התקפה קשה משבשת את נחיתות המטוסים בנתב”ג – כך נחשף הבוקר (רביעי) בעיתון ישראל היום. הפרטים נחשפים אחרי ש בתקופה האחרונה יותר ויותר מטוסים נוחתים בנתב”ג במסלולים שעוברים מעל אזור חשמונאים. מדובר במסלול שמצריך מהמטוסים שנכנסים לישראל לבצע סיבוב ארוך יותר מהמסלול שמאפשר נחיתה מעל תל אביב ישירות בנמל התעופה בן גוריון.
הסיבה לכך עשויה להיות מדאיגה – מדינת ישראל סופגת מתקפה קשה שמונעת ממטוסי נוסעים לנווט באמצעות GPS, כך נודע ל”ישראל היום”. בחודשים האחרונים חווה המדינה הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, ככל הנראה מחוץ למדינה, שמונעות ממנה כמעט לחלוטין את היכולת לבצע תהליכים קריטיים שמאפשרים למטוסים לנחות במסלולים הסטנדרטיים. מסיבה זו, רוב הנחיתות מתבצעות בנתיב ייעודי, שבו ניתן לבצע ניווט קרקעי (ILS) שעובר מעל היישובים מודיעין עילית, חשמונאים, לפיד וכפר האורנים.
ההודאה של רשות שדות התעופה הגיעה לאחר שתושבי המועצה האזורית מטה בנימין התלוננו בפני ראש המועצה שלהם, ישראל גנץ, על רעש מחריש אוזניים ממטוסי נוסעים, שחולפים על פני היישובים בגובה נמוך. המועצה שלחה מכתב לרשות, ובו דרשה הסבר לכך שהמטוסים לא נוחתים ישירות מהים ומבצעים את המסלול הארוך, שעובר מעל היישוב חשמונאים.
איריס רז, ראש אגף איכות הסביבה ברשות שדות התעופה הגיבה לישראל גנץ כי “לרוב, הן משיקולים מבצעיים והן משיקולים סביבתיים, הנחיתות מבוצעות בגישת RNP (נחיתה באמצעות מערכות GPS של המטוס), להוציא עיתות מזג אוויר סוער ותנאי ראות לקויים, או בעת שיבושים במערכות ה־GPS”.
“בחודשים האחרונים חווה מדינת ישראל הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, כנראה מחוץ למדינת ישראל. הפרעות אלו מונעות כמעט לחלוטין את היכולת לבצע תהליכי RNP, ולכן כמעט כל הנחיתות מתבצעות בנתיב ILS (נחיתה שמבוססת על עזר ניווט קרקעי), שהוא הנתיב הארוך שעובר מעל מודיעין עילית, חשמונאים וכפר האורנים.
“רשות שדות התעופה מודעת להשפעות הרעש סביב נתב”ג, ועושה כל העת כמיטב יכולתה על מנת לפעול למזעורו ולחלוקתו ההוגנת בין היישובים השונים במרחב נתב”ג, ובתוך כך משתדלת, ככל הניתן, להפנות מטוסים לנחיתה על מסלול 30 בגישה RNP”, כתבה רז. “ניהול תעבורה אווירית הינו תחום ייחודי ומקצועי המחייב את רש”ת, כמפעילת נתב”ג, לפעול באופן שיבטיח את בטיחות הטיסה המרבית, ועל כן לא ניתן להתחייב באופן מוחלט להימנע מהפניית מטוסים למסלול בגישת ILS, וזאת על אף ההשפעה שיש לכך על היישובים המצויים לאורך נתיב הטיסה לקראת נחיתה”.
בחדשות 12 דווח כי בישראל בודקים אפשרות לכך שמדובר במערכות לוחמה אלקטרוניות רוסיות, שפועלות בסוריה ובמזרח הים התיכון, כפי שכבר קרה בעבר. לצד הבדיקות, ישנם מאמצים לפתור את הסוגיה.
אפשר לשים במטוס אנטנה כיוונית כלפי מעלה אלה אם השיבוש מגיע מלווין. תבדקו מאיזה כיוון מגיע ולבדוק מלמעלה אם מלווין .