מטוס “כנף ציון” חוטף הבוקר (רביעי) מכה בכנף, עם ביקורת חריפה של דו”ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על פערים בעלויות וחוסר סדר כללי. המטוס אמור לשמש את ראש הממשלה ונשיא המדינה – אך הבוקר המריא הרצוג לטורקיה ללא המטוס, על אף שתהליכי בנייתו התחילו כבר מלפני עשור.
עד היום לא נעשה שום שימוש במטוס, שחברי הקבינט הביטחוני הקצו ואישרו לו תקציב בסכום אדיר של 729 מיליוני שקלים. במועצה לביטחון לאומי הצליחו להוציא מחברי הקבינט אישור של 137 מיליון שקלים יותר ממה שדרשו במשרד הביטחון מלכתחילה, ובמל”ל לא הדגישו את הפער בפני חברי הקבינט.
המבקר לא מתעלם מכך שוועדת גולדברג בכנסת המליצה על עצם רכישת מטוס ייעודי לראש הממשלה ולנשיא המדינה, אך טוען כי אם הליך הבנייה והרכישה היו תקינים העלויות היו נמוכות יותר. בממשלה אישרו לבסוף סכום של כ-590 מיליון שקלים, כשבתחילה המכרז עמד על 450 מיליון שקלים.
בנוסף, עלות הטיסה הממוצעת במטוס צפויה להיות גבוהה ביותר מפי שניים מהעלות הממוצעת במצב הקיים שבו משתמשים במטוס אזרחי. טיסה ממוצעת במטוס הייעודי צפויה לעלות כ-5.2 מיליון ש”ח, לעומת כ-2.5 מיליון ש”ח במטוס אזרחי. החישוב הזה כולל את ההסבה של המטוסים לצרכים ייחודיים של ראש ממשלה.
עם זאת, אפילו בלי הנתונים הללו יש פער לא מבוטל של כעשרה אחוז בעלות הפעלת המטוס בלבד. לדברי המבקר, גם הפערים הללו לא נבדקו בשלבי האישור השונים. בנוסף – רק שבועיים לפני אישור הפרויקט בקבינט, השב”כ הגדיר מענה ראשוני וכללי בלבד בתחום הגנת הסייבר. כמו כן, נציגי חטיבה טכנולוגית בשב”כ שהם בעלי הידע בתחום לא היו מעורבים בפרויקט טרם אישורו בקבינט, כך לפי המבקר.
חלק מממצאי הדוח נותרו חסויים מפני שמדובר בעניינים ביטחוניים רגישים. לכן גם היה צורך בהליך חיסיון שאותו בדרך כלל מנהלת הוועדה לביקורת המדינה. אולם, חוסר תפקוד הוועדות והיעדר ועדה לביקורת המדינה הובילו לכך שמשרד המבקר ביצע את הליך החיסיון באופן עצמאי, זאת בשל חשיבות הפומביות של הדוחות. לעומת זאת, אנגלמן מציין כי קיים שיפור ניכר במטוס ראשי המדינה ביחס למצב הקיים, מבחינת ביטחון וכן הזמינות שלו.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: “בפרויקט ‘מטוס ראשי המדינה’ משרד הביטחון פעל ופועל כקבלן ביצוע של משרד ראש הממשלה, בהתאם לדרישותיו, לאיפיון שקבע ולתקציב שהעמיד לביצוע המשימה. חלקו של צה”ל בפרויקט נקבע גם הוא בהתאם לדרישות משרד רה”מ”.