האם תעלומת התרסקות טיסה 804 של חברת איג’יפטאייר מלפני כמעט 6 שנים עומדת בפני פתרון? כך טוענים חוקרי אסונות תעופה שבמשך מספר שנים פעלו לפתור את סיבת ההתרסקות של המטוס. על פי המתפרסם מדו”ח החקירה, מטוס הנוסעים המסחרי נפל כתוצאה משריפה שפרצה בתא הטייס בגלל סיגריה שהוצתה על ידי הקברניט.
התרסקות טיסה 804 בסביבות השעה 02:45 בסמוך לאי כרתים. 66 בני אדם נספו באסון הקשה, הכוללים 56 נוסעים, 7 אנשי צוות ו-3 מאבטחים. בתחילה סיבת ההתרסקות לא הייתה ברורה וחלק מהחוקרים במצריים שהשתתפו בחקירה טענו כי ייתכן וכלי התעופה הופל כתוצאה מפיגוע חבלני. למרות זאת, אף ארגון טרור לא לקח אחריות על האסון ובנוסף, חוקרים לא מצאו שרידים של חומרי נפץ בהריסות. מנגד, החוקרים הצרפתיים טענו כי שריפה בתא הטייס גרמה לאובדן שליטה. כעת, חקירה רשמית של האסון קבעה שאכן ההתרסקות נגרמה בעקבות התלקחות בתא הטייס אחרי שסיגריה של הקברניט הציתה חמצן שנפלט מאחת המסכות שבמקום. למרבה הפלא, עישון בתא הטייס עדיין נחשב פרקטיקה שגורה בחברת התעופה באותם ימים.
בדו”ח שאורכו יותר מ-130 עמודים נטען שחמצן נפלט מאחת המסכות שבתא הטייס בגלל שהיא פעלה במתכונת חירום ולא שגרה. כתוצאה מכך, המסכה לא הפסיקה לפלוט את הגז הדליק מההמראה ועד לרגע ההתלקחות. על פי ההערכות, טכנאי העביר את המסכה למתכונת חירום לפני ההמראה – אם כי לא ברור מאיזה סיבה.
הטייס האיטלקי דניאל ורונלי התייחס מאז לממצאי החקירה וטען שהקברניט, מוחמד סעיד עלי עלי-שוקייר, היה צריך לגלות את הדליפה עוד לפני ההמראה. “כשאתה נכנס לתא הטייס, יש כמה דברים שאתה צריך לבדוק לפני ההמראה”, אמר בריאיון לעיתון Corriere Della Sera. “הוא היה צריך לבדוק מבעוד מועד אם חמצן נפלט מהמסכה שלו”.
המטוס התפוצץ משילוב של קצר חשמלי בחיווט שבתא המטען ואדי דלק!