הוועדה המיוחדת סיימה את יום הדיונים המרתוני שקיימה משעות הבוקר (רביעי) והחלה לדון בחלקו של התיקון העוסק בשר נוסף במשרד; הדיון בהצ”ח הממוזגת לקריאה ראשונה יתחדש מחר ב-8:00 בבוקר. ח”כ שמחה רוטמן, יוזם הצ”ח לשר נוסף במשרד ומ”מ יו”ר הוועדה: “מקווה שהתוצאות של הצ”ח והן של ההסכם הקואליציוני יהיו משמעותיות וישנו לטובה את המצב ביהודה ושומרון”.
הצעת החוק שמוזגה עם הצ”ח לכשירות שרים, נועדה לתקן את חוק-יסוד: הממשלה ולקבוע לראשונה כהוראה של קבע כי בנוסף לשר הממונה על משרד ניתן יהיה למנות שר נוסף במשרד, כך שבאותו משרד יכהנו בו זמנית שני שרים. השר “הנוסף” אמור להיות השר האחראי על תחומי הפעילות שנמסרו לו, אך לצד זאת הוא אמור לפעול בכפוף לשר הממונה. הוראה דומה נכללה בעבר בחוק היסוד כהוראת שעה בלבד, והתייחסה לממשלת החילופים שקמה בתקופת כהונת הכנסת ה-22. הממשלה הניחה על שולחן הכנסת ה-21 הצעת חוק דומה שביקשה לעגן הסדר זה כהסדר של קבע אך ההצעה לא קודמה. ההצעה תסייע לבצלאל סמוטריץ’ לכהן כשר אוצר ושר במשרד הביטחון במקביל.
ח”כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), מ”מ היו”ר ויוזם הצעת החוק: “הצעת החוק קובעת הסדר קבע, שחל בכל המשרדים- גם במשרד הביטחון ומשרדים אחרים. זו הצעת חוק מסגרת, היא לא קובעת אילו תחומי פעילות יהיו בידיים של איזה שר, היא מייצרת מנגנון שהממשלה והכנסת- ירצו יעשו בו שימוש. אנחנו לא יכולים להעלות עכשיו שאלות תיאורטיות לגבי ״בהינתן שנעשה שר במשרד החינוך ונעביר לו את תחום הפעילות של החינוך הלא פורמלי בשעות אחר הצהריים, זה אומר שהוא יוכל למנות? מי שיהיה אחראי, זו הכנסת והממשלה שהחליטו שתחום אחריות מסוים עובר”.
עו”ד ד”ר גור בליי, יועמ”ש הוועדה אמר:: “שר נוסף מקבל חלק מתחומי האחריות של השר. עולה שאלה מה מהות הכפיפות בין השר הנוסף במשרד לשר הממונה. לכאורה הוא יותר עצמאי מסגן שר אבל האם עדיין יש פה כפיפות לשר הממונה. שאלה נוספת קריטית היא שאלת האחריות המיניסטריאלית- התפיסה היא שהאחריות והסמכות צריכות להיות של אותו גורם”. עוד ציין כי “לפי החוק היום יש סגן שר אחד במשרד והשאלה אם לא נכון לקבוע גם מגבלה לשר נוסף אחד”.
עו”ד גיל לימון, המשנה ליועמ”שית לענייני משפט ציבורי, הוסיף: “ההסדר דומה להסדר בממשלת החילופים שהיה זמני. בנושא הכפיפות- אחריות מיניסטריאלית- הרעיון הוא שלכל משרד יש שר ממונה ושר כפוף אליו ולכן האחריות המיניסטריאלית נשארת של השר הממונה. יש לכך חשיבות מיוחדת למשרד הביטחון. מרכיב נוסף חשוב בא לביטוי ביחס לשר מיכאל ביטון- קיומה של החלטת ממשלה משלימה שתסדיר את כל נושאי התיאום הנדרשים ומנגנוני הכרעה. ככל שלא תהיה החלטת ממשלה יהיו כפילויות ואי בהירויות וזה מצב לא ראוי”.
בהתייחסו לשאלת מ”מ יו”ר הוועדה ח”כ רוטמן בנוגע להעברת המתפ”ש לאחריות שר נוסף השיב כי “אם לא היה את הסדר הכפיפות הייתי אומר שיש קושי גדול משפטי אבל במצב בו יש הסדר כפיפות ותחום שניתן להגדירו נצטרך לנתח את המצב ולראות. כשמדובר במתפ”ש יש סוגיות הקשורות לקצינים וחיילים והוא גולש לתחומים שונים ,וזה מעורר שאלות נוספות”.