בטחוני

דובר צה"ל

הילד שנמלט מטהרן – וחשף את הסודות שהאיראנים מנסים להסתיר

ע’ היה בן 12 כשהותקף בטהרן מעצם היותו יהודי. הוא עלה לארץ, הגיע במקרה ליחידה 8200 ומצא עניין במדינה ממנה ברח לפני שנים. הוא ריכז ידיעות, מסמכים וצפנים סודיים, וכשפרצה המהפכה, תחושות הבטן של ע’ התבררו כנכונות
  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • "והגית בו יומם..." ובערב תהנה מחודש הספר

    תוכן מקודם

  • השדכן שעוזר לכם לבחור נכון!'

    תוכן מקודם

  • לדאוג לעתיד הכלכלי בהשקעה של מינימום זמן ומאמץ

    תוכן מקודם

  • השדכן שעוזר לכם לבחור נכון!'

    תוכן מקודם

  • למצוא את האיזון בין חיים לעבודה גם כשזה נראה בלתי אפשרי

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

על שולחן מאובק במשרד קטן, אי שם בשלהי שנות ה-60, מצטברים להם עשרות רשמים ומסמכים, השייכים לאדם ששמו מוכר עד היום ביחידת 8200. ועדיין, גם עשרות שנים לאחר שפרש, לא נוכל לחשוף אותו – אלא רק לכנותו “ע'”.

אותן הידיעות שרנ”ג (מיל’) ע’ אסף ביסודיות ורשם בדקדקנות במשך שנים, הובילו להקמת אחד התחומים האסטרטגיים והחשובים ביותר כיום באגף המודיעין ובצה”ל כולו – התחום האיראני.

רק שאז, בזמן כתיבת אותן שורות, איראן עוד נחשבה למדינה מודרנית ופרוגרסיבית, “חברה” של ישראל – שאפילו מקיימת עמה שיתופי פעולה מודיעיניים כאלה ואחרים. אין הרבה אנשים שיכלו לדמיין איך חילופי שלטון אלימים יהפכו אותה לאויבת הגדולה ביותר של מדינת ישראל, אבל למזלנו – ע’ כבר התכונן.

רנ”ג (מיל’) ע’ נולד בטהרן, “פרסי על מלא”, אומר לי בחיוך. בעקבות דרישה מהעבודה של אביו, הוא גדל תחת כיסוי ולא הזדהה כיהודי מעולם, אלא כילד מוסלמי לכל דבר ועניין. על אפיו צלקת עמוקה. הוא מצביע עליה ואומר: “רואה את זה? הצלקת הזו היא הסיבה שהחלטתי לעלות לארץ”.

“לא היה רע לגדול בטהרן, אך מעולם לא הרגשתי שם בנוח”, הוא מתחיל לגולל בפניי את סיפור חייו, “יום אחד הגיעו לביקור קרובי משפחה שעלו לישראל. הם הביאו לי מתנה – שרשרת מגן דוד, וענדו אותה על צווארי”.

“למחרת הלכתי לבית הספר, שהדרך אליו עברה בשכונה מוסלמית. הייתי צמא ועצרתי לשתות ב’פונטנה’, שזה מעין קולר. התכופפתי והשרשרת, שבכלל שכחתי שהייתה שם, בצבצה מהחולצה. אישה שעברה שם התחילה לצעוק: ‘ג’וד, ג’וד!’, עד שהגיעו בריונים, עם מקלות ואבנים – ושברו לי את האף”.

“אחרי המקרה הזה, ב-1961, החלטתי שאני מצטרף לעליית הנוער ועולה לבד לישראל. תקופה קצרה אחרי שעליתי, כל משפחתי הצטרפה”.

הוא הגיע ארצה וכשמשפחתו הצטרפה, התיישבו בעכו, כשהמטרה ברורה – בשכונת העוני הזו הוא לא מתכוון להישאר. יום אחד, כשבילה עם חברים בחיפה, ראה עשרות צעירים עומדים בתור ליד בניין גבוה. מבלי להבין לאן הוא נכנס, נעמד ע’ בביטחון.

“ראיתי תור ארוך וחשבתי שמחלקים משהו. בסופו עמד קצין לבוש מדים, שביקש מכולם את המכתב שקיבלו. לא הבנתי בכלל על מה מדובר, אבל שיקרתי ואמרתי ששכחתי אותו בבית. הוא שאל אותי מי אני ומאיפה עליתי. אמרתי ‘איראן’, והוא הגיש לי עיתון בערבית, שדומה מאוד לפרסית, ביקש ממני לקרוא – והצלחתי באופן שוטף”.

