בארץ

Photo by Moshe Shai/FLASH90

“בבית הלבן חששו שישראל לא תצליח ליירט הכל”: החיסול, התקיפה והתגובה

הוול סטריט ג’ורנל מסכם את רגעי הדרמה בעימות בין איראן לישראל, החל מהתקיפה והחיסול בדמשק עבור דרך התקיפה האיראנית חסרת התקדים על ישראל, וכלה בתגובה המינורית של ישראל והמסר אותה ביקשה להעביר
  • הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים

    תוכן מקודם

  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • פותחים ספר מידי פעם? זה מה שאתם חייבים לדעת

    תוכן מקודם

  • השדכן שעוזר לכם לבחור נכון!'

    תוכן מקודם

  • כולנו רוצים 'בית של תורה' - איך נייצר אווירה כזו בבית?

    תוכן מקודם

  • אל תחמיצו את הוובינר שישנה את עתידכם הכלכלי!

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

הנשיא ביידן וצוות הביטחון הלאומי שלו ישבו בחדר המצב של הבית הלבן כשצגי המחשבים התלויים על הקיר הראו 30, ואחר כך 60, ואז יותר מ-100 טילים בליסטיים איראניים משוגרים לעבר ישראל.

באותה שעה טילי שיוט איראניים ונחיל מל”טים כבר היו באוויר, מתוזמן להגיע במקביל לטילים – מטח עצום שבידן ועוזריו חששו כי הוא עלול להכריע את ההגנות המחוזקות שהם וישראל הכינו במשך למעלה משבוע לפני התקיפה.

על פי הדיווח בוולסטריט ג’ורנל, היקף המתקפה הישירה הראשונה אי פעם של טהראן על ישראל תאם את התרחישים הגרועים ביותר של סוכנויות הריגול האמריקאיות. התקיפה איימה לא רק על ישראל כבעלת ברית קרובה של ארה”ב, אלא גם על תקוותיו של ביידן למנוע מהמלחמה במזרח התיכון להתרחב למלחמה אזורית כוללת.

כשהם יושבים בחדר המצב שבבית הלבן, ביידן ועוזריו לא יכלו להיות בטוחים שמערכות האנטי-טילים של ישראל, שתוגברו על ידי פריסת הטילים והמל”טים של צבא ארה”ב בעשרת הימים הקודמים, יחסמו כמעט 99% מהשיגורים שנורו מאיראן.

President Biden with members of the national-security team in the Situation Room of the White House. PHOTO: ADAM SCHULTZ/WHITE HOUSE/ZUMA PRESS

עיתון הוול סטריט ג’ורנל חוזר לרגעי הדרמה של מוצאי השבת בה התרחשה המתקפה הרחבה ביותר והראשונה מסוגה מאיראן נגד ישראל. “תוצאות ההגנות”, אמר בכיר בממשל ביידן בחדר המצב באותו יום, “לא היו ברורות עד שהכל נאמר ונעשה”.

על פי הדיווח בעיתון המידע על החיסול המיוחס לישראל בדמשק בירת סוריה, בו חוסלו מנהיגי צבא איראניים בכירים, בהם הגנרל מוחמד רזא זהדי, האחראי מטעם איראן על פעילות כוח קודס בסוריה ובלבנון, הגיע לאמריקנים רק דקות ספורות לפני התקיפה, גורם רשמי ישראלי התריע לעמיתו האמריקני כי היא בעיצומה.

זמן קצר לאחר התקיפה בדמשק, שגריר ישראל מייקל הרצוג ונספח ההגנה הישראלי היו בבית הלבן כשהיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן ועוזרים בכירים אחרים בבית הלבן ערכו ועידת וידאו עם גורמים ישראליים.בעוד גורמים רשמיים בוושינגטון ובישראל המתינו לתגובתה של טהראן, אולם רק מעטים מבכירים ישראלים או אמריקאים ציפו שהיא תתקוף את ישראל ישירות, דבר שמעולם לא עשתה קודם לכן.

