החל מה-8/10 נכנסו הצוותים המקצועיים במחלקות השונות של אגפי העירייה לעשייה מוגברת, על מנת לאתר צרכים ייחודיים של אוכלוסיות שונות בעיר, לשכלל ולדייק מענה מותאם.
מוקד 106 – מיד עם פתיחת הלחימה תוגבר המוקד העירוני בצורה נרחבת, כדי לעמוד בביקוש ולעזור לתושבים בכל תחומי החיים – החל מחירום וביטחון ועד למוסדות החינוך או תמיכה באזרחים ותיקים. במוקד התקבלו בחודש המלחמה הראשון מעל ל-100 אלף שיחות בנושאים שונים – ביטחון אישי, סיוע בפינוי והשמשת מקלטים ציבוריים ופרטיים, מתן סיוע נפשי ומענה בנושאי רווחה, וכן מתן מידע בנושא התגוננות והנחיות פיקוד העורף, ומידע כללי, הקשור לנושאים השוטפים בעיר.
“החל מהיום הראשון ללחימה קיימנו ישיבות יומיות ושבועיות, במהלכן אנו בוחנים את מצבה העדכני של העיר והיכן ניתן לעזור ולסייע, וזאת במקביל לעבודה השוטפת בעיר.” אומר לארי. “אנו גאים בעובדי העירייה והמתנדבים הירושלמיים, שהפגינו מקצועיות, מסירות ואכפתיות רבה. עיריית ירושלים היא דוגמה ומופת לעירייה המגייסת את כל המשאבים העומדים לרשותה כדי לתמוך בתושבים שלה, גם בעתות חירום”.
מוקד סיוע לנפגעי ‘השבת השחורה’ – כבר בשבת השחורה, הוקם בהנחיית ראש העיר, משה ליאון, צוות מיוחד הפועל למתן סיוע למשפחות הנעדרים בעיר וכן למשפחות אשר יקיריהן נהרגו באירועי הדמים. עובדות הרווחה מציעות למשפחות סיוע באמצעות תמיכה רגשית, חיבור למערכות בקהילה ולגורמים הרלוונטיים, סיוע במיצוי זכויות, ליווי וכל סיוע נוסף הנדרש לצרכים הייחודים של כל משפחה. כמו כן, עיריית ירושלים יזמה את פתיחתו של מוקד התנדבות, אשר מרכז פניות התנדבות לסיוע לאוכלוסייה נזקקת – משפחות, בודדים וקשישים.
שמרטפיות לצוותים הרפואיים – עיריית ירושלים דאגה גם לעורף של משפחות הצוותים הרפואיים, ונפתחו שמרטפיות עבור ילדי הצוותים הרפואיים בעיר, במטרה לאפשר תמיכה להורים ומסגרת חינוכית לילדיהם בעת שהם נרתמים למשימות מצילות חיים. נפתחו 4 מוקדים שהופעלו על-ידי מתנדבים. הפעילויות בשמרטפיות כללה יצירה, אמנות, מוזיקה וכד’. בנוסף, נפתחה שמרטפייה עבור ילדי עובדי העירייה בגילאי 3-8, במרחב מוגן בכיכר ספרא. השמרטפייה הוקמה במטרה לאפשר רציפות תפקודית בעיר ולסייע לעובדי העירייה במציאת מסגרת חינוכית עבור ילדיהם.
‘נאמני בניין’ – עיריית ירושלים, אשר למדה והפנימה את לקחי מגפת הקורונה, הפעילה מיד לאחר תחילת הלחימה את מערך “נאמני בניין”, במטרה לסייע ולאתר תושבים נזקקים.
‘שיחות מנישמע’ – עוד, פועלת העירייה ליצירת קשר עם קשישים ובודדים, ומשפחות בכל העיר, במטרה לוודא את שלומם.
ליווי משפחות הנופלים – לצערנו, בירושלים מתקיימות הלוויות של חללי צה”ל ונפגעי פעולות איבה וטרור, וזאת לצד ההלוויות הנערכות בעיר מידי יום. מיד עם תחילת הלחימה, עיריית ירושלים נערכה לקיום הלוויות בכלל בתי העלמין בעיר, תוך מתן דגש לליווי ותמיכת במשפחות. עם קבלת הודעה על הרוג מירושלים, הצוותים העירוניים מתלווים למשטרה שמגיעה לבית המשפחה. בשיתוף ביטוח לאומי ומשרד הפנים, העירייה אף מסייעת בארגון הלוויה ובמידת הצורך בהסעה, שתיה וכד’. עוד, מסייעת העירייה באמצעות אגף האכיפה והשיטור למשפחות האבלים באספקת ערכות אוהלים, כיסאות ושולחנות.
מנכ”ל עיריית ירושלים, איציק לארי: “עיריית ירושלים נותנת מענה מקיף ומעטפת תומכת לכל תושבי העיר. העירייה שמה דגש על מתן סיוע נפשי, רגשי ולוגיסטי למשפחות הנזקקות, לרבות משפחות הנעדרים, משפחות שכולות, משפחות צוותי הרפואה, משפחות ילדי הצוותים הרפואיים, קשישים ובודדים.” לארי מוסיף ומסכם: “ירושלים, בירת ישראל, עומדת כחומה בצורה מול כל אויב, יחד עם כל תושבי המדינה וכוחות הביטחון. אנו מתפללים לשלום הנעדרים והפצועים ומשתתפים בצערן של משפחות ההרוגים. יחד אנו מאוחדים, חזקים ונחושים. עיריית ירושלים כאן איתכם ולמענכם, יד ביד בתקופה המאתגרת הזאת. עם הערבות ההדדית, החום והרוח הירושלמית. יחד ננצח!”