“הוא שאל אותי עוד כמה שאלות עליי, הבין שאני גם יודע קצת אנגלית וצרפתית, ואמר בנחרצות: ‘התקבלת – תקבל זימון בימים הקרובים’. הבנתי שמדובר בקורס, דרכו אפשר להשלים בגרויות – אז החלטתי להמשיך”.

יחד עם כ-60 חניכים נוספים, התחיל קד”ץ מסווג ולמד במשך יותר משנה על רשתות, אותות, צפנים וקודים – והוכשר כאלחוטן. 5 חיילים בלבד סיימו את הקורס המפרך, וע’ בהצטיינות. כשעמדו להתגייס רשמית חשפו בפניהם כי למרות שהקורס הוצג כהכשרה של חיל הקשר, הם בכלל מגיעים ליחידה מסווגת באגף המודיעין בשם 848 – לימים 8200.

ע’ הוצב במדור אלחוט שכונה “סיירת 8200” – מדור מובחר בעל יכולות גבוהות לקליטת שידורי מורס, הבנה גבוהה בשפה הערבית וההשתתפות במבצעים בכל הזירות והמימדים. “שיטת האיסוף המרכזית שלנו הייתה דרך רשתות קשר”, מעיד, “אני הייתי אמון על מדינות ערב, ויום אחד, במקרה, אני מצליח לעלות על רשת פרסית של הצבא האיראני – ומרגיש בבטן שעליתי על משהו חשוב”.

“אני לוקח פנקס ומתחיל לתעד”, ממשיך, “למרות שאז ישראל נמצאת ביחסים טובים עם איראן, ולמרות שזה לא התחום שלי – כעיסוק צדדי החלטתי לנסות להבין מי עולים בקשר ולאפיין אותם. זיהיתי כוחות איראנים בכירים: צבא ירוק, חיל הים, חיל האוויר, מודיעין, ואמרתי לעצמי: ‘יום אחד זה בטוח יעזור במשהו'”.

במשך 15 שנה תיעד רנ”ג (מיל’) ע’ כל מה שמצא. מילא פנקסים, מחברות וקלסרים, הוא אפילו הצליח להשיג מפה של איראן – אותה לקח ערב המהפכה האיראנית, כשנסע לטהרן לבקר את משפחתו ולבטל את אזרחותו. המפה הזו תלווה אותו, את המחלקה המהפכנית שעתיד להקים, את 8200, ואת אגף המודיעין כולו.

בנוסף, באותן שנים לא היה מילון מסודר לתרגום הצפנים שקלט ע’ – היה רק מילון עברי-פרסי כללי, שלא כלל מונחי צבא: “התחלתי לבנות מילון צבאי, על בסיס דברים שכתבתי במחברות שלי לאורך השנים. נעזרתי באנשי תרגום מהיחידה, ובאלחוטנים הראשונים שגויסו. זה הבסיס למילון הפרסי הדיגיטלי שקיים היום ב-8200”.

“הרבה פעמים שאלתי את עצמי ‘למה’? למה הרגשתי שהמדינה הזו תהפוך למסוכנת? אולי זה בגלל המכות שקיבלתי והשנאה שחוויתי”, משתף בכאב, “אני מכיר את האוכלוסייה האיראנית – נאלצתי לשמור את היהדות שלי שם כסוד כמוס. ידעתי שברגע שהמלך יעזוב משהו ישתנה, תמיד הייתה שם אנטישמיות סמויה”.

כשבאיראן ההסלמה התגברה, ישראל רצתה להחזיר את עובדי משרד החוץ לארץ מחשש לסכנה לחייהם. 8200 התבקשה לאסוף מידע מודיעיני ולהתריע מי עתיד לעזוב את איראן. לפתע, מצליח ע’ לעלות על רשת הקשר של מטוס איראני בשם ‘שהיל’ – נשר בפרסית.

“אני שומע במקרה מחבר שמנסים לאתר את המטוס – ואני מתגייס למשימה. ידעתי שה’שהיל’ הוא המטוס המלכותי, הבנתי שמלך איראן, או בכינויו ‘השאה’, נמלט – וכך ידענו על תחילתה של המהפכה”, נזכר רנ”ג (מיל’) ע’, “תוך זמן קצר הבנתי שהוא המריא לסעודיה ומשם נחת בקהיר, והעברתי את המידע לגורמים הרלוונטים”.

“הלכתי הביתה, פתחתי טלוויזיה וראיתי את הידיעה בחדשות. אמרתי לעצמי – ‘אני את שלי עשיתי’. אחרי שעה הטלפון מצלצל ואני מקבל שיחה מרגשת, ממפקד 8200, שמבקש שמחר בבוקר אהיה אצלו בלשכה”.

