במהלך סוף השבוע התרחש אירוע חריג בנתב”ג כאשר טיסת יונייטד 84 שהייתה בדרכה מניו יורק לישראל, נאלצה לשנות את נתיבה, זאת משום שרחפן הפריע למסלול הנחיתה, כך לפי רשות שדות התעופה.
למרות שהמטוס כבר קיבל את האישורים הנדרשים לבצע את הנחיתה, בשל הפרעת הרחפן שהובילה לסיכון הטיסה, החליטו על הסטתה מנתיבה המקורי. בחסדי שמים האירוע החריג הסתיים ללא נפגעים, ובמשטרה חוקרים מי הפעיל את הרחפן.
“במזל הפעם זה נגמר בשלום, זה עניין של זמן עד שאירוע אמת יתרחש”, אמר יוסי גופר, מנכ”ל אורד שעוסקת גם ביירוט רחפנים. “הרחפנים הם צעצוע נחמד שבקלות יכול להפוך לכלי מלחמה, ואם רחפן כזה יפיל מטוס יהיו כאן מאות הרוגים. ניתן לטפל בבעיה בקלות, יש פתרונות טכנולוגיים מוטב שנפעיל אותם היום ולא אחרי אסון נוראי”.
מנתונים שמסרה רשות התעופה האזרחית עולה שב־2014 נרשם מקרה בודד של חדירת רחפן לשטח נתב”ג. אך עם השנים הדבר נעשה נפוץ יותר ויותר. מאז שהחלה פעילות מסחרית באמצעות רחפנים נרשמת עלייה ניכרת במספרם ולפי הערכות בישראל ובעולם מספרם רק ילך ויגדל. לצד היעדר ההיערכות המבצעית, בישראל יש גם בעיית אכיפה בתחום, שנכון להיום כמעט אינה קיימת, להוציא תשדירים ברדיו שמבקשים להימנע מהטסת רחפנים בקרבת שדות תעופה. כך למשל, הקנס על הטסה אסורה בישראל עומד על כמה מאות שקלים, קנס נמוך ביחס לקנסות על פעולות בעלות פוטנציאל נזק קטן בהרבה.