בנוסף גורמים אמריקנים חששו שהתקיפה הישראלית עלולה לגרום להתקפות של מיליציות פרוקסי איראניות נגד עמדות ארה”ב בעיראק ובסוריה, שבהן כ-4,500 חיילים ואזרחים אמריקאים פרוסים בבסיסים ברחבי האזור. גורמים אמריקאים שיערו כי איראן עשויה לנסות לתקוף שגרירות ישראל מחוץ למדינה בתגובה.

לאחר התקיפה האווירית בסוריה, האיראנים ביקשו משגרירות שוויץ בטהרן לשלוח לארה”ב הודעה כתובה המאשימה אותה בתקיפה בשפה מאיימת, אמרו גורמים אמריקאים. וושינגטון הכחישה מעורבות.

יומיים לאחר פגיעת ישראל בדמשק, שר ההגנה לויד אוסטין הביע תסכול בשיחה עם שר ההגנה הישראלי יואב גלנט שלא הזכיר את התוכניות למבצע, למרות שגלנט ביקר באוסטין בפנטגון שבוע קודם לכן, אמר גורם אמריקאי.

בעוד ביידן אירח את ראש ממשלת יפן בבית הלבן ב-10 באפריל, אוסטין קרא לו הצידה כדי לקבל אישור לסובב את USS Carney, משחתת שפנתה אז מערבה לעבר נמל הבית שלה בפלורידה, לכיוון ישראל. היא הצטרפה ל-USS Arleigh Burke, משחתת נוספת, במזרח הים התיכון, הם הגיעו קרוב מספיק לישראל כדי לעקוב ולהפיל טילים נכנסים עם מיירטי SM-3 שמעולם לא שימשו להפלת טיל בליסטי בקרב.

במקביל צוות של אנשי צבא אמריקאי נסע בחשאי לתל אביב כדי לעבוד מחוץ למרכז מבצעי הגנת טילים עם עמיתיהם הישראלים. מתוך ההבנה שאיראן תפעיל מל”טים, כוח מרוכז של מטוסי קרב סילון F-15E הגיע לאזור כדי לעזור להפיל אותם. במבצע השתתפו גם מטוסי F-16 אחרים שבסיסם באזור. כמו”כ נעשו תוכניות למטוסים סעודים וירדנים להגן על המרחב האווירי שלהם.

גם נושאת המטוסים USS אייזנהאואר, שכבר נמצאת בים האדום מול חופי תימן, התקרבה לישראל כדי שתוכל להיות בעמדה לשגר מטוסי קרב כדי ליירט כל מל”טים ששוגרו על ידי החות’ים הנתמכים על ידי איראן בתימן.

גם כשבארה”ב צפו כיצד איראן מוציאה טילים מהמחסנים ומעלה אותם על משגרים, היקף תוכנית התקיפה של איראן לא היה ברור מיד לסוכנויות הביון האמריקאיות. כמה דיווחים מודיעיניים טענו שאיראן עשויה להתמקד רק במתקנים דיפלומטיים ישראלים או באתרים אחרים מחוץ לישראל.

עם זאת, ככל שחלפו הימים ללא תגובה איראנית, גורמי מודיעין אמריקאים וישראלים קבעו שאיראן מתכננת מתקפה ישירה על שטח ישראל ושהיא תהיה מסיבית.

מפקד סיטקום האחראי על המזרח התיכון בצבא ארה”ב, גנרל אריק קורילה, הגיע לישראל כמה ימים לפני המתקפה האיראנית. קורילה רצה להישאר בישראל במהלך המתקפה האיראנית, אך שר ההגנה לויד אוסטין הורה לו לצאת, מחשש שארה”ב עלולה להיראות שותפה לכל תגובה ישראלית. קורילה המשיכה להשתתף בדיונים מירדן.

בצהרי יום שבת הגיע מידע מדויק על עיתוי התקיפה וביידן ששהה באותה עת בנופש חזר לבית הלבן כדי לעקוב מקרוב אחר המתרחש במזרח התיכון.