“אני נכנס למשרדו, ומספר שכבר שנים כעיסוק צדדי אני אוסף ידיעות על איראן. הוא נדהם ודורש ממני להפסיק להתעסק בעולם הערבי. הוא נותן לי משאבים למחקר התחום האיראני – שכבר נתפס כאיום עולה ומשמעותי. דבר נוסף שהסב את תשומת הלב לכיוון איראן היה אסון צור השני: פיגוע רצחני בו מכונית תופת התפוצצה ליד מפקדת צה”ל ומג”ב בעיר צור שבלבנון, וגרם ל-59 הרוגים”.

“זה היה הפיגוע המשמעותי הראשון שביצע ארגון שיעי נגד כוחות צה”ל בלבנון, כך הבנו שעלינו להגביר את המעקב על התשדורות האיראניות, כדי שאולי נוכל למנוע אסון כזה בפעם הבאה”, הוא מוסיף בכאב.

רנ”ג (מיל’) ע’ החל בהליכים לפתיחת מחלקה ייחודית וראשונה מסוגה. הוא חיפש אנשים יוצאי דופן, בעלי ראש פתוח ורצון ללמוד – אנשים שעלו מאיראן, והכירו את השפה והתרבות לעומק. לטובת העניין, משך חיילים וחיילות מוכשרים מתפקידים אחרים ב-8200 וכדי לגייס גם אנשים מבחוץ, דיבר עם הקהילה האיראנית בארץ.

הוא העביר אותם הכשרה אינטנסיבית, שבהמשך הפכה גם לקורס רשמי בשם 17ב’ בבה”ד 15 של אגף המודיעין – שקיים עד היום. לאחר תקופה קצרה, נפתחה באופן רשמי מחלקת “כוכב”.

“למה כוכב?”, חוזר ע’ על שאלתי, “המחלקה הייתה מורכבת מאלחוטנים ברמה הגבוהה ביותר – אנשים מוכשרים וחדים שכבר אז הבינו את האיום האיראני לעומקו. היינו כוכבים נולדים. האנשים שהתחילו שם, הפכו לבכירי אגף המודיעין ומערכת הביטחון כיום”.

המחלקה החלה לבסס את עצמה כנדבך מרכזי בעבודת אגף המודיעין הישראלי, בעודו מתחיל להבין את האויב החדש העומד מולו. באותם ימים, מתחילים להגיע ‘מתנדבים’ מאיראן לסוריה ולבנון – ידיעה ששודרה בכל מהדורות החדשות.

“יום אחד חבר שלי, שהיה בכיר ביחידה, שואל אותי האם שמעתי על ה’מתנדבים’ האיראנים בסוריה ולבנון”, משחזר ע’, “הוא מספר שיש לו תחושת בטן שהם לא סתם מתנדבים תמימים – ואני מסכים. אני מנסה להוכיח את טענתו, ובמשך 24 שעות רצופות ישבתי על רשתות התשדורת – שמעתי פעילים מדברים על הקמת בסיסים איראניים בנקודות שונות ברחבי סוריה ולבנון, אותות קשר ונתונים ששווים זהב”.

“יחד עם עוד שני חברים, מתרגמים, הצלחנו לפענח את הידיעות שאיתרנו. פנינו לראש הזירה, העברנו לו המידע והבאנו הוכחה חותכת שהאיראנים מתבססים בסוריה ולבנון – זה היה הישג עצום”.

במשך שנים, שימש רנ”ג (מיל’) ע’ כמפקד מחלקת “כוכב”, שהתפתחה לסדר גודל של יותר מ-150 אלחוטנים. הם הביאו ידיעות ששינו את כללי המשחק, וסייעו למודיעין הישראלי בהתמודדות מול האויב האיראני. בהמשך, עזב את “כוכב” ופיקד על הכשרת אלחוטנים. בשנת 1994 פרש מצה”ל. באותה שנה, עברה המחלקה שינוי של ממש – והפכה לזירה האיראנית ב-8200, הנחשבת לאחד הנכסים האסטרטגיים ביותר של אמ”ן כיום.

“מכל העשייה הזו קיבלתי סיפוק ענק”, מחייך ע’ ומתחיל לסכם, “אני הולך ברחוב ורואה משפחה מאושרת או אנשים יושבים בנחת בבית קפה – ויודע שיש לי חלק בשקט ובתחושת הביטחון שלהם. אנשים רבים וטובים דואגים בין הצללים לאותו השקט – ואני גאה להיות חלק מזה”.

