מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מפרסם היום את ממצאי הביקורת שערך על מצב ההגנה על צירי התנועה באזור יהודה ושומרון. הביקורת נערכה לפני פרוץ מלחמת “חרבות ברזל”, אולם ממצאי הדוח והמלצותיו רלוונטיים ביתר שאת בעת הזו.
המבקר קובע כי על אף התגבור של הכוחות בשטחי איו”ש, צה”ל לא עמד בכל משימות ההגנה אשר קבע לעצמו. לדברי המבקר, לא ברור אם המטכ”ל והקבינט המדיני-ביטחוני מודעים לעובדה ששיעור ניכר מהמחסומים באיו”ש פתוחים.
עוד נמצא כי מחוז ש”י של המשטרה אינו מספק מענה מהיר ואפקטיבי לאזרחים: רק 24% מתושבי איו”ש שחוו אירוע ביטחוני בצירים והשיבו לשאלון משרד מבקר המדינה – דיווחו על האירוע למוקד 100, בעוד ש-75% דיווחו למוקד החירום של הרשות המקומית. עוד בדק המבקר את הסחבת בסלילת כבישים עוקפים: כביש חווארה הושלם רק אחרי 32 שנה. ממצא מטריד נוסף שנמצא הוא הכיסוי הסלולרי באיו”ש שלוקה בחסר.
האוכלוסייה הישראלית באיו”ש המונה כ-503,000 תושבים סובלת זה שנים מפיגועי טרור בצירי התנועה. מתחילת שנת 2022 חלה עליה במספר אירועי הפח”ע בצירי איו”ש אשר בהם נרצחו 19 אזרחים, מתוכם 13 במחצית הראשונה של 2023.
מנתוני פיקוד מרכז עלה כי מספר אירועי הטרור העממי (אירועים שאינם כוללים ירי) באיו”ש במהלך שנת 2022 הסתכם בכ-3,780 אירועים (בממוצע 315 אירועים בחודש), אשר 646 (17%) מהם היו אירועי הנחת מטענים וזריקת בקבוקי תבערה. חלקם בוצעו בצירים ראשיים שמשמשים תושבים ישראליים רבים.
עוד עלה מנתוני פקמ”ז כי בשנת 2022 מספר אירועי הירי באיו”ש גדל פי ארבעה לעומת שנת 2021 (167 אירועים לעומת 41 בהתאמה9).
בחודשים דצמבר 2022 עד ספטמבר 2023 בחן משרד מבקר המדינה את נושא ההגנה על צירי התנועה באיו”ש והמענה לתושבים בעת אירוע ביטחוני בצירים, ובכלל זאת את הפעילות המבצעית של הגופים הנושאים במשותף באחריות לביטחון בצירים, את הפעילות להקמת כבישים עוקפים, את מענה התקשורת האזרחית באמצעות חברות הסלולר ואת המענה המודיעיני במרחב באמצעות “מרחב חכם”.
המבקר מצא כי על אף התגבור של הכוחות בשטחי איו”ש, צה”ל לא עמד בכל משימות ההגנה אשר קבע לעצמו, וכי בתגבורי הכוחות הנוספים, לרוב לאחר התרחשותם של פיגועים, לא היה כדי לייצר את הביטחון הנדרש באופן עקבי ושיטתי.
המבקר מצא כי כ-14%-57% ממשימות ההגנה בשלושת החטמ”רים שנבדקו (שומרון, בנימין ועציון) לא בוצעו לפי התכנון, בהן הצבת תצפיות, סיורים רגליים ורכובים, הצבת מארבים, הצבת מחסום זמני על גבי הצירים ואבטחת טרמפיאדות.
עוד מצא המבקר כי רוב המחבלים שביצעו פיגועי ירי בשנים 2019 – 2023 יצאו מהערים ג’נין (145 מפגעים), שכם (104 מפגעים) ורמאללה (72 מפגעים). לדבריו בשנת 2023 חל גידול במספר הפיגועים אשר מקורם בעיר ג’נין, לעומת קיטון במספרם בערים האחרות. המבקר מצא כי אין ביציאות מערים אלו מחסומים קבועים.
בביקורת עלה כי מדיניות צה”ל בנוגע להצבת מחסומים נבחנת מעת לעת בהערכות מצב. עם זאת, לא ברור אם העובדה כי שיעור ניכר מהמחסומים באיו”ש פתוחים ידועה לרמת המטכ”ל ולוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני).
עוד עלה בביקורת כי משטרת ישראל באמצעות מחוז ש”י אינה מספקת מענה מהיר ואפקטיבי לאזרחים, ומוקדי החירום של הרשויות המקומיות נותנים את המענה החסר וזוכים לאמון רב יותר מהציבור. 75% מהאירועים המתועדים ביומן הקריאות של משטרת מחוז ש”י, זמני התגובה של שוטרי המחוז לא נמדדו או שהם מציינים רישום שאינו אמין.
24% בלבד מהמשיבים לשאלון משרד מבקר המדינה שחוו אירוע ביטחוני בצירים, דיווחו עליו למוקד 100 של המשטרה – בעוד ש-75% דיווחו למוקד חירום. 64% מתושבי איו”ש שהשיבו לשאלון העידו על שביעות רצון נמוכה מזמני ההגעה של משטרת ישראל לאירועים ביטחוניים בצירים.
בביקורת עלתה תמונה חמורה המעידה על התמשכות התהליכים עד לתחילת סלילתם של קטעי כבישים עוקפים לצירים העוברים ביישובים פלסטיניים ושאירעו בהם מאות אירועים ביטחוניים: סלילת כביש עוקף חווארה שאורכו 7 ק”מ, סלילת כביש עוקף אל-ערוב שאורכו 7.5 ק”מ והשלמת סלילתו של כביש בית אריה שאורכו כ-11 ק”מ.
כך, העבודות לסלילת כביש עוקף חווארה שאורכו 7 ק”מ, שייזומו החל בשנת 1992, הושלמו רק לאחר כ-32 שנה – בשנת 2024, ובהיקף כספי של 387 מיליון ש”ח. ייתכן שסלילת הכביש במועד מוקדם יותר הייתה משפיעה על מספר הפיגועים שהתרחשו בשנים האחרונות בציר זה ועל תוצאותיהם.
עוד עלה בביקורת כי הכיסוי הסלולרי בצירי איו”ש לוקה בחסר, לרבות בקטעי ציר אשר סובלים מפיגועים באופן תדיר, וכי תוכניות שונות אשר גובשו במהלך השנים לא הגיעו לכדי מימוש וכן לא קיימת אכיפה אפקטיבית מצד הגורמים המאסדרים על חברות הסלולר להשלמת הכיסוי.
המבקר אנגלמן המליץ: לראש הממשלה ולקבינט המדיני-ביטחוני: לקבל החלטה בנוגע לתפיסת ההגנה באיו”ש, ובכלל זה המדיניות בנוגע להצבת מחסומים קבועים באיו”ש. לצה”ל המליץ המבקר: לבחון את יכולת הסד”כ בגזרת הפיקוד לעמוד במשימות ההגנה ואת המדיניות להצבת מחסומים קבועים באיו”ש.
למטה הארצי של משטרת ישראל הומלץ בביקורת: לוודא כי מחוז ש”י עומד בזמני התגובה הנדרשים לקריאות מהציבור. למשרד התחבורה: להפיק לקחים בשילוב נת”י כדי להשלים סלילת כבישים עוקפים בעתיד בפרק זמן קצר יותר. למשרד התקשורת: לפעול באופן מיידי ואפקטיבי להשלמת הכיסוי התקשורתי בצירי איו”ש בכלל ובצירים האדומים בפרט, בהתאמה לרישיונות שניתנו להפעלת רשתות סלולריות באיו”ש.
תגובת דובר צה”ל לדו”ח מבקר המדינה בנושא ההגנה על צירי תנועה באזור יהודה ושומרון:
“צה”ל רואה חשיבות בביקורת ולומד את ממצאיה. ממצאי הדו”ח מתייחסים לנתונים שלפני המלחמה עד לספטמבר 2023, ואינם משקפים את המצב הקיים בשטח. פריסת הכוחות והמחסומים במרחב יו”ש נקבעת בהתאם להערכת המצב, והוצגו לדרג המדיני”.
“במקביל לפעולות רבות שנעשו לחזק את מאמץ ההגנה בצירים, מתקיים מאמץ התקפי רב בפיקוד המרכז אשר כולל אלפי פעולות התקפיות בהם נעצרו וחוסלו חוליות המחבלים בתוך הכפרים והערים טרם יציאה לביצוע פיגוע. מתחילת המלחמה חוסלו מאות מחבלים, נעצרו למעלה מ-4,200 מבוקשים ובוצעו 57 תקיפות מהאוויר ע”י כלי טיס שונים ביו”ש”.