כשהמתקפה החלה במוצאי שבת, פקידים אמריקאים בחדר המצב ובפנטגון עקבו אחר שלושת גלי הנשק שיצאו מהמרחב האווירי האיראני, תוך שהם חוצים את עיראק וירדן, וטסים במהירות לעבר ישראל. למרות שידעו מראש על אופי התגובה מאיראן, היקף המטח היה הלם עבור גורמים בממשל. “זה היה בקצה הגבוה, אני חושב, של מה שהיינו – מה שציפינו”, אמר גורם בכיר.

עם תחילת התקיפה היה ברור כי ליותר מ-150 מל”טי התקיפה שאיראן שיגרה תחילה – אחד הנחילים הגדולים ביותר ששימשו בו זמנית בלחימה – יידרשו חמש עד שבע שעות להגיע לישראל. ואז הגיעו יותר מ-30 טילי שיוט לתקיפה יבשתית עם זמני טיסה של שעתיים עד שלוש. אחרונים היו טילים בליסטיים שיגיעו לישראל תוך 12 דקות בלבד.

האיראנים תזמנו את השיגורים כך שהנשק יגיע בו זמנית, בניסיון לגבור על ההגנות של ישראל. הם נמנעו ממטרות אזרחיות לטובת צבאיות, כמו בסיס נבטים במדבר הנגב, שבו יושבים מטוסי ה-F-35.

אף אחד מעולם לא ניסה ליירט כל כך הרבה טילים בליסטיים בבת אחת לפני כן. וושינגטון העריכה שכוחותיה והישראלים יוכלו להתמודד עם 50 טילים בליסטיים לכל היותר, אך יותר מ-100 היו אתגר רציני שלא היה ידוע אם יוכלו לעמוד בו.

בשלב הזה מערכת החץ של ישראל יירטה את רוב הטילים הבליסטיים, בעוד ששתי המשחתות האמריקאיות במזרח הים התיכון הפילו גם הן כמה טילים. סוללת טילים נגד טילים אמריקנית פטריוט בארביל, עיראק, יירטה עוד אחת.

בינתיים, המל”טים שהתקדמו לעבר ישראל הופלו על ידי שילוב של מטוסים אמריקאים, בריטיים, צרפתים וישראלים. מיד לאחר שישראל יצאה כמעט ללא פגע, הבית הלבן עבר מהגנה לריסון. ובסמוך לכך בידן ונתניהו קיימו שיחה אינטנסיבית.

נשיא ארה”ב יעץ לנתניהו, שהיה עם קבינט המלחמה שלו במהלך השיחה, לחשוב היטב על הצעד הבא שלו ו”לקחת את הניצחון של ההצלחה ביירוט”, אמרו גורמים אמריקאים. הוא הזכיר למנהיג הישראלי כי כוחותיו חיסלו את המפקדים הצבאיים של כוח קודס של איראן בלבנון וסוריה וכי מתקפת הנגד של איראן נכשלה.

גורמים רשמיים בארה”ב חששו שישראל עלולה להכות בחזרה מיד ובעוצמה. וכיוון שאיראן הזהירה שהיא תגיב בכוח לכל תגובה, היה חשש שהדבר עלול להגביר את מעגל ההסלמה.

לאחר כשבוע ישראל הכתה חזרה, כשהיא מכוונת לאתר צבאי יחיד במחוז איספהאן באיראן. בעוד שהמתקפה הייתה מינורית ונקודתית, היא הראתה שישראל יכולה להתגבר על ההגנה האווירית האיראנית ולתקוף עמוק בתוך שטח יריבתה, אזהרה שאין לטעות בה לאחר המתקפה הכושלת של טהראן על ישראל.

בניגוד לחיסול בדמשק שהתחילה את המשבר 19 ימים קודם לכן, הפעם ישראל מסרה לארה”ב הודעה מוקדמת של מספר דקות על המתקפה המוגבלת שלה. הבית הלבן נמנע, לפחות לזמן מה, ממלחמה רחבה יותר.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

3 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

הכתבה מציגה את ביידן כחסיד אומות העולם. הוא לא. הוא דואג רק לאינטרס שלו – מחניף פעמיים למוסלמים, עוצר אותנו כל הזמן, וזורק פעם אחת עצם ליהודים כדי שימשיכו לבחור בו.