“הייתי ילד עם רעיונות גדולים ותחושות בטן חזקות, האדם הנכון בזמן הנכון. ידעתי להרגיש שינויים לפני שחשבו עליהם. אבל בסופו של דבר, כך או כך, ישראל הייתה חייבת לשים עין על הנושא האיראני. כן, איראן היא האויבת הגדולה ביותר שלנו, ‘ציר הרשע של המזרח התיכון’. ועדיין, אני שקט. אני יודע שיש אנשים טובים ומסורים שדואגים לביטחון ישראל – ונותנים את הכיסוי המודיעיני הטוב ביותר”.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

4 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מדהים!
“אני שקט. אני יודע שיש אנשים טובים ומסורים שדואגים לביטחון ישראל”
לא לשכוח שהקב”ה שומר עלינו והוא נותן לבני האדם את החכמה והתבונה, לכן אני שקטה.

המילים במאמר זועקים !! בורא עולם מכוון את הכל ! מנין כל התחושות הללו???

“אני הולך ברחוב ורואה משפחה מאושרת או אנשים יושבים בנחת בבית קפה – ויודע שיש לי חלק בשקט ובתחושת הביטחון שלהם”
איזה נחת ואיזה נעלים
אנשים הולכים ברחוב בתחושת חוסר בטחון ופחד
צריך להיות עיוור בשביל להגיד כזה דבר

אולי הוא הולך ברחובות אירן… לך תדע.

חח.

האמת כל הכבוד לו

כתבות חדשות באתר

מפתיע: הכלי שחושף למשפחות כמה יעלו להם בעתיד כל חתונות הילדים יחד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
 אחרי הלוויה: למשפחה אין בית לחזור אליו...
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!
שריפה פרצה בבניין בן 6 קומות באילת; עשרות בני אדם חולצו 15 פונו לבית החולים
הערב היא מתחתנת - 13 שנה אחרי שהתייתמה והפכה ל'אמא ואבא במשרה מלאה'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

היועמ"שית החליטה: לאחר פרק זמן של שיח ציבורי, יחל גיוס חרדים בכפייה
"אנחנו תפאורה": בן גביר מתח ביקורת בקבינט על קבלת ההחלטות בפורום מצומצם
חינוך לפני הכל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שתי דקות לאחר השיגור: המחבל חוסל; 100 מחבלים חוסלו בסג'עייה • צפו
הלוחמים הקדישו את פיצוץ מנהרת הטרור בסג'עייה לזכר עמיחי רובין הי"ד • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
רבה של אור יהודה עם רעיון מיוחד לפרשת קרח • צפו
שני פצועים קל בתאונת דרכים בין אוטובוס ושני רכבים ברחוב חיד"א בבני ברק
צפו בשיחה מרתקת על פרשת קורח ושיעור נפלא מתמצת על כל הלכות סחיטת פירות וצביעה באוכלין ברבע שעה!!
הנכנע לרצון ה' שולט על איתני הטבע • הרב יחיאל מאיר צוקר • צפו
פנינים לפרשת השבוע • הרב יוסף חיים אוהב ציון • צפו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

 מסך 2024-07-04 222823
קיפקעס | הסלמה ספרדית ופרגמטיות אשכנזית, מגעים עם המרכז-ימין, ואלימות בהלוויה
WhatsApp Image 2024-07-02 at 23.56
"סופרים גופות מחבלים": כתב 'JDN' בסיור נדיר ב'עיר המנהרות' - רפיח | מיוחד
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר

חדש באתר

.
המחנה הממלכתי: נעניק תמיכה וגיבוי מלא לכל מתווה אחראי לעסקת חטופים
IMG-20240705-WA0050
המהפכה הדרמטית בירושלים אגודת ישראל מציגה: 'נאמני הקהל' גם בארנונה
photo1720171343
סגירת מעגל על המפגעים: חוסלו שני מחבלים שלקחו חלק בפיצוץ המטען בג'נין • צפו
.
המתיחות בין גלנט לראש הממשלה נתניהו מחריפה: "אתה לא ראש הממשלה"!

גלריות

 עצרת להצלחת עם ישראל (2)
בית הכנסת היזדים: עצרת תפילה להצלחת עם ישראל
 דן ביתר הכנסת ס''ת הרב יחזקאל טאוב (24)
ביתר: הכנסת ספר תורה וסיום הש"ס בהילולת בעל הנחלת דן ממודז'יץ זצוק"ל
'ניץ במאנסי חנוכת הבית וש''ב (59)
מאנסי: חנוכת ביהמ"ד ויז'ניץ ושבע ברכות לנין האדמו"ר
''ת דברי יחזקאל בית שמש חומש סעודה (2)
יָבוֹאוּ טְהוֹרִים • מסיבת חומש בת"ת 'דברי יחזקאל' על טהרת הקודש בבית שמש

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ"ט בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture