דו”ח מבקר המדינה שהתפרסם – מעביר ביקורת על מעונות היום בתקופה בה הועברה האחריות למשרד החינוך. לטענת משרד החינוך היום (שלישי), “טענות המבקר מחזקות את המהלך ההיסטורי שהובילה שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון, בהעברת מעונות היום לאחריות משרד החינוך. המעבר מעצים את התחום ומאפשר הסדרה וטיפול בלקונות הקיימות”.
תגובת המשרד לדו”ח המבקר: המעבר מאפשר למערכת החינוך ליצור רצף חינוכי ומערכתי מגיל לידה ועד גיל 18. משרד החינוך העמיק את הפיקוח על המעונות, גייס עשרות תקני פיקוח חדשים ויתחיל בתהליך של הכשרה מקיפה וכוללת של כל המטפלות במסגרות הללו. נוסף על זאת, המשרד יוצא לתהליך של בינוי מעונות חדשים, אשר ירחיב את היקף המשפחות המקבלות סבסוד. המטרה בסופו של דבר, להעביר את גיל לידה ועד 3 למערך חינוכי מוסדר בסבסוד מלא לכל המשפחות בישראל.
מאז עברו מעונות היום למשרד החינוך, ביצע המשרד בקרות ב-540 מעונות יום, ול-9 מהם המשרד הוציא צווי הפסקה מנהליים, בשל ליקויי אבטחה או חשד לאלימות. מדובר במעונות יום הפועלים בערים פתח תקווה, תל אביב, גדרה, כרמיאל, רחובות, גלבוע וקריית אתא. המשרד נערך לגיוסם של עוד 76 אנשי בקרה שיהיו אמונים על פיקוח ובקרה אחר הנעשה במעונות היום בכל רחבי הארץ.
בנוסף, המשרד נערך לרכוש מערכת טכנולוגית ארצית אשר תנטר במשך 24 שעות ביממה את כלל המצלמות המותקנות במעונות היום. המערכת תיתן תמונות מצב בכל רגע נתון האם המצלמות מותקנות והאם הן מצלמות את הנעשה בגן. במקרה בו גורם כלשהו יפסיק את צילומי המצלמה או שתתרחש תקלה במצלמה, המערכת המרכזית תתריע ותציין שיש תקלה או בעיה.
שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון גייסה יותר מחצי מיליארד שקלים לטובת הרחבת הבינוי של מסגרות מעונות והנגשתן ליותר ויותר משפחות. המשרד ביצע מיפוי שממנו עולה כי עד כה הותקנו מצלמות ב-4,574 מעונות יום הפועלים ברחבי הארץ, מהם 1,889 מעונות יום מפוקחים ו-2,685 מעונות יום פרטיים. לאור זאת, המשרד נערך לוודא שיתר המסגרות יתקינו מצלמה, בהתאם לחוק.
המשרד מטפל ביותר מ-6,000 בקשות לקבלת רישיון הפעלה למעון יום, עבור מסגרות בהם מתחנכים 7 פעוטות ומעלה. כמו כן, המשרד מפתח מערכת מידע חדשנית שתאפשר לציבור הורי הפעוטות לדעת מבעוד מועד האם למעון שאליו רוצים לרשום את ילדם יש רישיון הפעלה ושהוא עומד בתנאי הבטיחות הנדרשים. במקביל, שרת החינוך הקצתה כ-18 מיליון ש״ח לטובת מענקים ייחודים לצוותי חינוך במעונות שישלימו קורסי הכשרה.
על המחסור בכיתות הגיבו במשרד החינוך, כי “המשרד מודע למחסור בכיתות לימוד והוא עושה כל מאמץ לתת לסוגיה זו מענה, אך הדבר תלוי בשורה של גורמים נוספים שאינם תלויים במשרד החינוך, ובכלל זה, מגבלות תקציב, מחסור בקרקעות זמינות, קשיים בתהליכי תכנון ובנייה וקצבי בנייה נמוכים. המשרד ילמד את הדו”ח לעומק ויפעל ליישום ההערות הדורשות תיקון ולשימור ההישגים שצוינו לחיוב”.