אין אמונה בגויים

“חסד לאומים חטאת”

כתבות חדשות באתר

היום! היקרים לכם מצפים לזיווגם? אל תפספסו את עמוקה תשפ"ד!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מלחמת ההתשה בצפון: יותר מ-130 יישובים נפגעו, הרס וחורבן תחת האש המתמשכת
אוסף מידע ממס הכנסה: צה"ל ירדוף אחרי בחורים שעובדים וינסה לגייס אותם
חשיפה: גדולי הדור נגד בג"ץ זה הזמן לצאת למלחמה וביחד מנצחים • צפו
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

המפכ"ל הבא? בן גביר מציג מועמד חלופי אם אבישי פלד לא יאושר
"ירית בו בראש": חייל משוחרר נעצר בחשד שרצח מחבל נוח'בה
חינוך לפני הכל
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הזיה: הפרקליטות מבקשת לפתוח בחקירה נגד בן גביר - לא תאמינו מה הסיבה
טרם הושגה שליטה: שריפת ענק משתוללת בקריית שמונה • צפו
מחקרים מוכיחים: הדרך להשקיע בשוק ההון עם אפס סיכונים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

יתן מענה הלכתי לחקלאים בארץ: נחנך המדור למצוות התלויות בארץ והשמיטה
מצוקה בבתי הכלא? שב"כ מתנגד לשחרור מוקדם בהתנהגות טובה של אסיר יהודי

הכתבות המעניינות ביותר

אחרי פוליגרף והחתמה על סודיות: הוצגו לרמטכ"ל תחקירים ראשוניים על המחדל
הרמטכ"ל: "הרגנו ברפיח יותר מ-900 מחבלים, אנחנו מממשים את המשימות"
מבצע מוגבל? סגנו של נסראללה: "המלחמה לא תהיה מוגבלת"
סמוטריץ רומז: האם ישראל כפסע מעסקת חטופים עם חמאס? • צפו
במערכת הפוליטית מברכים על החלטת משרד הביטחון: "במדינת היהודים לא צריך להסתתר"
הצדק נעשה: אושרה הוספת הכיתוב הי"ד למצבת הקצין החרדי שנפל
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
החטיפה, הבהלה והפעלול • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
 מסך 2024-06-27 221403
קיפקעס | התיעודים המיוחדים מהמסע, הסיומים בעזה והפוזה של בן גביר
ezgif
הממשלה תיפול? הבהרת המפלגות החרדיות ועמדת אדלשטיין | עושים סדר
Abraham_Isaac_Kook_1924
מי תורם יותר לניצחון? גיוס בני ישיבות למלחמת מצווה? | זו עמדת הראי"ה קוק

חדש באתר

.
מלחמת ההתשה בצפון: יותר מ-130 יישובים נפגעו, הרס וחורבן תחת האש המתמשכת
-אלול-פב-4-scaled_640x407
אוסף מידע ממס הכנסה: צה"ל ירדוף אחרי בחורים שעובדים וינסה לגייס אותם
.
המפכ"ל הבא? בן גביר מציג מועמד חלופי אם אבישי פלד לא יאושר
IRON SWORDS WAR
"ירית בו בראש": חייל משוחרר נעצר בחשד שרצח מחבל נוח'בה

גלריות

 לווייה (53)
וַיִּבְכּוּ אֹתוֹ • תיעוד ענק: מסע הלווית כ"ק האדמו"ר מקאסוב זצוק"ל
 הילולת הרד''ב מביאלע (7)
זְכוּת אָבוֹת יָגֵן עָלֵינוּ • הילולת רבי דוב בעריש מביאלע בחצה"ק סטריקוב
 בציון אביו ובכותל המערבי (3)
גלריה • האדמו"ר מקוזמיר בעליה לציון אביו ובתפילה בשריד בית מקדשינו
 אהבת תורה הכנסת ספר תורה (15)
בישיבה הגדולה אהבת תורה שמחו בהכנסת ספר תורה לע"נ אם הישיבה בתום השנה • גלריה

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי • כותרות העיתונים – כ"ו בסיון ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture