שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה הבוקר (רביעי) כי בכוונתה לקדם חובת רישוי לרוכבים על כלים חשמליים כדי להגביר את אכיפת העבירות. לפי התוכנית, כל רוכב יצטרך לעבור חובת רישום ולכל אדם תהיה לוחית אישית משלו שתהיה חובה לשים על הכלי החשמלי, מקורקינט ועד אופניים. אלא שיוזמת חובת רישוי אישי כבר נידונה לפני 10 חודשים במסגרת הצעת חוק של חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה והיא עברה בקריאה טרומית. מאז הצעת החוק לא קודמה על ידי שרת התחבורה מיכאלי.
לדברי אשר, “שרת התחבורה מירב מיכאלי מתכוונת להשיק היום עוד קמפיין בדרך לבחירות – ‘התקנת לוחית זיהוי בכלים ממונעים’. מדובר בהצע”ח שהעברתי לפני עשרה חודשים בכנסת בקריאה טרומית כשהשרה מתחייבת לקדם זאת בזריזות, אלא שמאז גררו רגליים ולא עשו דבר כדי לקדם זאת. על כך נאמר מוטב מאוחר מלעולם לא, וטוב שיש בחירות כדי להיזכר סוף סוף שצריך להילחם בתאונות הקורקינטים”.
לפי משרד התחבורה, התכנית להסדרת התחבורה הקלה מתמקדת בארבעה היבטים: השקעה חסרת תקדים בתשתיות רכיבה בכל רחבי הארץ, קביעת קנסות לעבירות תנועה של תחבורה קלה, הרחבת סמכויות פקחים עירוניים שיאכפו עבירות כמו רכיבה ללא קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה, איסור הרכבה ועוד ורישום וזיהוי רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים.
קביעת הקנסות והסמכת הפקחים העירוניים הוגדרו בצווים שאושרו לפני מספר חודשים. זאת, לצד השקעה חסרת תקדים של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בתשתיות רכיבה בכל רחבי הארץ. כעת מצטרף לתכנית ההוליסטית ולמערך האכיפה גם יצירת זיהוי בין הרוכב לכלי התחבורה שברשותו, באמצעות חובת הרישום והתקנת לוחית זיהוי על הכלים החשמליים. התקנות החדשות יופצו בקרוב להערות הציבור ויועלו לאחר עיבוד ההערות והתיקונים, לאישור ועדת הכלכלה בכנסת.
הליך הרישום יתבצע באופן מקוון פשוט, זמין ומהיר, והוא ישפר משמעותית את האכיפה והבטיחות של כלל משתמשי הדרך. בהמשך לרישום, תונפק לכל רוכב לוחית רישוי ייעודית המשויכת אליו, ויוכל לעבור איתו בין כלי התחבורה השונים שברשותו. כמו כן, ניתן יהיה לבטל בקלות את הלוחית, במקרה של הפסקת השימוש בכלי.
התכנית החדשה נועדה להבטיח את בטיחות הרוכבים, וכלל משתמשי הדרך, ולעשות סדר בכל הנוגע לשימוש בתחבורה החשמלית הקלה בישראל, תוך שמירה על איזון ראוי והמשך תפקודו של הענף, באופן בטוח. במסגרת התכנית ביצע המשרד עבודת מטה מקיפה, תוך בחינת המגמות הקיימות בעולם והתייעצות עם גורמים רלוונטיים בתחום ובכלל זה, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל, השלטון המקומי, ארגוני הרוכבים וחברות השכרת האופניים.
במקביל, משרד התחבורה ימשיך בהשקעה אדירה וחסרת תקדים בתשתיות רכיבה, ובכלל זה 2 מיליארד שקלים לסלילת 600 קילומטרים של שבילי אופניים. זאת, תוך דגש על שבילי אופניים ברשויות המקומיות, המובילים למקומות התעסוקה, תעשיה ומסחר, ולקידום אורח חיים בריא ואיכותי יותר. בנוסף, מושקעים כ-700 מיליון ש”ח בהקמת פרויקט “אופנידן” הכולל 100 קילומטרים של שבילי אופניים במטרופולין גוש דן. מדובר בעלייה אדירה בהשקעה בתשתיות הרכיבה, לעומת 180 מיליון שקלים בלבד שהושקעו בסלילת שבילי אופניים ברשויות המקומיות ב-3 השנים האחרונות.
בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשימוש בתחבורה הקלה, חשמלית ולא חשמלית, המהווה חלופה תחבורתית נוחה, זולה וידידותית לסביבה. במסגרת מדיניות המשרד, והיפוך הפירמידה השמה את הולך הרגל בראש סדר העדיפויות, השימוש במיקרו-מוביליטי הוא חלק מרכזי מההיררכיה התחבורתית במרחב העירוני.
לצד העלייה בשימוש בתחבורה הקלה, נרשמה בשנים האחרונות גם עלייה משמעותית בכמות התאונות של רוכבים. כך למשל, נרשמה עלייה של 225% במספר הרוכבים שנפגעו פגיעות חמורות בין שנת 2017 לשנת 2021, אז נפגעו 572 רוכבי אופניים עם פגיעות חמורות ו-18 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים.
“התקנות החדשות, שיפורסמו בקרוב להערות הציבור, נועדו לאזן בין הרגולציה בתחום ועידוד השימוש בתחבורה קלה, ובין בטיחות כלל משתמשי הדרך. התכנית כוללת את ההסדרה המינימלית ההכרחית בשלב הזה, במטרה לאפשר רכיבה בטוחה מצד אחד וללמוד את השוק “תוך כדי תנועה”, מנגד. ככל והרגולציה המאוזנת לא תספיק למיגור תופעת הרכיבה המסוכנת, משרד התחבורה יבחן החלה של רגולציה קשיחה יותר”, נמסר ממשרד התחבורה.
מנכ”לית משרד התחבורה, מיכל פרנק: “אסדרת חובת הרישום של כלי התחבורה הקלה על שם בעליו והצבת לוחית זיהוי היא צעד מחויב המציאות, שיבטיח את בטיחות כלל משתמשי הדרך. המהלך מהווה רגולציה מאוזנת, שתבטיח אכיפה אפקטיבית מבלי לפגוע בהמשך התפתחות התחבורה הקלה”.
מה זה יעזור אם במילא אין אכיפה משטרתית ?