לנישואים מעורבים, והצורך הדחוף להגדיל את מעגל הנשואים המעורבים גם במגזר החרדי, באופן הזה לא רקמגדילים את ה פרדה בין המגזר הדתי והחילוני, מגדילים את הפער והשנאה בין יהודי ליהודי, הגיע הזמן לחשבון נפש קודם כל של הדתיים החרדים, והחרדלי”ם. תורה אחת, שבע פנים לתורה, הבדלים בהלכות לא מטריפים כלים , כן מטריף את דעת האדם

אני לא חושבת שלהתנהג במסורת בית אבא זה מפחית מכבודי או גורמת לי לשנאה למי שנוהגת בשונה ממני כי היא נוהגת לפי מסורת אבותיה

טירוף הדעת. זה נראה לכם הגיוני?

במקום שהמצוות יאחדו את עם ישראל, הן מפרידות.

אין גבול להפרדות, עד איפה יגיעו אשכנזי ספרדי כולם יהודים. במקום לאחד מפרידים

האם מומחה הכשרות הנודע נותן כשרויות לבתי מלון ?

תזרעו עוד פיצול בעם

יש הרבה דברים שזורעים פיצול בעם.כמו החיוב להתגייס לצבא.אז מה .יש מחלוקת בין רבנים.אפשר לחיות עם זה.

איזה יופי! תמשיכו לפלג את העם!!! בראבו לרבנים המפלגים. מה עושים בצבא? מה עושים בנישואים של בני עדות שונות?

לא עושים צבא.איזה רב התיר לך?
באמת עדיף להתחתן עם בן/בת עדתך.פותר הרבה בעיות.

אני פשוט סומך גם על זה וגם על זה. אם יש כשרות מוכרת – אין לי בעיה לאכול במקום. אשכנזי, ספרדי, זה כבר פחות מעניין אותי…

נראה לי מידי החמרה קיצוני יותר אני תמיד נוסעת למלונות בחגים כולם נמצאים שם רגיל מי שמחמיר זכותו המלאה

מצטער לומר אבל יש כאן הרבה דברים לא מדויקים.

גם האשכנזים וגם הספרדים מטורפים על כל הראש

לפי זכרוני הגר”ע יוסף זצ”ל התיר לספרדים להתארח במלונות הפוסקים כרמ”א. מעבר לכך שהרה”ר לישראל בהנחיות הכשרות שלה לבתי מלון ומסעדות נוהגת להחמיר כדי שכולם יוכלו לאכול שם.

גדולתו וחסרונו של הרב עובדיה ניכרים

מדובר בהחמרות מיותרות.. לדעתי דקדוק יתר בעניינים האלה גורם חילול ה’ גדול.. וזה ההפך מיראת שמיים.

כל הכתבה הזאת מיותרת משום שאין הכשר או מלון כל שהוא היום שלא נוהג את כל החמורות

אפשר לחשוב שמדובר בשתי דתות שונות
לא מספיק אנחנו מפורדים בא זה להוסיף
אם זה כשר זה כשר לכולם ואם לא כשר גם לכולם

מה זה איכפת לי? אתם וגם אתם תאכלו מצידי מה שאתם רוצים. אני אוכל גם מזה וגם מזה בלי בעיה.

באמת נורא חשוב, 120 חטופים מעל תשעה חודשים ואתם ספרדים אשכנזים שלפחות חצי מהאוכלוסיה כבר מעורבת, פשוט ישראלים.

האמת אני קורא את זה רוצה לבכות .
בית שמאי ובית הלל היו מתחתנים זה בזה
פה יש יצירה של פילוג ברמה הקשה ביותר .
ידועות המחלוקות בהלכה והן מבורכות . אך אל לנו להחמיר במקום שאינו צריך . במקרים כאלו ראוי לסמוך על הדעה המקלה כדי לאחד העם זה אל זה
וכבר ראינו שיכולים לאכול בבית אלו של אלו וזו הפסיקה הרווחת
וכי כל הכלים בלעו איסור??
וכי איפה ניתן טעם לפגם? הרי סתם כלים לאו בני יומם הם
להפך זו חומרא שמביאה לידי קולא! מי התיר לך לפלג ולהקל באחדות , בנישואין זה בזה
מי ירצה בכלל לחשוב על נישואים עם בן העדה השניה אחרי קריאת דברים אלו
וכי איך יאכל אצל חמותו שכל הכלים שלה בלעו איסור טרף שהרי אוכלים שם סינטה ה ירחם
לאיפה הגענו? .

בבית המחמיר תבוא עליו ברכה
ומה ראינו להחמיר על אחרים?

בדיחה.מה צעשה משפחה שהחתן אשכנזי? לא יסעו יחד? מה נסגר?? יואילו הרבנים לדאוג למציאת הסכמות ליהודי ארץ ישראל

כתבות חדשות באתר

 אחרי הלוויה: למשפחה אין בית לחזור אליו...
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

אירוע חריג ביו"ש: כוח צבאי פתח באש לעבר רכב עם ישראלים בעקבות טעות בזיהוי
"מתקרבים לעימות רב זירתי, נצטרך להיכנס לעזה": לפיד הזהיר לפני המלחמה • צפו
הוא בקושי יודע לקרוא וכבר אומר קדיש על אביו 
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הפקדתם את כספי "חיסכון לכל ילד" בבנק? מהיום תוכלו להעביר אותם לקופת גמל
מטחי רקטות לעבר קריית שמונה והגליל העליון; מספר נפילות בעיר; אין נפגעים • צפו
אחרי שאיבד את אמו בשריפה: מיכאל עדין זקוק לתפילות
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

לאחר הטעות בזיהוי: ארה"ב הוציאה את הלוחם מרשימת הסנקציות אליה הוכנס
השר בן צור לשגריר ארה"ב: "ארה"ב מחויבת להמשיך לסייע לנו להכחיד את חמאס"
אך מחתנים ילדים? הקב"ה יעזור. - אבל אתם חייבים השתדלות אמיתית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

תומך ברפורמה המשפטית ובמלחמה מול חמאס; זה המועמד לסגנות של טראמפ
צה"ל תקף מחסן אמל"ח ומבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

הפרופסור שחצה את הקווים: "הדם יהיה על ידי היועמ"שית, היא לא עושה כלום"
חם מהרגיל ועומסי חום ברחבי הארץ; התחזית המלאה לשבוע הקרוב • האזינו
גורם ביטחוני: המתיחות בין רה"מ לגלנט מעכבת את השגת מטרות המלחמה
זה יעד החיסול בסוריה: איש עסקים שהעביר מיליוני דולרים לחיזבאללה וכוח קודס
רה"מ בביקור ניחומים בג'וליס: "בלי להילחם אי אפשר לנצח. נמשיך לעבוד ביחד"
יאיר לפיד חושף כי ידע שעומד לקרות דבר נורא: "הזהרתי. עשיתי מסיבת עיתונאים"
טען עוד כתבות >
68
0
מעניין אותנו מה אתה חושב, תוכל להגיב בבקשה?x

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture